Leren bit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Petrichor

Berichten: 10534
Geregistreerd: 14-04-06

Leren bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-23 21:12

Hoi,

Wie kan mij wat meer informatie geven uit ervaringen?

Ik heb een paard wat slecht een hoofdstel kan verdragen, ik heb op dit moment een Horka Crown hoofdstel met volledige vrijheid achter de oren. Maar zelfs met dit hoofdstel die zoveel vrijheid bied achter de oren begint ze na een halfuur vreselijk 'ja' te klapperen met haar hoofd. Andere hoofdstellen zijn helemaal geen optie, ik heb echt van alles al geprobeerd. En ja ik weet zeker dat het door het hoofdstel komt, met neckrope is er niets aan de hand.

Paard is uiteraard helemaal na gekeken door de dierenarts, het hele pakket foto's echo en klinisch helemaal tip top in orde. Ook wel fijn om te weten. :D Maar helaas heb ik dit probleem nog nooit kunnen oplossen.

Het laatste wat ik nog kan proberen is een leren bit. Maar ik bezit een behoorlijk hete merrie die ondanks het heet zijn gewoon mee gaat op buitenrit. Ik kan het dus niet gebruiken dat het leren bit niet 'veilig' is, ik heb soms echt wel een rem nodig en in nood situaties wil ik ook hoe cru het ook klinkt haar uit veiligheids redenen om kunnen trekken zonder dat er iets draait/knapt of wat dan ook. Ik wil gewoon geen ongelukken hebben door onveilig harnachement.

Dus ik hoor heel graag jullie ervaringen!

Qimm

Berichten: 15161
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Leren bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 21:26

Mijn paard spuugt hem gewoon uit :') dus ik heb hem aan en gewoon hoofdstel, ze loopt er verder prima op

Petrichor

Berichten: 10534
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-23 21:28

Qimm schreef:
Mijn paard spuugt hem gewoon uit :') dus ik heb hem aan en gewoon hoofdstel, ze loopt er verder prima op

Dat klinkt niet veelbelovend. :+

office
Berichten: 803
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 21:28

Ja knikken kan ook een soort spanning zijn van willen gaan maar tegen gehouden worden.Kan dat niet mee spelen ?

Petrichor

Berichten: 10534
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-23 21:35

office schreef:
Ja knikken kan ook een soort spanning zijn van willen gaan maar tegen gehouden worden.Kan dat niet mee spelen ?

Daar heb ik zelf ook wel eens aangedacht, maar ze doet het net zo goed als ze moe is zeg maar....

Ik heb er wel eens aangedacht omdat het altijd pas na ongeveer een halfuurtje optreedt dat het wellicht komt door het opwarmen van de spieren wat misschien jeukt?

tennan
Berichten: 3100
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Re: Leren bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 21:43

Omdat ze het op neckrope niet doet: heb je al eens bitloos geprobeerd, om het bit uit te sluiten? Evt een touwhalstertje?

Petrichor

Berichten: 10534
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-23 21:44

tennan schreef:
Omdat ze het op neckrope niet doet: heb je al eens bitloos geprobeerd, om het bit uit te sluiten? Evt een touwhalstertje?

Ja ook al geprobeerd. Probleem komt echt van achter de oren.

Jorex

Berichten: 9945
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 21:49

Ik men mijn gevoelige pony met een leren bit en heb daar net zoveel op te zeggen als een stangetje. Maar ook de mijne spuugt het bit uit zonder hoofdstel. Maar goed dat was tijdens het proberen dus zonder druk aan de teugel en met veel te grote ringen eraan. FRA heeft er niet over nagedacht dat maat 9,5 ook kleinere ringen nodig heeft dan bij een groot paard. Dus het is aangepast door de tuigmaker.
Afbeelding
En hier tijdens een mendurance wedstrijd waarbij ze dus best wel heet voorwaarts zijn met zijn nieuwe ringen.
Afbeelding

tennan
Berichten: 3100
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 21:50

Petrichor schreef:
tennan schreef:
Omdat ze het op neckrope niet doet: heb je al eens bitloos geprobeerd, om het bit uit te sluiten? Evt een touwhalstertje?

Ja ook al geprobeerd. Probleem komt echt van achter de oren.


Vervelend!

Naar mijn weten hangt het uitspugen van een leerbit een beetje af van de kin van je paard. Bij paarden met een flinke kin('groeve') blijft het dan wel hangen. Mijn merrie heeft dat niet en die kan hem ook zelf uit doen.

Petrichor

Berichten: 10534
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Leren bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-23 21:53

Afbeelding

Wat denken jullie kin genoeg?

snorkel1986

Berichten: 3011
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Leren bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 21:55

Kabayo ( bokker) rijd ook met eennleren bit misschien kan zij je verder helpen

tennan
Berichten: 3100
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 21:57

Petrichor schreef:
[ [url=m/py7AYs.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat denken jullie kin genoeg?


Lijkt mij wel, eigenlijk!

Bit een gaatje lager hangen heb je zeker ook al geprobeerd? Dat haalt ook wel wat druk van het kopstuk...

Edit: hieronder zie je de mijne en haar (gebrek aan) kin. Dit is dus niet genoeg :')


Afbeelding

Petrichor

Berichten: 10534
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Leren bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-23 22:04

Ojaa die van jou heeft echt geen kin, ik snap dat het dan niet goed blijft zitten.

Gombal
Berichten: 119
Geregistreerd: 22-12-15

Re: Leren bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 23:00

Hier ook ooit geprobeerd. Vond t geen succes .
De grote nadelen vond ik toch echt dat je de tong beweging belemmert. En dat het rechtop ging kantelen wanneer het aan t hoofdstel bevestigd was ( ivm afzakken) En ik vond t ook niet heel hygiënisch. Maar dat is misschien meer t ideenvan vol gekwijld sompig leertje . Ook goed uitkijken ivm looing omdat t anders geloof ik giftig kan zijn. Misschien is dat inmiddels niet meer . Ik heb t ook echt al over 10 jaar geleden .

IcePrincess

Berichten: 7742
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 13:51

Ik dacht dat een leren bit voor mijn headshaker een uitkomst zou zijn maar hij dacht daar helaas anders over, als hij hem niet probeerde uit te spugen dan probeerde hij hem wel op te vreten. Zijn probleem was vooral neus en voorhoofd dus een normaal bit zonder neusriem en zonder frontriem werkte voor hem ook goed.

Maar wat hem daarnaast nog heel fijn heeft geholpen was regelmatig cranio sacraal therapie en het Fir-Tech masker van Catago wat hem veel ontspanning gaf.

Wat voor bitloze hoofdstellen heb je geprobeerd? Bij een goede sidepull met kaakriem en zonder frontriem hoort er in principe geen druk achter of op de oren te komen, als er druk is dan komt dat vaak door een te groot dik onderlegd kopstuk, hoe minimaler hoe beter juist bij een sidepull.

Hannanasjuh
Berichten: 229
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Fijnaart

Re: Leren bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 14:10

Heb je ook al zonder neusriem geprobeerd? De neusriem kan, ook al zit hij los, tegen een zenuw drukken. Ook uitgesloten dat het geen stof of kriebels in de neus is? Dmv een neusnetje?

windsor14
Berichten: 181
Geregistreerd: 22-08-20
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 14:20

Ik ken de ontdekker cq uitvinder van dit bit.
Wij hebben het destijds uitgetest.
Sommige liepen er goed op, maar ook meerdere niet. Ik gebruikt het niet meer.
Het bit is net zo veilig als andere bitten.
Ik denk vooral aan niet te veel bitten proberen, dan wordt het eerder nog erger.
Wat meschien werkt is het sperriempje eraf te laten.
Ik vindt wel dat je neusriem ietsje hoger mag.

KikiCelinevs
Berichten: 199
Geregistreerd: 07-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 15:37

Misschien een domme vraag maar zou het te maken kunnen hebben met de frontriem? Ik zie dat deze geheel vast zit aan het kopstuk en ook dus niet te verstellen is. Kan het zijn dat deze misschien aan de voorkant druk geeft (ondanks de uitsparing achter de oren)?

En heeft er al een bitfitter (die soms ook hoofdstellen aanraden) naar gekeken? Dat scheelt ook weer de aanschaf van een bit die misschien niet bevalt.

Ik hoop in iedergeval dat je iets vindt wat voor paarlief en jou werkt. Ik snap dat je er buiten niet met neckrope op gaat zitten.

Petrichor

Berichten: 10534
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-23 16:46

KikiCelinevs schreef:
Misschien een domme vraag maar zou het te maken kunnen hebben met de frontriem? Ik zie dat deze geheel vast zit aan het kopstuk en ook dus niet te verstellen is. Kan het zijn dat deze misschien aan de voorkant druk geeft (ondanks de uitsparing achter de oren)?

En heeft er al een bitfitter (die soms ook hoofdstellen aanraden) naar gekeken? Dat scheelt ook weer de aanschaf van een bit die misschien niet bevalt.

Ik hoop in iedergeval dat je iets vindt wat voor paarlief en jou werkt. Ik snap dat je er buiten niet met neckrope op gaat zitten.


Alles al geprobeerd. Het hoofdstel wat ze nu om heeft schud ze het minste mee. Totaal aangepast hoofdstel ook al gehad, maar helaas ook geen succes.

En neckrope op buitenrit staat hier gelijk aan zelfmoord, dus dat doen we maar niet. :')

Petrichor

Berichten: 10534
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-23 16:47

IcePrincess schreef:
Ik dacht dat een leren bit voor mijn headshaker een uitkomst zou zijn maar hij dacht daar helaas anders over, als hij hem niet probeerde uit te spugen dan probeerde hij hem wel op te vreten. Zijn probleem was vooral neus en voorhoofd dus een normaal bit zonder neusriem en zonder frontriem werkte voor hem ook goed.

Maar wat hem daarnaast nog heel fijn heeft geholpen was regelmatig cranio sacraal therapie en het Fir-Tech masker van Catago wat hem veel ontspanning gaf.

Wat voor bitloze hoofdstellen heb je geprobeerd? Bij een goede sidepull met kaakriem en zonder frontriem hoort er in principe geen druk achter of op de oren te komen, als er druk is dan komt dat vaak door een te groot dik onderlegd kopstuk, hoe minimaler hoe beter juist bij een sidepull.

Wat niet? Side pull, gekruist, hackamore echt van alles.

Ook al met western hoofdstel gereden ook geen succes. :(

ImLucky

Berichten: 714
Geregistreerd: 26-09-13
Woonplaats: Zuid-Holland zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 17:00

endurance ruiter bij mij uit de buurt gebruikt het ook op zijn ook echt wel hete paarden, dus als veiligheid/stevigheid je enige heikel is zou ik het opzich wel proberen. net als op neckrope in de bak beginnen... weet je snel genoeg of ze het uitspuugd

Petrichor

Berichten: 10534
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Leren bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-23 22:36

Maar als ik het goed begrijp kunnen ze zo'n lerenbit dus gewoon uitspugen als ze zouden willen?

pluisje88

Berichten: 8074
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 07:09

Kan het niet gewoon mentaal zijn? Ik zie/voel veel spanning in het paard als ik naar je foto kijk. Mijn ervaring is dat het heel vaak al wordt opgelost door ze terug in hun lijf te brengen en te laten aarden. Dan blijkt die trigger ineens uit te vagen en eigenlijk niet zo groot.


ik heb al enkele voorbeelden hiervan waaronder een paard dat helemaal niks aan z’n lijf mocht hebben. Dekens, halsters, maskers hij heeft er in zijn carrière heel veel aan gort gescheurd.
Paard is tegen de twintig en altijd zo geweest. Inmiddels staat hij in de winter met een deken en heeft hij deze zomer zelfs een masker om gehad. Beide zijn nog heel.. de eigenaar blijft volhouden dat het niet kan en zegt; misschien gaat het nu goed maar dan sloopt hij hem morgen alsnog. Maar de dagen gisteren zijn er al veel meer dan morgen. Het masker seizoen is af en hij is nog steeds heel

Petrichor

Berichten: 10534
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-23 07:47

Dat zou kunnen pluisje. Ze is een super wakkere merrie en tijdens het maken van buitenritten ook zo nu en dan de nodige spanning. Ik vlak het dus niet uit, maar als het zo is ook geen idee hoe ik het dan op moet lossen. Want zoals ik al zeg ik heb alles al geprobeerd. Het gekke is het knikken begint altijd na ongeveer een half uurtje rijden en ook alleen op buitenrit. Ik dacht dus altijd zou het komen omdat ze op buitenrit de ruimte heeft en aan een los teugeltje loopt? Tijdens dressuur rijden in de bak heeft ze het niet, wel tijdens het uitstappen dus met lange teugel. Met een neckrope heeft ze het niet in de bak, dus zou het dan toch hoofdstel zijn in combinatie met lang kunnen lopen?

Ik heb gewoon echt geen idee....

pluisje88

Berichten: 8074
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 08:10

Ik denk dat ze na dat half uur zo vol raakt van de prikkels dat de emmer overloopt. Op buitenrit is best zwaar voor de zintuigen dus ze zien vanalles wat ze moeten verwerken. Ik denk dat het schudden is waarop ze laat zien dat de emmer al aan het overlopen is. Gewoon over moe en overprikkeld. Kun je een paar stappen terug? Maak maar een paar keer een buitenrit van10 minuten of een kwartier max. Dus al lang klaar zijn voordat de emmer vol is. Kan maarzo zijn dat je dan ineens andere dingen gaat zien.

Ik ben altijd fan van 20%. Als je 20% vraagt van wat ze kunnen en je doet dat een paar keer, dan zie je dat wat binnen die 20% kan heel erg snel groeit. Het viel mij pas op dat toen ik veel clicker en liberty ging trainen hoe snel mijn paard eigenlijk overprikkeld raakt. Ze heeft geleerd om nee te mogen zeggen als het haar te veel wordt en soms denk ik dan echt joh stel je niet aan je kunt dat best wel even doen. Zoveel vraag ik niet. Ik moet mezelf echt dwingen om haar te laten dan. Kan maarzo zijn dat ze naar 10 minuten uit zichzelf weer bij komt en dan een uur lang niet van ophouden weet, maar op dat moment is de emmer gewoon vol.

Op buitenrit hebben ze die keuze natuurlijk niet. Die prikkels blijven maar komen. In de bak zal ze minder stress hebben. Daar ziet ze altijd min of meer hetzelfde en hoeft ze minder prikkels te verwerken of veiligheid te waarborgen. Ik denk dat bij het uitstappen aan de lange teugel het verwerkingsproces begint. De opperste concentratie vlakt af en dan voelen ze de spanning in hun lijf die ergens naar toe moet