Anatomische hoofdstellen deel 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_nfcd

Berichten: 97
Geregistreerd: 27-04-14
Woonplaats: Friesland

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 11:12

Kort vraagje. Ik heb sinds kort een gaaf anatomisch hoofdstel.
Maar het klopt niet voor mijn gevoel. Kijk er zo stom tegen aan.
Net of past het net niet optimaal. Misschien dat 1 van jullie het ziet ?

Afbeelding

pluisje88

Berichten: 8074
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 11:18

Als je de bakstukken en de neusriem even omdraait? Denk dat het er dan logischer uitziet. Voor de rest zie ik geen gekke dingen?

Urbiezira

Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 11:26

Goed om te horen dat de kwaliteit jullie bevalt! :j ik heb nu een Micklem en ga even kijken hoe hij daar op reageert, en daarna eventueel een andere aanschaffen (ik denk een lage neusriem die anatomisch is of de Nirak) omdat ik de Micklem niet super charmant vind, en die ook een beetje oud aan het worden is. :+

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 14:17

_nfcd schreef:
Kort vraagje. Ik heb sinds kort een gaaf anatomisch hoofdstel.
Maar het klopt niet voor mijn gevoel. Kijk er zo stom tegen aan.
Net of past het net niet optimaal. Misschien dat 1 van jullie het ziet ?

[ [url=m/IV92EJ.jpg]Afbeelding[/url] ]


Zou ook even de bakstukken en neusriem omdraaien :-)

Vanillia

Berichten: 7657
Geregistreerd: 22-09-02

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 17:56

Ik ben helaas tot de conclusie gekomen dat mijn paard toch echt fijner loopt op een hoofdstel met een gecombineerde neusriem dan op mijn Hooks Chester. Voorlopig rij ik even met mn normale hoofdstel terwijl ik spaar voor een PS Paladin of iets soortgelijks :=
Mocht er iemand interesse hebben in een zwarte Hooks Chester maat full in nette staat let me know!

Coalizione

Berichten: 115
Geregistreerd: 27-11-16
Woonplaats: Maastricht

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 21:59

Hallo allemaal, ik wil graag een multi-bridle kopen voor mijn haflinger. Nu ben ik benieuwd of iemand die dit hoofdstel heeft te vertellen over zijn/haar ervaringen en ook een beetje welke maat ik moet bestellen. Normaal heeft ze full in haar halsters en las dat de micklems klein vallen :)

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 23:03

Coalizione schreef:
Hallo allemaal, ik wil graag een multi-bridle kopen voor mijn haflinger. Nu ben ik benieuwd of iemand die dit hoofdstel heeft te vertellen over zijn/haar ervaringen en ook een beetje welke maat ik moet bestellen. Normaal heeft ze full in haar halsters en las dat de micklems klein vallen :)

De Micklem Multi valt trouw naar maat. Ik heb paarden die altijd tussen cob en full inzitten. Heb de full en die zit vrij hoog in de gaatjes vast.

Merel___

Berichten: 1104
Geregistreerd: 20-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 00:33

Coalizione schreef:
Hallo allemaal, ik wil graag een multi-bridle kopen voor mijn haflinger. Nu ben ik benieuwd of iemand die dit hoofdstel heeft te vertellen over zijn/haar ervaringen en ook een beetje welke maat ik moet bestellen. Normaal heeft ze full in haar halsters en las dat de micklems klein vallen :)


Voor mijn Haflinger had ik een maat full :-)

pluisje88

Berichten: 8074
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 00:35

Ik heb maat full voor mijn full paard maar die moet ik dichtsjorren aan de neusriem. Voor mijn paard is hij eigenlijk te klein dus

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 02:27

De Micklem multi klopt gewoon wat betreft maat. Ik heb ze voor verschillende paarden gebruikt, van Cob tot Xfull en het past altijd op de gewone maat, behalve de frontriem, die is standaard te klein.

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 09:34

Ik heb voor mijn paard de xfull. Normaal gezien past ze full. Had een maar groter besteld omdat ik las dat ze klein vielen en ze best wat brede kaken heeft. Denk dat de full ook had gepast hoor.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 10:37

Micklem valt vrij krap.
Ik heb een full voor een koudbloed pony met forse kaken en dat past net aan.

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 11:20

Micklem valt zeker klein. Had hier ook full. Normaal cob.

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 11:31

Coalizione schreef:
Hallo allemaal, ik wil graag een multi-bridle kopen voor mijn haflinger. Nu ben ik benieuwd of iemand die dit hoofdstel heeft te vertellen over zijn/haar ervaringen en ook een beetje welke maat ik moet bestellen. Normaal heeft ze full in haar halsters en las dat de micklems klein vallen :)

Bij mijn grootste paard paste hij wel (extra full) maar mijn paard van net geen 10cm kleiner, met kleiner hoofd maar ramsneus paste hem niet. Het stuk over de neus was te kort waardoor de bakstukken niet goed lagen.

Had echter niet het idee dat hij klein viel, qua riempjes en ruimte om te verstellen paste hij hier zelfs op het trekpaard van mijn zus die een groter (breder) hoofd heeft dan mijn clydesdales.
Wel telkens een nieuwe frontriem gebruikt idd

Nienkje_H

Berichten: 428
Geregistreerd: 22-01-14
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 15:50

Ik heb net het Anatomical Vision Space hoofdstel van Kramer gepast bij mijn pony en ik vind het moeilijk om te zien of dit goed zit.
Super goeie foto’s trouwens (not).

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Die een na laatste is zijn neusriem echt mallotig ruim, maar ik vind het ook nogal wat om daze strak aan te snoeren.

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 16:24

Nienkje, zou je durven zeggen dat hij ruim valt qua maatvoering? Ik hoop nog steeds dat ie hier zou passen :')

pluisje88

Berichten: 8074
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 19:06

Ik vind de hoek bij het oog een beetje gek vallen. Volgens mij moet die verder naar beneden. Kun je die van bovenuit nog laten zakken en dan het bakstuk en bit wat omhoog doen? Denk dat hij dan beter zal zitten.

Hoort die neusriem niet voorlangs te zitten als een sperriem/lage neusriem? Ziet er een beetje gek uit zo.

Edit: zie dat hij inderdaad gewoon achterlangs moet. Toch zit het een beetje gek ;)

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 19:13

Ik vind hem niet zo mooi om het jukbeen vallen, lijkt er nog erg dicht op te zitten?

Afbeelding

Zo zit (bijna) hetzelfde Kramer hoofdstel bij mijne.

Nienkje_H

Berichten: 428
Geregistreerd: 22-01-14
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 20:49

Ik ben nog niet zo ervaren met hoofdstellen. Ik heb er één die past en that’s it.
Maar als ik bij jullie kijk (bijv bij Iriscope), dan denk ik dat ik de neusriem dus wel wat forser moet aansnoeren om het hoofdstel een stukje lager/onder de jukbeenderen te krijgen.

De neusriem is in het voorbeeld van Kramer net zo als ik hem had en als ik deze er overheen leg, komt hij echt óp de bitringen. Misschien moet ik daar nog wat mee klooien.

Ik zal idd een beetje klooien met de gespen bij het kopstuk en de bakstukken.
Thanks alvast voor deze tips. Ik ga wellicht jullie advies nogmaals vragen als ik hem anders heb ingesteld.

@Granoek, ik durf het niet te zeggen maar de neusriem, daar kunne 2 Fellpony neuzen in. Die is vrij ruim :D

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 12:54

Als je hem te strak moet aansnoeren, dan moet ie toch ergens niet goed liggen. Dan zou ik hem gewoon terug sturen en naar een ander hoofstel zoeken.
Ik denk eigenlijk gewoon dat de neusriem niet wijd genoeg is, want de hoogte van je neusriem vind ik op je foto's wel mooi, maar dan laat hij de jukbeenderen niet vrij.

Nienkje_H

Berichten: 428
Geregistreerd: 22-01-14
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 15:14

Iets strakker, maar aan de voorkant genoeg ruimte.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Is dit comfortabel? Of terugsturen die hap?

(Jullie zijn echt heel fijn om dit soort dingen tegenaan te houden).

Fudge

Berichten: 1020
Geregistreerd: 26-03-08

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 18:31

Ik vind hem zo eigenlijk best mooi zitten.

pluisje88

Berichten: 8074
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 18:43

Ik vind hem een stuk beter zo! Zit niet verkeerd lijkt me. Ziet er wel comfortabel uit.

Nienkje_H

Berichten: 428
Geregistreerd: 22-01-14
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 18:47

Thanks voor de feedback.

(Hij is echt wel een vrij blij paard hoor, gewoonlijk, maar hij weet het hier op de foto’s weer goed te verbergen. Deze kunnen zó in het topic ‘disapproving animals’. Hij vond het gehannes aan zijn knar niet zo nodig).

pluisje88

Berichten: 8074
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 18:48

Niks mis mee toch ;) gewoon een shet in fluffyjas die van baasje zo nodig op de de foto gesleurd moet :)