Bitloze ervaringen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Funkybean
Berichten: 24
Geregistreerd: 23-12-19

Re: Bitloze ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 17:27

Ik reed met mijn vorige paard zowel met als zonder bit. We zijn begonnen met een kaakgekruist hoofdstel, maar we stapten al snel over naar het Ramblo Micklem hoofdstel. Tijdens het buiten rijden reed ik met een hackamore.

piffgek

Berichten: 425
Geregistreerd: 20-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 23:18

maralyn schreef:
Oehh Josefien! Waar heb je die gekocht?
Zijn er ook andere kleuren?

Zijn er ook ondertussen mensen gesignaleerd die ook bitloos starten?

Voor mij een leuk toekomstperspectief.

Dressuurmatig merk ik geen verschil!
Ik reed toch al met been en zit!
Juist onderdelen als wijken en schouder Binnen heb ik eigenlijk geen hulp bij nodig, behalve begrenzing op de hals.


Ik heb twee jaar terug een paar keer bitloos L2 gestart maar werd echt raar aangekeken en werd ook steeds gevraagd of er een medische reden voor was, dusss... Maar wel winstpuntjes gereden alleen steeds toch het gevoel dat het slechter werd gepunt dan met bit

ELUNA

Berichten: 141
Geregistreerd: 23-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 23:27

Super goeie ervaring! Heb mijn dravertje nu 7 jaar en na een jaar ben ik overgestapt.. meteen veel rustiger en ontspannen! En nu na 7 jaar kunnen we al een ritje buiten op neckrope doen! Nooit steek ik nog een bit in de mond van een paard.. niks erop tegen maar waarom met als het zonder kan!

Afbeelding

Afbeelding

En anders gewoon met sidepull!
Afbeelding

Cowboy55
Berichten: 8482
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 00:21

Ik kan je verder niet helpen TS (wel eens bitloos gereden en dat was niet verkeerd maar verder kom ik niet), maar je hebt een knappe dame!

Nessie

Berichten: 8575
Geregistreerd: 29-03-05

Re: Bitloze ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 00:29

Ik rijd M1 ook bitloos maar krijg geen vragen daarover. Ze loopt er ook net zo makkelijk op :j

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Re: Bitloze ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 00:42

Ik start L1 bitloos en heb juist totaal niet het gevoel benadeeld te worden. Wel weten weinig ruiters (en omstanders) dat dit gewoon mag, dus die vraag wordt wel geregeld gesteld :)
Ik rij met de sidepull neusriem van barefoot, maar wel met een gel beschermer er onder, heel teer huidje...
Afbeelding
Toen zat de beschermer er nog niet onder :)
Ik doe trouwens alles bitloos, springen, buitenrijden etc :)
[EJL-ITP] Nieuwe stal, nieuwe uitdagingen: AV Djunnah S.

PowerPoef

Berichten: 1200
Geregistreerd: 05-05-16
Woonplaats: Gelderland

Re: Bitloze ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 01:17

Op mijn ene verzorgpaard ben ik zelf begonnen met bitloos rijden (sidepull), dat beviel heel erg, dus heb haar nooit met bit gereden. Andere verzorgpaard staat er om bekent heel sterk te worden met bit, toch maar eens bitloos gereden en ging eigenlijk prima, alleen een beetje late reacties bij ophoudingen. De derde wordt binnenkort ook bitloos ingereden, ben zelf groot fan van bitloos.

naranja1
Berichten: 678
Geregistreerd: 10-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 12:33

Ik rij mijn paard ook in zonder bit. Ze is best een pittige tante en veel mensen verklaren mij dan ook voor gek :')
Maar ik ben ervan overtuigd als ze willen rennen, rennen ze toch wel met of zonder bit.

Bovendien is zonder bit echt vriendelijker. En dit basseer ik gewoon op een scheikundig iets. Namelijk hoe groter het oppervlak hoe minder de druk. Dus als je dan het oppervlak van een bit naast een brede neusriem legt zie je wat een groter oppervlak heeft en dus minder druk geeft. Dus als je bij beide een zachte ruiterhand of harde ruiterhand gebruikt heeft er niks mee te maken.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 12:54

Letizia schreef:
Ik start L1 bitloos en heb juist totaal niet het gevoel benadeeld te worden. Wel weten weinig ruiters (en omstanders) dat dit gewoon mag, dus die vraag wordt wel geregeld gesteld :)
Ik rij met de sidepull neusriem van barefoot, maar wel met een gel beschermer er onder, heel teer huidje...
[ [url=m/rv9MLw.jpg]Afbeelding[/url] ]
Toen zat de beschermer er nog niet onder :)
Ik doe trouwens alles bitloos, springen, buitenrijden etc :)
[EJL-ITP] Nieuwe stal, nieuwe uitdagingen: AV Djunnah S.

Die ziet er heel fijn uit! Welke is dat?

Zoolgangster

Berichten: 9571
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: Bitloze ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 14:15

Hier zelf geen ervaring met moderne officiƫle bitloze hoofdstellen, ik kon een sensibele pony gewoon met een markthalster rijden. En vroeger reden ze de pony's bij sommige maneges voor gehandicapten standaard met de teugels aan de (hannoveraanse) neusriem bevestigd om gesnok aan een bit te voorkomen.

Mijn zus reed haar draver (die niet zo makkelijk was met bit) een tijd met een Engelse hackamore, wat prima ging, totdat er een riempje brak en haar paard stuurloos was (maar gelukkig braaf bleef toen het hoofdstel om de nek hing.)
Sindsdien vond zus een hackamore toch wat minder leuk... al werkte het verder goed.

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 15:16

Maartje1990 schreef:
Letizia schreef:
Ik start L1 bitloos en heb juist totaal niet het gevoel benadeeld te worden. Wel weten weinig ruiters (en omstanders) dat dit gewoon mag, dus die vraag wordt wel geregeld gesteld :)
Ik rij met de sidepull neusriem van barefoot, maar wel met een gel beschermer er onder, heel teer huidje...
[ [url=m/rv9MLw.jpg]Afbeelding[/url] ]
Toen zat de beschermer er nog niet onder :)
Ik doe trouwens alles bitloos, springen, buitenrijden etc :)
[EJL-ITP] Nieuwe stal, nieuwe uitdagingen: AV Djunnah S.

Die ziet er heel fijn uit! Welke is dat?

Shape it soft van bafefoot :)

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Bitloze ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 15:32

Ik heb nog geen enkele vorm van bitloos gevonden die mijn paard verkiest boven zijn trens.
Sidepull niet want hij verdraagt geen druk op zijn neus, kaakgekruist schuift langs alle kanten, hackamore reageerde hij helemaal niet fijn op, touwhalster loopt hij prima mee maar geeft plekken op de neus. Hij gaat hangen in de teugels of weet plots niet meer wat stelling is etc...

En dan neem ik terug mijn trens en dan gaan zijn oren vooruit, de pas er in en het is een ander paard.

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 15:32

naranja1 schreef:
Ik rij mijn paard ook in zonder bit. Ze is best een pittige tante en veel mensen verklaren mij dan ook voor gek :')
Maar ik ben ervan overtuigd als ze willen rennen, rennen ze toch wel met of zonder bit.

Bovendien is zonder bit echt vriendelijker. En dit basseer ik gewoon op een scheikundig iets. Namelijk hoe groter het oppervlak hoe minder de druk. Dus als je dan het oppervlak van een bit naast een brede neusriem legt zie je wat een groter oppervlak heeft en dus minder druk geeft. Dus als je bij beide een zachte ruiterhand of harde ruiterhand gebruikt heeft er niks mee te maken.

*natuurkundig (niet scheikundig): als je dezelfde kracht zet is de druk door een groot oppervlak minder dan door een klein: vergelijk naaldhakken of platte schoenen op je teen, daar heb je absoluut gelijk in. Op welk oppervlak (neus of mondhoek) die druk wordt uitgeoefend maakt voor de hoeveelheid druk echt niet uit.
Echter zijn er ook gewoon dunne neusstukken en dikke bitten. Hackamores hebben nog steeds een kinketting waar je de kin met een beetje lompe hand gewoon mee breekt. Het neusstuk van mijn sidepull is haast dunner dan mijn bit, daarom zit er een bontje omheen. En wat dacht je van een touwhalster, dat ook prima onder de bitloze optomingen valt (en in de enduance gewoon toegestaan is op wedstrijd)? Ik heb nog nooit iemand met een touwtje als bit zien rijden.
Dit is echt alleen bedoeld om te laten zien dat jouw aanname over druk iets te kort door de bocht is. Ik ben niet voor of tegen bitten, op dit moment werkt bitloos gewoon even wat beter voor mijn paard, maar mijn senior rij ik toch echt gewoon met bit.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 16:33

Mijn beide pony's waren met bit opgeleid tot het Z en deze waren bitloos eigenlijk precies hetzelfde te rijden. Zowel kaakgekruisd als sidepull, maar sidepull vind ik fijner. De release is toch sneller.
Ander paard heb ik met een bloemhack gereden, was ook heel fijn.

Maar het is echt per paard verschillend! Maar als ik bitloos zou rijden, zou ik eerst voor een sidepull gaan.

naranja1
Berichten: 678
Geregistreerd: 10-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 11:29

nessinator schreef:
naranja1 schreef:
Ik rij mijn paard ook in zonder bit. Ze is best een pittige tante en veel mensen verklaren mij dan ook voor gek :')
Maar ik ben ervan overtuigd als ze willen rennen, rennen ze toch wel met of zonder bit.

Bovendien is zonder bit echt vriendelijker. En dit basseer ik gewoon op een scheikundig iets. Namelijk hoe groter het oppervlak hoe minder de druk. Dus als je dan het oppervlak van een bit naast een brede neusriem legt zie je wat een groter oppervlak heeft en dus minder druk geeft. Dus als je bij beide een zachte ruiterhand of harde ruiterhand gebruikt heeft er niks mee te maken.

*natuurkundig (niet scheikundig): als je dezelfde kracht zet is de druk door een groot oppervlak minder dan door een klein: vergelijk naaldhakken of platte schoenen op je teen, daar heb je absoluut gelijk in. Op welk oppervlak (neus of mondhoek) die druk wordt uitgeoefend maakt voor de hoeveelheid druk echt niet uit.
Echter zijn er ook gewoon dunne neusstukken en dikke bitten. Hackamores hebben nog steeds een kinketting waar je de kin met een beetje lompe hand gewoon mee breekt. Het neusstuk van mijn sidepull is haast dunner dan mijn bit, daarom zit er een bontje omheen. En wat dacht je van een touwhalster, dat ook prima onder de bitloze optomingen valt (en in de enduance gewoon toegestaan is op wedstrijd)? Ik heb nog nooit iemand met een touwtje als bit zien rijden.
Dit is echt alleen bedoeld om te laten zien dat jouw aanname over druk iets te kort door de bocht is. Ik ben niet voor of tegen bitten, op dit moment werkt bitloos gewoon even wat beter voor mijn paard, maar mijn senior rij ik toch echt gewoon met bit.


Ik heb het inderdaad ook over het oppervlak. Ik ben ook geen fan van touwhalsters en hackmores en ik rij zelf met de breedste neusriem dat ik kon vinden om die reden ;).

Jetta

Berichten: 3986
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 12:06

Granoek schreef:
Ik heb nog geen enkele vorm van bitloos gevonden die mijn paard verkiest boven zijn trens.
Sidepull niet want hij verdraagt geen druk op zijn neus, kaakgekruist schuift langs alle kanten, hackamore reageerde hij helemaal niet fijn op, touwhalster loopt hij prima mee maar geeft plekken op de neus. Hij gaat hangen in de teugels of weet plots niet meer wat stelling is etc...

En dan neem ik terug mijn trens en dan gaan zijn oren vooruit, de pas er in en het is een ander paard.


Met een sidepull rij je nooit met constante druk, hiermee bedoel ik ook constant contact, want dat geeft druk. Een sidepull is in de oorsprong voor het geven van korte signalen ontworpen en dient ook zo gebruikt te worden. Het is oorspronkelijk ook een optoming om jonge paarden mee te rijden.

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 22:50

Jetta schreef:
Granoek schreef:
Ik heb nog geen enkele vorm van bitloos gevonden die mijn paard verkiest boven zijn trens.
Sidepull niet want hij verdraagt geen druk op zijn neus, kaakgekruist schuift langs alle kanten, hackamore reageerde hij helemaal niet fijn op, touwhalster loopt hij prima mee maar geeft plekken op de neus. Hij gaat hangen in de teugels of weet plots niet meer wat stelling is etc...

En dan neem ik terug mijn trens en dan gaan zijn oren vooruit, de pas er in en het is een ander paard.


Met een sidepull rij je nooit met constante druk, hiermee bedoel ik ook constant contact, want dat geeft druk. Een sidepull is in de oorsprong voor het geven van korte signalen ontworpen en dient ook zo gebruikt te worden. Het is oorspronkelijk ook een optoming om jonge paarden mee te rijden.

Geef ik je 100% gelijk in, maar ik rij geen dressuur oid en rij buiten met een losse teugel. Echter zullen er toch momenten zijn dat er contact genomen wordt, al is het om hem om te draaien of eender wat en ik merk gewoon dat hij dat niet fijn vindt

Jetta

Berichten: 3986
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 13:48

Met een sidepull rij je nooit met constante druk, hiermee bedoel ik ook constant contact, want dat geeft druk. Een sidepull is in de oorsprong voor het geven van korte signalen ontworpen en dient ook zo gebruikt te worden. Het is oorspronkelijk ook een optoming om jonge paarden mee te rijden.[/quote]
Geef ik je 100% gelijk in, maar ik rij geen dressuur oid en rij buiten met een losse teugel. Echter zullen er toch momenten zijn dat er contact genomen wordt, al is het om hem om te draaien of eender wat en ik merk gewoon dat hij dat niet fijn vindt[/quote]

Natuurlijk heb je contactmomenten, signaalmomenten. Misschien is de sidepull dan niet geschikt voor jouw paard, of het type neusriem niet prettig voor je paard. Mijn paard reageert narrig op paardvriendelijke, brede, zachte neusriemen.... die zijn voor hem niet paardvriendelijk.

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Bitloze ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 16:14

Dat is toch ook wat ik in eerste instantie zei :+

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 02:57

Letizia schreef:
Ik start L1 bitloos en heb juist totaal niet het gevoel benadeeld te worden. Wel weten weinig ruiters (en omstanders) dat dit gewoon mag, dus die vraag wordt wel geregeld gesteld :)
Ik rij met de sidepull neusriem van barefoot, maar wel met een gel beschermer er onder, heel teer huidje...
[ [url=m/rv9MLw.jpg]Afbeelding[/url] ]
Toen zat de beschermer er nog niet onder :)
Ik doe trouwens alles bitloos, springen, buitenrijden etc :)
[EJL-ITP] Nieuwe stal, nieuwe uitdagingen: AV Djunnah S.


Ik had op dit bericht gereageerd, maar ik heb deze neusriem opgezocht en tevens het regelement opgezocht, je mag namelijk niet starten met deze neusriem. Want (hoewel ik het hypocriet vind) mag er zich geen metalen kern bevinden in de neusriem en deze heeft een staalkabel.

Joki

Berichten: 4685
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: gelderland

Re: Bitloze ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 07:45

Ik ben wegens medische reden van mijn paard gedeeltelijk overgestapt op een sidepull. Ze loopt zo een 4x per week met sidepull en 2x per week met bit. Alle dagen bit in gaat gewoon niet. Zo gaat het prima.

Ik heb bitloos de M2 door gereden en nooit verschil in punten gemerkt. Mijn paard kan haar oefeningen ook minstens net zo makkelijk bitloos. Ik heb nu dispensatie aangevraagd om ook Z1 bitloos te mogen starten. Grote vraag wordt wel of dat verleend wordt.

Qua rijden merk ik wel dat oprichting bitloos nog net wat lastiger is dan met bit. Op bit kunnen ze net wat meer steun zoeken dan bitloos. Maar verder is het voor mij gelijk.

Ik bekijk per paard waar ze het beste op lopen. Dus geen voorkeur voor bitloos of met bit

darkadia

Berichten: 5245
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Bitloze ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 08:30

Hier ook echt per paard verschillend, maar meesten gaan het fijnst op de sidepull. Maar ook het lightrider systeem gaat hier prima. Kingekruist vond paardlief dan weer niks. Wij wisselen af tussen met en zonder bit, omdat ik van mening ben dat je met beiden hetzelfde moet kunnen. Maar sommige paarden verkiezen echt bit boven de neusriem. Ook een mee gemaakt die compleet ging stuiteren op neusdruk. Dus die lekker met bit blijven trainen.

Wel ben ik het eens dat als ze gaan in paniek, dat het weinig uit maakt wat erin hangt. Ze gaan toch wel.
Daarnaast ben ik het niet eens dat druk gelijk is op neus of mond. Tong en lagen zijn gevoeliger dan het neusbot zelf bij de meeste paarden. Druk komt echt niet alleen op de mondhoeken helaas...

MarliesV

Berichten: 15173
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Bitloze ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 09:22

Ik wissel af, rij net zo makkelijk bitloos als met bit.

Rij met een kaakgekruisd (ronde leren delen onder haar kaak voor de release) en met een standaard dubbele neusriem, enkelgebroken D trens optoming.

Sidepull is hier geen succes, dan heb ik geen stuur (wel rem), halsring is helemaal niets geen reactie, dat was wel ff een dingetje met proberen. Gelukkig komt die van mij op zit en stem wel terug en had ik de eerste keer er wel een hoofdstel voor de zekerheid op gedaan met testen.

Isabel

Berichten: 2268
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 09:23

Hier wel eens geprobeerd, maar paard ging ontzettend op de hand hangen met een bitloos hoofdstel. Dus nu weer gewoon met bit.

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 09:45

Maartje1990 schreef:
Letizia schreef:
Ik start L1 bitloos en heb juist totaal niet het gevoel benadeeld te worden. Wel weten weinig ruiters (en omstanders) dat dit gewoon mag, dus die vraag wordt wel geregeld gesteld :)
Ik rij met de sidepull neusriem van barefoot, maar wel met een gel beschermer er onder, heel teer huidje...
[ [url=m/rv9MLw.jpg]Afbeelding[/url] ]
Toen zat de beschermer er nog niet onder :)
Ik doe trouwens alles bitloos, springen, buitenrijden etc :)
[EJL-ITP] Nieuwe stal, nieuwe uitdagingen: AV Djunnah S.


Ik had op dit bericht gereageerd, maar ik heb deze neusriem opgezocht en tevens het regelement opgezocht, je mag namelijk niet starten met deze neusriem. Want (hoewel ik het hypocriet vind) mag er zich geen metalen kern bevinden in de neusriem en deze heeft een staalkabel.

Ik had geen idee!
Tis idd erg raar, gezien het metaal in deze neusriem juist voor stabiliteit zorgt...
Maar goed, laten we wel wezen: geen hond die dat gaat controleren op wedstrijd :+