Verschil big neck & normaal + verlengstuk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Remark

Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Verschil big neck & normaal + verlengstuk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-19 18:44

Hey,

Weet iemand het verschil tussen een bucas big neck deken en een normaal model met verlengstuk? En wat is de uitwerking van beide?

Vorig jaar had ik den bucas buzz off zebra deken in maar 6.3/190. Deze trok altijd scheef en heb ik dus dit seizoen weer verkocht. Omdat veel kennissen tevreden zijn over horseware heb ik de big buster gekocht in maat 190. Deze was groot en trok bij de schouders. Uiteindelijk een maatje 183 geprobeerd. Die paste beter maar trok nog steeds bij de schouder. Conlusie, horseware wordt hem niet voor mijn paard. Op advies toch weer terug naar bucas, maar dan maatje 6.0/183. Deze lijkt in stand goed te passen, mooi vrij bij de schouders. Echter zit hij wel erg strak bij de schoft en halsaanzet wanneer ze graast. Nu zit ik er over te denken een big neck te proberen of een verlengstuk. Echter weet ik de uitwerking daarvan niet? Zakt de deken daardoor niet verder naar achter waardoor hij nog steeds knelt bij de schoft?

Groetjes!

Dit is de 6.4/190
Afbeelding

maya12333

Berichten: 379
Geregistreerd: 11-06-11
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 22:06

Beetje apart uitgelegd, maar je moet de halsopening als een driehoek zien. Bij de big neck zijn alle drie de zijdes van de driehoek langer, dus een grotere driehoek. De opening is dus breder en lager uitgesneden. Bij een tussenstuk maak je alleen de onderste zijde langer. Hij zal dus alleen breder worden. Hoop dat je hem snapt.

Remark

Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Verschil big neck & normaal + verlengstuk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-19 22:17

Hey, thanks! Ik snap precies wat je bedoeld. Wat is het effect van beide?

Zal de deken verder op de schoft trekken met tussenstuk? Of juist minder?

PrizTwir
Berichten: 2397
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 22:45

Aller eerst is je deken zeker 1 maat te groot. Hierdoor trekt je deken naar achteren, waardoor hij voor bij de borst strak gaat zitten en achter het schoft gaat trekken. Dit ga je niet oplossen met een borstverlenger, daar gaat het zeker weten veel erger van worden.

Eerst in ieder geval al een maat kleiner en zeker bij een big neck uitvoering.

Overigens heeft Amigo de XL uitvoering. Deze zijn ook groter uitgesneden, net als de bucas big neck.

Remark

Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Verschil big neck & normaal + verlengstuk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-19 22:54

De deken op de foto is de deken die ik afgelopen jaar had. Zoals in mijn op te lezen is, heb ik nu een maatje kleiner. Die zit dus vrij strak als ze in graasstand staat. Nu vraag ik mij dus af, gaat een big neck versie helpen? Of een chest extender? Of zakt de deken dan verder op de schouder en blijft hij net zo strak staan?

maya12333

Berichten: 379
Geregistreerd: 11-06-11
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 18:28

Bedoel je met strak bij de halsaanzet dat eigenlijk de sluiting te hoog zit? Zoja dan zal een tussenstuk geen verschil maken op dit punt. Als de halsopening te groot wordt zal hij bij de schoft naar achteren gaan trekken, maar dat is dus een kwestie van passen of hij dan niet te ruim word.

Zelf trouwens ook twee haflingers die met bucas dezelfde knelpunten heeft. Horseware passen ze juist perfect.

Remark

Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Verschil big neck & normaal + verlengstuk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-19 23:14

Uhhm ja beide, dus sluiting wat te hoog en knellen op de schoft.

Horseware ligt nog slechter helaas.

Saaams

Berichten: 13264
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 18:18

Bucas heeft geen big neck meer. Alle dekens waaronder de buzz off zijn standaard van big neck voorzien.


Afbeelding


Ondanks dat, kwam ik ook nog ruimte te kort :+
Ik heb een extender van 12cm.
Afbeelding