Hoe weet ik mijn paard zijn bitmaat

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Y123
Berichten: 59
Geregistreerd: 24-05-18

Hoe weet ik mijn paard zijn bitmaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-19 09:37

Hallo, ik wil een nieuw bit kopen voor mijn paard maar ik weet zijn bitmaat niet.
Ik heb al meerdere topics hierover gezien maar ik kom er niet uit.
Mijn bit is 16 cm lang (alleen het stuk wat In zijn mond komt).
In een ander topic had iemand ook 16 cm maar iedereen zei dat dat niet kon.
Ik heb het toch echt.
Wie weet wat mijn paard zijn bitmaat is?
+dit bit gebruik ik niet meer daarom is hij zo vies, heb hem na de laatste keer ermee rijden eruit geplukt en niet meer schoon gemaakt omdat ik hem toch niet meer ga gebruiken.


Femke_Tweety
Berichten: 11952
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Hoe weet ik mijn paard zijn bitmaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 09:44

16 kan, maar is erg groot. Als je paard een grote mond heeft zou het kunnen.


Als je een goed antwoord op je vraag wil, dan is een foto van het bit (met liniaal erbij) en een foto van het paard met het bit in zijn mond wel handig.


Nog fijner is het om iemand die er verstand van heeft even in het echt mee te laten kijken.

Suzanne F.
Berichten: 48952
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 09:44

Dat is echt enorm groot voor een bit. De meeste paarden hebben 13,5 cm. Kleinere paarden vaak 12,5 cm.
Je meet tussen de ringen dus inderdaad het stuk wat in de mond zit. 16 is echt een trekpaardenmaat of voor koudbloeden met een groot hoofd. Die maat zie je echt bijna niet. De meeste bitten gaan ook in de maten 12,5, 13,5, 14,5 etc.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Mizora
Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 10:10

Een zwaar warmbloed van 1.80 die ik heb gereden had bitmaat 15. Deze paste maar een klein gedeelte van de xfull hoofdstellen. Maar trekpaard was voor haar wel nog te groot. Verder heb ik een aantal zwaardere en lichter gebouwde paarden gereden van 1.55 tot 1.80 met bitmaat 13.5 en 14.5. Deze paarden hadden allemaal een grote full tot grote xfull als hoofdstel.
Een bloederig paardje van 1.64 had bitmaat 12.5 en had een kleine full als hoofdstel.

Eventueel neem je je huidige bit mee naar de winkel en houd je hem langs een aantal bitmaten. Dan herken je het zo.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

Ibbel
Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Hoe weet ik mijn paard zijn bitmaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 11:15

je kan ook een meetlint (zo'n kleermakerslint, of zelfs zo'n papieren lint van de Gamma of Ikea) in z'n mond leggen alsof het een bit is. Links en rechts vasthouden natuurlijk, en als je dat dan aan de ene kant bij de 10 cm vasthoudt, dan kom je aan de andere kant op 22, 23, 24 of wat dan ook uit, en dan is je bitmaat dus 12,5 of 13,5 of 14,5 etc. Bitten zijn er vrijwel alleen in halve maten, en die halve cm speling heb je dus ook nodig.

Sizzle
Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Hoe weet ik mijn paard zijn bitmaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 11:19

Ik neem altijd een passend bit mee naar de winkel. Zelfs als de maat hetzelfde is, zitten de ringen soms anders waardoor het toch groter of kleiner valt.

Absolem
Berichten: 2756
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 11:21

Als je paard een grote mond heeft kan dat gewoon hoor.

Die Friese hengst die ik reed was een reus van een paard. Maar hij had echt maar een heel klein mondje. 12.5 had ik er in hangen. Iedereen zei neeeee dat kan niet joh, dat is veel te klein voor een Fries. En dan zagen ze een foto en kwamen ze toch wel terug op hun commentaar.

This net zoiets als schoenen bij mensen. De ene persoon heeft maat veertig en de andere 37.

Als je het niet zeker weet en een totale leek bent kun je een bit fitter laten langskomen.die kan je wel helpen.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

Napie
Berichten: 9071
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Hoe weet ik mijn paard zijn bitmaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 12:16

Mijn shet heeft ook 12,5 cm. Vooral brede lippen. Dus dat een warmbloed 16 cm heeft dat geloof ik wel

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet

Granoek
Blogger
Berichten: 10463
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Hoe weet ik mijn paard zijn bitmaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 12:25

Ik weet niet wat voor ras je hebt, maar bij 16 denk ik aan een ID of een tinker met groot hoofd oid.
Mijn jongste Clydesdale heeft zelfs geen 16 en durf best zeggen dat hij een groter hoofd heeft dan gemiddeld, de oudste zit op 17,5 maar die past ook niet in een gewone full.

16 lijkt me erg groot!
Probeer eens zoals ibbel het zegt. Of met een gewoon touwtje dat je achteraf opmeet

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 12:35

Gewoon met een strotouwtje opmeten en dan na meten met de rolmaat in cm.

Mariljo
Berichten: 405
Geregistreerd: 09-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 12:51

Een bit past als je aan de ene kant de ring tegen zijn mond duwt en er dan aan de andere kant nog 1 vinger tussen past. 16 cm lijkt mij voor een trekpaard ofzo. Mijn paard is 1,76 met een lang hoofd. Als ik in de gemiddelde winkel om een bit vraag krijg ik waarschijnlijk 13,5 of zelfs 14,5 mee. Maar hij heeft maar een smal hoofd dus ik rijdt met 12,5 cm, aangemeten door een goede paardentandarts. Ik denk dat veel mensen met een te breed bit rijden en zeker met dubbel gebroken watertrensen krijg je snel letsels in de mond als ze te breed zijn. Omdat de schakels dan makkelijk te dicht bij de slijmvliezen van mondhoeken en lippen zitten. Bij mij was het advies een enkel gebroken trens met vaste ringen, dus ik heb een simpele d-trens gekocht van 30 euro. Dus probeer het goed op te meten, bij het bit meet je idd alleen het stuk tussen de ringen. Als je een bit koopt ook even na meten want het klopt niet altijd. Al maakt de maat verder niet uit want als het past dan past het. Misschien even meten met een ander bit en kijken hoeveel vingers er tussen passen? Of idd met een strotouwtje.

LBLGypsyCobs
Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Hoe weet ik mijn paard zijn bitmaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 12:56

Het is ook afhankelijk van het type bit heb ik gemerkt.

Ongebroken, enkel gebroken, dubbel gebroken en het soort bitringen kan echt uitmaken, ook al is de afstand tussen de ringen hetzelfde.
Kan zomaar een halve of zelfs hele cm schelen.

Ik rij inmiddels een paar jaar zonder bit, er is vast nog veel meer keus bij gekomen op de markt.

'Als het regent in mei, is april voorbij'

Y123
Berichten: 59
Geregistreerd: 24-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-19 23:30

[ img ]
Sorry de foto is er niet bij gekomen.
Maar dit is dus mijn oude bit, het stuk tussen die ringen is 16 cm zoals jullie ook kunnen zien hoop ik. (De cm’s staan onder :p)

LBLGypsyCobs
Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Hoe weet ik mijn paard zijn bitmaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 23:32

Je meet verkeerd, je moet echt van ring tot ring meten en de ringen niet mee meten.

'Als het regent in mei, is april voorbij'

Y123
Berichten: 59
Geregistreerd: 24-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-19 23:34

LBLGypsyCobs schreef:
Je meet verkeerd, je moet echt van ring tot ring meten en de ringen niet mee meten.

Als je op de foto kijkt zie je toch dat ik alleen het stuk meet wat in zijn mond zit? Of ben ik nou blind? _/-\o_

Deoro
Berichten: 399
Geregistreerd: 14-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 23:37

Y123 schreef:
LBLGypsyCobs schreef:
Je meet verkeerd, je moet echt van ring tot ring meten en de ringen niet mee meten.

Als je op de foto kijkt zie je toch dat ik alleen het stuk meet wat in zijn mond zit? Of ben ik nou blind? _/-\o_


Je moet niet aan de buitenkant van de ringrand meten.

Deoro
Berichten: 399
Geregistreerd: 14-05-17

Re: Hoe weet ik mijn paard zijn bitmaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 23:38

Of eigenlijk niet aan de binnenkant haha

Nirvana_
Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 23:39

Het meetlint moet volgens mij iets naar rechts, en dat scheelt je zo'n 1,5cm.
Dan lees ik 'm af bij 15, dus zou je een maat 13,5 hebben liggen.
Wat wel best een normale maat is!

Nugget
All that is gold does not glitter, Not all those who wander are lost;
The old that is strong does not wither, Deep roots are not reached by frost.

Deoro
Berichten: 399
Geregistreerd: 14-05-17

Re: Hoe weet ik mijn paard zijn bitmaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 23:42

Ongeveer zo doe ik het iig.[ img ]

Y123
Berichten: 59
Geregistreerd: 24-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-19 23:44

Dankjulliewel allemaal voor de reactie’s nadat ik dit topic had geplaatst ben ik toch naar even met mijn huidige bitje naar de winkel gegaan en ik moest dus een 13,5 nodig hebben. Ik was toch nieuwschierig waarom ik er zelf 2,5 cm naast zat xd

Y123
Berichten: 59
Geregistreerd: 24-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-19 23:45

Deoro schreef:
Ongeveer zo doe ik het iig.[ [url=m/3L3hAz.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat ziet er al veel beter uit dan hoe ik het deed!

Daphne__
Berichten: 12440
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 00:37

Sprenger heeft hiervoor een "bit tool", waarmee je de maat kunt opmeten. Gratis via dochorse als je iets anders koopt, anders alleen verzendkosten.

Geen ervaring mee trouwens, maar zag het pas voorbij komen op Facebook.
Zie dat jij het niet meer nodig hebt, maar miss handig voor iemand anders :)

Suzanne F.
Berichten: 48952
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Hoe weet ik mijn paard zijn bitmaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 07:06

Je hebt inderdaad verkeerd gemeten. Je moet tussen de ringen meten. Dat lijkt zo inderdaad 13,5 te zijn.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Mariljo
Berichten: 405
Geregistreerd: 09-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 14:39

Y123 schreef:
Dankjulliewel allemaal voor de reactie’s nadat ik dit topic had geplaatst ben ik toch naar even met mijn huidige bitje naar de winkel gegaan en ik moest dus een 13,5 nodig hebben. Ik was toch nieuwschierig waarom ik er zelf 2,5 cm naast zat xd

Ze kunnen daar in de winkel weinig van zeggen als ze je paard er niet bij zien.

Happinessx
Berichten: 25
Geregistreerd: 05-04-13
Woonplaats: Vorden

Re: Hoe weet ik mijn paard zijn bitmaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 13:56

Ik denk dat je met een 13,5 een heel eind komt. Meest gangbare maat onder de paarden is toch eigenlijk altijd wel 12.5 of 13/13.15. Heb je geen mogelijkheid om het eens goed op te meten of een bit maat 12.5 en 13.5 te lenen van iemand?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anne200, Lottekuhh_x, lovelady1 en 8 bezoekers