Ballenboots, welke en hoeveel gram?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bommeltje_
Berichten: 2085
Geregistreerd: 16-03-08

Ballenboots, welke en hoeveel gram?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-19 12:11

Hallo,

De IJslandse merrie die ik rijd train ik op dit moment met springschoenen van Sprenger met iets wat gewicht erin. Nu merk ik qua training dat we wel toe zijn aan iets meer gewicht om de takt nog beter te behouden en zorgen dat het nog iets meer diagonaal wordt.

Nu wil ik van springschoenen overstappen naar ballenboots. Nu zie ik er een aantal op internet langs komen en ook met verschillende gewichten.

Ik wil echt goede en niet voor de goedkoopste gaan (ik dacht zelf aan G-boots of Magic boots).

Qua gewicht dacht ik zelf aan 200 gram max. Is er iemand die mij hierin zou kunnen adviseren?

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Ballenboots, welke en hoeveel gram?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 12:28

Hoeveel gram zit er in je springschoenen nu? En het lijkt mij de bedoeling dat ze op termijn zonder kan, dus hoe minder je nodig hebt hoe beter.

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 12:46

Als je paard al wat gewicht gewend is, en 150 gr. is te weinig, kun je gaan voor die van Topreiter of de G-boots. Die zijn in 190 gr. beschikbaar. Heb ik zelf ook omdat 230 net even te zwaar was. Je hebt wel ijzers dan toch he? Want zonder blijven ballenboots echt niet zitten.

Bommeltje_
Berichten: 2085
Geregistreerd: 16-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-19 12:49

dems75 schreef:
Als je paard al wat gewicht gewend is, en 150 gr. is te weinig, kun je gaan voor die van Topreiter of de G-boots. Die zijn in 190 gr. beschikbaar. Heb ik zelf ook omdat 230 net even te zwaar was. Je hebt wel ijzers dan toch he? Want zonder blijven ballenboots echt niet zitten.



Ja ze staat rondom op ijzers :) ik denk dat de springschoenen die ik nu heb max 120 gram zijn dus ik twijfel dan of 190 teveel is? Maar voor jou paard werkt het goed? Ik ga sowieso eens overleggen met mijn instructrice en kijken of ik eerst van haar iets zou mogen lenen en kan proberen onder haar leiding. :)

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 16:00

Ja voor mijn paard werkt 190 gr goed, maar dat is zoooo afhankelijk van de gangen etc...als je kunt proberen, zou ik dat doen

Thokkadisje

Berichten: 2145
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 16:12

Gewicht is inderdaad heel erg afhankelijk van het paard. Als je nu 120 hebt, zou ik eerst eens met 190 proberen. Het kan ook zijn dat je paard er helemaal niet mee geholpen is, bijvoorbeeld als het paard stijf is of scheef. Ook als het paard teveel op de voorhand loopt of niet actief genoeg is ben je niet geholpen met meer gewicht. Dan trek je alleen je paard verder naar de grond met zwaardere boots.


Zelf vind ik Gboots de beste. Een stalgenoot heeft de Karlslund smart boots, waarvan je het gewicht kan veranderen. Zelf is ze er erg blij mee, ik heb ze nog niet geprobeerd maar zie het voordeel er wel van in. Zo op het oog lijkt mij dat de Gboots een betere pasvorm hebben.

Edit: Ik zie nu de foto in je profiel, gaat het om dat paard? Zo op de foto lijkt 'ie namelijk de grond in te lopen, en ik zou daar persoonlijk niet te zware boots aan hangen. Ik zou dit paard op de achterhand zetten en flink sterk maken zodat hij de voorkant van de grond kan tillen. Dan pas aan zwaardere boots gaan denken. Boots zijn vaak korte tijd een 'quick fix' maar je traint dan de verkeerde spieren omdat het paard niet in de juiste houding loopt. Je zult dan steeds zwaardere boots moeten gebruiken om het gewenste effect te behouden.

Bommeltje_
Berichten: 2085
Geregistreerd: 16-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-19 19:13

Thokkadisje schreef:
Gewicht is inderdaad heel erg afhankelijk van het paard. Als je nu 120 hebt, zou ik eerst eens met 190 proberen. Het kan ook zijn dat je paard er helemaal niet mee geholpen is, bijvoorbeeld als het paard stijf is of scheef. Ook als het paard teveel op de voorhand loopt of niet actief genoeg is ben je niet geholpen met meer gewicht. Dan trek je alleen je paard verder naar de grond met zwaardere boots.


Zelf vind ik Gboots de beste. Een stalgenoot heeft de Karlslund smart boots, waarvan je het gewicht kan veranderen. Zelf is ze er erg blij mee, ik heb ze nog niet geprobeerd maar zie het voordeel er wel van in. Zo op het oog lijkt mij dat de Gboots een betere pasvorm hebben.

Edit: Ik zie nu de foto in je profiel, gaat het om dat paard? Zo op de foto lijkt 'ie namelijk de grond in te lopen, en ik zou daar persoonlijk niet te zware boots aan hangen. Ik zou dit paard op de achterhand zetten en flink sterk maken zodat hij de voorkant van de grond kan tillen. Dan pas aan zwaardere boots gaan denken. Boots zijn vaak korte tijd een 'quick fix' maar je traint dan de verkeerde spieren omdat het paard niet in de juiste houding loopt. Je zult dan steeds zwaardere boots moeten gebruiken om het gewenste effect te behouden.


Super bedankt voor de goede uitleg! Ik ben enorm bezig om haar in de training in de bak en op de baan goed op de achterhand te krijgen en heb ook geregeld les van een IJslander instructeur. Deze merrie is een uitgesproken 5 ganger met voorkeursgang de telgang. Ze wordt in sommige gangen erg vlak. Wat jij benoemd ‘’de voorkant van de grond tillen’’ is nu net het effect waar ik naar toe wil trainen. Maar het blijft zo ontzettend lastig met een vrij vlakke 5-ganger maar we doen ons best. Als ik dit zo hoor train ik gewoon even lekker door met deze springschoenen en zie ik wel of we er ooit aan toe zijn. We starten in september voor het eerst een F3 dus ik ga het zien :) bedankt in ieder geval hier heb ik veel aan!