Anti-hang-halster

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Avalanche
Berichten: 15919
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Anti-hang-halster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 21:10

Als dat het doel is van het paard heb ik een fout gemaakt met aanleren. Alleen moet het niet zo zijn dat een paard door mijn fouten een permanente blessure oploopt.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023


Azmay
Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 21:17

Als je echt zoiets terug wil is het makkelijk te maken van een bestaand halster natuurlijk, kaakriem eraf knippen en een touw van kaakring naar kinring naar andere kaakring met een ring onder de kin. Wel dik touw gebruiken natuurlijk en goed vast knopen maar het principe blijft dan gelijk.

stefanie33
Berichten: 49
Geregistreerd: 12-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 21:53

Als je op einde een knop legt is hij niet los. Bij die van mij was het al genoeg als hij merkte dat hij geen tegendruk had.

AmyJamess
Berichten: 2118
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 22:23


Diverse boeken en leuke kleding.

https://www.vinted.nl/member/67934478-amyjames28

igor001
Berichten: 1478
Geregistreerd: 08-01-06

Re: Anti-hang-halster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 22:41

Een pure interesse vraag: wat is het idee achter dit halster? Hoe moet het hangen voorkomen?

Mijn paard hangt ook. Voor haar heb ik het Chetaime safety halster. Dit halster schiet los zodra ze gaat hangen.

Life holds special magic, for those who dare to dream

Eileen_
Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 22:50

Het is net zo onverstandig om een halster om te doen die snel breekt.. Dat is zeker wel handig in de wei bijvoorbeeld (wanneer je er geen zicht op hebt) maar anders zeker niet.
Paarden leren van de release (wanneer druk eraf gaat dus). Wanneer je een paard een halster of halstertouwclip omdoet die snel loslaat/ breekt, dan leer je je paard alleen maar aan om te trekken of om tegen de druk in te gaan.. Hij krijgt immers release wanneer hij trekt. Zeker niet gewenst dus.

Die blocker ring is erop gemaakt om druk te houden, maar wel enigszins mee te geven zodat er 1. Geen schade ontstaat en 2. Je paard zich niet “gevangen” voelt (=paniekreactie en dus trekken), maar wel die druk blijft houden en de release pas krijgt wanneer hij weer naar voren stapt. Althans, als je hem goed gebruikt.
Ik zou dus echt aanraden om die blocker clip te gaan gebruiken met het liefst een touwhalster. Daarnaast is het zeker niet verkeerd om je paard met behulp van grondwerk beter wijken voor druk aan te leren, met name druk achter de oren in dit geval.

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 22:51

igor001 schreef:
Een pure interesse vraag: wat is het idee achter dit halster? Hoe moet het hangen voorkomen?.


Het idee is dat hij flinke koppijn krijgt als hij gaat hangen door de extra druk achter de oren en daardoor niet meer gaat hangen.

Avalanche
Berichten: 15919
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Anti-hang-halster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 22:54

Je moet bij een safety first halster toch wel een flinke ruk geven om het los te krijgen hoor. Het is niet zo simpel dat als er maar iets druk op komt, het los schiet. Maar met de ruk die het halster krijgt wanneer je een paniekreactie hebt, schiet hij wel los.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Monique1963
Berichten: 8626
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 22:55

Kun je het kapotte halster niet door de schoenmaker of een zadelmaker laten repareren?

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

Wiesje
Berichten: 2911
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Re: Anti-hang-halster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 22:59

wij gebruiken bij hangers een koeienband. zo'n dikke band die je boven aan de hals vastmaakt, niet strak maar wel 'aan' en die trekken ze niet stuk! ook handig met voorstellen omdoen, komen ze niet los te staan als ze dat kennen.
ze moeten inderdaad leren om met die druk om te gaan en zodra ze alles kapot krijgen worden ze steeds beloond.

EEF https://www.campingdesleng.nl
Goed dat je roddelt, dan blijf ik op de hoogte van mezelf!

xVerax
Berichten: 5073
Geregistreerd: 02-05-10
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-19 00:01

Monique1963 schreef:
Kun je het kapotte halster niet door de schoenmaker of een zadelmaker laten repareren?


Dat was in eerste instantie het idee ja. Maar dat wordt denk ik nooit weer zo stevig als het was.


Alle anderen bedankt voor de suggesties! Ook voor degenen die alternatieven aandroegen in de zin van vastzetringen etc. ik ga het morgen eens even allemaal rustig bekijken en uitzoeken wat voor ons de meest passende oplossing kan bieden. :)

xLeoniee
Berichten: 2427
Geregistreerd: 16-01-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 00:39

Wiesje schreef:
wij gebruiken bij hangers een koeienband. zo'n dikke band die je boven aan de hals vastmaakt, niet strak maar wel 'aan' en die trekken ze niet stuk! ook handig met voorstellen omdoen, komen ze niet los te staan als ze dat kennen.
ze moeten inderdaad leren om met die druk om te gaan en zodra ze alles kapot krijgen worden ze steeds beloond.


Dit doen wij ook idd.. de hangers krijgen meestal een halsband om en na een paar keer hangen is t eigenlijk altijd wel klaar.. mochten ze weer ermee beginnen gaan ze weer een half uur vast aan de halsband en dan is t daarna ook weer goed.

Abby oet de Broekstreek v. Liz. Neustar
Catell van 't Jansveld v. Liz. Steuermann
†Mareja van Steenbergen Elite, Sport | v. Adidas | Z1+14
IG: @dutchhaflingers


xVerax
Berichten: 5073
Geregistreerd: 02-05-10
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-19 12:05

GDG schreef:
Dit is trouwens een voorbeeld van het systeem, je kunt er op youtube vast ook veel informatieve filmpjes van vinden:
[ Afbeelding ]


Deze manier ziet er wel erg handig uit! Denk dat dit het proberen wel waard is :). Heb je hiermee niet het gevoel dat als ze zich 3x losgetrokken hebben ze het "spelletje" kennen en ze het blijven doen?

Edit: Het paard gaat namelijk ook niet "rustig" staan hangen ofzo. Ze kan 10 minuten zonder problemen vaststaan en dan uit het niets super explosief naar achter schieten waardoor al het materiaal meteen breekt.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Stanleytje en 62 bezoekers