Welk is het juiste bitje?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Xladywax
Berichten: 11
Geregistreerd: 17-12-16

Welk is het juiste bitje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-20 21:13

Hey allemaal :)

Nu zit toch even met mijn handen in het haar over het juiste bitje voor mijn merrie.
Ze word gereden op een dubbelgebroken bitje.
Ik heb de indruk dat het bit haar enorm stoort. Bv. bij het hoofdstel omdoen, tijdens het rijden soms een beetje schudden, en soms ook bitklapperen.
Qua bouw is ze heel groot maar smal gebouwd, ze is ook heel licht in haar mondje en gevoelig paard.

Zelf weet ik niet zo goed welk bitje ik kan nemen.
Hebben jullie suggesties welke bitjes ik zou kunnen overwegen/proberen? Ik heb mij al ingelezen over een ongebroken bustrens.

Tandarts is ook langs geweest en is prima in orde.

Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Welk is het juiste bitje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 22:31

Ik heb een tijdje terug een soortgelijk topic aangemaakt, misschien kun je daar tips uit halen
[HAR] Hoe kies je het juiste bit?

Ik rij mijn merrie inmiddels met een myler achtig bitje waar ze het heel fijn op doet en de welsh loopt nu op een ongebroken bitje maar daar ben ik nog niet helemaal blij mee. Het blijkt toch vooral een kwestie van proberen te zijn

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Welk is het juiste bitje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 22:43

Hier hetzelfde met een dubbel gebroken bij enkele paarden, dit is bij allebei opgelost met een Myler level 1.

Lynn_Nikita

Berichten: 25456
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 22:49

Ongebroken al eens geprobeerd? Dat was hier het best passende. De rest bewoog teveel in zijn mond

prugelpiet

Berichten: 12562
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Welk is het juiste bitje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 22:50

Andere hoek: het bit hangt niet gewoon een gaatje te hoog of te laag? Dat kan ook ontzettend storen.

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Welk is het juiste bitje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 01:28

Dit lijkt me nou echt wat om een bitfitter voor te laten komen. Ik weet niet of je daar al aan had gedacht.

Een dubbelgebroken bit staat iig erom bekend dat het het meest onrustig in de mond is. Ik zou beginnen met gewoon een enkelgebroken bit te proberen. En eens met prugelpiet, test dat ook eens uit.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Welk is het juiste bitje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 03:33

Ik zou ook eerst eens kijken naar ongebroken of myler. Dat beweegt veel minder in de mond.

Lenkaaa
Berichten: 19
Geregistreerd: 19-12-17

Re: Welk is het juiste bitje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 09:47

Gewoon meteen een bitfitter laten komen, kost evenveel als 1x een foutief (en goedkoop) bitje aankopen waar je nadien niks meer mee bent.
Er zijn paarden die een ongebroken verkiezen tov een gebroken, sommige paarden hebben weinig ruimte in de mond en mogen maar een dikte van bv 14mm hebben (wat al snel als scherp aanzien wordt en dus meestal afgeraden), of je hoofdstel hangt gewoon niet ideaal ...

Een bitfitter kan al deze vragen meteen oplossen en geeft je de kans om wat te vergelijken en te voelen.

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 09:49

Ladyson schreef:
Dit lijkt me nou echt wat om een bitfitter voor te laten komen. Ik weet niet of je daar al aan had gedacht.

Een dubbelgebroken bit staat iig erom bekend dat het het meest onrustig in de mond is. Ik zou beginnen met gewoon een enkelgebroken bit te proberen. En eens met prugelpiet, test dat ook eens uit.

Een enkelgebroken bit werkt veel heftiger in, ik weet niet of je dat moet willen bij een paard die al onrustig reageert op dubbelgebroken.

Ik zou het zoeken in de ongebroken trenzen. Wij hebben een bitfitter laten komen, om een aantal bitten uit te kunnen testen zonder ze allemaal te moeten aanschaffen. Is ons goed bevallen. :)

Anoniem

Re: Welk is het juiste bitje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 10:04

Ik heb die van mij op een enkelgebroken argentaan bitje lopen nu. Proefrijden op hem was met een dubbelgebroken watertrens volgens mij. Was niet mee te rijden. Nu loopt ie echt super fijn sinds gebruik van dat argentaan bitje.

Alle paardjes die ik gereden heb zijn altijd gereden met enkelgebroken bustrensjes.en heb nooit gekke dingen ervaren.

Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Welk is het juiste bitje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 10:27

Het nadeel van een bitfitter vind ik dat je er maar 1x mee kan rijden. Mijn merrie liep de eerste keer echt beroerd op het nieuwe bit, ze moet gewoon heel erg wennen aan iets wat anders is

Heb ook nog een enkelgebroken liggen die ik over een tijdje wil testen. Via marktplaats is best veel voor leuke prijsjes te vinden om te testen. Of anders van stalgenootjes bijvoorbeeld

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Welk is het juiste bitje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 10:33

Wat voor een mond heeft je paard, groot of klein? heeft het zware kaken of "normaal"?

Wat voor een dubbelgebroken trens heb je nu? heeft dat een anatomisch gevormd middenstuk of niet? welk materiaal is het? wat voor een neusriem gebruik je erbij?

Bij de "problemen" die je omschrijft moet ik denken aan een rotary bit, deze zorgt voor een rustige en gelijkmatige "zachte" inwerking.

Soms kan een andere neusriem ook helpen, ik denk dan een aan africhtingsneusriem in combi met bovenstaand bit voor een stille, stabiele en zachte inwerking.

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Welk is het juiste bitje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 10:48

Mijn paard heeft precies hetzelfde als die van jou. Ook erg onrustig in de aanleuning en had het idee dat ze heel heftig reageerde op het bewegen en het ijzer van de bitjes. Ze loopt nu op een Trust Flexi Soft en loopt hier echt heel fijn op!

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70525
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 10:55

Ik verplaats dit topic naar Harnachement.

sorbetje

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-09-11

Re: Welk is het juiste bitje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 11:12

Alvorens naar een ander bit te kijken zou ik kijken naar hoe je eigen teugelvoering is, is deze verbinding stil of onrustig? Hoe is de drukverdeling van het hoofdstel. Is het paard sowieso gespannen met rijden? Hangt je bit niet te laag. Hoe ver is het paard in de africhting, groene paarden zijn sowieso zoekend op de manier die je aangeeft. Mijn ervaring is vaak dat het aan de rijderij ligt en niet zo zeer aan het bit. Slechts enkel paard heeft iets anders nodig.

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: Welk is het juiste bitje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 13:37

Misschien eens bitloos proberen? En kijk inderdaad altijd naar hoe je rijdt, je teugelvoering kan misschien anders?

Babootje

Berichten: 26243
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 14:00

Ladyson schreef:
Dit lijkt me nou echt wat om een bitfitter voor te laten komen. Ik weet niet of je daar al aan had gedacht.

Een dubbelgebroken bit staat iig erom bekend dat het het meest onrustig in de mond is. Ik zou beginnen met gewoon een enkelgebroken bit te proberen. En eens met prugelpiet, test dat ook eens uit.


upendo schreef:
Een enkelgebroken bit werkt veel heftiger in, ik weet niet of je dat moet willen bij een paard die al onrustig reageert op dubbelgebroken.


Heeft daar meestal niets mee te maken. Meer met de ruiterhand.
Ben het wel eens met Ladyson: dubbelgebroken en met name watertrens kan een "onrustige" ligging hebben. Daarom kies ik zelf bij een dubbelgebroken bit meestal voor een bus of D-uitvoering. Bit op de juiste hoogte in de mond maakt ook veel uit. Met name te laag zorgt bij een bit ook voor onrust.
Ik zou ook even kijken in de mond zelf of daar geen reden is voor de onrust bv wolfskiesjes o.i.d. (edit, ik zie dat de tandarts is geweest :) )

Ten slotte kan er ook gewoon sprake zijn van een aanleuningsprobleem en heeft het klapperen niets te maken met het bit.

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Welk is het juiste bitje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 14:32

Een enkelgebroken werkt in op het gehemelte, dubbelgebroken op de lagen.

En uiteraard, het verhaal over de ruiterhand, maar een notenkrakereffect van een enkelgebroken is wel degelijk heftiger dan de druk op de lagen van een dubbelgebroken bit.

Ik ben het wel eens met het feit dat een bus- of D-trens al veel meer rust kan opleveren.

Babootje

Berichten: 26243
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 14:43

upendo schreef:
Een enkelgebroken werkt in op het gehemelte, dubbelgebroken op de lagen.

En uiteraard, het verhaal over de ruiterhand, maar een notenkrakereffect van een enkelgebroken is wel degelijk heftiger dan de druk op de lagen van een dubbelgebroken bit.

Ik ben het wel eens met het feit dat een bus- of D-trens al veel meer rust kan opleveren.


De tegenwoordige (anatomisch gevormde) enkelgebroken bitten hebben een boog die naar voren is gericht en zal de druk gelijkmatig in de mond (over de lagen) verdelen. De veronderstelde inwerking (in het gehemelte) zal bij goed gebruik niet zo snel voorkomen. Een dubbelgebroken wordt verondersteld zachter te zijn maar heeft wel meer inwerking op de tong dan een enkelgebroken. Een dubbel gebroken bit is met name ook voor jonge paarden niet zo'n goede keuze omdat die er teveel mee "rommelen". De meeste paarden lopen prima op een enkel gebroken bit.

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Welk is het juiste bitje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 14:50

Dan heb je het over anatomische bitten. Dat is ook weer een heel ander feestje.

Anyhow, dit waren mijn twee centen. :)

Babootje

Berichten: 26243
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 14:53

upendo schreef:
Dan heb je het over anatomische bitten. Dat is ook weer een heel ander feestje.
Anyhow, dit waren mijn twee centen. :)


Nu ja, zo'n ander feestje is dat tegenwoordig niet meer :D "Gewone" niet anatomisch gevormde bitten zijn volgens mij (buiten 2e handsjes) niet meer te koop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 14:56

Babootje schreef:
upendo schreef:
Dan heb je het over anatomische bitten. Dat is ook weer een heel ander feestje.
Anyhow, dit waren mijn twee centen. :)


Nu ja, zo'n ander feestje is dat tegenwoordig niet meer :D "Gewone" niet anatomisch gevormde bitten zijn volgens mij (buiten 2e handsjes) niet meer te koop.


De qhp enkelgebroken argentaan bustrens bitten (2124) zijn toch nog wel echt gewoon. En nog gewoon te koop. Zie er zelf tenminste vrij weinig anatomisch aan.

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 15:01

Babootje schreef:
upendo schreef:
Dan heb je het over anatomische bitten. Dat is ook weer een heel ander feestje.
Anyhow, dit waren mijn twee centen. :)


Nu ja, zo'n ander feestje is dat tegenwoordig niet meer :D "Gewone" niet anatomisch gevormde bitten zijn volgens mij (buiten 2e handsjes) niet meer te koop.

Ik raad je aan om op ej.nl even enkelgebroken in te tikken.

Gros is niet anatomisch. Maargoed. Dit is niet het topic voor deze discussie.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 17:15

Het scholingsbit van kk wil nog wel eens helpen. Enorm zacht bij een zachte ruiterhand, heel mooi gevormd voor vele paarden ( niet alle). En ook zeer geschikt als bit voor jonge paarden. Mijn paard heeft altijd mondhoeken stuk, zo gevoelig. Ongeacht wie er rijdt of longeert. Watertrens gaat niet, bustrens met gelbitringen gaat, maar bij het scholingsbit gaat het zelfs zonder ringen.
Maar ik rij tegenwoordig bitloos. Longeren nog met bit. Bitloos zou ook een optie voor je zijn.

Mayflower_

Berichten: 13711
Geregistreerd: 11-05-05
Woonplaats: Het noorden

Re: Welk is het juiste bitje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 20:13

Ik rij sindskort met een enkelgebroken Sprenger Novocontact bustrens. Mijn paard loopt hier echt heel fijn op. Van alles al geprobeerd, maar dit bit heeft rust :) . Wissel het af met bitloos rijden.