Bit overpeinzingen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Janneke2
Berichten: 22712
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 13:10

Rien, dat is idd een goede vraag.

Waar het mij om ging is de kwestie 'waarom gaat het dier hangen?'

Ooit was er iets mis, dochter moest van zijn rug af -
wellicht is dochter na de val anders gaan rijden,
en 'dat wat er ooit mis was' kan iets belangrijks zijn.

Dat had ik ingedeeld als mogelijke oorzaken - het hangen als een gevolg.

(Verder ben ik niet per se tegen symptoombestrijding, op de dure voorwaarde dat je weet dat er iets anders 'onder of achter' ligt.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )


Kelly_ann
Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 13:26

rien10 schreef:
Maar soms kan een licht/klein kind dit nog niet voor elkaar boksen. Komt wel, geef het tijd en de combinatie groeit (letterlijk) naar elkaar toe.


Dat denk ik ook, vergeet niet dat de motoriek (en het brein) van kinderen niet kan wat wij als volwassenen kunnen.

En dan zie ik liever dat het paard een bijzetteugel of pelham aanheeft en daarmee heel fijn gereden kan worden. Dan een stoeipartijtje dat het paard wint, hij was er eerder succesvol mee. En bij iedere nieuwe succesvolle poging wordt hij lastiger te rijden.

En nog eerlijker, beter nu met iets grovere maatregel, dan een halve. Belangrijk is dat het gedrag zich niet te veel herhaalt. En dat het paard leert dat het een milde hulpteugel/bit toch kan overrulen.

Ze is 12, waarschijnlijk gaat ze de komende 2,3 jaar heel hard ontwikkelen. En dan kan je ook weer terug naar je appelbitje. En ik zou hem daar zelf ook mee blijven rijden, ter bevestiging van de lichte hulpen aan deze optoming.

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

rien10
Berichten: 14567
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 13:49

Zeker. Beter nu één keer "Ho!" met een pelham dan drie kwartier sleuren aan elkaar.

Borgje5
Berichten: 9
Geregistreerd: 15-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-20 00:35

rien10 schreef:
Janneke2 Die symptoom bestrijding in optie 1 Direct naar voren als het paard hangt, en weer terug zie ik meer als een rijtechnische oplossing dan een symptoom bestrijding. Of is dat alleen woordgebruik waarin we verschillen. Volgens mij is dit namelijk DE oplossing van het probleem.
Maar soms kan een licht/klein kind dit nog niet voor elkaar boksen. Komt wel, geef het tijd en de combinatie groeit (letterlijk) naar elkaar toe.


Nou precies dit dus.
Hij is zwaar en sterk en weet dat zij is relatief licht en houdt haar balans en focus (nog) niet als hij zulke grappen uithaalt.

Borgje5
Berichten: 9
Geregistreerd: 15-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-20 00:50

Janneke2 schreef:
Citaat:
Het ging een tijd heel erg goed. Ze kan ook best netjes rijden. Maar sinds zij 2 maanden geleden Rodeo rijdend in t zand terecht kwam en vooral zijn gemeende "eraf nu!" Toch wel indruk heeft gemaakt, maakt hij daar dankbaar misbruik van.
Hij begon daarna met bit vastpakken en vd hoefslag af zodra ze aandraaft.
Nu is ze over haar "angst" heen en rijdt ze hem gewoon voorwaarts door, maar gaat hij dus hangen.


Idd: rijtechnisch op lossen!

Vraag 1: hoezo moest ze er af...? Wat ging daar aan vooraf?
Ze maakte de fout om staand in t zadel in zijn mond te gaan hangen toen hij sprintend in draf door de baan heen sjeeste.(en dan gaat hij echt hard, draver in vermomming) Puur reflex, ze weet dat het niet zo hoort.
Dat vond hij heel begrijpelijk niet grappig en bokte haar eraf (waar hij nog best even moeite mee had, ze zit best pittig, dus dat ging op z'n "rodeo's" en na 6x lag ze eraf. De trap die hij haar na wilde geven heeft nog t meeste indruk gemaakt)
Vraag 2: hoe precies rijdt jij hem 'er doorheen'...? (Ik snap de opmerking over spierkracht niet....)
Ik voel wel dat hij gaat hangen, maar kan gewoon m'n balans, zit en dus mijn hulpen behouden (alleen iets minder ontspannen in schouder en arm, want er hangt iets aan) ik stuur hem inderdaad dus voorwaarts op mijn zit en beenhulp. Doe niks met m'n handen en heb hem er dan zo "uit"
Vraag 3: zou het kunnen dat niet zozeer hij GAAT hangen, maar dat dit een reactie is op
hetzij moeder die spierkracht gebruikt
hetzij dochter die hem flink kort houdt...? Ze rijdt hem niet kort, ik rij op zit en beenhulp. Hij reageert inderdaad op het feit dat hij "wat" moet doen. (Simpele dressuur oefeningen) en hij daar als puber weinig zin in heeft bij tijd en wijlen (gewoon hollen en/of huppelen door de bak is immers veel leuker en vooral makkelijker)

Rijtechnisch oplossen is geen kwestie van jaren lang oefenen, maar van eerst antwoord zoeken op deze vragen.
En in balans komen duurt rustig een jaar oid, maar heeft weinig met het gewicht van doen, wel met eventuele groeispurten ('dan kan je weer opnieuw beginnen met proberen te snappen waar je benen en lijf zoal zitten')
en met bouw: veel tinkers zijn breed, brede paarden hebben het relatief makkelijk.

Wat ook zinnig is, is om bitloos te gaan rijden - 'gooi het over een andere boeg' ipv meer van hetzelfde (...harder trekken, scherper bit: zinloos, paard is toch sterker.)
Of een neckrope oid.
Ik ben niet tegen een enkele bijzet met rubberen ring, die op het moment van trekken in actie komt en verder niets doet.

Ik ken drie opties qua rijkunst mbt een hangend paard: laat los met je hand (acuut naar voor zodra je gewicht krijgt, zodat er niets is om op te hangen) en weer terug;
op zit een halve ophouding maken
met beenhulp voorwaarts rijden.
Geen van 3 zijn echt moeilijk.
Dit red zij dus niet, ze kan op zit een halve of hele ophouding maken tot ze een ons weegt als hij "geen zin" heeft.
Nu hij weet dat zijn grollen werken, maakt hij er uiteraard een sport van.
...uiteraard is het hier 3x symptoombestrijding.

Lindsey_99
Berichten: 2474
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 01:58

Eigenlijk is hij als net ingereden 5 jarige (nog maar...) simpelweg een maatje te veel voor haar... Over een jaar of wat past het beter. Hoe lang duurt de les/het rijden en hoe beloon je hem als hij het goed doet? Doet je dochter ook grondwerk met het paard? Of leuke dingen met balkjes, spelletjes, schriktraining, buitenritten, traildingetjes? Ze zijn nog jong en het is voor beiden leuk om vertrouwen in elkaar te krijgen en houden. Daar zit de basis, en het 'serieuze' rijden kun jij dan doen. Wil niet zeggen dat ze geen les hoeft, maar paardrijden is meer dan dat.
Het is niet helemaal eerlijk van zo'n jong en onervaren dier te verlangen dat hij zich bij een jonge (wellicht tikje onzekere) ruiter gedraagt als een volwassen brave.

Over de IJssel

Maartje1990
Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Bit overpeinzingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 02:05

Heb je wel eens geen bit geprobeerd? Als zn mond zo (te) klein is zit daar wellicht het eb is dat wellicht het proberen eens waard?

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

Forcalquier
Berichten: 2062
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 02:47

Hier wel enigszins herkenning in het verhaal van TS.
Jonge (3) NF pony gekocht, tot 5,5 laten opgroeien in onze kudde en alleen met de basis bezig geweest (voornamelijk vanaf de grond)
De pony is uiteindelijk door mij in/doorgereden, op 2 pinken te rijden en deed eigenlijk geen hele gekke dingen onder het zadel.

Mijn dochter (toen 13) is langzaamaan begonnen met de pony te rijden; denk aan 10 minuutjes aan de longe nadat ik haar gereden had.
Pony veranderde in een duiveltje, schoot door de bak, was constant opzoek naar bak-kabouters, pakte het bit vast en dochterlief hing er meer naast of lag in het zand.

Ik heb die 2 de hele basis opnieuw laten doen, beginnen vanaf de grond en steeds een stapje verder.
Ondertussen gaf ik mijn dochter zitles op mijn rustige/ervaren merrie. Tijdens deze zitlessen (met rijpad) kwam ik erachter dat mijn dochter standaard scheef zat en de teugels nogal nodig had voor haar balans.
We zijn nu 1,5 a 2 jaar verder, hebben veel gewerkt aan haar houding/onafhankelijke zit. Inmiddels rijden die 2 samen in het rond (zowel met bit als bitloos), gaan op buitenrit en maken af en toe een sprongetje.
Onlangs ter uitprobeersel overgestapt naar een dubbelgebroken sweet iron bitje, tot op heden bevalt dit erg goed.

Ik zou TS niet alleen een bitfitter adviseren maar ook het werken aan de basis en eventuele rijtechniek & balans van haar dochter.

Daar heb je een punt -> .


pluisje88
Berichten: 8047
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 07:30

Ik heb zelf al twee paarden gehad die gaan hangen op ongebroken bitten (drie verschillende soorten geprobeerd appelbit, Harry’s horse bustrens ongebroken en trust ongebroken). Terwijl het absoluut geen hangerige paarden zijn . Op bitloos werden ze ook hangerig. Ik heb heel goede ervaringen met een Harry’s horse dubbel gebroken hulstrens. Een dun bit maar tegen dd verwachting in zeker niet scherp. Tot nu toe loopt elk paard die ik ken waarbij hij geprobeerd wordt er top op. Inmiddels heeft de helft van de stalgenoten hem al. Ik heb persoonlijk ook geen goede ervaring met Myler bitten. Iedereen die ik ken die hem heeft rijdt er een paar maanden heel fijn op en daarna belandt hij in de kast omdat het paard er vervelend van wordt.

Om te voorkomen dat hij blijvend nare dingen aanleert is zo verder inderdaad geen optie. Ik zou inderdaad kiezen voor een bijzetteugel die hem net kan begrenzen waar je dochter zou opgeven qua kracht. Als deze juist wordt ingesteld heeft hij er alleen “last van” als hij vervelend doet. Dit uiteraard wel in combi met de juiste les die aandacht heeft voor de zit en balans. Bijvoorbeeld centered riding.

Naar mijn menig moet een 5 jarige tinker het gewoon kunnen hebben dat een 12 jarigere wat rondjes op hobbelt. Waarschijnlijk wordt er niet al te veel van hem gevraagd dus hij kan zich best aanpassen. Als er voor de vorm daarvoor een bijzetje aan moet dat is dan maar zo. Maar zoals ik zei; mijn mening.

Holistic Horsegirl - Volg ons op facebook voor Tips & Tricks over (PSSM-2) paarden en training


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Danache en 67 bezoekers