Anatomische hoofdstellen deel 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 21:33

Oké bedankt voor jullie antwoorden! Het is inderdaad geen echte Micklem. Vandaag een foto van een ander hoofdstel gemaakt. Wel een micklem, ook een ander bit. Hier lijken de riempjes ook over het jukbeen te lopen.
Afbeelding
Afbeelding

LadyFiesta
Berichten: 687
Geregistreerd: 07-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 08:17

Klopt, al valt hij wel mooier. Niet op elk paard zit de Micklem optimaal.

darkadia

Berichten: 5247
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 08:34

@fleury de tweede zit wel al beter.
En ik zie ook dat alles op zijn kleinst staat. Best kans dat een kleinere maat Micklem wel goed zit.

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 09:04

darkadia schreef:
@fleury de tweede zit wel al beter.
En ik zie ook dat alles op zijn kleinst staat. Best kans dat een kleinere maat Micklem wel goed zit.


Klopt, het is een maat full (sh) en ze past vaak ook cob. Maar ik ben bang dat het riempje bij de kaak wel te krap wordt, die zit nu op het 1 na laatste gaatje. Ik denk wel dat de cob beter past qua neusriem. Micklem dus mogelijk niet optimaal voor haar.

Hebben jullie een idee welk hoofdstel mogelijk beter zou passen met haar grote kaak? (ik weet echt niet waar ik moet beginnen)

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 10:23

@Fleury: ik zou dan voor een hookse Chester gaan, of vergelijkbaar, die kan je namelijk op de neus nog bijstellen qua "ruimte" in jouw geval dan zeker voor een Cob gaan!

Chesss
Berichten: 1359
Geregistreerd: 25-10-12

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 10:40

Mag ik jullie om advies vragen?
Ik ben op zoek naar een los te verkrijgen anatomisch kopstuk voor op mijn d’yon trenshoofdstel.
Je hebt ook van die kopstukken met elastiek naar ik begreep?

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 13:54

Klopt. :)

romyvs

Berichten: 389
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 11:07

Ik heb gisteren de horsegear Aquila voor onze pony gekocht kunnen jullie eens meekijken of deze zo goed zit?
Afbeelding
Afbeelding

Deze foto’s zijn van gisteren.
Vandaag toch nog even een keer opnieuw gepast maar dan een gaatje korter.

Afbeelding

Afbeelding

Alle sluitingen zitten op het laatste gaatje, kan dan nog zeker goed mijn vinger er tussen zetten. (Hou er niet van om te straks vast te doen).
Wat denken jullie is deze goed of moet hij een maatje groter?

J0anieke

Berichten: 4874
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 11:21

Bij de onderste foto's ligt hij wel oke, bij de bovenste zit de neusriem te laag, maar dat heb je dus al aangepast. :)

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 11:23

Gaatje korter lijkt inderdaad netjes te liggen. Bij de bovenste foto's zit ie echt (veel) te laag!

darkadia

Berichten: 5247
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 12:50

Zeker geen maat groter hoor. Neusriem zou miss zelfs nog 1 omhoog kunnen. Lastig te zien vanaf foto. Verder zit ie netjes volgens mij

Anoniem

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 13:11

Ik zou wel kijken of je bitringen nu niet in het gedring komen? :)

romyvs

Berichten: 389
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 13:41

Bedankt voor de reacties allemaal!

darkadia schreef:
Zeker geen maat groter hoor. Neusriem zou miss zelfs nog 1 omhoog kunnen. Lastig te zien vanaf foto. Verder zit ie netjes volgens mij


Gaatje hoger gaat hij onder niet meer dicht denk ik ( of dan zit hij veel te strak).
Vandaar dat ik twijfelde voor een maat groter.
Maar die is inmiddels ook niet meer te krijgen bij epplejeck zag ik.

Vanmiddag nog een keer passen met bit en als dat goed gaat hou ik deze gewoon. Lijkt me een fijn hoofdstel verder. Zeker als hij straks wat soepeler is.

J0anieke

Berichten: 4874
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 14:14

Ik heb hetzelfde model van hooks in de olie gelegd een nacht en dat heeft al erg veel geholpen. :j

darkadia

Berichten: 5247
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 17:28

romyvs schreef:
Bedankt voor de reacties allemaal!

darkadia schreef:
Zeker geen maat groter hoor. Neusriem zou miss zelfs nog 1 omhoog kunnen. Lastig te zien vanaf foto. Verder zit ie netjes volgens mij


Gaatje hoger gaat hij onder niet meer dicht denk ik ( of dan zit hij veel te strak).
Vandaar dat ik twijfelde voor een maat groter.
Maar die is inmiddels ook niet meer te krijgen bij epplejeck zag ik.

Vanmiddag nog een keer passen met bit en als dat goed gaat hou ik deze gewoon. Lijkt me een fijn hoofdstel verder. Zeker als hij straks wat soepeler is.


Denk dat dat zeker helpt, en leer rekt ook altijd nog wat uit.

romyvs

Berichten: 389
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 19:06

Mijn dochter heeft er vanmiddag mee gereden en heb nog ruimte genoeg.
Als hij wat soepeler is dan kan hij zeker wat gaatjes strakker.
Moet zeker geen maat groter hebben.
Bedankt allemaal voor de reacties!

MarloesNatje

Berichten: 1880
Geregistreerd: 04-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 20:31

Ik kom hier ook maar even binnenvallen met een vraagje. Mijn pony krijgt af en toe een klein plekje bij haar mondhoek. alles uitgezocht, verschillende bitjes geprobeerd maar hier loopt ze toch echt het lekkerst op. Nu heb ik het idee dat het bit puur wat steviger in haar mond zou moeten liggen en als ik alles goed bekijk lijkt het mij een idee om een hoofdstel te vinden waarbij het bit wat stabieler ligt door bvb een neusriem met een riempje aan het bit. Geen idee of dit bestaat? Op dit moment hebben wij een rondgenaaid hoofdstel met lage neusriem.
Iemand de gouden tip voor ons?

darkadia

Berichten: 5247
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 20:45

MarloesNatje schreef:
Ik kom hier ook maar even binnenvallen met een vraagje. Mijn pony krijgt af en toe een klein plekje bij haar mondhoek. alles uitgezocht, verschillende bitjes geprobeerd maar hier loopt ze toch echt het lekkerst op. Nu heb ik het idee dat het bit puur wat steviger in haar mond zou moeten liggen en als ik alles goed bekijk lijkt het mij een idee om een hoofdstel te vinden waarbij het bit wat stabieler ligt door bvb een neusriem met een riempje aan het bit. Geen idee of dit bestaat? Op dit moment hebben wij een rondgenaaid hoofdstel met lage neusriem.
Iemand de gouden tip voor ons?


Gouden tip niet, maar de hoofdstellen waarbij het bakstuk geïntegreerd is in de neusriem geeft vaak wel een stabielere ligging. Maar niet elk paard vindt dat ook daadwerkelijk fijner.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 21:55

Mooi overzicht!

Ik vroeg mij af of jullie advies hebben. Ik ben opzoek naar een ander hoofdstel voor Mn paard.

Ik heb een multibridle om mee te grondwerken. Voor het rijden vind ik hem niet prettig, omdat het ringetje op de neus te veel druk kan geven (is niet de originele versie)..

Wie zou er eens met mij mee willen denken?
Paard heeft een gevoelig mondje.. Hij heeft niet per se een sperriem nodig.. Ik zou wel graag een keel riem willen hebben. Hij is ook gevoelig voor druk achter de oren.

Kunga

Berichten: 325
Geregistreerd: 09-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 22:41

Gizeppie schreef:
Mooi overzicht!

Ik vroeg mij af of jullie advies hebben. Ik ben opzoek naar een ander hoofdstel voor Mn paard.

Ik heb een multibridle om mee te grondwerken. Voor het rijden vind ik hem niet prettig, omdat het ringetje op de neus te veel druk kan geven (is niet de originele versie)..

Wie zou er eens met mij mee willen denken?
Paard heeft een gevoelig mondje.. Hij heeft niet per se een sperriem nodig.. Ik zou wel graag een keel riem willen hebben. Hij is ook gevoelig voor druk achter de oren.


Misschien dit hoofdstel van Horka? Zelf geen ervaring mee, maar ziet er goed uit en is budgetvriendelijk.

Afbeelding

https://www.agradi.nl/horka-hoofdstel-c ... WrEALw_wcB

DreamGuide

Berichten: 2015
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 23:08

Kunga schreef:
Misschien dit hoofdstel van Horka? Zelf geen ervaring mee, maar ziet er goed uit en is budgetvriendelijk.

[ [url=m/xMpWhI.jpg]Afbeelding[/url] ]

https://www.agradi.nl/horka-hoofdstel-c ... WrEALw_wcB


Heb een bijrijdpaardje gehad met dit hoofdstel, lag okay maar is echt een pokkeding om om het hoofd te doen met optuigen.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 07:45

ik laat binnenkort een fit2bridle aanmeten. Ben erg beniewd. Moet alleen wachten tot diegene in de buurt is. Dat scheelte vele voorrijkkosten.

mdr

Berichten: 700
Geregistreerd: 29-09-09
Woonplaats: Spiere-Helkijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 10:00

Hoi, heb me even ingelezen hier omdat ik graag twee anatomische hoofdstellen zou bestellen voor mijn 2 paarden: een jonge warmbloed (denk maat full) en een fries (maat cob). Ik denk dat ze hier beiden goed zouden mee zijn. Mijn fries durft nogal es schudden omdat er haar bovenaan iets stoort rond haar oren en de jonge warmbloed durft nog wel es zwaar op de hand gaan duwen.
Nu twijfel ik tussen een Rambo Micklem Competition of een Hooks Chester Fairfield. Wat raden jullie mij aan? Is wel zo, als de verschillen binnen de perken blijven, dat ik liever voor de Fairfield ga, want dan heb ik er 2 voor de prijs van 1 Micklem (bij Agradi). En ik vind ze nog mooier ook :) Maar belangrijkste is natuurlijk wat best is voor de paarden.

A_nouk

Berichten: 11632
Geregistreerd: 02-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 10:17

mdr schreef:
Hoi, heb me even ingelezen hier omdat ik graag twee anatomische hoofdstellen zou bestellen voor mijn 2 paarden: een jonge warmbloed (denk maat full) en een fries (maat cob). Ik denk dat ze hier beiden goed zouden mee zijn. Mijn fries durft nogal es schudden omdat er haar bovenaan iets stoort rond haar oren en de jonge warmbloed durft nog wel es zwaar op de hand gaan duwen.
Nu twijfel ik tussen een Rambo Micklem Competition of een Hooks Chester Fairfield. Wat raden jullie mij aan? Is wel zo, als de verschillen binnen de perken blijven, dat ik liever voor de Fairfield ga, want dan heb ik er 2 voor de prijs van 1 Micklem (bij Agradi). En ik vind ze nog mooier ook :) Maar belangrijkste is natuurlijk wat best is voor de paarden.


De twee hoofdstellen moet je echt zelf testen :j
Ik heb beide hoofdstellen gehad, zelfde paard, reageert op Micklem prima en de Chester deed hij niets als schudden. Beide hoofdstellen werken dis net wat anders in mijn paard zijn geval.

Mijn idee was dat het me de ‘ophanging’ van het bit te maken had. Lag net wat anders als de Micklem.

mdr

Berichten: 700
Geregistreerd: 29-09-09
Woonplaats: Spiere-Helkijn

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 10:51

Ja, de Micklem heeft denk ik ook maar 1 bakstuk waar het bit dan aan bevestigd is, terwijl de Chester nog een apart bakstuk heeft waar het bit aan bevestigd is, een beetje zoals bij de meer klassieke hoofdstellen.
Nog iemand een mening die me wat verder kan helpen?
Misschien moet ik er van elks 1 bestellen en kijken wie met welke beste loopt? Ik denk dat de warmbloed ook wel een cobmaat kan hebben, want full zit nu op het kleinste maatje.