Anti-hang-halster

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xVerax

Berichten: 5073
Geregistreerd: 02-05-10
Woonplaats: Deventer

Anti-hang-halster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-19 18:21

Hoi allemaal,

Mijn paard heeft vandaag helaas dit voor ons onwijs heilige halster gesloopt...

Hij heeft vele hangbeurten overleefd en veel paarden het hangen afgeleerd, maar nu zijn we dus op zoek naar een nieuwe. :(

Weet iemand of deze halsters nog ergens te koop zijn? Ik ben dus specifiek op zoek naar een halster dat extra druk geeft achter de oren zodra een paard gaat hangen. Het liefst met het touw er aan vast zodat het touw niet los komt tijdens een hangpartij.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Thirza

Berichten: 9261
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Re: Anti-hang-halster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 18:24

Dacht dat ie controller halster heet

xVerax

Berichten: 5073
Geregistreerd: 02-05-10
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-19 18:25

Thirza schreef:
Dacht dat ie controller halster heet


Die tip heb ik inderdaad eerder gehad, als ik daarop google kom ik echter alleen halsters met druk op de neus tegen -O-

Thirza

Berichten: 9261
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Re: Anti-hang-halster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 18:26


xVerax

Berichten: 5073
Geregistreerd: 02-05-10
Woonplaats: Deventer

Re: Anti-hang-halster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-19 18:31

Oja inderdaad! Die lijkt er wel op. Niet helemaal hetzelfde, maar lijkt hetzelfde concept. Dankjewel! Als iemand anders nog een andere tegenkomt houd ik me ook zeker aanbevolen!!

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Anti-hang-halster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 18:41


mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 18:47


xVerax

Berichten: 5073
Geregistreerd: 02-05-10
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-19 18:57


Nielojram

Berichten: 7802
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Anti-hang-halster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 19:00

Als je ze er niet mee vastzet kunnen zo ook niet gaan hangen :D

troi
Berichten: 17006
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 19:00

Het probleem met extra druk achter de oren is dat het enorm schadelijk is voor je paard, mn de atlas. Ik snap dat je wat aan hangen wilt doen hoor maar ik vraag me erg af of dit een slimme oplossing is.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Anti-hang-halster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 19:06

Zeer onverstandig. Je kunt beter een speciale vastzetring aanschaffen om het hangen af te leren, de methode die jij gebruikt kan tot heel veel schade leiden bij het paard.

Avalanche

Berichten: 15984
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Anti-hang-halster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 19:12

Ik zet jonge paarden meestal heel even vast, doe iets leuks met ze, en weer los. En dat dan steeds langer.

Hoe comfortabeler ze ermee zijn, hoe kleiner de kans dat ze gaan hangen. En ik heb het liefst halsters die losschieten als er druk op komt. Liever een heel paard dat ik moet gaan vangen, dan een kapot paard nog vast.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 19:21

Wat dacht je van een nexaver

Afbeelding

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Anti-hang-halster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 19:40

Je hebt ook touwen met elastiek erin tegen hangen.

xVerax

Berichten: 5073
Geregistreerd: 02-05-10
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-19 20:01

Ik begrijp jullie zorgen, maar als mijn paard dit halster om heeft is het hangen met 2 seconden klaar omdat ze die druk voelt. Ze hangt ook niet altijd, ze heeft het nu ruim een half jaar niet meer gedaan en ik was zelfs begonnen met vastzetten aan een normaal halster. Gister is ze opeens weer begonnen met hangen. Ze doet dit ook niet meteen als ze vaststaat dus van opbouwen in stapjes is geen sprake. Er is opeens een trigger bij haar waardoor ze gaat hangen, wat de trigger is kan ik echter nog niet ontdekken.

xVerax

Berichten: 5073
Geregistreerd: 02-05-10
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-19 20:03

GDG schreef:
Zeer onverstandig. Je kunt beter een speciale vastzetring aanschaffen om het hangen af te leren, de methode die jij gebruikt kan tot heel veel schade leiden bij het paard.


Wat voor ring is dat als ik vragen mag? Als ik google op vastzetring kom ik alleen normale muur ringen tegen

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 20:13

Wat de reden ook is voor hangen, een paard moet “the end of the rope” leren kennen. In andere woorden, het paard moet leren om mee te gaan met de druk wanneer er druk op komt te staan in plaats van er tegenin gaan.
Ik denk dat je uiteindelijk veel meer hebt aan zon speciale ring om je paard aan vast te zetten. Zoek maar eens op: Blocker tie ring.

prugelpiet

Berichten: 12563
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Anti-hang-halster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 20:24


GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 20:27

xVerax schreef:
GDG schreef:
Zeer onverstandig. Je kunt beter een speciale vastzetring aanschaffen om het hangen af te leren, de methode die jij gebruikt kan tot heel veel schade leiden bij het paard.


Wat voor ring is dat als ik vragen mag? Als ik google op vastzetring kom ik alleen normale muur ringen tegen

Je hebt de aussie tie ring en de blokker tie ring geloof ik, maar je kunt er zelf ook eentje samenstellen met een acht-ring uit de klimsport (wat veel goedkoper is, heb ik zelf ook gedaan). Ik vind het ideaal, nooit meer een paard schade of halster stuk en ook geen los paard.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 20:31

xVerax schreef:
Ik begrijp jullie zorgen, maar als mijn paard dit halster om heeft is het hangen met 2 seconden klaar omdat ze die druk voelt. Ze hangt ook niet altijd, ze heeft het nu ruim een half jaar niet meer gedaan en ik was zelfs begonnen met vastzetten aan een normaal halster. Gister is ze opeens weer begonnen met hangen. Ze doet dit ook niet meteen als ze vaststaat dus van opbouwen in stapjes is geen sprake. Er is opeens een trigger bij haar waardoor ze gaat hangen, wat de trigger is kan ik echter nog niet ontdekken.

Behalve gisteren, toen heeft ze dus zoveel kracht gezet (die ook op haar nekwervels is gekomen) dat het zeer sterke halster stuk is gegaan. Kan echt ontzettend veel schade geven en je slaat jezelf voor je kop als dat een keer het resultaat is (paard met chronisch veel pijn en soms onrijdbaar hierdoor).

Dit is trouwens een voorbeeld van het systeem, je kunt er op youtube vast ook veel informatieve filmpjes van vinden:
Afbeelding

Kabayo

Berichten: 13977
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Anti-hang-halster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 20:33

Een oranje koeienhalster? Niet kapot te krijgen

Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 20:34

xVerax schreef:
mooney schreef:
Staat wel zeer nadrukkelijk bij dat je het paard niet vast mag zetten aan die ring


Zag het ook staan inderdaad, wel gek want in principe is het dezelfde als die bowo hierboven plaatst en daar staat juist dat het tegen hangen is :=

Bowo schreef:
https://www.dekemaruitershop.nl/qhp-hal ... -full.html

Deze heeft ook een soort gelijk idee


Bedankt!

Het halster wat jij hebt is ook niet gemaakt om habgeb tegen te gaan.
Jouw halster is een africhtingshalsters, werden vroeger veel gebruikt.
Het werd oa gebruikt om jonge (dominante) dieren te corrigeren met wandelen of bijv. naar de wei brengen.
Maar je mocht ze er niet aan vast zetten ivm de druk achter hun oren. Er moet een quick release zijn.

Overigens heb ik ze al in geen jaren gezien.

stefanie33
Berichten: 49
Geregistreerd: 12-04-07

Re: Anti-hang-halster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 20:57

Ik gebruikte voor mijn paard de safeclip halstertouw. Als paard gaat hangen dan schuift halstertouw door een speciale clip los. Hierdoor heeft hij hangen afgeleerd. Als hij ging hangen kreeg hij geen tegendruk en dan stopte hij.

Avalanche

Berichten: 15984
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Anti-hang-halster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 21:06


GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 21:07

stefanie33 schreef:
Ik gebruikte voor mijn paard de safeclip halstertouw. Als paard gaat hangen dan schuift halstertouw door een speciale clip los. Hierdoor heeft hij hangen afgeleerd. Als hij ging hangen kreeg hij geen tegendruk en dan stopte hij.

Maar dan is het paard ook meteen los? Dan vind ik een speciale vastzetring echt veel fijner. Mijn paarden zijn totaal geen hangers maar één keer schrikken en het is met gewoon materiaal stuk (of paard is stuk met sterk materiaal), nu schuift enkel het lange halstertouw/de leadrope een klein stukje op en het leed is weer geleden.


Avalanche81 schreef:
Ik heb deze: https://www.ruiterhart.nl/halsters-paar ... ALEALw_wcB

Als het halster vast komt te zitten en paard trekt, komt hij los. Super safe.

Ook hier weer, paard staat meteen los. Als dat ook nog eens het doel was van het paard dan is het helemaal zelfbelonend gedrag :Y) .