Schuivend zadel door stuwend paard oplossen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Schuivend zadel door stuwend paard oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-19 23:25

Afgelopen zomer heb ik een zadel voor mijn fjord aan laten meten door een zadelmaker die goed bekend staat. Na een paar weken kwam ik tot de conclusie dat het zadel naar voren schoof. De zadelmaker is terug gekomen en heeft een smaller kopijzer in het zadel gezet.
Het leek even goed te gaan, maar helaas schuift ook nu het zadel weer enorm naar voren.
Vandaag had ik les bij mijn instructrice die gericht is op de Academische en Klassieke rijkunst, rechtrichten etc. Ook tijdens de les schoof mijn zadel naar voren, waarop we besloten hebben het zadel af te halen en verder te rijden met een barebackpad. We dachten namelijk dat het aan het zadel lag.
Echter, tijdens het rijden met de barebackpad schoof ook deze naar voren. Mijn instructrice kwam tot de conclusie dat mijn fjord een enorm stuwende beweging heeft. Hierdoor zet hij mij en eigenlijk alles wat ik onder mijn kont heb naar voren. Ook de barebackpad dus. Dat hij bijna (of eigenlijk helemaal) geen schoft heeft werkt niet mee natuurlijk. Ze gaf aan dat dit wel op te lossen valt door training (veel overgangen rijden, trainen met balkjes etc.), maar dat dit vaak een proces van jaren is.

Heeft iemand hier ervaring mee? Zijn er mensen met een paard dat ook stuwt? Hoe is dat opgelost?
Kun je op een paard rijden dat stuwt, zonder dat het zadel naar voren gaat?

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Re: Schuivend zadel door stuwend paard oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 23:31

Waarschijnlijk lekker ronde pony, weinig schoft, en dan die beweging.. Als het zadel verder goed ligt, zou ik een staartriem proberen.

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 23:33


Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 23:59

Een voorsingelstoot en een MSFC F2 singel gingen dit bij mij aardig tegen, en in het begin ook een soort antischuifmatje van Prolite eronder gehad. Dat laatste werkte echt goed, maar ik had zelf wel enige twijfel hoe comfortabel dat was voor paardlief. Door training heb ik dat matje nu idd niet meer nodig.

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-19 01:17

J_emma schreef:
Waarschijnlijk lekker ronde pony, weinig schoft, en dan die beweging.. Als het zadel verder goed ligt, zou ik een staartriem proberen.


Ik ben geen voorstander van staartriemen omdat het echte probleem daarmee niet wordt opgelost, maar wordt verplaatst naar de staartwortel waar dan druk op komt.. Evenals met van die anti slip matjes.
Ik heb wel gehoord dat een banaansingel zou kunnen werken. Maar of die er ook zijn in VZH maat? Ik kom eigenlijk alleen dressuursingels tegen.

Hutcherson

Berichten: 7334
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Schuivend zadel door stuwend paard oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 01:23

Kan je singelstoot naar voren worden verplaatst? Zodat het zadel direct achter het schouderblad gesingeld kan worden?

Undefined
Berichten: 3765
Geregistreerd: 18-01-09

Re: Schuivend zadel door stuwend paard oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 07:11

Die singels bestaan wel. Mattes heeft een selectie aan singels voor dit soort problemen (kost wel wat). Volgens mij is de Crescent singel bedoelt om een zadel dat naar achteren schuift tegen te houden maar pin me er niet op vast. In ieder geval zijn alle singels in dressuur en lange maat te bestellen.

Kijk hier eens naar: https://www.e-a-mattes.com/wp-content/u ... rth_ea.pdf

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 08:23

J_emma schreef:
Waarschijnlijk lekker ronde pony, weinig schoft, en dan die beweging.. Als het zadel verder goed ligt, zou ik een staartriem proberen.


Staart riem is wat mij betreft echt uit deze tijd. En ook nog eens knetter gevoelig.

Ik zou toch kijken of je zadel passend kan krijgen door bv andere singel.
Mijn fjord heeft dit ook wel beetje.
Weet niet of hij overgewicht heeft ? Dat wil ook niet helpen.
Met wat voor zadel rij je ?

L_iek
Berichten: 9707
Geregistreerd: 11-01-07

Re: Schuivend zadel door stuwend paard oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 08:34


Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Schuivend zadel door stuwend paard oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 09:15

Ik heb tegen hetzelfde probleem aangelopen... véél zadels geprobeerd. Merrie heeft ook nog een hele rechte rug. Uiteindelijk uitgekomen bij Wintec, en dan de voorste singelstoot als point strap echt zoveel mogelijk vooraan bevestigen (bij wintec kan dat , dan gaat de voorste stoot recht naar beneden vanaf het kopijzer).

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 09:44

Marjo89 schreef:
J_emma schreef:
Waarschijnlijk lekker ronde pony, weinig schoft, en dan die beweging.. Als het zadel verder goed ligt, zou ik een staartriem proberen.


Staart riem is wat mij betreft echt uit deze tijd. En ook nog eens knetter gevoelig.


Ik zou toch kijken of je zadel passend kan krijgen door bv andere singel.
Mijn fjord heeft dit ook wel beetje.
Weet niet of hij overgewicht heeft ? Dat wil ook niet helpen.
Met wat voor zadel rij je ?


Niet zo bij nagedacht. Mijn enige ervaring ermee is bij onze shet die er al een had toen we 'm overnamen, en er totaal niet gevoelig op reageert. Maar wel een goed punt om daar eens extra op te letten bij hem!
Zijn mentuig heeft het ook, maar dan is de druk heel anders denk ik (broek ophouden vs schuiven naar voren).

Amado7

Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Schuivend zadel door stuwend paard oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 09:58

Ik lees even mee. Hier ook een zadel die perfect ligt maar naar voren schuift.

Simbaa
Berichten: 3962
Geregistreerd: 17-12-04

Re: Schuivend zadel door stuwend paard oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 14:09

Een anatomische zitting kan dit probleem soms verhelpen. Die zijn er zeker ook in veelzijdigheidsmodel, maar zijn inderdaad vrij prijzig. Bij mijn ronde pony werkte het in ieder geval heel goed.

Prince

Berichten: 2451
Geregistreerd: 05-10-03
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 19:20

Simbaa schreef:
Een anatomische zitting kan dit probleem soms verhelpen. Die zijn er zeker ook in veelzijdigheidsmodel, maar zijn inderdaad vrij prijzig. Bij mijn ronde pony werkte het in ieder geval heel goed.


Wat is een anatomische zitting?

vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 19:31

De singelgroeve zal wel erg naar voren liggen? Dan is een anatomische singel een goede oplossing.

Simbaa
Berichten: 3962
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 19:36

Prince schreef:
Simbaa schreef:
Een anatomische zitting kan dit probleem soms verhelpen. Die zijn er zeker ook in veelzijdigheidsmodel, maar zijn inderdaad vrij prijzig. Bij mijn ronde pony werkte het in ieder geval heel goed.


Wat is een anatomische zitting?


Oeps, anatomische singel bedoelde ik :+

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Schuivend zadel door stuwend paard oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 19:48

Je kan dit vaak voor een groot deel over de vulling oplossen maar dat is geen 10 min klusje. Dat vereist dat je zadelmaker meekijkt en je rustig 5x op en af laat stijgen voor het beter is.
Echter betwijfel ik dat het enkel stuwen is aangezien boomloze zadels dan doorgaans wel blijven liggen. Waarschijnlijk is het een combinatie van factoren.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 20:22

Kijk eerst goed naar de boom vorm van je zadel. Meeste zadels is deze iets bol terwijl kan zijn dat je paard juist een hele rechte rug heeft. Ook helpt het voor de stevigheid wanneer de zadel kussens dunner zijn. Thorowgood heeft hier voor een speciaal zadel voor ontwikkeld. De cob zadels. In combinatie met een anatomische singel en singel stoten ze veel mogelijk voor aan bij je zadel zou wel verschil kunnen maken. Doe de singel ook zo los mogelijk en zorgt dat je paard zo dun mogelijke buik heeft wanneer die erg rond is.

Pas op voor zadelmakers die het zadel aan de voorkant heel hard willen opvullen. Hier krijgen ze druk plekken van.

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Re: Schuivend zadel door stuwend paard oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-19 21:35

Ik heb (in overleg met mijn docent van de academische rijkunst instructeursopleiding) besloten om voorlopig even te stoppen met rijden en vanaf de grond verder te gaan trainen om het stuwen op te lossen. Volgens haar moet de oplossing niet gezocht worden in het zadel, maar in het paard zelf. Doordat hij stuwt komt er ook teveel gewicht op zijn voorbenen en dat moet je sowieso ook niet willen, want dat gaat ook klachten geven, al past een zadel nog zo goed. Dus we gaan eerst proberen om dat op te lossen!

Nibbit

Berichten: 10412
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 22:25


Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Schuivend zadel door stuwend paard oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 22:37

Goed bezig +:)+

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 08:21

Sizzle schreef:
Echter betwijfel ik dat het enkel stuwen is aangezien boomloze zadels dan doorgaans wel blijven liggen. Waarschijnlijk is het een combinatie van factoren.


Hoeft niet hoor! sterk afhankelijk van de rugvorm. Wist ik ook niet... Als de beweging niet stuwend is vanuit het achterbeen, maar oplopend vanuit de lendenen (en dat noemen ze ook wel stuwend, dus niet stuwend als in 'van het achterbeen af lopend', maar stuwend als in 'oplopend in het lendengebied in beweging' - is geen echte stuwende beweging, maar voelt voor het zadelpassen wel als stuwend), dan blijft juist een boomloos zadel niet liggen op een paard met weinig schoft, en dan komt het zadel op de schouder. Dat is bij de mijne dus het geval gebleken. Zeker 10 verschillende boomloze merken erop gehad met 2 zadelpassers.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Schuivend zadel door stuwend paard oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 08:55

Waarschijnlijk stuwt hij niet alleen maar laat hij zich ook tussen de schouders zakken in dat geval en dan komt nog de bouw erbij.
Als een (jong) paard enkel stuwt door met hoog kruis te lopen is een flexibele boom normaalgesproken voldoende.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 09:00

Sizzle schreef:
Waarschijnlijk stuwt hij niet alleen maar laat hij zich ook tussen de schouders zakken in dat geval en dan komt nog de bouw erbij.
Als een (jong) paard enkel stuwt door met hoog kruis te lopen is een flexibele boom normaalgesproken voldoende.


Als je het over de mijne hebt: nope, die zakt echt niet tussen de schouders en loopt ook niet met hoog kruis. Komt echt uit een specifieke manier van bewegen in haar lendengebied. Is nog jong, zal nog wel veranderen. Ik was altijd écht pro-boomloos, maar huidige paard loopt dus - in elk geval op dit moment - gewoon beter onder een boomzadel, en dat blijft ook een stuk stiller liggen.

Als je het over die van TS hebt: dat durf ik natuurlijk niet te zeggen ;) .

Sabbientje
stokpaard connaisseur

Berichten: 4693
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Re: Schuivend zadel door stuwend paard oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 09:13