Zadelprobleem: deuk in zadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daphnee2091
Berichten: 120
Geregistreerd: 18-01-17

Zadelprobleem: deuk in zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-19 21:27

Ik ben vanaf mei al aan het kwakkelen met mijn zadel zadelmaker is in mei geweest omdat het zadel scheef ging liggen en tegen de ruggengraat kwam.
Tijdens de controle bleek er een deuk aan de linkerkant in het kussen te zitten. (Paard was flink veranderd in bespiering.) Zadel weer opgevuld en aangepast. Alleen een maand later was de deuk op dezelfde plek weer terug dus weer contact met de zadelmaker en die is begin juli weer geweest(kon niet eerder) kussens weer opgevuld maar helaas na een week rijden weer hetzelfde. Ze wilde al die tijd ook niet goed in de rechtergalop aanspringen maar volgens mijn zadelmaker kwam dat doordat ik mij daar teveel op focuste en dat het daardoor fout ging. Ik dus weer de zadelmaker bericht en die vertelde toen dat ze dacht dat het aan iets lichamelijks lag en dat mijn paads aan het compenseren was. Osteopaat er bij maar die kon niks vreemds ontdekken waardoor dit met het zadel zou gebeuren. Uiteindelijk is de zadelmaker na 2 weken weer gekomen met een andere zadelmaker. (Om zichzelf niet blind te staren) volgens haar reed ik te gespannen waardoor ik het zadel weg drukte en dit dus ontstond. Andere zadelmaker het zadel weer flink opgevuld. Toen een week kunnen rijden maar nog steeds niet fijn willen lopen waardoor ze uiteindelijk na 2 weken kreupel stond. Deuk was nog niet voelbaar terug dus ik had goede hoop. Helaas heb ik toen 10 weken moeten stappen met mijn paard eerst 3 weken aan de hand toen 7 weken erop.(toen niks gemerkt aan het zadel) Nu mag ik sinds dinsdag opbouwen met 3x 2 min draven. (Alleen maar rechtuit en niks vragen aan het paard) En ja hoor dinsdag na het draven je raad het al de deuk weer terug. Ik wordt hier een beetje moedeloos van. Ook al aan de zadelmaker gevraagd om andere zadels de vorige x mee te nemen maar ze zegt dat dit niet ging helpen.
Wie weet er misschien waar dit door kan komen en wat hier aan gedaan kan worden. De deuk zit echt halverwege het zadel.

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Re: Zadelprobleem: deuk in zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 21:35

Hoe hang je het zadel weg? Op een buis? Of op zo’n zadelvormige steun?

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 21:37

Enige wat ik zou kunnen bedenken wat de oorzaak kan zijn... Dat je boom gebroken is waardoor de vulling verplaatst op de plek van de breuk. Zou ook verklaren waarom je paard niet in de rechter galop wil ed.

Daphnee2091
Berichten: 120
Geregistreerd: 18-01-17

Re: Zadelprobleem: deuk in zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-19 21:42

Ik heb het zadel op een buis hangen. Boom heeft ze wel gecontroleerd ook het zadel helemaal open gehad en wat ze kon zien was dat er geen breuk in de boom zat.

zorro

Berichten: 8764
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 22:29

Wat voor zadel is het en hoe is hij?
Edit: en wat voor paard heb je? Heb je ook een foto van de rug van je paard, met en zonder zadel?

MissBambi

Berichten: 4279
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Zadelprobleem: deuk in zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 22:41

Is het een idee om een centered riding instructeur langs te laten komen? (deze kijken toch naar je houding, of heb ik het nu mis)? :+

Daphnee2091
Berichten: 120
Geregistreerd: 18-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-19 16:40

Het is een merrie van 10 jaar kwpner.
zadel is een crown zadel. Vandaag alleen maar gestapt onder het zadel en nu heeft ze ook nog is 2 bulten op haar ruggengraat.
het lukt mij alleen niet om fotos toe te voegen

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Zadelprobleem: deuk in zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 16:59

Er zijn zoveel mensen die wat (of heel erg) gespannen op hun paard zitten, maar daardoor zou toch geen deuk in het zadel moeten ontstaan.

Het lijkt mij echt een fout aan het zadel en zou dit zadel niet meer op een paard leggen.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Zadelprobleem: deuk in zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 17:08

Ik neem aan dat het zadel wel volledig met hetzelfde materiaal is gevuld? Dus niet echte en synthetische wol door elkaar?

Een zadel dat scheef trekt, is vaak inderdaad terug te leiden naar een ruiter die scheef zit of een paard dat scheef is. Daarnaast is het ook vaak zo dat een paard dat niet helemaal zuiver is, het zadel scheef trekt.
Is je paard verder recht in de bespiering en dergelijke? En als het zadel zo enorm is opgevuld, is dan zelf nog wel recht? Dan zou aan de ene kant toch ook het kussen nu veel harder moeten zijn?

Je moet toch eerst achter de oorzaak zien te komen. Stel nou dat bijvoorbeeld je paard scheef bespierd is, zou ik zeggen, probeer een pad met aan 1 kant vullingen of iets dergelijks.

Daphnee2091
Berichten: 120
Geregistreerd: 18-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-19 15:50

Mijn paard is niet scheef bespierd. Zadel is aan allebei de kanten gelijk opgevuld maar met meer wol zodat die minder zou inzakken.
Wat ik weet zit er dezelfde vulling in heb het zadel nu 1.5 jaar(wel 2de hands) maar gekocht bij de zadelmaker die hem daarna ook in onderhoud heeft gehad. Dus verwacht wel dat ze weet welke vulling er in zat.
13 november komt er een andere zadelmaker kijken. Tot die tijd gaat dit zadel niet meer op mijn paard haar rug nadat ik hem er vrijdag afhaalde en er 2 bulten op haar rug (op de ruggengraat ) zaten ter hoogte van de deuk in het zadel.

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Zadelprobleem: deuk in zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 16:01

Ik zou ook graag foto's zien, er zit echt een deuk in de kussens?
Indien de boom heel is zou de vulling niet zelf aan de wandel mogen gaan, wat voor dekje heb je eronder? Heb je wel eens zonder dekje gereden?
Is je paard wel eens qua rug op de foto geweest?
Andere rugklachten? Losse wervels?
Een gespannen of scheefzittende ruiter veroorzaakt over het algemeen geen deuk in de vulling, wel een ongelijk inzakkend zadel.
Maar, dat zou in zo'n kort tijdsbestek sowieso al niet echt kunnen/ mogen.
Heb je het merk zadel al eens gegoogled? Meer mensen hier last van?
Blijft het zadel goed op zijn plek liggen?
De bulten op de ruggengraat hebben met beknelling van spieren te maken, horen vrij vlot na het rijden ook weer te verdwijnen.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 17:30

Als er een lining in de kussens zit onder de wol kan het zijn dat deze beschadigd is. Dan krijg je een deuk die niet weg wil.

Daphnee2091
Berichten: 120
Geregistreerd: 18-01-17

Re: Zadelprobleem: deuk in zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-19 00:28

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Heb niet hele duidelijke fotos maar mis kunnen jullie hier iets mee. Anders maak ik morgen betere fotos

Brainless

Berichten: 29737
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 01:13

Citaat:
Bijvullen
Extra vulling kan maar in beperkte mate worden toegevoegd en alleen als de vulling nog gelijkmatig en zacht is en iets is ingeklonken. De extra vulling komt bovenin het zadel. Eventuele bobbels in de oude vulling worden daarmee niet opgelost. Wordt er teveel vulling in gedaan dan worden de kussens alleen maar harder. Bij meer dan kleine probleempjes is het daarom zinvoller de vulling te laten vervangen.


Citaat:
Maar uiteindelijk zal door het gebruik van het zadel de vulling na verloop van tijd zover inklinken dat het schokdempend vermogen verloren gaat. In de loop der tijd vormen zich knopen in de vulling, die als bobbels in de kussens te voelen zijn. Deze knopen kunnen het effect hebben van een vuist die duwt in de rug van het paard. Je kunt je voorstellen dat een zadel met harde kussens en/of kussens met knopen behoorlijk wat ongemak veroorzaakt op de paardenrug. Het paard zal proberen dit ongemak te compenseren door een houding aan te nemen waarbij het zo min mogelijk wordt gehinderd door het zadel.


Ik raad aan de volledige vulling te vervangen en niet meer te laten bijvullen.

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Zadelprobleem: deuk in zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 01:29

Kopijzer/kamer lijkt ook scheef?
Vanuit deze hoek gezien zou het bij een recht zadel er anders uit moeten zien. (Foto2)

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Zadelprobleem: deuk in zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 23:29

Ik vind de kussens er wel een ietwat bobbelig uit zien.

Elco
Berichten: 2071
Geregistreerd: 20-08-06

Re: Zadelprobleem: deuk in zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 23:57

Wat is de reden dat je met een gelpad rijdt.?

Daphnee2091
Berichten: 120
Geregistreerd: 18-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-19 21:08

Elco schreef:
Wat is de reden dat je met een gelpad rijdt.?


De reden daarvan is dat die anders ging kantelen en met de zijkant van het kopijzer tegen de schoft kwam.

Elco
Berichten: 2071
Geregistreerd: 20-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 21:36

Daphnee2091 schreef:
Elco schreef:
Wat is de reden dat je met een gelpad rijdt.?


De reden daarvan is dat die anders ging kantelen en met de zijkant van het kopijzer tegen de schoft kwam.


Op deze manier zet je hem helemaal vast..Een gelpad maakt het kussenkanaal smaller waardoor die gaat knellen.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 22:33

Daphnee2091 schreef:
Elco schreef:
Wat is de reden dat je met een gelpad rijdt.?


De reden daarvan is dat die anders ging kantelen en met de zijkant van het kopijzer tegen de schoft kwam.


Maar Dan past je zadel toch gewoon niet? Gelpad moet niet nodig zijn om je zadel passend te maken... Vervelend dat de zadelmaker zo stug is, ik zou het zadel terug brengen.

Daphnee2091
Berichten: 120
Geregistreerd: 18-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-19 19:09

Zadelmaker is woensdag geweest. Geen verklaring voor de terugkerende deuk te vinden. Nu ander model zadel geprobeerd met een half kussen en dat licht zoveel beter en mijn paard loopt er 10x fijner onder.

Conclusie nu ander zadel. En onbekend waardoor de deuk kwam.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Zadelprobleem: deuk in zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 20:20

Gelukkig is het probleem opgelost en dus duidelijk dat het niet lekker lag op je paard, anders had je niet zo een groot verschil gemerkt. Heeft de zadelmaker het netjes opgelost?

Daphnee2091
Berichten: 120
Geregistreerd: 18-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-19 21:54

Weidebloem schreef:
Gelukkig is het probleem opgelost en dus duidelijk dat het niet lekker lag op je paard, anders had je niet zo een groot verschil gemerkt. Heeft de zadelmaker het netjes opgelost?


Er is een andere zadelmaker gekomen omdat ik er een ander even een blik op wilde laten werpen en mijn andere zadelmaker zich niet blind staart. Nieuwe zadelmaker zei dat het zadel niet slecht lag op mijn paard maar mijn paard had blijkbaar net een ander vorm kussens nodig waardoor ze vrijer kan bewegen. Kussen lijken op de vorm van de kussens van een springzadel maar dan onder een dressuur zadel. En merkte ind echt een groot verschil bij mijn paard.

Helaas niet kunnen achterhalen waar de deuk door veroorzaakt werd. Maar ik hoop dat dat nu niet meer gebeurd.

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: Zadelprobleem: deuk in zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 22:01

Een deuk of bobbel in de zadelkussens kan niet veroorzaakt worden door het paard. Er is dus iets niet in orde met de vulling van de kussens.
Fijn dat je een beter passend zadel hebt gevonden.