Anatomische hoofdstellen deel 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Snow_White

Berichten: 3191
Geregistreerd: 16-07-08
Woonplaats: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 12:37

Het ligt heel erg aan het paard. Mijn merrie springt super op de Micklem, maar met de dressuur heeft ze liever een los bakstuk. Helaas is het dus echt een kwestie van uitproberen.

Heeft iemand hier nog tips voor een S&T hoofdstel?
Ik ben langzaamaan op zoek voor mijn jonge merrie die dit weekend haar Z1 debuut gaat maken.
Helaas past mijn Dobert in maat Full niet en ik wil eigenlijk niet de hoofdprijs betalen voor een optoming waarvan ik niet zeker weet of het een succes wordt.

Ze draagt een Micklem maat full, maar het mag echt niet groter zijn en de Micklem valt klein uit.

Eisen:
- Zwart & Anatomisch
- Niet rondgenaaid
- Normaal formaat neusriem (sommige zijn echt idioot breed :+ )
- Liefst zonder traditionele keelriem
- Liefst onder de €100

Ik vind deze er fijn uitzien, maar die kost dus bijna €500 :')
Afbeelding

Ik woon helaas niet in Europa, dus ik zou recommendaties & leer kwaliteit reviews erg op prijs stellen.

A_nouk

Berichten: 11632
Geregistreerd: 02-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 12:43

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Ter vergelijk boven de chester onder de Micklem :) zelfde paard.

Chester heeft losse bakstukken. Moet wel zeggen dat ik het leer van de chester stukken beter vond als die van de Micklem. Die heb ik ondertussen 3 jaar zo ongeveer en is nog steeds stug.
Laatst bijgewerkt door A_nouk op 18-06-19 13:24, in het totaal 2 keer bewerkt

mdr

Berichten: 700
Geregistreerd: 29-09-09
Woonplaats: Spiere-Helkijn

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 13:12

Als ik de foto van jouw paard hierboven bekijk, valt het me op dat de Micklem nogal dicht op de jukbeenderen zit, terwijl de Chester daar mooi ver vanaf blijft.
Wat is wijsheid hé? Misschien moet ik toch maar van elk een bestellen :)

A_nouk

Berichten: 11632
Geregistreerd: 02-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 13:20

Ik denk dat dat voornamelijk komt door het losse bakstuk. Zie wel dat de Micklem op mijn foto wat scheef getrokken is, bij de mond zit hij normaal wat netter van het bit af. Maar inderdaad dichter tegen het jukbeen aan maar nog wel netjes vrij :j

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 16:37

A_nouk schreef:
[ [url=m/3givUO.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/8HNVtC.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/AlCsRn.jpg]Afbeelding[/url] ]



Ter vergelijk boven de chester onder de Micklem :) zelfde paard.

Chester heeft losse bakstukken. Moet wel zeggen dat ik het leer van de chester stukken beter vond als die van de Micklem. Die heb ik ondertussen 3 jaar zo ongeveer en is nog steeds stug.


Wat een mooi hoofdstel zeg! Zoiets zoek ik idd ook.. Waarin merk je verschil met een traditioneel hoofdstel? Ik heb zelf ook een midklem, maar ik rijd daar niet mee. Ik vind hem niet prettig daarvoor.. Maar ben wel nieuwsgierig naar die andere..

A_nouk

Berichten: 11632
Geregistreerd: 02-12-06

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 17:23

Mijn paard was met het traditionele hoofdstel een stuk onrustiger in de aanleuning. Wat hangeriger en zoals hij met de chester deed na een minuut of 10 beginnen met wat schudden met zijn hoofd/bit.

Nu is hij hierin een stuk stabieler :)
Alleen voor het idee en mooie zou hij bij de jukbeenderen wat ruimer mogen zijn maar hij heeft best een flink hoofd.

Ben er erg blij mee alleen vind de leerkwaliteit is wat stug en het zou van mij best een wat luxere uitstraling mogen hebben :)

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 17:41

A_nouk schreef:
Mijn paard was met het traditionele hoofdstel een stuk onrustiger in de aanleuning. Wat hangeriger en zoals hij met de chester deed na een minuut of 10 beginnen met wat schudden met zijn hoofd/bit.

Nu is hij hierin een stuk stabieler :)
Alleen voor het idee en mooie zou hij bij de jukbeenderen wat ruimer mogen zijn maar hij heeft best een flink hoofd.

Ben er erg blij mee alleen vind de leerkwaliteit is wat stug en het zou van mij best een wat luxere uitstraling mogen hebben :)


Want de micklem was voor mij echt niets met rijden.. maar misschien die andere wel??

A_nouk

Berichten: 11632
Geregistreerd: 02-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 20:19

Oh sorry! Je bericht helemaal verkeerd gelezen :+

Voor mij is het voordeel van de Micklem dat de bakstukken vast zitten en het bit dus rustig laten hangen. Wanneer dat geen probleem is voor je paard zou ik zeker even de Chester testen. Het anatomisch stuk bij de oren was heerlijk zacht en de pasvorm rondom de belangrijke delen van het hoofd was wat mij betreft ook heel mooi!

Afbeelding

MarloesNatje

Berichten: 1880
Geregistreerd: 04-03-11

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 20:53


upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 23:15

Afbeelding

Na 3 maanden wachten (pffft.... := ) is mijn Schockemöhle Malibu in espresso binnen gekomen! Ik ben er superblij mee! Binnenkort maar even betere foto's maken haha.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 23:21

Het is een fijn hoofdstel in gebruik. Paardlief liep er prettig en ontspannen op :D

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 23:24

Klopt! Ik merkte ook echt verschil met mijn Rambo Micklem. Hier was ze stabieler mee in haar hoofd/hals houding!

Soezee

Berichten: 109
Geregistreerd: 23-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 17:02

Ik lees al de hele tijd mee omdat in ook op zoek ben naar een anatomisch hoofdstel.
Met dat het nu warmer wordt merk ik dat mijn paard echt op haar hoofd wondjes begint te krijgen van haar hoofdstel. Dus nu zit de zoektocht in een stroomversnelling. Beetje ongelukkige foto maarkom:
Afbeelding

Ik rij nu met een dobert maar de neusriem vond ik best al krap. Ze heeft dan ook een flinke kaak. De hoofstellen van kramer spraken me aan maar omdat die klein uitvallen durf ik het niet aan.
Waar kan ik best opletten als ze op die op die plaatsen schuurplekken krijgt?

pluisje88

Berichten: 8068
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 06:51

Met dit weer krijgen ze overal wondjes van hoor. Alle paarden bij ons op stal hebben wondjes. Mijn paard krijgt ook ineens wondjes van mijn anatomische hoofdstel terwijl kk daar al twee jaar mee rijd en nergens last van heb

MarloesNatje

Berichten: 1880
Geregistreerd: 04-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 20:35

Hoe vinden jullie deze zitten? Riempje bij haar mond is sowieso te krap, maar overweeg te vragen of de zadelmaker daar iets mee kan. Dit is een maat cob, ben bang dat full te groot wordt. Afbeelding
Afbeelding

Dancer

Berichten: 2146
Geregistreerd: 07-11-01

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 12:05

Ik zou een full eerst proberen, ik denk dat het dan ook iets ruimer bij de kaak ligt.

MarloesNatje

Berichten: 1880
Geregistreerd: 04-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 15:29

Dancer schreef:
Ik zou een full eerst proberen, ik denk dat het dan ook iets ruimer bij de kaak ligt.

Bij de kaak heb ik niet ruimer nodig volgens mij, nog voldoende gaatjes over. Ben bang dat full de neusriem zelf te groot gaat worden

havermout
Berichten: 854
Geregistreerd: 13-09-05

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 21:23

Ik meld me even in dit topic met een vraag; ik heb de chester op het oog, echter heeft dit neusriem geen keelriem, mag je dan wel starten bij de KNHS met dit hoofdstel? Ik ben op zoek naar een anatomisch hoofdstel waar je wel mee mag starten.
Ik vind de L’equi Siro van equibling ook super mooi! echter is deze bijna dubbel zo duur... maar die heeft wel een keelriem in ieder geval.

ps, ik heb getest met een rambo micklem, maar dit hoofdstel vind ik niet knap genoeg, sorry! Ik heb een fries trouwens. Weet niet of dat nog verschil maakt in pasvorm verder. Ze zit tussen cob en full in, dat is dan wel weer lastig!

Alvast bedankt voor het meedenken!

darkadia

Berichten: 5247
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 21:27

Als je tussen cob en full in zit zou ik sowieso voor de full gaan van de chester. Hier ook 2 die er tussenin zitten en full zit prima.

In principe mag je met gecombineerde neus en kaakriem starten, dus vind het sowieso gek dat sommigen bij de KNHS dan weer beweren dat het niet mag...

Hier nog steeds heel blij met de Chester en de 2e is onderweg :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 14:55

Ik heb mijn hoofdstel eindelijk gevonden. Het is de l’equi Boston geworden. Hij past super. Paard is er super blij mee en ik ook :))
Ze had alleen geen zin om te poseren :')
Afbeelding

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 15:10

Ik rij KNHS met chester nog nooit commentaar gehad.

Ook zeer geschikt voor brede kaak

Mayflower_

Berichten: 13711
Geregistreerd: 11-05-05
Woonplaats: Het noorden

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 20:16

Heeft er iemand hier ook ervaring met de PS of Sweden Nirak? Hoe bevalt hij? Hoe is de kwaliteit van het leer enz?

Knabbel1070
Berichten: 191
Geregistreerd: 23-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 13:57

Ben voor mn haflinger van plan een rambo micklem multi aanteschaffen maar twijfel heel erg over de maat.
Nu beb ik wen normaal eppeljeck hoofstel maat full met alles op zijn kleinst behalve de neus riem die zit ij het midden en de sperriem is te groot. (Leen) bitloos hoofdstel maat cob alles in het midden ergens en de neusriem op zn grootst.
Jullie enig idee welke maat goed zal zijn?

Sterrenpony

Berichten: 562
Geregistreerd: 16-03-17

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 14:52

Iemand enig idee waar ik een anatomisch hoofdstel maat cob in cognac kan vinden?

Utixo

Berichten: 6573
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 17:07

Mayflower_ schreef:
Heeft er iemand hier ook ervaring met de PS of Sweden Nirak? Hoe bevalt hij? Hoe is de kwaliteit van het leer enz?


Ik heb hem. Qua maat valt hij groot, maar verder bevalt hij me prima! Kwaliteit van het leer is subliem.

Afbeelding