Winderen half pad

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Winderen half pad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 09:54

My choice, dank je voor het delen van je ervaring.

MyChoice

Berichten: 2192
Geregistreerd: 08-11-17

Re: Winderen half pad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 10:30

Mochten mensen in de omgeving Utrechtse Heuvelrug willen testen?

LiesM
Berichten: 444
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Midden Drenthe

Re: Winderen half pad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 10:38

Ik denk er ook over om de pad te kopen.
Lees dus graag mee naar meer ervaringen.

MyChoice

Berichten: 2192
Geregistreerd: 08-11-17

Re: Winderen half pad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 11:07

Op hun FB bij recensies staan er veel!

oji

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 11:44

jobamara schreef:
My choice, dank je voor het delen van je ervaring.

Idd, bedankt. Heel nuttig!

keshia

Berichten: 3079
Geregistreerd: 31-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 13:46

MyChoice schreef:
Mochten mensen in de omgeving Utrechtse Heuvelrug willen testen?



Argh! Te ver uit de buurt! :o -O-

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 08:46

MyChoice schreef:
Minder verschil dan verwacht. Maar m'n paarden lopen al prima over de rug. In doorzitten merk je wel verschil. Je blijft makkelijker zitten en paarden blijven dan makkelijker over de rug. Bij m'n merrie de eerste pad waarbij m'n zadel niet naar voren schuift. Dus wel tevreden.

Ik ben benieuwd wat je over 2 weken of een maand zegt, of het dan die 230 euro waard is.

Ik vraag me nog steeds af of die cellpad niet hetzelfde doet, maar dan voor wat minder geld.

MyChoice

Berichten: 2192
Geregistreerd: 08-11-17

Re: Winderen half pad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 09:34

Ik zal het laten weten. Vermoed dat bij mijn merrie het zadel met een cellpad zal gaan schuiven weer.

MyChoice

Berichten: 2192
Geregistreerd: 08-11-17

Re: Winderen half pad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 09:47


germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 10:06

MyChoice schreef:
Ik zal het laten weten. Vermoed dat bij mijn merrie het zadel met een cellpad zal gaan schuiven weer.

Herkenbaar, met bontje moet ik met krukje opstappen, zonder kan ik gewoon opstappen. Ook een maatzadel.

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Re: Winderen half pad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 10:18

Ik heb een Cellpad en ben hier best tevreden over maar het is denk ik meer druk verdeling. Heb niet het idee dat het dezelfde impact absorberende functie heeft als de winderen pad? Maar ik heb geen ervaringen met Winderen pad.

Saaams

Berichten: 13262
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 10:27


MyChoice

Berichten: 2192
Geregistreerd: 08-11-17

Re: Winderen half pad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 11:11

Ruildagje plannen? :D

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Winderen half pad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 19:45

Hoe voelt die cellpad aan? Wel als een goede drukverdeler en 'klappenopvanger'?
Blijft hij ook goed liggen? Ik zie dat er geen lusjes aan zitten.

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 19:57

germie schreef:
Hoe voelt die cellpad aan? Wel als een goede drukverdeler en 'klappenopvanger'?
Blijft hij ook goed liggen? Ik zie dat er geen lusjes aan zitten.

Heb een keer een cellpad in de winkel zien liggen en even in geknepen. Viel me toen meteen tegen en ben toen doorgelopen :') voelde toen als een flut ding, kon helemaal plat knijpen en voelde niks van stevigheid.

Saaams

Berichten: 13262
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 20:17

Het materiaal van cellpad vormt zich helemaal zodra het warm word. Het schuift hier niet.
Als je erop gaat zitten vormt het. Zodra je van de pad af gaat vormt deze direct terug naar zn oorspronkelijke staat.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 20:36

Saaams schreef:
Het materiaal van cellpad vormt zich helemaal zodra het warm word. Het schuift hier niet.
Als je erop gaat zitten vormt het. Zodra je van de pad af gaat vormt deze direct terug naar zn oorspronkelijke staat.

En hoe voelt het aan? alsof het wel schokken op kan vangen? Ik heb ooit zo'n memory foam pad gehad, nou, die deed niets hoor. Echt niets.

anoukwendy

Berichten: 4494
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 20:42

Saaams schreef:
Het materiaal van cellpad vormt zich helemaal zodra het warm word. Het schuift hier niet.
Als je erop gaat zitten vormt het. Zodra je van de pad af gaat vormt deze direct terug naar zn oorspronkelijke staat.


Is het te vergelijken met tempur kussens en matrassen dan? Klinkt zo igg?

Saaams

Berichten: 13262
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 20:50

germie schreef:
Saaams schreef:
Het materiaal van cellpad vormt zich helemaal zodra het warm word. Het schuift hier niet.
Als je erop gaat zitten vormt het. Zodra je van de pad af gaat vormt deze direct terug naar zn oorspronkelijke staat.

En hoe voelt het aan? alsof het wel schokken op kan vangen? Ik heb ooit zo'n memory foam pad gehad, nou, die deed niets hoor. Echt niets.


Ik weet het niet. Ik heb een revaliderende pony. Dus in stap heb je weinig schokken. :+ Ik heb de pad gekocht met name voor de spring en cross activiteiten straks. Maar ook omdat ik voel dat ze met een pad fijner beweegt. Maar aan bijv de kingsley had ze een enorme hekel. :+

Ik zal het van de week proberen te filmen

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: Winderen half pad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 15:41

Heb vandaag in de winkel weer even aan de Cellpad gevoeld... Vind het echt niks bijzondets. Voelt gewoon als zo een memmory foam achtige pad. Misschien minder fijn zelfs. Is veel te zacht materiaal en zakt volledig in bij het minste geringste beetje druk.
Ben benieuwd naar hoe de Winderen aanvoelt als je er met je hand in knijpt en met platte hand op drukt.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 16:17

Daphneeeej schreef:
Heb vandaag in de winkel weer even aan de Cellpad gevoeld... Vind het echt niks bijzondets. Voelt gewoon als zo een memmory foam achtige pad. Misschien minder fijn zelfs. Is veel te zacht materiaal en zakt volledig in bij het minste geringste beetje druk.
Ben benieuwd naar hoe de Winderen aanvoelt als je er met je hand in knijpt en met platte hand op drukt.

De filmpjes met metingen zijn ook niet echt overtuigend. Ik zie bar weinig verschil en het is nog een kindje ook. En ik heb ooit een pad gehad van memory foam, en die deed niets, die werd helemaal dun bij druk en warmte.
Maar ik blijf het wel volgen. Het moet beter zijn dan het bontje.

Odetje92

Berichten: 2677
Geregistreerd: 12-11-06
Woonplaats: Limmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-20 15:04

Ik heb de cellpad geretourneerd.
Ik vond het effect niet noemenswaardig en hij bracht mijn goed passende zadel omhoog waardoor ik het gevoel had mijn contact met de rug te verliezen

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 16:11

Odetje92 schreef:
Ik heb de cellpad geretourneerd.
Ik vond het effect niet noemenswaardig en hij bracht mijn goed passende zadel omhoog waardoor ik het gevoel had mijn contact met de rug te verliezen

Jammer.

_Celinee_
Berichten: 42
Geregistreerd: 24-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 16:13

Ik zal na lang meelezen toch maar eens onder mijn steen kruipen :o Ik heb de slim variant van de Winderen pad, nu al zo een goed half jaar. Ik heb de onderlegger voor onder een springzadel.


Ik pik er even wat quotes tussenuit:

Daphneeeej schreef:
germie schreef:
Hoe voelt die cellpad aan? Wel als een goede drukverdeler en 'klappenopvanger'?
Blijft hij ook goed liggen? Ik zie dat er geen lusjes aan zitten.

Heb een keer een cellpad in de winkel zien liggen en even in geknepen. Viel me toen meteen tegen en ben toen doorgelopen :') voelde toen als een flut ding, kon helemaal plat knijpen en voelde niks van stevigheid.


Daphneeeej schreef:
Heb vandaag in de winkel weer even aan de Cellpad gevoeld... Vind het echt niks bijzondets. Voelt gewoon als zo een memmory foam achtige pad. Misschien minder fijn zelfs. Is veel te zacht materiaal en zakt volledig in bij het minste geringste beetje druk.
Ben benieuwd naar hoe de Winderen aanvoelt als je er met je hand in knijpt en met platte hand op drukt.


De pad is -imo- niet te vergelijken met andere pads. Als ik erop knijp, komt er niks door.
Mijn zus en ik zijn nogal van het 'zelf-testen' en die promo-film van Winderen met een bowlingbal die niet terugveert is wel mooi, maar hoe relevant is dit voor ons ruiters?
We hebben een klein (onnozel) testje gedaan. We hebben een Mattes wollen zadelonderlegger, een gel-onderlegger en de Winderen onderlegger gepakt en vergeleken. Eén van ons ging dan zitten op een stoel en legde de onderlegger op de bovenbenen, de andere ging als 'ruiter' op schoot zitten. Dan wiebelde de ruiter een beetje om het gevoel van de zitbeenknobbels 'scherp' op de bovenbenen te krijgen.
Ik hoop dat de uitleg van onze werkwijze een beetje duidelijk is?

We hebben dit gedaan zonder onderlegger en dan met de drie verschillende onderleggers en we waren beiden eigenlijk verrast hoe groot het verschil was van de Winderen pad met de andere materialen -die amper verschil toonde met geen onderlegger.

Nu, voor de volledigheid, we hebben geen memoryfoam pad gebruikt. Ik vermoed echter dat naar de eigenschappen die ik ervan heb begrepen, dat memoryfoam gewoon gaat reageren als gelpad. Het materiaal 'warmt op en vormt zich', dat betekent dat rond bultjes het dunner wordt, en in putjes het wat meer vult? Zo zie ik het toch als ik naar de memoryfoam peesbeschermers kijk. Wat erop neer zou komen dat er eigenlijk amper iets verandert in (piek)drukverdeling. Maar misschien weet iemand met een meer fysica-achtergrond hier wel meer over.

Ik zou eigenlijk eens willen proberen een vlakke hand onder de pad te leggen en dan met een hamer ofzo erop te kloppen, maar ja :+ of ik dat echt aandurf weet ik ook niet, en je gaat toch ook niet met een hamer op je zadel slaan terwijl je rijdt denk ik :o

Joliieeenn schreef:
Volgens mijn zadelpasser zijn deze pads niets waard.. Ik heb de hele uitleg gevraagd en die heeft ze me netjes gegeven maar ik ben het vergeten. Niet geschikt dus dan delete ik dat :+

Zij is enthousiaster over de prolite pads. En niet als schokverdeler want dat hoort je zadel te doen maar als correctie!! Mijne heeft een scheve schouder waardoor het zadel steeds naar links schuift. Ik zal dus nooit zonder zo een correctie pad kunnen rijden helaas (ik vind het maar ondingen :+ ). Met de prolite blijft mijn zadel dus netjes recht liggen.


Vermits jij ongeveer uit dezelfde regio komt en ik niet lang daarvoor een mini-cursus zadelpassen heb gevolgd, vermoed ik zomaar dat jouw zadelpasser mijn lesgeefster was id cursus. Zij deelde namelijk ook die mening. Echter vond ik jammer dat ze hier niet meer over wou sparren want ze had voordat ik de pad meenam naar de les nog nooit een pad van Winderen zelf vastgehad.
Verder deed ze ook af alsof 'non-newtonian' materiaal een verzinsel was van de fabrikant, omdat er op de website geen doorverwijzing was naar verder gefundeerd onderzoek of ander bronmateriaal was. Dat vond ik jammer want ze heeft de pad geen 5 minuten willen vasthouden en niet met mij het belachelijk -maar toch wel nuttige?- testje willen doen. Dat terzijde.



Wat ik vooral kwijt wil over de pad is dat hij hier niet voor wonderen heeft gezorgd. Maar. Ik hem toch helemaal geweldig vind en zijn geld waard is voor ons. Ook al rij ik er niet elke keer mee. Mijn dierenarts raadde me aan om vooral te denken in veel afwisseling voor mijn paard, en dan niet alleen op vlak van rijden, maar ook van materiaal. Verwissel vaker van bit, verwissel eens van hoofdstel, verwissel van zadel,... De 'systematische fouten' van altijd hetzelfde gerief verklein je dan. De vergelijking hiermee is dat je wel een hele dag op hakken kunt lopen, maar dat misschien niet elke dag moet doen om de nadelen(/pijnlijkheid) ervan te vermijden. Zo kun je op sportschoenen een marathon lopen, maar ben je mss wel blij dat je de volgende dag niet hetzelfde paar sportschoenen opnieuw moet aantrekken.

En zo gebruik ik de pad dus ook. Gaan we langer wandelen en denk ik dat het een voor mij ontspannende rit wordt waarbij ik niet teveel wil 'rijden', dan gaat de pad eronder. Gaan we springen, en zeker voor hogere trainingen, dan neem ik de pad. Mijn paard durft iets joliger te zijn soms met pad, en loopt over het algemeen soms net iets beter voorwaarts/soepeler dan zonder máár daar zijn we het afgelopen half jaar ook gewoon hard mee bezig geweest dus dat durf ik niet enkel op de pad te schuiven.


Een laatste opmerking, en dat is wat xyzutu2 ook al aanhaalde; ik kan me goed inbeelden dat de pad een wisselwerking heeft op zowel de druk van ruiter op het paard als de druk van paard 'op' de ruiter. Een ruiter kan dus misschien eerst iets oncomfortabeler zitten omdat je wat 'vering' mist? Maar ik geloof dus ook dat sommige paarden er niet zo vlot mee weglopen als hun zadel zonder pad omdat ze het rijden zonder de 'vering van de ruiter' in de omgekeerde richting wellicht vreemd vinden.
Maar ik reed er alleszins vlot mee weg, zonder meer of minder te 'stuiteren', en mijn merrie lijkt het ook fijn te vinden.

Het is geen wondermiddel, maar voor ons alvast een fijne aanvulling. Ik hoop dat jullie er iets aan hadden!

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Winderen half pad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 08:56

Dank je voor je uitgebreide toelichting, denk jij dat een paard met een echte beginner minder last gaat hebben vh onstabiel zitten vd ruiter?