Anatomische hoofdstellen deel 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 16:48

Skippy01 schreef:
Z1 pas ja? Gek dat die dan gelijk gesteld worden met S&T in de reglementen eigenlijk...

Baucher (dubbel gebroken of ongebroken afhankelijk van het paard) gebruik ik juist voor jonkies graag die het bit nog moeten leren aannemen.


Dit komt omdat er nogsteeds gedacht word dat dit soort bitten ook hefboomwerking hebben zoals stangbitten... Wat natuurlijk onzin is.

Mijn jonge hengst deed met zijn gebroken bitje ook elke keer de mond open houden. Nu heb ik er een Beris prime in hangen. Wat een super fijn bitje is (nog zeer onbekend in nederland)

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 16:52

Daphneeeej schreef:
Dit komt omdat er nogsteeds gedacht word dat dit soort bitten ook hefboomwerking hebben zoals stangbitten... Wat natuurlijk onzin is.

Mijn jonge hengst deed met zijn gebroken bitje ook elke keer de mond open houden. Nu heb ik er een Beris prime in hangen. Wat een super fijn bitje is (nog zeer onbekend in nederland)


Ja, dat is inderdaad onzin. Ach, gekke regels zul je wel houden...

Mijn merrie loopt het liefst met een ongebroken bit, enkelgebroken vindt ze vreselijk, dubbelgebroken vindt ze acceptabel. (Mijn vorige paard liep dan weer het liefst op enkel gebroken Sweet iron)
Beris prime baucher of de watertrens?

jesss_amigo

Berichten: 1808
Geregistreerd: 26-02-12
Woonplaats: Alkmaar

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 17:11

Ik heb eindelijk mijn keuze gemaakt en ben voor de Horsegear Quasar gegaan. Mijn eerste keuze was eigenlijk de Chester van hooks maar gezien mijn springzadel best wel donkerbruin /chocolade bruin is was ik bang dat de Chester daar te rood voor zou zijn.

Afbeelding
Afbeelding

Hoe vinden jullie dat hij zit zo? Ik vond links en rechts nog niet helemaal gelijk zitten..

darkadia

Berichten: 5247
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 17:29

jesss_amigo schreef:
Ik heb eindelijk mijn keuze gemaakt en ben voor de Horsegear Quasar gegaan. Mijn eerste keuze was eigenlijk de Chester van hooks maar gezien mijn springzadel best wel donkerbruin /chocolade bruin is was ik bang dat de Chester daar te rood voor zou zijn.

[ [url=m/g8lHlE.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/RiRGqC.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hoe vinden jullie dat hij zit zo? Ik vond links en rechts nog niet helemaal gelijk zitten..


Links lijkt op ander gaatje te zitten en zit grapje wat tegen jukbeen aan, maar op zich vind ik hem verder niet verkeerd hoor!

jesss_amigo

Berichten: 1808
Geregistreerd: 26-02-12
Woonplaats: Alkmaar

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 17:40

Ja hij zit rechts (van voren gezien) idd een gaatje lager dan links, terwijl ik links mooier vind zitten dan rechts :+ beetje raar

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 18:05

Daphneeeej schreef:
Skippy01 schreef:
Z1 pas ja? Gek dat die dan gelijk gesteld worden met S&T in de reglementen eigenlijk...

Baucher (dubbel gebroken of ongebroken afhankelijk van het paard) gebruik ik juist voor jonkies graag die het bit nog moeten leren aannemen.


Dit komt omdat er nogsteeds gedacht word dat dit soort bitten ook hefboomwerking hebben zoals stangbitten... Wat natuurlijk onzin is.

Mijn jonge hengst deed met zijn gebroken bitje ook elke keer de mond open houden. Nu heb ik er een Beris prime in hangen. Wat een super fijn bitje is (nog zeer onbekend in nederland)


Ja inderdaad...

Ik woon zelf in Zweden en hier in het wel een veel gebruikt bit en mag je ook alle klassen mee starten.

Vind het zelf ook erg fijne bitten, heel veel paarden reageren er super op. En inderdaad absoluut geen hefboomwerking, wat helaas nog wel veel gedacht wordt. Ontlast juist de druk achter de oren.

Maar goed, KNHS mag je dus pas vanaf Z1 starten. Daar noemen ze het zelfs met opgaande scharen. In plaats van gewoon baucher of hanging cheek.

Afbeelding

Wel interessant stukje van Nueu Schule en baucher.
https://www.google.nl/amp/s/www.horsean ... 599602/amp

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 18:43

Mijn vorige paard met weinig ruimte en hangend rooster liep op myler level 2 bus trens het best.

Mijn huidige is vooral speels met z’n mond wat ook niet fijn oogt. Dus loopt nu op PS of sweden Pioneer met een ongebroken bustrens van trust met tong boog Afbeelding

grauwman

Berichten: 2686
Geregistreerd: 27-11-04
Woonplaats: aan zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 13:46

@Moratoetje - Welke maat heb jij van de HH release en hoe blijft de kwaliteit van het leer, rekt het leer niet uit?

Heb een paar maanden de HH anatomic gebruikt alleen blijft het leer niet mooi en het rekt heel erg uit. Paard reageerde er wel goed op.

Inmiddels m'n oude hoofdstel met lage neusriem weer in gebruik omdat ik nog niet echt een passend anatomisch hoofdstel van goede kwaliteit heb kunnen vinden.

Moratoetje

Berichten: 1450
Geregistreerd: 09-03-09
Woonplaats: Lewedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 14:48

grauwman schreef:
@Moratoetje - Welke maat heb jij van de HH release en hoe blijft de kwaliteit van het leer, rekt het leer niet uit?

Heb een paar maanden de HH anatomic gebruikt alleen blijft het leer niet mooi en het rekt heel erg uit. Paard reageerde er wel goed op.

Inmiddels m'n oude hoofdstel met lage neusriem weer in gebruik omdat ik nog niet echt een passend anatomisch hoofdstel van goede kwaliteit heb kunnen vinden.


Ik heb de eerste week het hoofdstel elke dag goed ingevet. Het is nu heerlijk soepel en het leer blijft mooi. Het leer is tot nu toe nog niet uitgerekt. Het is geen kwaliteit zoals Dyon maar daar is de prijs ook naar :o

Juniores
Berichten: 288
Geregistreerd: 18-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 15:30

Af en toe kijk ik al even in dit topic of ik een hoofdstel zie wat mij aanspreekt maar nu ben ik toch echt wat meer op zoek. Heeft er iemand tips voor een anatomisch gevormd hoofdstel met hoge neusriem zonder sperriem?

Ik weet dat ik van een gecombineerde neusriem ook de sperriem af kan halen maar dan moet ik het lusje er ook weer af knippen ivm wedstrijden. Vind ik op zich niet heel erg maar heb liever een mooie neusriem zonder lusje.

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 15:37

kimwilliam, heb je weleens een bitfitter overwogen? Iemand die meerdere bitten meeneemt om te proberen? :)

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 15:42

Juniores schreef:
Af en toe kijk ik al even in dit topic of ik een hoofdstel zie wat mij aanspreekt maar nu ben ik toch echt wat meer op zoek. Heeft er iemand tips voor een anatomisch gevormd hoofdstel met hoge neusriem zonder sperriem?

Ik weet dat ik van een gecombineerde neusriem ook de sperriem af kan halen maar dan moet ik het lusje er ook weer af knippen ivm wedstrijden. Vind ik op zich niet heel erg maar heb liever een mooie neusriem zonder lusje.


Kramer heeft er een aantal, waarvan ik denk dat deze op wedstrijd ook mogen:

https://www.kramer.nl/Paard/Hoofdstelle ... -hoofdstel

https://www.kramer.nl/Paard/Hoofdstelle ... Innovation

darkadia

Berichten: 5247
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 16:54

De bovenste van Kramer heb ik gisteren binnen gehad. Ga hem morgen passen. Heel fijn zacht leer en goed onderlegd.

xNK

Berichten: 3037
Geregistreerd: 28-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 18:16

Juniores schreef:
Af en toe kijk ik al even in dit topic of ik een hoofdstel zie wat mij aanspreekt maar nu ben ik toch echt wat meer op zoek. Heeft er iemand tips voor een anatomisch gevormd hoofdstel met hoge neusriem zonder sperriem?

Ik weet dat ik van een gecombineerde neusriem ook de sperriem af kan halen maar dan moet ik het lusje er ook weer af knippen ivm wedstrijden. Vind ik op zich niet heel erg maar heb liever een mooie neusriem zonder lusje.


Wat zijn precies je eisen? Ik heb een losse neusriem besteld bij Tess, die heeft ook uitvoeringen zonder sperriem, maar ze zijn wel breed en dik onderlegd. Wellicht heeft ze van andere varianten ook zonder sperriem, maar die zie ik niet op de site.
https://tessproducts.nl/?product_cat=hoofdstellen
Ik ben in ieder geval super tevreden met mijn neusriem. Kwaliteit is super, leer is vanaf het begin zacht. (De klantenservice vond ik trouwens ook erg fijn en snel :) )

Juniores
Berichten: 288
Geregistreerd: 18-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 23:34

Skippy01 schreef:
Juniores schreef:
Af en toe kijk ik al even in dit topic of ik een hoofdstel zie wat mij aanspreekt maar nu ben ik toch echt wat meer op zoek. Heeft er iemand tips voor een anatomisch gevormd hoofdstel met hoge neusriem zonder sperriem?

Ik weet dat ik van een gecombineerde neusriem ook de sperriem af kan halen maar dan moet ik het lusje er ook weer af knippen ivm wedstrijden. Vind ik op zich niet heel erg maar heb liever een mooie neusriem zonder lusje.


Kramer heeft er een aantal, waarvan ik denk dat deze op wedstrijd ook mogen:

https://www.kramer.nl/Paard/Hoofdstelle ... -hoofdstel

https://www.kramer.nl/Paard/Hoofdstelle ... Innovation


Thanks! Ik ga er eens naar kijken.


xNK schreef:
Juniores schreef:
Af en toe kijk ik al even in dit topic of ik een hoofdstel zie wat mij aanspreekt maar nu ben ik toch echt wat meer op zoek. Heeft er iemand tips voor een anatomisch gevormd hoofdstel met hoge neusriem zonder sperriem?

Ik weet dat ik van een gecombineerde neusriem ook de sperriem af kan halen maar dan moet ik het lusje er ook weer af knippen ivm wedstrijden. Vind ik op zich niet heel erg maar heb liever een mooie neusriem zonder lusje.


Wat zijn precies je eisen? Ik heb een losse neusriem besteld bij Tess, die heeft ook uitvoeringen zonder sperriem, maar ze zijn wel breed en dik onderlegd. Wellicht heeft ze van andere varianten ook zonder sperriem, maar die zie ik niet op de site.
https://tessproducts.nl/?product_cat=hoofdstellen
Ik ben in ieder geval super tevreden met mijn neusriem. Kwaliteit is super, leer is vanaf het begin zacht. (De klantenservice vond ik trouwens ook erg fijn en snel :) )


Bedankt voor je reactie. Wat ik vooral belangrijk vind is zacht leer en niet te veel poespas aan het hoofdstel, het allerbelangrijkst is dat paardlief er blij mee is natuurlijk. De Micklem vond hij helemaal niets dus nu loopt hij weer tijdelijk met een niet anatomische kaptoom. Deze vind hij prima. Aangezien hij nog niet onder het zadel is is het sowieso nog een beetje zoeken. Al is hij met longeren etc ook wel duidelijk in wat hij wel of niet fijn vindt.

Zijn er ook mensen in dit topic die hebben gemerkt dat hun paard juist niet fijner liep op een anatomisch hoofdstel?

essie_blue

Berichten: 4369
Geregistreerd: 06-05-08
Woonplaats: Gelderland

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 20:56

Ik kom onder mijn steen vandaan :')

Heb hier een paard die wondjes krijgt van de riempjes van de neusriem die langs zijn jukbeen liggen. Niet comfortabel natuurlijk, hij heeft tijdens/na het rijden ook erge drang om te krabben. Het heeft zelfs echt open gelegen, terwijl het heel zacht leer is. Hele dunne huid dus. Nu weet ik dat de Equitus en de Nirak mooi vrij liggen, dat lijkt me wel wat, maar die prijs.. :') heb voor de andere paarden de Equitus, maar deze heeft een maat cob nodig en ik heb een full liggen. Wat denken jullie dat nog meer opties zijn? :)

boemel

Berichten: 8405
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 21:03

Een anatomisch hoofdstel is pas anatomisch voor je paard als deze heel goed past.

En dat is soms best even puzzelen.
Mijn merrie liep echt niet op de Micklem. Zat ook niet echt mooi.

Ik denk dat ik een Waldhausen Sensation S-line erbij koop.

Heb al aardig wat hoofdstellen geprobeerd voor mn merries, maar dit is het enige hoofdstel dat mooi vrij ligt.

Heb nu een Cob voor beide paarden. Alleen de neusriem houdt niet echt over qua breedte. Ken net.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 07:07


darkadia

Berichten: 5247
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 07:31

siskeh schreef:
https://www.kavalkade.de/trense-ivy-lammfell.html
Iets heel anders, maar met het bont zou je ook al veel problemen voorkomen, vraag is alleen hoe schoon je het kan houden.


Bont is afneembaar, dus kan je gewoon af en toe wassen. Verder regelmatig even uit borstelen en goed laten drogen na gebruik. Ik heb zelf een singel met lamswol en die is prima netjes te houden.

Daarnaast heb ik bij de hooks Chester kunstbontjes besteld. Moet wel zeggen dat ik daarmee de pasvorm minder mooi vond worden, en die vrij zweterig zijn...hielp wel tegen schuur plekjes.

essie_blue

Berichten: 4369
Geregistreerd: 06-05-08
Woonplaats: Gelderland

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 10:02

Hoe is de leerkwaliteit van Waldhausen? Vind die S line zo gek nog niet.

boemel

Berichten: 8405
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 11:14

essie_blue schreef:
Hoe is de leerkwaliteit van Waldhausen? Vind die S line zo gek nog niet.


Leer is oké. Geen karton, leer rekt niet.
Maar er zal ongetwijfeld zachter leer zijn.

Neusriem moet zich even vormen.
Heb t hoofdstel nu bijna 1 jaar en oogt nog aardig als nieuw.

Janneke93

Berichten: 1512
Geregistreerd: 30-04-10
Woonplaats: Ede

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 11:34

QHP krijgt ook een hoofdstel met bont, Ontario heet hij volgens mij.

Niekj_Jente
Berichten: 2433
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 12:45

Hoihoiii,

Ik kom even binnen vallen met de vraag of iemand kan mee kijken hoe dit hoofdstel zit. Het is de horsegear Quasar in maat full. Hij zit altijd tussen cob en full in maar bij dit hoofdstel zal een cob te klein worden.

Heb er gisteren even mee gereden en hij heeft nog nooit zo fijn gelopen als gisteren.


Afbeelding

En de Horsegear Aquila. Zit nog niet helemaal goed afgesteld maar het was even snel om te passen

Afbeelding

jesss_amigo

Berichten: 1808
Geregistreerd: 26-02-12
Woonplaats: Alkmaar

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 12:57

Ik heb het idee dat de neusriem nu juist net op het neusbot valt.

Crista

Berichten: 3020
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 14:19

Hier helaas ook weer een ilussie armer....

Had m'n zinnen gezet op de presteq faysport, maar helaas, te lange bakstukken en de frontriem zit te hoog en doordat die vast zit met klipjes, is die ook niet naar beneden te schuiven...

We zoeken dus weer rustig verder naar het ideale hoofdstel voor ons....

Anatomische neusriem en kopstuk. Korte bakstukken (kort hoofd en rijd ook nog eens met een Pessoa bitje) en grote neusriem (een echt koudbloeden hoofd), liefst in de kleur Cognac....