eventing/cross zadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

eventing/cross zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-19 20:00

Mijn paard en ik starten nu aan ons 2e/3e cross seizoen. We begonnen oorspronkelijk om gewoon wat ervaring op te doen, omdat ik een behoorlijk sensibel en stress gevoelig paard heb leek dit mij een goede oefening voor haar.
Maar nu hebben we stiekem de smaak te pakken.. :+ Ze pakt het dit jaar meteen weer zo goed op en waarbij we enkele jaren terug alleen maar in de bak konden rijden leggen we nu op behoorlijk tempo afstanden af in het bos en blijft ze in het crossen ook vooruit gaan en steeds enthousiaster worden.

Ik ben begonnen met een wintec cair spring zadel 2e hands, gewoon om eens te proberen of dit iets voor ons zou zijn, springen/crossen deden we toch maar zo'n 5 keer per jaar, maar inmiddels zit ik zo'n 2 keer per week in dit zadel en zijn we eigenlijk toe aan iets beters. Iets dat mooier aansluit bij mijn paard en ook bij mij.

Nu begint de zoektocht, en ik heb werkelijk geen enkele kennis van spring/eventing zadels :+
7 jaar geleden kocht ik dit paard om dressuur te rijden en had zelf ook nog nooit iets anders gedaan, maar gaandeweg ben ik er dus achter gekomen dat cross veel beter bij haar past, ze word daar zo werkwillig en enthousiast van dat ik ook niet anders kan dan enthousiast worden. :D

Ik kan helaas lang niet zo veel vinden over eventing zadels op internet dan over dressuur zadels. En weet dus niet zo goed waar ik moet zoeken. Tevens heb ik het gevoel dat de prijzen hier bij hoger liggen dan dressuur zadels? Maar misschien is dat omdat er ook minder over te vinden is of ik dus gewoon verkeerd kijk.

Nou dan nu mijn eisen lijstje :Y)
- Zadel met goede steun, maar niet te gedwongen zit.
- Geschikt voor een smal paard, met korte (gevoelige) rug, denk 16,5 of 17 inch max
- Voorkeur voor bruin of cognac
- Mijn budget is wel vrij laag denk ik, rond de 1000-1200, dus hoop dat dat realistisch is. Duurder mag benoemd worden, ben nu vooral aan het oriënteren dus de kans is sowieso groot dat een aanschaf pas volgend jaar word. Wil het namelijk wel meteen goed doen.

Geloof dat dat het wel was. Hoor/zie graag wat jullie hebben :j
Laatst bijgewerkt door Faelynn op 05-05-19 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Re: eventing/cross zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 20:04

Afbeelding

Ik ben super blij met mijn kentaur en mijn paard ook! Valt tweedehands wel in jouw budget te passen, nieuw valt ie er denk ik net buiten.

_lautje_

Berichten: 9257
Geregistreerd: 23-03-05

Re: eventing/cross zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 20:10

Kijk naar een goed tweedehands springkastelen. In dat budget is het echt kogenlijk om bijvoorbeeld een goede prestige of passier te vinden.

Bullebeest
Berichten: 3241
Geregistreerd: 08-09-10

Re: eventing/cross zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 20:15

Ik spring en hopelijk straks ook weer cross met een Kiefer Norbert Koof. Heerlijk zadel. Goede steun zonder in een houding te worden geduwd.

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-19 20:32

kentaur hoor ik veel over inderdaad!

Zou het liefst wel voor nieuw gaan, budget mag hoger zijn, ik zal dan dus alleen nog flink door moeten sparen, werk als paraveterinair en zonder cao dus verdien niet zo veel helaas, maar gezien we zeker weten in deze discipline door gaan doe ik het nu wel graag in een keer goed, eentje die een (paarden) leven lang mee gaat en gewoon echt goed past.
Nadeel is alleen dat ik nu niet te veel op dit zadel durf te rijden omdat ik een beetje twijfel over de pasvorm, heb hem wel aan laten passen bij country mill maar toch voelt het niet ideaal. Zit er zelf ook niet prettig op. Maar echt haast heeft het niet, heb vandaag ook gewoon weer een keertje mijn dressuur zadel gepakt dus het is niet zo dat ik niks anders heb.


Dit ligt er momenteel op

Afbeelding

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Re: eventing/cross zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 20:55

Waarom wil je het liefst voor nieuw gaan? :)

mayadeby
Berichten: 224
Geregistreerd: 07-12-12
Woonplaats: België

Re: eventing/cross zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 21:08

Afbeelding

Ik heb deze van Eric Thomas (was ongeveer 1300) en is aanpasbaar/verwisselbaar aan de boom. Wolgevuld ook, en geeft meer als voldoende steun :)

ulaantje

Berichten: 763
Geregistreerd: 17-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 21:12

Vind zelf de prestige Roma jump een heel fijn zadel. Heb hier zelf lang mee gecrosst.

Inmiddels zelf het eventing zadel van prestige en hier ook heel blij mee maar deze is wel een stuk duurder.

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-19 21:19

liekec schreef:
Waarom wil je het liefst voor nieuw gaan? :)


omdat je dan weet wat er mee gebeurd is, ben super zuinig op mijn spullen en dan weet je gewoon wat je hebt, en omdat je zoektocht dan veel breder is.
Ze heeft een hele moeilijke rug en heb bij mijn eerste zadel ook echt zoveel moeten proberen voor er iets echt naar wens was, de tijd en kilometers die dat gekost hebben had ik beter direct iets voor aan kunnen laten meten. Uiteindelijk na 3 jaar aanklooien en 3 zadels verder dus ook een dressuur zadel op maat aan laten meten. Dat heeft wel 2200 gekost, maar nu jaren later wel nog steeds super blij mee.

Wil het nu dus ook meteen goed doen. Als dat is wat het gaat kosten so be it, dan moet ik nog even door sparen. Maar nu dus vooral in de oriënterende fase.
Als er echt iets goeds 2e hands op mijn pad komt is dat prima hoor, maar daar ligt niet direct mijn focus omdat dat gewoon veel lastiger is.

Weet iemand of country mill veel keuze heeft waardoor je goed zadels uit kan proberen en passen? Of tips voor een andere betrouwbare zadelpassers?

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-19 21:25

mayadeby schreef:
[ [url=m/EGJzsE.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb deze van Eric Thomas (was ongeveer 1300) en is aanpasbaar/verwisselbaar aan de boom. Wolgevuld ook, en geeft meer als voldoende steun :)


Ja die heb ik ook gezien inderdaad! Ziet er wel mooi uit. Voelt die ook goed aan? mooie kwaliteit enzo? op de foto's vind ik hem wel mooi op zich

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 21:29

Faelynn schreef:
liekec schreef:
Waarom wil je het liefst voor nieuw gaan? :)


omdat je dan weet wat er mee gebeurd is, ben super zuinig op mijn spullen en dan weet je gewoon wat je hebt, en omdat je zoektocht dan veel breder is.
Ze heeft een hele moeilijke rug en heb bij mijn eerste zadel ook echt zoveel moeten proberen voor er iets echt naar wens was, de tijd en kilometers die dat gekost hebben had ik beter direct iets voor aan kunnen laten meten. Uiteindelijk na 3 jaar aanklooien en 3 zadels verder dus ook een dressuur zadel op maat aan laten meten. Dat heeft wel 2200 gekost, maar nu jaren later wel nog steeds super blij mee.

Wil het nu dus ook meteen goed doen. Als dat is wat het gaat kosten so be it, dan moet ik nog even door sparen. Maar nu dus vooral in de oriënterende fase.
Als er echt iets goeds 2e hands op mijn pad komt is dat prima hoor, maar daar ligt niet direct mijn focus omdat dat gewoon veel lastiger is.

Weet iemand of country mill veel keuze heeft waardoor je goed zadels uit kan proberen en passen? Of tips voor een andere betrouwbare zadelpassers?


Ik heb de mijne destijds 2e hands gekocht, slechts een aantal keer gebruikt dus was zo goed als nieuw. Ik ben toen naar de Countrymill gereden en zij hebben dat zadel gecontroleerd en deels uit elkaar gehaald om het te checken, dus ben het er niet helemaal mee eens dat nieuw kopen de enige manier is om te weten wat je hebt.

Als je aan wilt laten meten is het een ander verhaal, maar als je toch voor een 'gewoon' zadel gaat kan je echt net zo goed 2ehands kijken, dan kan je de wat betere merken voor jouw budget ook nog als optie nemen terwijl dat nieuw weer een stuk hoger ligt qua prijs.

Is natuurlijk altijd jouw keuze maar de Countrymill staat dus wel open voor zo'n 'aankoopkeuring'. Dat je weet dat dat een optie is :)

MyChoice

Berichten: 2192
Geregistreerd: 08-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 21:31

Countrymill heeft in die prijsklasse nieuw Ikonic en Kentaur qua springzadels. Ik kon niet zitten in Ikonic, te lange benen. Ik ben 1.74. De Kentaur niet geprobeerd. Uiteindelijk bij Sella uitgekomen omdat ik een springzadel in maat extra wijd nodig heb. En die zijn er bij de meeste merken niet. Die van Sella kost 1995. Super zadel! Kleur zelf samen te stellen. En gaat zeker je leven lang mee qua kwaliteit, plus aan te passen op veel paarden.

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: eventing/cross zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 22:05

Als ik 1200 kan besteden en ik moet kiezen tussen een 2e hands prestige of een nieuwe kentaur of dergelijke dan zou ik voor kwaliteit kiezen ipv nieuw.
Liever een krasje maar een kwalitatief beter zadel.

Ik cross met een Prestige Paris

Saaams

Berichten: 13264
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 22:32

Ik zou zweren bij de Tribal Eventing. Maar is wel de helft boven je budget.
Beste zadel ooit gehad.

Afbeelding

_Snow_White

Berichten: 3191
Geregistreerd: 16-07-08
Woonplaats: Canada

Re: eventing/cross zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 23:22

Mijn merrie heeft ook geen standaard pasvorm. Ik heb in December een Prestige monoflap zadel gekocht in Engeland en deze met nieuwe wol gevuld. Dit heeft mij iets meer dan jouw budget gekocht, maar nog steeds een heel redelijke prijs voor goede kwaliteit :j

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-19 08:23

Citaat:
Ik heb de mijne destijds 2e hands gekocht, slechts een aantal keer gebruikt dus was zo goed als nieuw. Ik ben toen naar de Countrymill gereden en zij hebben dat zadel gecontroleerd en deels uit elkaar gehaald om het te checken, dus ben het er niet helemaal mee eens dat nieuw kopen de enige manier is om te weten wat je hebt.

Als je aan wilt laten meten is het een ander verhaal, maar als je toch voor een 'gewoon' zadel gaat kan je echt net zo goed 2ehands kijken, dan kan je de wat betere merken voor jouw budget ook nog als optie nemen terwijl dat nieuw weer een stuk hoger ligt qua prijs.

Is natuurlijk altijd jouw keuze maar de Countrymill staat dus wel open voor zo'n 'aankoopkeuring'. Dat je weet dat dat een optie is :)


Als het 2e hands bij een zadelmaker vandaan zou zijn zou ik het wel prima vinden, dan kan ik gewoon alle opties proberen.
Ik bedoel meer dat ik niet zelf op marktplaats 2e hands iets zou kopen. De kans dat het bij haar past is dan zo klein en dat heb ik dus vorige keer ook gehad. Moest zo veel zadels proberen en inderdaad dan aan laten passen/keuren bij een zadelmaker, maar dan was het het toch net niet, dus weer verkopen en weer een ander. Daar begin ik niet weer aan.
Een mooi 2e hands zadel die country mill bijvoorbeeld al heeft liggen zou ik zeker wel proberen, maar dan kan je ook wel direct meerdere zadel proberen op pasvorm dus is de kans dat je slaagt gewoon veel groter

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-19 08:34

Saaams schreef:
Ik zou zweren bij de Tribal Eventing. Maar is wel de helft boven je budget.
Beste zadel ooit gehad.

[ [url=m/lmbsxb.jpg]Afbeelding[/url] ]


Die is inderdaad ook wel heel erg mooi Saaams <3
Wie weet kom ik er uiteindelijk als nog wel op uit, dan moet ik gewoon even door sparen :Y)

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-19 12:16

MyChoice schreef:
Countrymill heeft in die prijsklasse nieuw Ikonic en Kentaur qua springzadels. Ik kon niet zitten in Ikonic, te lange benen. Ik ben 1.74. De Kentaur niet geprobeerd. Uiteindelijk bij Sella uitgekomen omdat ik een springzadel in maat extra wijd nodig heb. En die zijn er bij de meeste merken niet. Die van Sella kost 1995. Super zadel! Kleur zelf samen te stellen. En gaat zeker je leven lang mee qua kwaliteit, plus aan te passen op veel paarden.


Mijn paard redelijk smal, meestal valt ze onder een medium boommaat.
Ik heb country mill een bericht gestuurd om het zadel dat ik nu heb toch nog een keer na te laten kijken en of ik dan gelijk even wat van hun mag proberen ter vergelijking :)

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-19 20:55

ik heb voor de 22ste een afspraak bij country mill.

Nog iemand die zijn/haar zadel daar vandaan heeft en een mooie foto voor mij heeft? Liefst met prijs, maar dat mag ook in pb. Dan kan ik mij vast een beetje oriënteren, vind het best wel spannend mogelijk zo'n grote aankoop te gaan doen, dus wil wel goed voorbereid gaan.

Ik heb toch besloten voor een ander zadel te gaan namelijk. ben er in de afgelopen weken al weer 2 keer afgevallen terwijl mijn paard niet eens heel gek deed, ik kan gewoon niet zitten in het zadel dat ik nu heb, in het begin had ik hier nog niet zo veel last van want echt springen deden we toch niet, maar ze begint nu zowaar echt goed te springen en ook meerdere hindernissen achter elkaar en ik krijg het bijna niet uit gezeten, mijn knieën steken ook helemaal over de wrongen uit terwijl ik eigenlijk nog best lang zit (gewend vanuit de dressuur) en mijn kont word achterin het zadel geduwd omdat ik mijn benen niet kwijt kan. Ben er nu klaar mee, weer een gekneusde vinger en zere nek verder O:)

Cioccolato

Berichten: 6605
Geregistreerd: 13-12-11

Re: eventing/cross zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 21:07

Ik wou net zeggen, kun je niet een afspraak maken met een zadelpasser die een aanbod heeft aan nieuwe en tweedehandse zadels. Maar dat heb je al, daar moet vast iets uit komen!
Vind de kleur van je huidige zadel mooi! Ik heb een nieuwe wintec spring. Zit als een huis voor mij, ook in het hogere werk in trainingen heeft ie mij er nog niet af gekregen haha.
Ik zou dus naast het kopen van een zadel waar jij lekker in zit ook gaan werken aan je houding, zit en balans.

Succes met de zoektocht!

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-19 22:17

het is helaas niet helemaal een kwestie van balans, zou bijna zeggen was het dat maar want vind dit zadel verder erg mooi _O-
Al moet je altijd aan balans blijven werken uiteraard. Rij dit paard alleen al 8 jaar meerdere malen per week, nooit problemen mee gehad..Gekste rodeo's uit gezeten, dat soms zelfs ik niet snapte hoe :=

Bij het aanpassen bij country mill vorig jaar zei die man het ook al, ik kan mijn benen er niet in kwijt, word helemaal naar achter geduwd omdat ik te weinig ruimte heb en kom daardoor in de meest ongemakkelijke posities, dat zie je ook, en hij zit daardoor niet lekker bij mijn heupen en knieën, veel kramp al in stilstand, maar toen gebruikte ik hem hoogstens 1x per maand, dus vond het niet zo erg, maar nu ik 2x per week er op rijd en er zo vaak af rol bij de simpelste sprong of huppel word ik erg onzeker, en het doet ook wel zeer, letterlijk :=

Ja ben heel benieuwd wat ze hebben, wil vooral gewoon veel proberen, goed kunnen vergelijken en hoop dus dat ze goed wat hebben voor lomp lange benen :D :j

Sunnevalover

Berichten: 121
Geregistreerd: 07-07-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 22:51

Wij hebben bij CountryMill voor onze pony de Kentaur Eventer II gekocht een aantal jaar geleden. Dit is een mono-flap. Ik ben er nog steeds heel erg blij mee en ik zit echt heel stevig en prettig. Voor ons paard hebben we 1,5 jaar geleden een tweedehandse Prestige Roma Jump bij hun gekocht, ook hier zijn we nog steeds erg blij mee. Beide paarden lopen eventing en dat gaat heel fijn met deze zadels :)

De Kentaur:
Afbeelding
Afbeelding

Elodie
Berichten: 102
Geregistreerd: 02-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 23:16

Ik volg even, hier ook een redelijk smal paard waarvoor ik wil gaan kijken naar een fijn nieuw/goed tweedehands spring of eventingzadel. Ben benieuwd naar je ervaring bij Country Mill :)

_Snow_White

Berichten: 3191
Geregistreerd: 16-07-08
Woonplaats: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 23:33

Ik heb ook een monoflap zadel. Het is een 18" Prestige X-breath, zeer licht en past vooral goed met lange benen.

Hij is heel eenvoudig passend te maken door een zadelmaker wat bij mijn volbloed merrie een niet al te makkelijke opgave was. De Kentaur vorm bijvoorbeeld pastte bij haar echt niet.

Afbeelding

Deb100
Berichten: 190
Geregistreerd: 07-01-07

Re: eventing/cross zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 23:47

Informeer eens bij CWD. Zij hebben ook 2ehands zadels en passen aan huis/stal. Het paard dat ik bijrijd crosst op hoog niveau en de eigenaresse is erg tevreden. Het zadel zit dan ook heerlijk moet ik zeggen.