Ervaringen Fager bitten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
linsje27
Berichten: 104
Geregistreerd: 25-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 20:23

Zijn er inmiddels al meer ervaringen?

Ik wil graag een Fager aanschaffen maar ik weet niet goed welke het beste zal zijn.
Voor mijn 3 jarige die pas onder het zadel is blijft haar tong optrekken / over het bit doen. Verder geen problemen met aanleuning oid. Ik rij haar nu met een sprenger dubbel gebroken D trens

bliksemflits
Berichten: 1632
Geregistreerd: 04-11-19

Re: Ervaringen Fager bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 20:30

Ik volg hier ook even.
Ik ben opzoek naar een nieuw bit om mee te springen (ook te starten) en kwam ook Fager tegen in m'n zoektocht.

Dressuurmatig heb ik hier een Myler waar ze super op loopt, maar die is niet zo fijn om mee te springen.

minouesmee

Berichten: 7424
Geregistreerd: 04-11-07
Woonplaats: Utrecht

Re: Ervaringen Fager bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 22:02

Ik heb een Carl en ben er zeer tevreden over. Bij la equistyle kun je advies krijgen over het bit en zelfs uittesten. De eigenaresse denkt echt heel fijn mee!

iriscap

Berichten: 207
Geregistreerd: 28-04-12
Woonplaats: nieuwerkerk aan den ijssel

Re: Ervaringen Fager bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 22:09

Ik heb het ANNA bit van Fager en ben hier zeer tevreden over. Heb voor aanschaf la equistyle net als minouesmee een berichtje gestuurd met waar wij rijtechnisch tegen aanliepen en hebben zij een testbit opgestuurd! erg fijne service :)

MariekeS_

Berichten: 4705
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Re: Ervaringen Fager bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 22:23

Ik heb ook via LA Equistyle de Carl uitgeprobeerd. Heel fijn bitje en goede service.
Ik merkte positief verschil maar het lostte niet mijn voornaamste probleem op en toen vond ik hem toch wel heel duur om aan te houden...
Als we rijtechnisch wat verder zijn wil ik misschien wel weer een ander proberen, er zijn er meerdere die me aanspreken.
Op dit moment hou ik het bij m'n Trust Inno Sense ivm het kunststof.

Skessa_
Berichten: 10618
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 22:43

geen ervaring met fager, maar bij atorka kun je ze ook testen :)

tjakka123

Berichten: 484
Geregistreerd: 21-11-20

Re: Ervaringen Fager bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 22:44

Is er iemand met ervaring met de combi stang en trens? :) Of onderleg trens/stang alleen icm ander bit?

RobinSputnik

Berichten: 504
Geregistreerd: 05-07-10
Woonplaats: Rijswijk GLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 22:59

Ik ben wel fan van fager en merk positief verschil. Ik heb de maria, sally en fredric. Allemaal titanium. Doe vooral de bitquiz op de fager website, of neem contact met ze op voor advies over welk bit :) Als het kan zou ik gezien de prijs wel aanraden om ze te testen, dat kan bij bijv. Atorka.

fitzy
Berichten: 37
Geregistreerd: 15-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 23:15

Hier ook via LAEquistyle een Fager bit aangeschaft. Uit de bitquiz kwamen de Max, de Julia en de Carl. Alle drie mogen testen en mijn paard liep duidelijk het fijnst op de Carl. Wij zijn er nog steeds heel blij mee!

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 10:15

Ik heb even die bitquiz gedaan van Fager, de 4 aangeraden bitten zijn eh, best bijzonder, Julia en Bianca, dat gaat dus om bitten met een rolletje in het midden. Het rolletje van de Fager biten is nogal scherp in de hoeken zo op de foto's, dus die zou ik al niet snel kiezen. Misschien werkt het, maar voor mijn gevoel zijn er beter bitten die niet uit de quiz komen. Vaar dus niet blind op de 'bit quiz'.
De andere 2 zijn bitten met een hefboom, meer westernstyle, en daar mag je ook niet mee starten.
Eigenlijk is het mondstuk van de Julia en de Bianca hetzelfde, maar ander materiaal. Zelf zou ik als ik een Fager wil testen kiezen voor een Maria/Marcus, Anna, Fanny of Carl. De Maria of de Marcus zou dan mijn eerste voorkeur zijn.

Een ander gemist punt in de quiz is de vraag over de hackamore. Mijn paard vindt een hackamore niets, maar een sidepull bijvoorbeeld wel fijn. Daar wordt dan weer niet naar gevraagd. Het maakt voor de uitkomst ook niet uit of een ongebroken bit nu perfect is of een hackamore of niet. De eerdere antwoorden bepalen kennelijk de categorie D. Ook sensitive vs maakt niet uit wat je doet komt elke keer in D uit. Blijf dus zelf ook nadenken. In een paar vragen een paard samenvatten blijkt dus niet gemakkelijk.

MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 01:03

Ik heb een ongebroken D trens van Fager (model Sara) Ik had forse aanleun problemen. Uit gekomen bij Fager. Later bleek mijn merrie een verborgen wolfskiesje te hebben en zaten er nog restanten van het melk gebit in de kaak. Het lijkt nu langzamerhand de goede kant op te gaan!


Afbeelding

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 08:08

germie schreef:
Ik heb even die bitquiz gedaan van Fager, de 4 aangeraden bitten zijn eh, best bijzonder, Julia en Bianca, dat gaat dus om bitten met een rolletje in het midden. Het rolletje van de Fager biten is nogal scherp in de hoeken zo op de foto's, dus die zou ik al niet snel kiezen.


Heb hier de julia en bet rolletje voelt totaal niet scherp of hoekig aan, voelt juist heel mooi afgevlakt.

Skessa_
Berichten: 10618
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 15:27


tjakka123

Berichten: 484
Geregistreerd: 21-11-20

Re: Ervaringen Fager bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 16:09

Fager zelf ook 20% :)

linsje27
Berichten: 104
Geregistreerd: 25-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 22:53

Ik heb inmiddels de Alexander met wings voor de 3 jarige!
Gaat tot nu toe super! Erg tevreden. Het paard had steeds de nijging om de tong op te trekken. Dit lijkt nu helemaal voorbij! :D

IwanLuver
Berichten: 1880
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: steenwijk

Re: Ervaringen Fager bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 10:31

Ik heb ook een test bit besteld, de Anna bustrens. Ik ben zeer benieuwd hoe dit voor mijn paard gaat werken.

nummie

Berichten: 410
Geregistreerd: 28-11-11
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 16:57

germie schreef:
Ik heb even die bitquiz gedaan van Fager, de 4 aangeraden bitten zijn eh, best bijzonder, Julia en Bianca, dat gaat dus om bitten met een rolletje in het midden. Het rolletje van de Fager biten is nogal scherp in de hoeken zo op de foto's, dus die zou ik al niet snel kiezen. Misschien werkt het, maar voor mijn gevoel zijn er beter bitten die niet uit de quiz komen. Vaar dus niet blind op de 'bit quiz'.


Ik deel deze ervaring absoluut niet. Het rolletje is heel netjes afgewerkt, geen scherpe hoeken oid. Heb een Fager Baby Fulmer Julia en de Julia Wings en paard loopt er super fijn op. Materiaal is heel netjes en mooi afgewerkt. Beide bitten bij fager zelf besteld en goede service. Had ze allebei (apart besteld op een ander moment) al met een week in huis. Ook goed advies via de chat. Kan ze zeker aanraden :)

BrittOllie

Berichten: 2286
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 13:31

Zijn er ook mensen met ervaring met de dressuurstangen/combi stang-trens? :)
Ik ben geïnteresseerd in de titanium bitten maar ik zie deze niet bij de testbitten staan die worden aangeboden helaas. Zou ze wel graag een weekje willen testen voordat ik 300€+ uitgeef :o .

Marsti
Berichten: 22
Geregistreerd: 24-06-19

Re: Ervaringen Fager bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 12:45

Ik heb net een julia bustrens besteld. We hebben 2 new forest pony's. Voor de andere pony hebben we al een Fager (model freya met wings) en dat bevalt supergoed. Ook fijn dat ze zo enorm licht in gewicht zijn. De ene pony gooit zijn tong niet meer naar buiten en de andere pony is nu meer ontspannen en minder sterk. Ik ben benieuwd of het model Julia nog meer verbetering geeft. Ik heb hem besteld om eerst te testen.

nummie

Berichten: 410
Geregistreerd: 28-11-11
Woonplaats: Twente

Re: Ervaringen Fager bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 13:51

Ik heb beide bitten de julia wings en de julia baby fulmer naast elkaar gehouden maar er zit toch wel ietsje verschil in.. De wings is ietsje zwaarder en ook heel ietsje dikker. Had ik niet verwacht, kon het ook niet vinden dat het stond benoemd op de website. Ben wel benieuwd of ik het verschil ga merken met rijden tussen beide bitten. Hier geen ervaring met de titanium of dressuurstangen..

Lena82

Berichten: 225
Geregistreerd: 04-07-13
Woonplaats: Arnhem

Re: Ervaringen Fager bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 22:14

Ik heb de Maria besteld en vandaag geprobeerd. Paard rommelde er eerst wat mee, maar na een kwartiertje begon hij fijn naar mn hand toe te lopen. Vond het een prettig verschil t.o.v. zn normale bit.

Ik had al een stang van Fager (Victoria), vind ik ook fijn. Ligt mooi en een stuk lichter dan die van Sprenger bv

Marsti
Berichten: 22
Geregistreerd: 24-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 23:36

Ik heb de julia gebruikt. Ik vindt het een supergoed bit. Ze heeft geen tong naar buiten gegooid, niet met haar hoofd geschud en mooi een beetje schuim op haar lippen. Perfect bit. Ik had hem als testbit, deze is gebruikt. Maar ik wil hem zeker ruilen voor een nieuwe die ik mag houden.

Eerder werdt genoemd dat het blauwe gaat roesten. Dat is dus echt niet zo. Staat er op de website ook bij en weet ik uit ervaring van ons andere fager bit (ik noemde die freya maar dit is frida). Deze frida mag je niet op wedstrijden gebruiken door de wings maar is ook een super bit. Deze is nu alleen nog in titanium maar wij hebben de voorganger in het blauw.

Ik wil het voor onze andere pony ook nog uitproberen. Ik ben fan van fager, het is het bedrag zeker waard. De julia is gelukkig iets goedkoper dan veel andere modellen. Ik snap niet waarom.

Iemand vroeg zich af hoe je de bitmaat meet. Het handigste is door een bit dat je hebt liggen (of leent of testbit) en dan goed kijken of het netjes aansluit. Dan kan je van dat bit de breedte tussen de ringen opmeten.

Liess__
Berichten: 2032
Geregistreerd: 14-08-04
Woonplaats: De Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 23:48

BrittOllie schreef:
Zijn er ook mensen met ervaring met de dressuurstangen/combi stang-trens? :)
Ik ben geïnteresseerd in de titanium bitten maar ik zie deze niet bij de testbitten staan die worden aangeboden helaas. Zou ze wel graag een weekje willen testen voordat ik 300€+ uitgeef :o .


Ik heb de fager sofia stang. Deze is wat naar voren gebogen voor de tong vrijheid ipv omhoog. Ik ben er echt super tevreden mee, ze zijn mooi dun. Mijn paard heeft niet heel veel ruimte in de mond.

Ik heb mijn bitten aan laten meten door een bitfitter, dan kon ik meerdere stangen testen. ‘Mijn’ bitfitter is ook heel coulant in uitproberen en omruilen.

Afbeelding

3timesmom

Berichten: 1319
Geregistreerd: 10-02-07
Woonplaats: België

Re: Ervaringen Fager bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 12:01

Met welke onderlegtrens heb je deze stang gecombineerd Liess_ als ik vragen mag. Ik heb ook een paard met weinig ruimte in de mond

Liess__
Berichten: 2032
Geregistreerd: 14-08-04
Woonplaats: De Veluwe

Re: Ervaringen Fager bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 12:31

Ik heb hem gecombineerd met een bombers dubbelgebroken onderlegtrens 12mm. Ik heb een titanium onderlegtrens van Fager geprobeerd, maar die combinatie was het niet voor mijn paard