Ervaring verschillende bitten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Frost

Berichten: 804
Geregistreerd: 09-01-10

Ervaring verschillende bitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-19 21:59

Hoi,

Ik ben op zoek naar ervaringen tussen verschillende bitten.

Voor mijn paard twijfel ik tussen drie verschillende bitten, waaronder een Trust flexisoft, een appelbitje of een kunststof stangetje.

Het kunststof stangetje is een bitje dat ik heb kunnen lenen en waar ze heel erg fijn op loopt (normaal tong naar buiten gooien en met hoofd slaan, vechten met voorzichtig terugnemen. Nu stabiel in de aanleuning en licht in de hand. Hoe stiller het bit ligt hoe beter lijkt het. Met een Myler bitje wordt het slaan etc. nog erger dan met een enkelgebroken bustrens.) Echter kan ik deze niet vinden in Nederland/Engeland, deze is ergens op concours in het buitenland gekocht.

Aangezien deze geleend is zal ik deze niet kunnen houden, waardoor ik dus op zoek moet naar iets anders. Nu twijfel ik zelf behoorlijk tussen een appelbitje en een trust bitje.

Zouden jullie mij kunnen adviseren?
Laatst bijgewerkt door Frost op 13-10-19 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Saaams

Berichten: 13264
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Ervaring verschillende bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 21:59

Ik adviseer een bitfitter.

Lukasje
Berichten: 11243
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Ervaring verschillende bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 22:17


alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Ervaring verschillende bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 22:41

Ik heb zelf een ongebroken rubbere bitje van trust en ben er heel tevreden over. Paardlief vond ijzer gewoon niks en is van contact weigeren tot het zelf opzoeken gegaan in twee keer rijden.

Frost

Berichten: 804
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Ervaring verschillende bitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-19 09:28

Ik zal ook eens kijken naar het Acavallo bit, dankjewel!

Ik ben inmiddels voor mijn gevoel erg dichtbij de oplossing aangezien ze met het geleende bitje al super loopt. Mocht dit uiteindelijk niet werken komt er inderdaad een bit fitter langs.

Ik heb wel gelezen dat sommige paarden het Trust bitje snel kapot kauwen, nu is die van mij wel rustig in de mond. Wat is jullie ervaring hiermee?

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 09:38

Frost schreef:
Echter kan ik deze niet vinden in Nederland/Engeland, deze is ergens op concours in het buitenland gekocht.

Aangezien deze geleend is zal ik deze niet kunnen houden, waardoor ik dus op zoek moet naar iets anders. Nu twijfel ik zelf behoorlijk tussen een appelbitje en een trust bitje.


Doe eens een foto van dat bitje. Mss weet hier wel iemand waar hij te vinden is.

Staat hij hier er niet tussen??
https://www.kraemer.de/Pferdebedarf-Pfe ... gengebisse

Daphne__
Berichten: 12458
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 09:42

Je zou ook eens kunnen kijken naar bitten van Beris, oa verkrijgbaar bij agradi. Die zijn ook fijn. Hebben wel oerlelijke bit ringen, maargoed, als paard er fijn op loopt ;)

darkadia

Berichten: 5247
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Ervaring verschillende bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 10:04

Weet niet welke je nu hebt en hoe dik die is?
Ik vind persoonlijk die van Trust nog vrij dik. Paardlief hier liep er niet fijn op en ging juist enorm klooien met zijn tong. Loopt nu op een myler level 3.
Maar is echt zooo verschillend per paard.
Degene die mijn Trust had overgenomen had een paard die wondjes kreeg in de mondhoeken (ws van de rubber bitringen).

Foto van je huidige bitje kan zeker helpen om te zien of die ergens te bestellen is :)

Frost

Berichten: 804
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Ervaring verschillende bitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-19 10:11

Beetje een rare foto, maar de enige die ik op dit moment heb.
Dit is het huidige bitje
Afbeelding

Beris is een beetje hetzelfde idee als Trust? Of zijn deze wat vaster?

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Ervaring verschillende bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 10:44

Ahh een knevel met rubber mondstuk. Uitdaging, ik ga zoeken voor je :D Ik heb nl ergens in mijn hoofd dat ik die ergens gezien heb.

Frost

Berichten: 804
Geregistreerd: 09-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-19 10:52

Haha inderdaad! Ik heb hem nl wel met zwart rubber gezien, maar dat is volgens mij ruwer en stugger materiaal dan dit rubber.
Een Dtrens zou ook prima zijn, of een bustrens.

Daphne__
Berichten: 12458
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 16:15

Frost schreef:
Beris is een beetje hetzelfde idee als Trust? Of zijn deze wat vaster?


Bij Beris kun je kiezen hoe hard je het bit wilt. Je hebt soft, medium en hard. En veel verschillende soorten, knevel, D, bustrens, met tongboog, etc etc.

Hier bijv;
https://www.dehynstefreon.nl/beris-d-trens