Tot waar hoort de singel te zitten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Tot waar hoort de singel te zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-19 09:37

Nav een ander topic, ontstond deze vraag: tot waar hoort je singel te zitten? Zo laag mogelijk of juist zo hoog mogelijk?
Ik heb ooit geleerd dat je singel tot ong de onderkant van je dekje hoort te komen, dus vrij lang. Zo heb je geen singelstoten die langs het lichaam lopen, maar zo als met alles: zo veel mensen, zo veel meningen!
Hoe hebben jullie het geleerd en wat is de theorie er achter?

Half december komt mijn nieuwe zadel, dus zal het bij hun gelijk even na vragen :)

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Tot waar hoort de singel te zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 09:42


MarliesV

Berichten: 15180
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 09:42

Ik neem aan dat je nu een dressuurzadel bedoeld?

Want bij een VZH of springzadel moet je singel tot onder het zweetblad komen.

Bij een dressuurzadel inderdaad redelijk kort tot onder het dekje, absoluut niet er over/

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Re: Tot waar hoort de singel te zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-19 09:51

Nu denk ik dat de discussie ook interessant kan wezen voor spring of veelzijdig, maar in mijn geval inderdaad een drrssuurzadel :)

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-19 09:52


pillow
Berichten: 7792
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 10:22

Letizia schreef:
Nu denk ik dat de discussie ook interessant kan wezen voor spring of veelzijdig, maar in mijn geval inderdaad een drrssuurzadel :)

Dat denk ik niet, want de singelstoten zijn veel korter dus de singel komt volledig onder het zweetblad

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Tot waar hoort de singel te zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 10:27

Goede vraag, ik heb voor mijn ponys al singels van 80cm om niet de elleboog tegen de gesp te laten komen dus heb nooit goed begrepen waarom dat bijna de langste maat is. Lees zo even de link hierboven.

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Tot waar hoort de singel te zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 10:48

Ik volg zeker mee (het was mijn topic :D) Azmay, wat voor pony's heb jij dan? Ik heb voor mijn C een van 50cm en voor mijn E een 65 cm.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 10:55

nessinator schreef:
Ik volg zeker mee (het was mijn topic :D) Azmay, wat voor pony's heb jij dan? Ik heb voor mijn C een van 50cm en voor mijn E een 65 cm.

Wel E maat hoor, PRE van 1.55.
Westernsingel wel maar dressuur zelfde verhaal natuurlijk.

Afbeelding
Mag misschien ietsje korter als ik die link hierboven zie maar minder dan 75 gaat ze tegen de gesp komen.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 10:58

Azmay schreef:
nessinator schreef:
Ik volg zeker mee (het was mijn topic :D) Azmay, wat voor pony's heb jij dan? Ik heb voor mijn C een van 50cm en voor mijn E een 65 cm.

Wel E maat hoor, PRE van 1.55.
Westernsingel wel maar dressuur zelfde verhaal natuurlijk.

[ [url=m/Mmekpl.jpg]Afbeelding[/url] ]
Mag misschien ietsje korter als ik die link hierboven zie maar minder dan 75 gaat ze tegen de gesp komen.


Dan is ze wel erg rondgeribt. Mijn Haf van 1,50 (ongeveer) heeft 65cm en die komt ongeveer zo uit ook. Meer typische rijpony e-pony's kunnen vaak prima uit de voeten met 55cm.

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 11:01

Hier wel western, maar ik houd dezelfde regel aan als dat ik bij de dressuur altijd had. Inderdaad net tot onder het dekje.
Afbeelding

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Tot waar hoort de singel te zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 13:58

Mijn westernsingel (ja die heb ik ook nog) is 1m, en als ik kijk naar hoe vaak ik de linker stoot om moet slaan is die misschien iets aan de lange kant :+ Hoe lang is de jouwe BrittS?
Ik zou ook echt geen kortere nemen Azmay, dan loopt ie inderdaad met zijn schouder tegen de gesp aan...

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 14:00

nessinator schreef:
Mijn westernsingel (ja die heb ik ook nog) is 1m, en als ik kijk naar hoe vaak ik de linker stoot om moet slaan is die misschien iets aan de lange kant :+ Hoe lang is de jouwe BrittS?
Ik zou ook echt geen kortere nemen Azmay, dan loopt ie inderdaad met zijn schouder tegen de gesp aan...


En die singel op de foto is dan 80cm, en zo rond is ze echt niet volgens mij hoor :')
https://boktimg.nl/img/m/MFjnZi.jpg
Ze heeft goed wat borst, maar volgens mij nou ook weer niet overdreven.

Lindor92
Berichten: 6999
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 14:03

Zal eens kijken hoe die van mij zit.

Heb een paard van ca 168 en gebruik een singel van 60 cm. Die zit volgens mij wel aardig goed.
Heb eerder ook wel een 55 cm gehad.

Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 14:06

Afbeelding
Ik heb m ongeveer zo zitten :)
Dacht 75cm. Paard is een normaal gebouwde merrie van 166.

Zetta

Berichten: 373
Geregistreerd: 27-06-10
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 14:22

Ik heb ook zitten twijfelen omdat ik het niet zeker wist.

Had hem eerst zo, singel zat bij zadel. Maar twijfelde of die wel lang genoeg was. Was 65 cm. (Ja lint vd singel zit verkeerd, was iets aan het testen.)

Afbeelding

Daarna naar een beurs geweest en het daar nagevraagd en ze zeiden dat ik beter de 75cm had. Het was niet om te verkopen dat men het zei want gelijk welke maat, ik ging er toch een met een bontje kopen.
Die zit nu zo maar vind hem nu direct wel een heel stuk hoger zitten.

Afbeelding

Wat is nu goed?

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 14:32

nessinator schreef:
Mijn westernsingel (ja die heb ik ook nog) is 1m, en als ik kijk naar hoe vaak ik de linker stoot om moet slaan is die misschien iets aan de lange kant :+ Hoe lang is de jouwe BrittS?
Ik zou ook echt geen kortere nemen Azmay, dan loopt ie inderdaad met zijn schouder tegen de gesp aan...


Mijne is 32 inch dus zo'n 80 cm!

hoikimmmy

Berichten: 932
Geregistreerd: 04-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 15:04

Zetta schreef:
Ik heb ook zitten twijfelen omdat ik het niet zeker wist.

Had hem eerst zo, singel zat bij zadel. Maar twijfelde of die wel lang genoeg was. Was 65 cm. (Ja lint vd singel zit verkeerd, was iets aan het testen.)

[ [url=m/VJJBVT.jpg]Afbeelding[/url] ]

Daarna naar een beurs geweest en het daar nagevraagd en ze zeiden dat ik beter de 75cm had. Het was niet om te verkopen dat men het zei want gelijk welke maat, ik ging er toch een met een bontje kopen.
Die zit nu zo maar vind hem nu direct wel een heel stuk hoger zitten.

[ [url=m/kqpHIN.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat is nu goed?


Als ik het zo zie vind ik de 2de wel een stuk beter zitten. Is ook een stuk stabieler dan een kortere singel.

FleurSandro

Berichten: 1804
Geregistreerd: 06-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 15:14

Zo zit die van mij, singel raakt het dekje en de uitsparing in de singel zit mooi bij de oksel
Afbeelding

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Re: Tot waar hoort de singel te zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-19 19:40

Bedankt voor alle antwoorden!
De meeste zeggen toch dat de singel lang moet wezen, dat doe ik dus ook altijd :)
Zal het alsnog half december even navragen bij Hulsebos, kijken wat hun er van zeggen :)

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 19:51

De gespen horen zo hoog mogelijk te zitten, om drukkingen en schuren bij de voorbenen te voorkomen
Afbeelding

Maddy_Paola

Berichten: 1329
Geregistreerd: 19-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 19:53

Ik heb m ook altijd ongeveer 5 cm onder t zweetblad zitten, hooguit 8, maar nu heb ik t probleem dat ze t beste reageert op de fra supersingel qua singelnijd (tja oud manegepaard, trauma's enzo, probeer er al genoeg aan te doen) maar daarvan is de grootste maat 70 cm, terwijl ik voor t mooie en fijne zeg maar 75 nodig heb >;) ellende...

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 20:13

Ik heb ook altijd singels van 75 cm.

Prince

Berichten: 2451
Geregistreerd: 05-10-03
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 20:21

Maddy_Paola schreef:
Ik heb m ook altijd ongeveer 5 cm onder t zweetblad zitten, hooguit 8, maar nu heb ik t probleem dat ze t beste reageert op de fra supersingel qua singelnijd (tja oud manegepaard, trauma's enzo, probeer er al genoeg aan te doen) maar daarvan is de grootste maat 70 cm, terwijl ik voor t mooie en fijne zeg maar 75 nodig heb >;) ellende...


Bij pas de deux hebben ze deze singel zowel in maat 75 als maat 80.

https://www.ruitershoppasdedeux.nl/fra- ... l-dressuur

Maddy_Paola

Berichten: 1329
Geregistreerd: 19-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 20:33

Prince schreef:
Maddy_Paola schreef:
Ik heb m ook altijd ongeveer 5 cm onder t zweetblad zitten, hooguit 8, maar nu heb ik t probleem dat ze t beste reageert op de fra supersingel qua singelnijd (tja oud manegepaard, trauma's enzo, probeer er al genoeg aan te doen) maar daarvan is de grootste maat 70 cm, terwijl ik voor t mooie en fijne zeg maar 75 nodig heb >;) ellende...


Bij pas de deux hebben ze deze singel zowel in maat 75 als maat 80.

https://www.ruitershoppasdedeux.nl/fra- ... l-dressuur


Oh bedankt! Deze komt dus bij mij niet naar boven als ik zoek erop 8)7