Hoe dekjes wassen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Marsu
Berichten: 2112
Geregistreerd: 11-03-03
Woonplaats: ZUIDLAND

Hoe dekjes wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-19 23:50

Misschien is dit al veel vaker gevraagd, maar ik zag door de bomen het bos niet meer...

Eerder dit jaar ben ik op aanraden van de zadelmaker van een bontonderlegger overgestapt op dekjes. Geen dure merkdekjes. Bij voorkeur zo simpel mogelijk. Nu zit er tegenwoordig aan haast alle dekjes zo'n sierkoord in een mooi contrasterend kleurtje. En die krimpen steeds bij het wassen, waardoor het dekje een soort bol gaat staan of omhoog klapt. Er was zelfs een dekje wat dusdanig gekrompen is dat het nauwelijks meer onder mijn zadel past. Best wel zonde dus...

Nu was ik mijn dekjes in de wasmachine op 40 graden, want ze zijn immers best vies. Gewoon met wasmiddel voor bonte was.

Ze gaan niet in de de droger, maar op de droogmolen.
Waar gaat het mis? Toch op 30 graden wassen? Ander wasmiddel? Wie heeft tips?


Laurievc
Berichten: 4414
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Hoe dekjes wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 23:51

Ik was op 30 graden, gewoon wasmiddel erbij. Nog nooit krimpende dekjes oid gehad...

MiniMaxi
Berichten: 1247
Geregistreerd: 09-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 23:55

Afhankelijk van welk dekje en hoe vies ze zijn was ik ze op 30, 40 of 60 graden.

Heb alleen bij een goedkope dekje gehad dat het niet helemaal goed ging. die kwam er qua vorm niet helemaal lekker uit. Verder altijd goed. Heb dekjes erbij zitten die al zeker 10 jaar oud zijn.
Gewoon goed kijken naar het materiaal, wasvoorschrift en ze niet te vies laten worden.

Wees altijd wie je bent, want jij bent degene die jou als geen ander kent! ;)
[o]

NienkeV1994
Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Re: Hoe dekjes wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 00:07

Ik was ook op 30 graden met wasmiddel, meestal in grote wasmachines bij het tankstation met meerderen tegelijk. Ook nog nooit krimpende dekjes gehad

Paard Optimaal - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden
Bestel mijn e-book 'Ingrediënten in Paardenvoeding' over de 50 meest voorkomende ingrediënten

YoniB
Berichten: 121
Geregistreerd: 12-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 00:11

Mijn dekjes zijn ook altijd goed smerig omdat ik ze eigenlijk echt te weinig was. Doe ze eigenlijk altijd in een wasmachine bij een tankstation. Op 30 of 40 graden, zijn ook nog nooit gekrompen. Ik heb alleen geen bies want rijd met qhp pads of die erop lijken, dus daar geen last van.

dieseltje09
Berichten: 1854
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Hoe dekjes wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 13:04

ik was alles op 30 graden en als ze echt heel vies zijn dan gaan ze eerst in een koudwater biotex sopje voor een nachtje om te weken. Nog nooit last gehad van krimp. Krimp ontstaan normaal gezien door te warm wassen helaas. Wat ook nog wel eens wil helpen is na het wassen als het dek nog nat is deze uit te rekken en weer normaal te fatsoeneren. Laat ze trouwens ook niet in de zon drogen, warmte van de zon kan ervoor zorgen dat stof alsnog krimpt namelijk

Op naar nieuwe avonturen ❤️

Renee_S
Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Re: Hoe dekjes wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 13:07

Ik was ook altijd alles op 30. Niet teveel wasmiddel, van te voren zvm haren er af en in een waszak. Op de waslijn zo recht mogelijk hangen en laten drogen. Nog nooit problemen gehad, maar ik merk wel dat mn lemieux dekjes beter uit de was komen dan bv een HH die ik ooit had (die ging pillen)

Veraaaaah
Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Hoe dekjes wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 19:50

Ja ik was ook altijd op 30 graden. Nog nooit problemen gehad!

Nuelle nieuwe hoofdstuk in mijn leven!
Glamour Girl je hebt me zoveel gegeven, ik ga je missen 20-01-2021
Rinda, you're a star in heaven 7-6-2017

OleJon
Berichten: 2502
Geregistreerd: 04-07-14

Re: Hoe dekjes wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 20:01

ik heb mijn dekjes op 30 en 40 graden gewassen maar krijg ze dan lang niet schoon. het opgedroogde zweet en huidvet zit er dan nog op. was ze nu op 60 graden dan zijn ze wel schoon

Linda_80
Berichten: 36
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Lith

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 20:09

Door de haren vind ik een dekje in mijn wasmachine niet zo fijn, dus wekelijks spuit ik mijn dekje liggend op stenen met de tuinslang af, dan even flink met een borstel en groene zeep erover en dan afspuiten. Dan hang ik hem over een behangschraag, kan die ook mooi op drogen. Zelfde met singel. Werkt goed, dekjes blijven mooi, geen zwarte paardenharen in mijn witte was -O- en klusje is zo snel geklaard *\o/*

_Charlot
Berichten: 1265
Geregistreerd: 19-09-13

Re: Hoe dekjes wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 20:16

Ik heb altijd geleerd, dat het sierkoord langzaam iets krimpt.
En dat je die eigenlijk na elke wasbeurt stukje voor stukje weer op moet rekken.


dieseltje09
Berichten: 1854
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 20:17

OleJon schreef:
ik heb mijn dekjes op 30 en 40 graden gewassen maar krijg ze dan lang niet schoon. het opgedroogde zweet en huidvet zit er dan nog op. was ze nu op 60 graden dan zijn ze wel schoon


Vandaar ook dat ik ze in de week zet met biotex en koud water :D
En zeker bij veel zweten was ik ze veel zodat het er niet in kan kruipen en spoel ik als vooral zomers met veel zweten na het rijden onder de kraan uit zodat ze "schoner" kunnen drogen en ik ze nog eens kan gebruiken

Op naar nieuwe avonturen ❤️


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 98 bezoekers