De gouden tip tegen singelwondjes gezocht!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Dominique03
Berichten: 34
Geregistreerd: 25-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 11:04

Op de manege waar ik rijd hebben we ook meerdere paarden die last hebben van singelwondjes, wij hebben nu neopreen singels en doen na het aansingelen ook de benen naar voren trekken om het onder de singel “glad” te maken. Werk super


Maureen_M
Berichten: 6799
Geregistreerd: 15-03-10

Re: De gouden tip tegen singelwondjes gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 11:31

Echt 100% wol bont om de singel, singelbont iedere keer naar rijden goed schoonmaken en regelmatig wassen, voor het rijden been naar voor trekken en vrij maken en tot slot, iedere keer na het rijden de singelplek goed schoonmaken met water en evt uierzalf/honingzalf op de plek smeren.

Heeft voor de arabier wat ik rijd iig wel geholpen en die heeft een HELE gevoelige huid!

Life is hard and always be, but remember somebody loves you and that one is me.. Your Angel

Joukje_04
Berichten: 1144
Geregistreerd: 19-07-07

Re: De gouden tip tegen singelwondjes gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 11:47

Mijn haflinger heeft dat ook. Ik heb een dressuurzadel met een singel van 40 cm; in die maat heb ik geen zadelbontjes gezien die met de anatomisch gevormde singel passen. Wat bij mij werkt is een poetshandschoen en dan het elastiek afknippen, die heb ik om de singel heen precies op het stuk in de oksel. Een soort mini bontje dus. Zonder krijgt die van mij ook wondjes.
Wat ik ook wel heb gedaan is een dot schapenwol (gewoon via iemand die schapen heeft, ongewassen, dat is een beetje vettig) er tussen doen.

            Soms is wat onmogelijk lijkt, alleen maar moeilijk - Victor Hoppe

Gizeppie
Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 18:04

Dominique03 schreef:
Op de manege waar ik rijd hebben we ook meerdere paarden die last hebben van singelwondjes, wij hebben nu neopreen singels en doen na het aansingelen ook de benen naar voren trekken om het onder de singel “glad” te maken. Werk super


Hier wordt t bij mij juist erger van. De warmte kan niet weg en de huid wat plooit gaat schuren, waardoor er nog meer wondjes komen.

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 18:28

MarjanB schreef:
Is je singel niet te kort? Vaak liggen de passanten of gespen te laag waardoor er wondjes ontstaan.



Dat dus, precies zelfde wilde ik het ook hier neerzetten.

Deze oorzaak had ik namelijk bij mijn arabier, direct gezien en direct erafgehaald en een langere singel ervoor in de plaats en nooit meer last van gehad.

Steppe
Berichten: 2796
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 19:02

Helaas is er voor sommige paarden eigenlijk geen oplossing of in ieder geval niet snel.
Ook mijn arabier had dit probleem omdat zijn singel te ver naar voren lag. Ik heb echt heel veel geprobeerd, verschillende soorten singels met echt schapenbont, leer, neopreen, anatomisch, recht, kort, lang, zeem ertussen enz.
Been na aansingelen naar voren werd het alleen maar erger van omdat de huid voor de singel opstroopte en daar de wonden ontstaan en niet zozeer onder de singel kwam ik achter.
Uiteindelijk nieuw zadel met de singel stoten ver naar voren en zadel op maat gemaakt een rib uit mijn lijf maar sinds dit zadel geen singelplek meer en singel trekt niet meer nasr voren en zadel dus ook niet en ook niet als meneer iets dikker wordt.

MarryAnneR
Berichten: 695
Geregistreerd: 14-11-06
Woonplaats: Brabant

Re: De gouden tip tegen singelwondjes gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-19 19:23

Dankjewel allemaal voor de tips. De uierzalf gaan we proberen. De pony heeft inderdaad een superdun gevoelig huidje. Zelfs van de teugels kreeg ze kalere plekken. Gelukkig geeft ze ongemak meteen aan door gewoon te schudden met haar hoofd. Dan weten we dat het stoppen is. We gaan aan de slag zodra alles goed genezen is.

Hoera Redd Velvet R.H.A. is geboren op 24 juni 2021.
Hengstveulen van Redd Bull x Veenstra’s Promise
Rond 1 juni 2023 verwachten wij een veulen van Brummerhoeve’s Redd H x Veenstra’s Promise

Eight
Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 19:39

Wat bijzonder om te lezen dat er meer arabiertjes last van hebben :) in mijn zoektocht ben ik uiteindelijk uitgekomen op deze singel:
[ img ]
Een heel dunne elastische neopreen singel. Ik hoop dat jij ook snel een oplossing vind :) het is echt een lastig probleem! Leer, harder kunststof, neopreen in rechte vorm of dikker materiaal veroorzaakte allemaal wondjes.

Tincaa
Berichten: 6
Geregistreerd: 15-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 23:47

heb je ook al een keer memory foam geprobeerd? Wordt super zacht door warmte. Past zich goed aan. Lekker laat antwoord maar wie weet heb je er wat aan

SinneJ
Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Re: De gouden tip tegen singelwondjes gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 01:50

Als het vooral is omdat de singelgroef naar voren kruipt bij een grasbuikje (herkenbaar) en een anatomische singel blijft niet voldoende op de plaats, kan je eens proberen je singelstoten te kruisen... Misschien een gekke optie, maar ik heb het zo ook moeten testen van de zadelpasser en effectief de singel (en dus het zadel) blijft op de plaats liggen ipv naar voren te schuiven. Bij mij kan dat nu opgelost worden door een anatomische singel, maar ik wilde je dat trucje even meegeven.

Men mag nooit vergeten dat de dressuur er is voor het paard. Het paard is er niet voor de dressuur.

Dorine92
Berichten: 5327
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: De gouden tip tegen singelwondjes gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 03:40

Neopreen singel werkt vaak het beste

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Tilmar
Berichten: 3313
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 06:06

Dorine92 schreef:
Neopreen singel werkt vaak het beste


Nou, dat is niet altijd waar hoor.
Ik heb nu een simpele rechte leren singel en nu gaat het goed.
Van alles geprobeerd, van een prachtige dure anatomische singel kreeg ze zulke gaten dat ik ruim een week niet kon rijden. En op neopreen reageerde ze een soort allergisch.

FNRS dressuurjury t/m F20, FNRS Springen, KNHS B-L jury, Examinator Ruiterbewijs en ORUN gediplomeerd instructrice
Xada B+7

REYNIR
Berichten: 778
Geregistreerd: 03-04-03

Re: De gouden tip tegen singelwondjes gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 06:45

Ik heb ook heel wat problemen gehad met singelwondjes bij mijn IJslander, de oplossing bij ons is geweest de aanschaf en gebruik van een mohair noordsingel.
Succes!

Gizeppie
Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Re: De gouden tip tegen singelwondjes gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 09:32

Ik heb nu een echte bonte singel en moet zeggen dat de wondjes niet meer erger zijn geworden sinds ik deze heb! Echt top!

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Natascha
Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 18:13

Een tijdje de singelplek insmeren met kamferspiritus heeft hier goed geholpen. Die tip kreeg ik poot van een oude menner. Wordt de huid wat minder gevoelig van.

Niets zo charmant als een paard in her land.

moorcats
Berichten: 353
Geregistreerd: 04-05-11
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 22:32

Mijn Arabier heeft een smalle borst en haar ellebogen lopen heel dicht tegen de ribben. Ook veel losse huid, singelplek ver naar voren door haar ronde ribben. Sinds ik deze singel heb, heeft ze geen last meer van wondjes, deze is mooi dun en zacht en met uitsparingen voor de ellebogen. De singel mag ook niet te kort zijn! https://www.ej.nl/paard/zadels-toebehor ... orId=10041

Snadrem
Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Re: De gouden tip tegen singelwondjes gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 22:45

Mijn paard heeft ook een dun gevoelig huidje en plooien. Heb ook van alles geprobeerd aan singels: dik, dun, elastisch, leer, kunstleer, stof, wol, badstof, noem maar op. Alles leverde uiteindelijk wondjes en schuurplekken op. Ik ben op een gegeven moment na een tip van een bokker overgestapt op een goedkope banaan singel van Agradi en sindsdien heb ik nooit meer problemen op singelgebied gehad! En ik rij lange afstanden met mijn paard, dus die singel heeft tijd genoeg om te gaan schuren. Maar dat doet ie dus niet. Voor mij niks anders meer!

https://www.agradi.nl/pfiff-neopreen-ba ... -zwart.htm

Lusitana
Berichten: 22429
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: De gouden tip tegen singelwondjes gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 22:53

Over het algemeen ontstaan dergelijke wondjes door schuren en dat komt dan weer doordat er beweging mógelijk is door niet strak genoeg aan te singelen. Echt, goed strak aansingelen kan heel veel schelen.
Verder voldoen koordsingels heel goed omdat de koorden rollen bij beweging en dus niet schuren.
Ik heb alles geprobeerd en zweer nu bij gewone ouderwetse koordsingels.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

sh4e
Berichten: 115
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: op stal

Re: De gouden tip tegen singelwondjes gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 08:07

Ik gebruik de butterfly singel, sindsdien geen problemen meer.
Op andere singels liep ze zich ook helemaal open..

Dorine92
Berichten: 5327
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 09:10

Tilmar schreef:
Dorine92 schreef:
Neopreen singel werkt vaak het beste


Nou, dat is niet altijd waar hoor.
Ik heb nu een simpele rechte leren singel en nu gaat het goed.
Van alles geprobeerd, van een prachtige dure anatomische singel kreeg ze zulke gaten dat ik ruim een week niet kon rijden. En op neopreen reageerde ze een soort allergisch.

Ik zei ook niet altijd, ik zei vaak :j

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Amalarab
Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: De gouden tip tegen singelwondjes gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 09:26

Destijds had mijn merrie ook last, ze had een zachte neopreensingel, ik trok haar been naar voren en vóór en ná het rijden de plek(ken) insmeren met zinkzalf(bijv huismerk drogist)
Dat werkte prima!

Lieve Baska 4-5-1993 - 27-9-2021

xxpetraxx
Berichten: 329
Geregistreerd: 11-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 09:26

Het enige wat bij men nenpony werkte waren de onderleggers van :http://www.cellpad.nl/

Bob v. Nieuwenhuis Enkelspan Dr. pony ZZ+4/ Va. pony ZZ+27
Singelwoud's Nassau Enkelspan Dr. Pony L+11/Va. Pony M+9
Bob/Nassau Dubbelspan Va. Pony M+2 Reserve kampioen hippiade 2021 L


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 80 bezoekers