welke beugels voor knie pijn tijdens het rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MaybelM
Berichten: 104
Geregistreerd: 05-10-18

welke beugels voor knie pijn tijdens het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-19 21:56

Hi bokkers!

Ik merk de laatste tijd dat als ik wat fanatieker train ik er last van mijn knie/enkel krijg. Vooral na n heerlijke buitenrit of het rijden van meerdere paarden heb ik er last van. Ik ken de beugels van sprenger enz maar die kosten aardig wat en was benieuwd of iemand toevallig andere opties heeft

Groetjes
Van mij!

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: welke beugels voor knie pijn tijdens het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 21:59

Een western zadel, dan wordt je zit sowieso meer relaxt waardoor minder druk op je knieen.

Drico

Berichten: 4492
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 22:08

Hier zijn al een heel wat topics over! En volgens mij zijn de meeste daar dan toch heel tevreden over de bow balance beugels. Je zou ze eventueel via marktplaats kunnen halen of met korting :)

MaybelM
Berichten: 104
Geregistreerd: 05-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-19 22:19

elnienjo schreef:
Een western zadel, dan wordt je zit sowieso meer relaxt waardoor minder druk op je knieen.


Zelfs in n western zadel heb ik er last van en rij dressuur en spring wedstrijdjes dus dat gaat niet zo makkelijk met n western zadel hihi

Bentleyyy
Berichten: 180
Geregistreerd: 08-06-09

Re: welke beugels voor knie pijn tijdens het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 22:23

Misschien moet je eens proberen je beugels een gaatje langer te doen?

idefix4

Berichten: 4356
Geregistreerd: 15-07-08
Woonplaats: bommelerwaard

Re: welke beugels voor knie pijn tijdens het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 21:19

Mss kan je van mederuiters wat beugels proberen. Ik zweer bij de balance beugels van sprenger

maj0

Berichten: 6589
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: welke beugels voor knie pijn tijdens het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 21:31

Ik heb verenende beugels ik vind ze wel fijn en heb ook echt idee dat het wat doet.




Al wil het op dit moment helemaal niet met mijn knieën jammer dat ik geen western zadel heb om te proberen.

pien_2010

Berichten: 43273
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 21:34

idefix4 schreef:
Mss kan je van mederuiters wat beugels proberen. Ik zweer bij de balance beugels van sprenger


Mijn man (76 jaar) met een kapotte knie, kan met deze beugels prima rijden. Met de gewone beugels was te pijnlijk.

XxLMMxX
Berichten: 3125
Geregistreerd: 22-03-12

Re: welke beugels voor knie pijn tijdens het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 22:01

Voor mij was bow balance de oplossing!!
terwijl een stalgenoot die ze leende, heel blij was ze niet gekoxht te hebben

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Re: welke beugels voor knie pijn tijdens het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 22:36

Die sprenger bow balance zijn namaak uitvoeringen van voor leukere prijzen. Waar en welk merk geen idee. Maar Divoza of EJ moet ze hebben. Stalgenootje heeft ze ergens gekocht namelijk.

Of ze zo goed zijn als de echte Sprengers weet ik niet, maar het is een goedkopere optie om te kijken of het idee je gaat helpen :)

Marie111
Berichten: 4670
Geregistreerd: 15-07-10

Re: welke beugels voor knie pijn tijdens het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 23:14

Ik zeg ook Bow-balance beugels.
En ja, die zijn niet goedkoop.
Maar wat is je gezondheid je waard?
En je plezier in het rijden?
Want met pijn rijden is natuurlijk niet bevorderlijk voor het plezier van het rijden.

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 23:22

Afbeelding
Bij echt lichamelijke pijn , kan ik IJslander stijgbeugels aanraden. Ik heb zelf pijn in knieen, doof been etc.

Door de andere ophang; hoeft de beugell niet te draaien wat mijn benen rust geeft.
( denk wel aan dat je de beugel goed hangt mbt veiligheid, kant vh boogje ! is trouwens in de winter ideaal je kan met bergschoenen / laarzen erin)

je kan ze gewoon aan een dressuurzadel hangen ook!

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: welke beugels voor knie pijn tijdens het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 01:37

Ik heb ook knieklachten en heb de sprenger flexcite's geprobeerd (de nieuwere variant van de bow balance) en hield dezelfde klachten. Vond dat erg jammer gezien de prijs.
Daar heb ik de aerotech van BR geprobeerd en die vond ik eerlijk gezegt fijner dan de sprengers. Breed voetplateau met ijzeren antislip gedeelte dus je voet blijft mooi staan en er zit een veiligheidsgedeelte in. Alleen voelde ze voor mij te plastic aan. Nu wil ik gaan voor beugels die echt open klappen indien nodig.

aadburg
Berichten: 625
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: Broekland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 08:38

maj0 schreef:
Ik heb verenende beugels ik vind ze wel fijn en heb ook echt idee dat het wat doet.




Al wil het op dit moment helemaal niet met mijn knieën jammer dat ik geen western zadel heb om te proberen.

Ik heb ook verende GPG beugels, doordat je de mate van vering kunt instellen kunt je ze echt op de ruiter afstellen. Bevalt mij uitstekend, ze worden niet meer nieuw verkocht maar zijn gebruikt nog wel te vinden.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: welke beugels voor knie pijn tijdens het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 09:34

IJslander beugels helpen mij totaal niet.
Ik heb Metalab beugels met breed, schokdempend voetbed en flexibel, dat gaat fijn!

Happinessx

Berichten: 25
Geregistreerd: 05-04-13
Woonplaats: Vorden

Re: welke beugels voor knie pijn tijdens het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 14:58

Misschien niet de handigste en goedkoopste oplossing, maar ook je zadel kan een behoorlijke invloed hebben op de belasting van je knieën en enkels. Dit kan per zadel erg verschillen door de verschillende houdingen.

Tevens zijn er ook losse GPG adapters om tussen je beugels en beugelriem in te hangen. Deze zal de schokken met het draven enigzins dempen. Vaak kun je deze, of de complete beugels van GPG ook wel tweedehands vinden.

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Re: welke beugels voor knie pijn tijdens het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 15:09

Ik heb destijds de sprengerbeugels gekocht ivm knieklachten, ze zijn wel prijzig, maar heb het net nagekeken en heb ze al vanaf 2004 :') Dus ze gaan al letterlijk duizenden kilometers mee :)

Lookout28
Berichten: 74
Geregistreerd: 09-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 15:56

MaybelM schreef:
Hi bokkers!

Ik merk de laatste tijd dat als ik wat fanatieker train ik er last van mijn knie/enkel krijg. Vooral na n heerlijke buitenrit of het rijden van meerdere paarden heb ik er last van. Ik ken de beugels van sprenger enz maar die kosten aardig wat en was benieuwd of iemand toevallig andere opties heeft

Groetjes
Van mij!


Ik heb een knieblessure, het simpele wat ik heb laten doen is kniewrong op mn zadel gezet. Daardoor heb ik stukken minder last van mn knieën.

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: welke beugels voor knie pijn tijdens het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 20:12

Ik heb mn knie en enkelklachten weg gekregen door mn acavallo arena alupro beugels. Heb de sprengers (nieuwste geprobeert) en de acavallo's met de gedraaide ophanging maar deze zijn echt aan te bevelen. Zijkanten klappen open mocht je voet blijven hangen ooit.

Getup

Berichten: 8274
Geregistreerd: 27-01-07

Re: welke beugels voor knie pijn tijdens het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 20:16

Ook ik ben heel erg blij met mn Sprenger Bow balance beugels! Al heb ik geen andere geprobeerd, dus kan niet zeggen of die net zo goed / fijner minder fijn zijn...

MarliesV

Berichten: 15191
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 20:17

Ik heb GPG beugels.

Na 2 operaties aan mijn knie ging het rijden niet meer zonder pijn.

Deze beugels hebben de pijn wel 80% verminderd.

Die adapters schijnen minder goed te zijn dan de beugels met veren.
De veren kan je vervangen trouwens. Heb ik bij 1 ook gedaan, nieuwe veren zijn te koop via auto onderdelen handel.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 08:53

Lookout28 schreef:
Ik heb een knieblessure, het simpele wat ik heb laten doen is kniewrong op mn zadel gezet. Daardoor heb ik stukken minder last van mn knieën.


Ik heb het juist andersom: geen mij maar een dijwrong, want met een echte kniewrong loop ik niet meer. Maar dat is in mijn geval niet door een blessure, maar reactieve artritis.

Ik heb jaren western gereden zonder problemen (behalve in barrel zadels, dan had ik alsnog veel last van mijn lijf). Daarvoor reed ik Engels met zadels met allerhande kniewrongen: na 3 paarden in de zomer of 1 in de winter, kon ik niet meer lopen vaak.
Inmiddels klassiek aan het dressuren, met zadels met dijwrong (of hele hoog geplaatste kniewrong, zodat het mijn knie vooral NIET raakt of dwingt) en ik heb net als met westernzadels geen last.
Ik heb wel een iets flexibele beugel, merk dat dat ook scheelt tov een rigide simpele beugel, maar heb er geen dure aan hangen hoor. Ik heb nu deze: https://paardengruiter.nl/amidale-sport ... den-brass/

Lookout28
Berichten: 74
Geregistreerd: 09-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 09:01

Skippy01 schreef:
Lookout28 schreef:
Ik heb een knieblessure, het simpele wat ik heb laten doen is kniewrong op mn zadel gezet. Daardoor heb ik stukken minder last van mn knieën.


Ik heb het juist andersom: geen mij maar een dijwrong, want met een echte kniewrong loop ik niet meer. Maar dat is in mijn geval niet door een blessure, maar reactieve artritis.

Ik heb jaren western gereden zonder problemen (behalve in barrel zadels, dan had ik alsnog veel last van mijn lijf). Daarvoor reed ik Engels met zadels met allerhande kniewrongen: na 3 paarden in de zomer of 1 in de winter, kon ik niet meer lopen vaak.
Inmiddels klassiek aan het dressuren, met zadels met dijwrong (of hele hoog geplaatste kniewrong, zodat het mijn knie vooral NIET raakt of dwingt) en ik heb net als met westernzadels geen last.
Ik heb wel een iets flexibele beugel, merk dat dat ook scheelt tov een rigide simpele beugel, maar heb er geen dure aan hangen hoor. Ik heb nu deze: https://paardengruiter.nl/amidale-sport ... den-brass/


Ik heb idd kniewrong wat ‘ondersteunend’ omdat het anders voor mij erg lastig wordt, dijondersteuning is zelf ook erg fijn inderdaad

odilekk

Berichten: 488
Geregistreerd: 12-03-14
Woonplaats: Midden in Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 20:56

Ik heb zelf na mijn knieblessure met GPG beugels gereden. Deze hebben vering bovenin. Bevielen mij erg goed, daarna geen last meer van gehad!

EDIT: nieuw zijn ze volgens mij niet meer te krijgen maar zie ze wel tweedehands op de boktmarkt en Marktplaats staan.

garffpamela

Berichten: 191
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: Venhuizen

Re: welke beugels voor knie pijn tijdens het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 21:20

Hier juist met de bowbalance jaren last gehad van mijn rechterknie.
Die heb ik ingeruild voor de Safestyle xLite beugels en ik heb nergens meer last van, ook niet na een intensieve rit. Bij kwam het knieprobleem dus ws voornamelijk door de gedraaide beugelophanging