eventing/cross zadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
marije1109
Berichten: 1134
Geregistreerd: 07-02-13
Woonplaats: Kraggenburg

Re: eventing/cross zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 00:10

Ik heb bij CM een veelzijdigheidszadel 2e hands gekocht.
Is helemaal (tot op de boom)kaal geweest en op nieuw op mijn paard op maat gemaakt.
Zadel van 400 (euroriding), totaal ca 900 euro.
Zou het zo weer doen, nieuw maatzadel in 2e hands jas.
Zadel was en is onbeschadigd.

Life is good, Marie mijn topper!


Faelynn
Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-19 18:43

Sunnevalover schreef:
Wij hebben bij CountryMill voor onze pony de Kentaur Eventer II gekocht een aantal jaar geleden. Dit is een mono-flap. Ik ben er nog steeds heel erg blij mee en ik zit echt heel stevig en prettig. Voor ons paard hebben we 1,5 jaar geleden een tweedehandse Prestige Roma Jump bij hun gekocht, ook hier zijn we nog steeds erg blij mee. Beide paarden lopen eventing en dat gaat heel fijn met deze zadels :)

De Kentaur:
[ [url=m/WEZV1o.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Wpgbod.jpg]Afbeelding[/url] ]


Mag ik vragen aan wat voor een aanschaf prijs je moet denken bij de kentaur?
Prestige roma hoor ik ook veel over, hoor alleen dan ook weer dat het niet zo lekker past bij lange benen

Faelynn
Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-19 18:45

_Snow_White schreef:
Ik heb ook een monoflap zadel. Het is een 18" Prestige X-breath, zeer licht en past vooral goed met lange benen.

Hij is heel eenvoudig passend te maken door een zadelmaker wat bij mijn volbloed merrie een niet al te makkelijke opgave was. De Kentaur vorm bijvoorbeeld pastte bij haar echt niet.

[ [url=m/PhevTq.jpg]Afbeelding[/url] ]


Heeeel mooi <3 Maar daar hangt ook wel een prijskaartje aan _/-\o_
Maar wel bedankt voor het delen!

_Snow_White
Berichten: 3191
Geregistreerd: 16-07-08
Woonplaats: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 18:54

Faelynn schreef:
_Snow_White schreef:
Ik heb ook een monoflap zadel. Het is een 18" Prestige X-breath, zeer licht en past vooral goed met lange benen.

Hij is heel eenvoudig passend te maken door een zadelmaker wat bij mijn volbloed merrie een niet al te makkelijke opgave was. De Kentaur vorm bijvoorbeeld pastte bij haar echt niet.

[ [url=m/PhevTq.jpg]Afbeelding[/url] ]


Heeeel mooi <3 Maar daar hangt ook wel een prijskaartje aan _/-\o_
Maar wel bedankt voor het delen!


Ik heb hem tweedehands voor 800 pond gekocht, ze zijn dus wel redelijk geprijsd te verkrijgen! :j

Faelynn
Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Re: eventing/cross zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-19 20:38

werkelijk?! dat valt reuze mee inderdaad.

Faelynn
Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-19 15:33

Wat denken jullie van de Bates advanta? Iemand daar ervaring mee?

Saaams
Berichten: 13262
Geregistreerd: 20-01-10

Re: eventing/cross zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 17:13

Is een heel mooi zadel. Ik had hem aangevraagd bij Country Mill om te passen. Maar helaas werd mijn pony ziek. Zadel is overigens ook wel flink boven mn budget geweest €3200. Ik hoor veel positieve verhalen. Als je hem wil passen via CM moet je ze even mailen. Ze hebben hem niet standaard liggen, ze halen hem op bij een collega zadelmaakster.

Laerkens Beauty

Faelynn
Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-19 18:36

paardenwinkel bij ons in de buurt werkt met Bates, dus die komen dinsdag met een testzadel en dan mag ik er 2 weken mee proef rijden.
Hij is behoorlijk aan de prijs inderdaad, maar het valt mij op dat vrijwel alle eventing zadels dat zijn.. Van beetje kwaliteit dan.

Ben vanmorgen even bij country mill geweest en het viel mij eigenlijk wel een beetje tegen, niet zo zeer hun assortiment hoor, ze hadden genoeg liggen, maar weinig zadels waar ik een beetje lekker op kon zitten.
Tevens zag je inderdaad echt meteen verschil in kwaliteit, zodra je wat omhoog gaat in prijs.
Vond Tribal erg tegen vallen voor zijn prijs, op zich mooi om te zien, maar vond hem echt niet lekker zitten (kon weer mijn bovenbenen niet kwijt, bij de meeste zadels niet) en als ik dan de prijs en "feeling" vergelijk met de Advanta, dan weet ik het wel..
Zodra ik daar op ging zitten voelde het meteen als "dit is het" zeg maar :+

Ik ga weer veel te veel geld uitgeven denk ik _O-

Ze zijn 2e hands echt niet te vinden volgens mij -O-

MyChoice
Berichten: 2192
Geregistreerd: 08-11-17

Re: eventing/cross zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 19:58

Countrymill heeft meer zadels dan die boven liggen. Weet niet of je die ook geprobeerd hebt?

Melya 06-07-06
Baldur 18-06-08 - † 15-06-2023
Madelief 13-03-2018

Nielojram
Berichten: 7797
Geregistreerd: 14-02-02

Re: eventing/cross zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 20:00

Wat een geld voor dat Bates zadel.. en dan nog kussens gevuld met schuimrubber...

Als je zo'n budget hebt zou ik echt in de Engelse merken gaan zoeken, jaguar, etc.

Es war schön.

Faelynn
Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-19 20:10

MyChoice schreef:
Countrymill heeft meer zadels dan die boven liggen. Weet niet of je die ook geprobeerd hebt?


Nee ze hadden zeg maar gerust geen medewerkers beschikbaar met verstand van zadels, alleen een jong meisje, maar die wist niet eens welke zadels bedoeld waren voor de eventing/cross. ben zonder paard geweest hoor, alleen even gekeken wat ze hadden liggen. 22ste ga ik met paard.
Weet niet meer precies wat ik gezien heb, maar in ieder geval ikonic, kentaur, eric thomas, tribal, volgensmij ook de prestige roma en bates, en nog wel een paar goedkopere en duurdere merken die ik niet onthouden heb.


Nielojram schreef:
Wat een geld voor dat Bates zadel.. en dan nog kussens gevuld met schuimrubber...

Als je zo'n budget hebt zou ik echt in de Engelse merken gaan zoeken, jaguar, etc.


Jaguar heb ik nog nooit van gehoord?
Waar zie je staan dat ze met schuimrubber gevuld zijn? Die informatie is mij namelijk nog niet bekend, weet alleen dat ze het cair system hebben, dan staat er lucht gevuld, maar heb verder echt geen verstand van vullingen hoor :+

Nielojram
Berichten: 7797
Geregistreerd: 14-02-02

Re: eventing/cross zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 18:51

Cair is niets minder dan een geseald plastic met schuimrubber erin, en in schuimrubber zit, afgesloten zoals zij dat doen, lucht.
Het is geen flair. Mag ook niet, want dat is gepatenteerd.

Ik had ooit een foto van een doorgeknipte cairvulling, misschien maar eens spitten in mijn berichten..

Es war schön.

Faelynn
Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-19 22:55

Flair ken ik ook niet..
Heb het dus beide maar even gegoogeld :=
Duidelijk wat het is. Echter is er geen lijn op te trekken wat betreft goed of slecht, want de ene is heilig overtuigd van het Cair systeem en kraakt flair volledig af, en omgekeerd, evenals met wol. De meningen lopen gigantisch uit een en een iedereen reageert natuurlijk van uit zijn/haar eigen ervaringen.
Volgens mij is het dus niet per definitie goed of slecht, maar het moet gewoon bij je paard passen, logisch op zich.
Voor nu zie ik het dus zeker nog als een optie, het word gewoon een kwestie van proberen en kijken wat het beste werkt voor mijn paard, want daar gaat het uiteindelijk om natuurlijk :)

Faelynn
Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-19 15:08

De Bates viel een beetje tegen, op de bok had ik echt het wauw gevoel, maar met rijden was ik misschien toch een beetje teleurgesteld daar door, het was heel zwaar rijden, was echt meteen buiten adem zowat, maar het reed dan ook echt heel anders, gebruikte ineens hele andere spieren leek het wel. Bij het terug kijken van foto's filmpjes zat ik er wel veel netter in dan dat ik doe in mijn huidige zadel, en mijn paard was wel heel snel ontspannen, weet dan niet of dat toeval van de dag is of toch het zadel.. Moeilijk hoor. Ga er woensdag een cross mee rijden, dus even kijken hoe ik het dan ervaar.

Dit is het zadel en een foto van hoe ik er in zit, de beugels zullen voor het springen uiteindelijk wel korter gaan, maar dit was de stand waarop ik ze had op de wintec, daar konden ze niet korter omdat mijn been dan helemaal over het zadel heen zat, en dat probleem heb ik hier niet meer.
gelieve verder niet te veel te oordelen over het rijden zelf, ik heb gewoon een simpele draver waar ik alleen recreatief mee rij :+


[ img ]

[ img ]

Saaams
Berichten: 13262
Geregistreerd: 20-01-10

Re: eventing/cross zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 15:13

Mooi. Blijft een gaaf zadel. Heb je ook op de tribal kunnen zitten op je paard?
Oogt voor mij wel alsof die aan de voorkant iets smaller mag. Maar dat kan vertekenen.

Laerkens Beauty

paljaslaura
Berichten: 2741
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 14:39

Dit is ook wel echt anders dan een normaal springzadel. Ik ben afgelopen oktober geswitched van Prestige Roma naar de Advanta. En ik had goed spierpijn de eerste paar keer haha. Maar ik vind dat ie als een huis zit en heb er nu een paar crossen mee gereden en ben er zo blij mee! (En ik ben nu gehandicapt in mijn prestige :+ )

pol013
Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: eventing/cross zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 13:31

Ik dacht dat het kenmerk van een (echt)eventing zadel was dat er weinig wrong op zat en platter was. Maar ik zie hier meer eventing zadels voorbij komen die meer naar mijn beeld van een springzadel gaan.

Ik geef (inmiddels) toch echt de voorkeur voor het aan huis passen van meerdere zadels. Een eerste indruk (hoe pas je unberhaupt in het zadel) krijg je al wel door op het zadel (op je paard) te zitten zonder dat het aangepast is. Maar ik vind voor en na opvullen vaak al een wereld van verschil. Dan kan mijn balans echt helemaal anders voelen.

Ik heb inmiddels een zadel van Zintuig; een empire. Ging er op zitten en wist het meteen. Ondanks heel weinig steun zat ik gelijk als een huis.
Al mis ik soms mijn wintecje wel eens. Met die stroeve kniewrongen waar in mijn knieën in kon begraven.

Faelynn
Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-19 21:05

Saaams schreef:
Mooi. Blijft een gaaf zadel. Heb je ook op de tribal kunnen zitten op je paard?
Oogt voor mij wel alsof die aan de voorkant iets smaller mag. Maar dat kan vertekenen.


Omdat het een draver is heeft ze wel heel veel schouder, maar kan zijn hoor, ik heb er niet zo veel verstand van, dit is ook een 17,5 inch, ik denk eerlijk gezegd ook dat er een 17 op moet, maar ze hebben natuurlijk maar 1 test zadel.
Ga aankomende zaterdag sowieso ook nog even naar country mill met paard, gewoon om zadels te kunnen vergelijken en zo veel mogelijk proberen, op de bok kan het toch anders zitten dan op het paard.

Ben ook nog niet zeker over de advanta, zou hem eigenlijk vanavond uittesten in de cross, maar kon door de storm niet weg -O- Hoop dat ik hem iets langer mag lenen en er toch nog een cross mee uit kan proberen

Faelynn
Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-19 17:48

Vandaag de ikonic pro cross country gekocht bij country mill, ik ben er alleen nog niet helemaal zeker van of dit het is, maar mijn paard liep wel gelijk ontspannen. Mag hem nu 2 weken op proef proberen

Saaams
Berichten: 13262
Geregistreerd: 20-01-10

Re: eventing/cross zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 21:26

Toch niet de Bates?

Laerkens Beauty

Faelynn
Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-19 22:05

Nou ik twijfelde heel erg, ik ben echt een ellende als het gaat om keuzes maken :')
Maar deze zat voor mijn idee wel even goed als de bates en mijn paard liep er meteen heel fijn onder.
Tevens was deze bijna 1000 euro goedkoper..
Heb alleen nog steeds nog een soort voorliefde voor de bates denk ik, die vind ik er ook mooier uit zien, materiaal voelt mooier, dus heb afgesproken dat als ik toch nog twijfel na 2 weken hij terug mag en we de bates als nog kunnen bestellen.
tribal nu ook geprobeerd, maar dat zat voor geen meter voor zowel mij als mijn paard

Tuittuit
Berichten: 516
Geregistreerd: 24-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 20:24

Ik ben heel erg benieuwd hoe en de wat het geworden is ?? Ik zit ook te kijken naar de Bates advanta. Heb je tenslotte de laatste toch gehouden ?? Zo ja heb je een foto ??

En waar kon jij de Bates advanta 2 weken op proef nemen ?? Als ik het goed begrijp kan dit ook bij de country mill ??

Faelynn
Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-21 22:07

Kon netjes gebruik maken van de proefperiode van 2 weken bij country mill. Het is uiteindelijk de Bates Advanta geworden, een 17 inch.
Echter, past het zadel helaas toch niet zo goed als gehoopt, na een aantal maanden rijden begon ik ineens drukplekken op te merken bij verharen, grijze haren op de rug. Sinds dien durfde ik er niet echt meer op te rijden. Had een afspraak staan voor opnieuw aanpassen, maar door omstandigheden kunnen we voorlopig niet meer rijden, dus dat heb ik laten vervallen. geen idee of het dan nog goed hersteld was.
Kwaliteit tot dusver wel goed, maar zadel niet veel kunnen gebruiken, dus ja..

Tiquira_Jill
Berichten: 421
Geregistreerd: 10-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 22:24

Ik ben nog steeds heel blij met mijn prestige springzadel. Wel tweedehands gekocht maar gaat nu al zeker 4 jaar mee en zit nog steeds heerlijk.
Super zacht zadel en past of is aanpasbaar op bijna alle paarden die ik gereden heb.
Ik heb een zilverstar. En ik ben zelf ook aardig lang 1.71. Ben wel dun.
Het enige wat iets minder is dat die een vrij diep lepel heeft dus ik zit iets teveel naar achter standaard. Dus als ik weer een andere prestige koop, koop ik er een met iets minder diepe lepel.
Die van mij was €600 bij de divoza.
[ img ]

Tuittuit
Berichten: 516
Geregistreerd: 24-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 23:21

Faelynn schreef:
Kon netjes gebruik maken van de proefperiode van 2 weken bij country mill. Het is uiteindelijk de Bates Advanta geworden, een 17 inch.
Echter, past het zadel helaas toch niet zo goed als gehoopt, na een aantal maanden rijden begon ik ineens drukplekken op te merken bij verharen, grijze haren op de rug. Sinds dien durfde ik er niet echt meer op te rijden. Had een afspraak staan voor opnieuw aanpassen, maar door omstandigheden kunnen we voorlopig niet meer rijden, dus dat heb ik laten vervallen. geen idee of het dan nog goed hersteld was.
Kwaliteit tot dusver wel goed, maar zadel niet veel kunnen gebruiken, dus ja..


Oei, hier was ik juist benieuwd na, want had dit artikel gevonden:

Omdat Cair een luchtdicht systeem is, kan het moeilijk aan gepast worden. Door de lucht staan de kussens iets bol wat de zadels minder geschikt maakt voor paarden met een rechte rug. Cair staat er om bekend dat het bij kou harder aan voelt. [b]Daarnaast kunnen er drukplekken ontstaan omdat de kussens uit twee delen bestaan. Er zit vaak een deukje of randje in het midden van de kussens.[/b] In de praktijk is gebleken dat de wolgevulde zadels van Wintec een betere gewichtsverdeling hebben dan de zadels met Cair. Let daarom altijd goed op bij zadels met Cair.

Is het ook op deze plek ? Die drukplekken ?? Vind het wel een super mooi zadel maar vind dit wel een punt !! Heb je toevallig foto van de drukplek ?

Er is ook zoveel keus en alles behalve makkelijk terwijl je gewoon het beste voor je paard wilt :(


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 bezoekers