Bitje voor paard met onrustige aanleuning

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Naath86
Berichten: 3876
Geregistreerd: 27-12-08

Bitje voor paard met onrustige aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-19 09:57

Ik ben op zoek naar een bitje voor mijn pony, bitfitter zal er waarschijnlijk ook nog wel komen maar ben voor nu ben ik gewoon nieuwsgierig naar ervaringen.

Mijn pony is 23 jaar, rijden op Z niveau eigenlijk gewoon met een simpel trensje, trainen 3x in de week en ze gaat jaarlijks naar de tandarts. Ze is eigenlijk altijd wel wat onrustig geweest in de aanleuning. Pakt moeilijk het bit aan en volgt moeilijk je hand. Loopt graag in haar eigen houding, hoog bovenin. We trainen dus ook veel op laag en rond en van achteren er aan rijden. Maar ze is altijd erg onrustig in de aanleuning, ik heb ook eigenlijk nooit wat in mijn hand. Het lijkt een beetje alsof ze elke keer het bit probeert te vangen. Nu ben ik dus op zoek naar een bitje wat ze misschien wat makkelijker aanpakt, waardoor de aanleuning wat stiller wordt en ik misschien iets meer gevoel met haar mond krijg.

Heeft er iemand tips voor wellicht een ander bitje?

SweetVanille
Berichten: 1772
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Re: Bitje voor paard met onrustige aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 10:13

Ik heb een BR dubbelgebroken contact curved bustrens.

16 mm, anatomisch. Zacht in de mond en mijn jonge pony loopt hier fijn op.

Trust zou je ook kunnen proberen, hoor ik ook goede verhalen over. Deze bitten zijn wel wat dikker, 20mm.

Bitfitter inderdaad kan zien of ze daar plaats voor heeft in de mond :)

Jimbo
Berichten: 846
Geregistreerd: 16-11-05
Woonplaats: Berltsum

Re: Bitje voor paard met onrustige aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 10:19

Wat heb je nu? Watertrens, bus-of D-trens? Dubbel-, enkel- of ongebroken? Dikte?
Vaak maakt 1 aanpassing al veel verschil.
Als je stalgenootjes hebt kan je misschien een bitje van hun lenen om te proberen (paard moet soms ook wennen aan andere bitje)
Is de mond bekeken door de paardentandarts? Die kan evt. ook adviseren.

LoveBodin

Berichten: 4354
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 10:20

Ik heb een stuben golden wings, dubbelgebroken, vind ik zelf heel erg prettig rijden. Ligt rustig in de mond, maar is wel een watertrens.
Wordt ook veel bij jonge paarden gebruikt. Mijne, die ook heel ligt in de hand is, vindt dit een erg fijn bit en loopt er een stuk beter op dan mijn vorige bitje (enkelvoudige D-trens)

josje4

Berichten: 1594
Geregistreerd: 20-07-11
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 10:21

Ongebroken flexibel appelbitje, zachter is er haast niet en ligt veel stiller in de mond dan gebroken bitten.

ElCid

Berichten: 9228
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 10:25

Ongebroken bustrens; die liggen het stilst in de mond en geven minder druk op de lagen dan gebroken bitten. Gebroken en dubbel gebroken bitten geven veel ruis, druk op de lagen en verhemelte en tikken bij veel paarden de wolfstanden aan ( wat pijn doet). Ze geven daardoor veel ruis bij teugelhulpen.
Ongebroken bustrens ( dus geen watertrens!) ligt veel stiller, geeft minder ruis en heel veel paarden vinden dat veel fijner.
Afbeelding

Wij rijden onze paarden nooit op gebroken bitten om alle bovenstaande redenen.
Citaat:
Werking ongebroken trens
Een ongebroken trens werkt voornamelijk in op de mondhoeken en de tong en minder op de lagen. Doordat het ongebroken is, worden tong en lagen niet bij elkaar geknepen en kan het ook niet in het gehemelte prikken. Ook ligt dit bit heel stil en stabiel in de mond.
https://sport.infonu.nl/overige-sport/7 ... s-bit.html

Andere optie is een Billy Allen trens, door het rolletje kan dit bit niet "dubbelklappen" maar geeft wel de mogelijkheid om links en rechts meer verfijning aan te brengen in de hulpen. Geeft ook minder druk op de lagen, ligt stabieler dan (dubbel) gebroken.
Afbeelding


Voor paarden met een "onrustige" mond zijn eigenlijk alle (dubbel) gebroken bitten af te raden, daarbij werken die ook nog eens heel scherp in omdat ze hoofdzakelijk druk op de lagen geven.
Door de bustrens verbinding bij bovengenoemde bitten werkt het bit wat meer op de tong maar omdat die bewegelijk is kan een paard daarmee de werking enigszins beïnvloeden ( zolang er niet aan de teugels getrokken wordt tenminste).

Naath86
Berichten: 3876
Geregistreerd: 27-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-19 10:43

Jimbo schreef:
Wat heb je nu? Watertrens, bus-of D-trens? Dubbel-, enkel- of ongebroken? Dikte?
Vaak maakt 1 aanpassing al veel verschil.
Als je stalgenootjes hebt kan je misschien een bitje van hun lenen om te proberen (paard moet soms ook wennen aan andere bitje)
Is de mond bekeken door de paardentandarts? Die kan evt. ook adviseren.


Ik heb nu een enkelgebroken bustrens.

@ElCid, ik dacht eigenlijk dat je met een ongebroken bustrens geen wedstrijden mag rijden?

_Charlot
Berichten: 1266
Geregistreerd: 19-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 11:09

Naath86 schreef:
Jimbo schreef:
Wat heb je nu? Watertrens, bus-of D-trens? Dubbel-, enkel- of ongebroken? Dikte?
Vaak maakt 1 aanpassing al veel verschil.
Als je stalgenootjes hebt kan je misschien een bitje van hun lenen om te proberen (paard moet soms ook wennen aan andere bitje)
Is de mond bekeken door de paardentandarts? Die kan evt. ook adviseren.


Ik heb nu een enkelgebroken bustrens.

@ElCid, ik dacht eigenlijk dat je met een ongebroken bustrens geen wedstrijden mag rijden?


Een ongebroken trens is in watertrens en bustrens vorm toegestaan.

Bodiwi
Berichten: 142
Geregistreerd: 22-09-19

Re: Bitje voor paard met onrustige aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 11:43

Een ongebroken trens inderdaad. Sommige paarden willen geen of minder druk op de tong, dan zou je er een met tongboog moeten pakken. De meeste paarden zijn uiteraard juist het gevoeligst op de lagen, dan neem je er een zonder tongboog.

En even voor de duidelijkheid, iets waar ik me echt kapot aan kan ergeren; een ongebroken trens is geen stang!!! Een stang heeft altijd hefboom werking dmv scharen.

Phrono

Berichten: 8940
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 13:45

Ik rijd mijn paard met een myler bit. Naast een ongebroken bit is dit het enige wat ze accepteert. Kan dus ook nog een optie zijn en volgens mij mag je met de level 1 bitten ook gewoon starten?

bosox
Berichten: 123
Geregistreerd: 22-04-18

Re: Bitje voor paard met onrustige aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 21:25

Een Trust Flexi Soft bitje is fijn voor gevoelige paarden, maar omdat dit een wat dikker bit is moet hier uiteraard wel ruimte voor zijn. De BR Soft Contact lijn is ook het bekijken waard! Hele fijne bitjes, anatomisch gevormd. Ik heb de dubbelgebroken D Trens gehad, heel erg tevreden over!

AnnoNiemand

Berichten: 885
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 21:39

Heb je al eens bitloos geprobeerd? Bij een paard dat zo onrustig is met bit zou ik eens een testritje zonder bit maken. Heel benieuwd hoe hij dan reageert. Daarna zou ik bovenstaande tips pakken.

x_tico

Berichten: 4188
Geregistreerd: 10-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 21:44

ElCid schreef:
Ongebroken bustrens; die liggen het stilst in de mond en geven minder druk op de lagen dan gebroken bitten. Gebroken en dubbel gebroken bitten geven veel ruis, druk op de lagen en verhemelte en tikken bij veel paarden de wolfstanden aan ( wat pijn doet). Ze geven daardoor veel ruis bij teugelhulpen.
Ongebroken bustrens ( dus geen watertrens!) ligt veel stiller, geeft minder ruis en heel veel paarden vinden dat veel fijner.
[ [url=m/ECwHtT.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wij rijden onze paarden nooit op gebroken bitten om alle bovenstaande redenen.
Citaat:
Werking ongebroken trens
Een ongebroken trens werkt voornamelijk in op de mondhoeken en de tong en minder op de lagen. Doordat het ongebroken is, worden tong en lagen niet bij elkaar geknepen en kan het ook niet in het gehemelte prikken. Ook ligt dit bit heel stil en stabiel in de mond.
https://sport.infonu.nl/overige-sport/7 ... s-bit.html

Andere optie is een Billy Allen trens, door het rolletje kan dit bit niet "dubbelklappen" maar geeft wel de mogelijkheid om links en rechts meer verfijning aan te brengen in de hulpen. Geeft ook minder druk op de lagen, ligt stabieler dan (dubbel) gebroken.
[ [url=m/9pWT9R.jpg]Afbeelding[/url] ]


Voor paarden met een "onrustige" mond zijn eigenlijk alle (dubbel) gebroken bitten af te raden, daarbij werken die ook nog eens heel scherp in omdat ze hoofdzakelijk druk op de lagen geven.
Door de bustrens verbinding bij bovengenoemde bitten werkt het bit wat meer op de tong maar omdat die bewegelijk is kan een paard daarmee de werking enigszins beïnvloeden ( zolang er niet aan de teugels getrokken wordt tenminste).


“ tikken bij veel paarden de wolfstanden aan ( wat pijn doet)”

Natuurlijk doet dat pijn, waarom zou je je paard überhaupt een bit in doen wanneer deze nog wolfstanden heeft?

Levita

Berichten: 1416
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Re: Bitje voor paard met onrustige aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 22:29

KK Sprenger dubbelgebreken bit van aurigan. 20 mm. Erg vriendelijke inwerking en daardoor wil mijn paard juist de aanleuning aannemen.

Parisse
Berichten: 90
Geregistreerd: 14-03-09

Re: Bitje voor paard met onrustige aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 22:44

Niet onaardig bedoeld maar het klinkt meer als een dingetje bovenlijn niet los willen laten.. naar de hand toe rijden met een stille meegaande hand is heel moeilijk, je pony kan er als het moeilijk is toch makkelijk uitkruipen. Een ander bit lost dat niet op, veel geduld en trainen en vertrouwen in de hand misschien wel... een stille aanleiding komt altijd uit een stille hand, niet uit ene bitje (mits hij goed ligt uoteraard)

Setteli

Berichten: 3169
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Re: Bitje voor paard met onrustige aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 23:20

Mijn paard kan ik ook niet op een enkel of dubbelgebroken bitje rijden.
Tijd met een ongebroken appelbitje gereden en toen kreeg ze wel een fijne aanleuning. Daarna overgestapt op de trust, omdat ie wat zachter is. Maar daar werd ze boos om en die heeft ze kapotgebeten.
Dus toen een bitfitter ingeschakeld en ik heb nu een Bombers Happy Tongue. ook ongebroken, maar dan met een tongboog. Hier loopt ze nu al een hele tijd superfijn op.

Ongebroken ligt echt veel stiller in de mond. Bij mijn paard echt een wereld van verschil. Je moet alleen even uitzoeken welke ongebroken het beste is. Maar dan zou ik echt een bitfitter laten komen. Dan kun je alles proberen.

@Parisse, dat hoeft niet altijd hoor. Mijn paard bleef maar achter de teugel lopen en nam het bit niet aan. Had geen enkele verbinding. Met het Bombers bitje was alles over. En ze loopt er nog steeds fijn op!

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 23:47

josje4 schreef:
Ongebroken flexibel appelbitje, zachter is er haast niet en ligt veel stiller in de mond dan gebroken bitten.


Met deze ook goeie ervaring! Van paard dat het bit vastpakt, er vandoor rent en gaat bokken, naar een rustig en braaf paard dat zacht in de mond is en fijn het bit accepteert!

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 00:01

Pepperrr schreef:
josje4 schreef:
Ongebroken flexibel appelbitje, zachter is er haast niet en ligt veel stiller in de mond dan gebroken bitten.


Met deze ook goeie ervaring! Van paard dat het bit vastpakt, er vandoor rent en gaat bokken, naar een rustig en braaf paard dat zacht in de mond is en fijn het bit accepteert!



Indd hier ook. Ben van een dubbel gebroken aurigan Sprenger bitje overgestapt op een ongebroken flexibel appelbitje. Wanneer ik meer vraag blijft ze rustig in aanleuning terwijl ze met de Sprenger sneller haar hoofd schudde. Bitloos werkte hier ook niet goed. Kaakgekruisd werd ze pissig en gewoon op de neus werd ze hangerig van.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 00:28

Een tip: rijd in de training eens af en toe met de teugel aan een lage neusriem. Of koop een bitloos hoofdstel zoals bijv. een Glücksrad (dat lijkt qua gevoel nog vrij veel op rijden met bit) om mee af te wisselen. Paarden die snel te licht en daardoor instabiel worden in de aanleuning pakken met een bitloze optoming vaak wat makkelijker druk.
Verder is laag en rond instellen doorgaans geen oplossing, het gaat erom dat je de hals in horizontaal evenwicht op lengte kunt rijden. Daartoe heel goed je hand vóór houden en haar oren 'van je weg' willen rijden, zonder haar los te gooien. Dat luistert best nauw, en om het goede gevoel te krijgen kan af en toe bitloos goed helpen.
En zoals hierboven al gezegd, een ongebroken trens werkt vaak goed bij van die beweeglijke bekkies.

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Re: Bitje voor paard met onrustige aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 06:45

Ik zou iig lageneusriem gaan proberen, want die ondersteunen de ligging van het bit en kunnen ze de mond ontspannen. Want er zijn paarden die met lage neusriem/africhtingsneusriem, een hele andere aanleuning hebben dan met gecombineerde neusriem.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 09:17

Ongebroken bit, of zo zacht stangetje ( weet de naam ff niet )
Of eens kijken of bitloos wat is, werkt vaak wel bij paarden die moeite met bit hebben en onrustig zijn.

Canon
Berichten: 950
Geregistreerd: 09-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 09:26

Voorheen hadden paard en ik een dubbelgebroken bustrens, die zou het vriendelijks zijn en na het inrijden is dat blijven hangen. Afgelopen jaar merkte ik dat we een beetje bleven hangen in ons rijden, veel drukte in haar hoofd, soms wat laat en half reageren op maken van de bochten en vond ze niet echt ontspanning. Nu hebben we de ongebroken bustrens, die ElCid laat zien, maar dan met sweet iron. Ze loopt er helemaal gelukkig op. Geen ruis meer en mooie bochten, lekker kalm in het koppie en een steeds fijnere aanleuning, perfect voor ons! :j

En omdat het een trens is en geen stang, mag je er gewoon wedstrijdjes mee rijden.

germie

Berichten: 25939
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Bitje voor paard met onrustige aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 10:00

Bitloos. Mijn ervaring is dat bitloos de beste oplossing is bij paarden die onrustig zijn met een bit.

Lynn_Nikita

Berichten: 25459
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 10:13

Setteli schreef:
Mijn paard kan ik ook niet op een enkel of dubbelgebroken bitje rijden.
Tijd met een ongebroken appelbitje gereden en toen kreeg ze wel een fijne aanleuning. Daarna overgestapt op de trust, omdat ie wat zachter is. Maar daar werd ze boos om en die heeft ze kapotgebeten.
Dus toen een bitfitter ingeschakeld en ik heb nu een Bombers Happy Tongue. ook ongebroken, maar dan met een tongboog. Hier loopt ze nu al een hele tijd superfijn op.

Ongebroken ligt echt veel stiller in de mond. Bij mijn paard echt een wereld van verschil. Je moet alleen even uitzoeken welke ongebroken het beste is. Maar dan zou ik echt een bitfitter laten komen. Dan kun je alles proberen.

@Parisse, dat hoeft niet altijd hoor. Mijn paard bleef maar achter de teugel lopen en nam het bit niet aan. Had geen enkele verbinding. Met het Bombers bitje was alles over. En ze loopt er nog steeds fijn op!


Hier hetzelfde, Ik heb het bij een bitfitter heel duidelijk gemerkt, bij enkel en dubbel gebroken liep hij hee erg te rommelen. Erna ongebroken en een heel stuk beter. Ik hb nu een trust met lichte boog of rij bitloos

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Bitje voor paard met onrustige aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 11:01

Hier voor bijde paarden een Stubben golden wings dubbel gebroken.
Lopen ze heel erg fijn op.