[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lissie_zigorJarig

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 11:01

Wauw bedankt voor de feedback! Inderdaad lastig om over te schrijven omdat er binnen boomloze zadels en binnen boomzadels ook nog een hoop verschillende types zijn. Wat ik vooral belangrijk vond met het schrijven van deze blog is dat mensen bewust kiezen voor een zadel en niet vanzelfsprekend denken dat het gelijk goed zit. Goede tips overigens! Inderdaad in sommige gevallen heb je met boomloos meer contact en ook bij een boomzadel kan een scheve ruiter het paard asymmetrisch belasten. Ik heb inderdaad zelf geen voorkeur voor boomloos of boom. Ik vind het gewoon belangrijk dat het past bij het paard en de ruiter en zoals ik in de blog schrijf: het heeft beide voor en nadelen. Lief dat jullie even kritisch ernaar wilde kijken!

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 11:08

DubbelDun schreef:
@lissie_zigor: ik heb je site 3 minuten gelezen en heb me al zo zitten ergeren aan wat ik tegen kwam dat ik er maar mee gestopt ben. Het rammelt aan alle kanten.
Waar ik me vooral aan erger is dat er bij boomloos dingen negatief worden belicht terwijl het bij 'boom' minstens zo erg is zo niet erger.

Verder vind ik het triest dat Bob Marshall nog steeds niet in het lijstje op blz 1 is opgenomen, terwijl de mod daar al 14 dagen geleden op is geattendeerd !!

Ik zie net een tem van Duhelo op je bericht. Ik wil het toevoegen aan de lijst maar het is dan handig denk ik als er een website bij komt te staan. Zouden jullie de link in dit topic of via pb willen laten weten? Dan pas ik het aan.

lissie_zigorJarig

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 11:10

lissie_zigor schreef:
Wauw bedankt voor de feedback! Inderdaad lastig om over te schrijven omdat er binnen boomloze zadels en binnen boomzadels ook nog een hoop verschillende types zijn. Wat ik vooral belangrijk vond met het schrijven van deze blog is dat mensen bewust kiezen voor een zadel en niet vanzelfsprekend denken dat het gelijk goed zit. Goede tips overigens! Inderdaad in sommige gevallen heb je met boomloos meer contact en ook bij een boomzadel kan een scheve ruiter het paard asymmetrisch belasten. Ik heb inderdaad zelf geen voorkeur voor boomloos of boom. Ik vind het gewoon belangrijk dat het past bij het paard en de ruiter en zoals ik in de blog schrijf: het heeft beide voor en nadelen. Lief dat jullie even kritisch ernaar wilde kijken!


Wat ik zelf trouwens nog vergeten ben om erbij te zetten, is dat een boomloos zadel nog wel een groot voordeel heeft, namelijk: waneer je rijd (denk aan verzameling ed) zal de schoft liften en de achterhand meer ondertreden waardoor de rug tijdens het rijden veranderd van houding. Het boomloze zadel beweegt hierin mee, een boomzadel niet. Ik zie dit wel eens in de praktijk dat boomzadels worden gepast bij een paard in natuurlijke houding, dan sluit deze mooi aan en is mooi passend. Maar zodra de rug bolt tijdens training(zeker bij paarden die een iets zwakkere rug hebben en in natuuurlijke houding een iets holle rug hebben) gaat het boomzadel klapperen en/of knellen= paard drukt rug weg en de rug heeft dan geen ruimte om te 'liften'.
Dat maakt boomzadels zo moeilijk om te passen..
Dat is puur vanuit mijn eigen ervaringen in de praktijk, weet niet wat jullie mening hierover is? Ben benieuwd!

Anoniem

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 11:11

Dat lijkt mij waar, er zijn maar weinig boomzadels die de rug in alle bewegingen netjes volgen zonder knellen bruggen of knijpen

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 11:16

Dat is mijn uiteindelijke reden waarom ik geen voorstander ben van boomzadels. Vind het een vreemd idee om een rigide iets op een bewegend iets te leggen.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 11:17

C_arola schreef:
Ik zie net een tem van Duhelo op je bericht. Ik wil het toevoegen aan de lijst maar het is dan handig denk ik als er een website bij komt te staan. Zouden jullie de link in dit topic of via pb willen laten weten? Dan pas ik het aan.

Dit stond er in de PB... lijkt me voldoende :)
Citaat:
Zou je deze ook nog in het rijtje willen opnemen:

Bob Marshal (BM): http://www.sportssaddle.com (fabrikant) en http://www.sportsaddle.com (Gerri Rini, dealer). NL-info; Dubbeldun en https://boomlooszadelpasservice.nl/ (Ella)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 11:18

Daphneeeej schreef:
Dat is mijn uiteindelijke reden waarom ik geen voorstander ben van boomzadels. Vind het een vreemd idee om een rigide iets op een bewegend iets te leggen.


Enige wat ik altijd toch nog wat vind is de drukverdeling.
Maar ga als ik weer zelf mag rijden zeker weer fijn boomloos passen en testen.
Heb er wel voorkeur voor.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 11:25

DubbelDun schreef:
C_arola schreef:
Ik zie net een tem van Duhelo op je bericht. Ik wil het toevoegen aan de lijst maar het is dan handig denk ik als er een website bij komt te staan. Zouden jullie de link in dit topic of via pb willen laten weten? Dan pas ik het aan.

Dit stond er in de PB... lijkt me voldoende :)
Citaat:
Zou je deze ook nog in het rijtje willen opnemen:

Bob Marshal (BM): http://www.sportssaddle.com (fabrikant) en http://www.sportsaddle.com (Gerri Rini, dealer). NL-info; Dubbeldun en https://boomlooszadelpasservice.nl/ (Ella)

Dat is inderdaad voldoende maar omdat de pb niet naar mij is gestuurd had ik de link niet waardoor ik het niet in de openingspost kon plaatsen.
Ik heb het net aangepast.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 11:34

Super, dank je wel !!

Katisa
Berichten: 160
Geregistreerd: 06-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 12:31

lissie_zigor schreef:
lissie_zigor schreef:
Wauw bedankt voor de feedback! Inderdaad lastig om over te schrijven omdat er binnen boomloze zadels en binnen boomzadels ook nog een hoop verschillende types zijn. Wat ik vooral belangrijk vond met het schrijven van deze blog is dat mensen bewust kiezen voor een zadel en niet vanzelfsprekend denken dat het gelijk goed zit. Goede tips overigens! Inderdaad in sommige gevallen heb je met boomloos meer contact en ook bij een boomzadel kan een scheve ruiter het paard asymmetrisch belasten. Ik heb inderdaad zelf geen voorkeur voor boomloos of boom. Ik vind het gewoon belangrijk dat het past bij het paard en de ruiter en zoals ik in de blog schrijf: het heeft beide voor en nadelen. Lief dat jullie even kritisch ernaar wilde kijken!


Wat ik zelf trouwens nog vergeten ben om erbij te zetten, is dat een boomloos zadel nog wel een groot voordeel heeft, namelijk: waneer je rijd (denk aan verzameling ed) zal de schoft liften en de achterhand meer ondertreden waardoor de rug tijdens het rijden veranderd van houding. Het boomloze zadel beweegt hierin mee, een boomzadel niet. Ik zie dit wel eens in de praktijk dat boomzadels worden gepast bij een paard in natuurlijke houding, dan sluit deze mooi aan en is mooi passend. Maar zodra de rug bolt tijdens training(zeker bij paarden die een iets zwakkere rug hebben en in natuuurlijke houding een iets holle rug hebben) gaat het boomzadel klapperen en/of knellen= paard drukt rug weg en de rug heeft dan geen ruimte om te 'liften'.
Dat maakt boomzadels zo moeilijk om te passen..
Dat is puur vanuit mijn eigen ervaringen in de praktijk, weet niet wat jullie mening hierover is? Ben benieuwd!



Zelfde ervaring hier, boomzadel moest bijgevuld worden maar lag in principe in balans alleen wat lege kussens. Ik gebruik altijd dekjes met inlages om verschillen in gewicht en bespiering op te vangen, dat was echt een no-go volgens de zadelpasser. Die vervolgens het zadel volgens het boekje bijvult, ondanks mijn nadrukkelijke verzoek de balans te behouden. Resultaat: een vreselijk schuivend zadel. Omdat mijn paard in beweging haar rug gewoon heel anders houdt. Ze heeft trouwens geen holle rug maar een heel recht ruggetje, en in beweging blijkbaar wat bol ofzo. Ik ben geen zadelexpert, kan alleen uitgaan van wat ik zie en voel en moet verder toch vertrouwen op de professionals...

Ik word er langzamerhand gewoon zadel-burnout van, heb duizenden euros uitgegeven aan maatzadels, bij echt wel gerenommeerde zadelpassers, maar die in de winter plots witte haren gaven of schuiven zodra de bespiering even anders is. Mijn fjord kreeg zelfs atrofie van haar zgn passende zadels. En nu rij ik met een stokoude cheyenne, lapje leer meer is het niet, schuift op 2 van de 3 paarden geen milimeter, zit heerlijk, witte haren weet ik pas in de herfst natuurlijk. Dus ik weet het niet meer, eigenlijk zou ik een zadel een paar,maanden moeten kunnen uitproberen ofzo...

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 12:36

DubbelDun schreef:
Super, dank je wel !!

Graag gedaan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 12:39

lissie_zigor schreef:
lissie_zigor schreef:
Wauw bedankt voor de feedback! Inderdaad lastig om over te schrijven omdat er binnen boomloze zadels en binnen boomzadels ook nog een hoop verschillende types zijn. Wat ik vooral belangrijk vond met het schrijven van deze blog is dat mensen bewust kiezen voor een zadel en niet vanzelfsprekend denken dat het gelijk goed zit. Goede tips overigens! Inderdaad in sommige gevallen heb je met boomloos meer contact en ook bij een boomzadel kan een scheve ruiter het paard asymmetrisch belasten. Ik heb inderdaad zelf geen voorkeur voor boomloos of boom. Ik vind het gewoon belangrijk dat het past bij het paard en de ruiter en zoals ik in de blog schrijf: het heeft beide voor en nadelen. Lief dat jullie even kritisch ernaar wilde kijken!


Wat ik zelf trouwens nog vergeten ben om erbij te zetten, is dat een boomloos zadel nog wel een groot voordeel heeft, namelijk: waneer je rijd (denk aan verzameling ed) zal de schoft liften en de achterhand meer ondertreden waardoor de rug tijdens het rijden veranderd van houding. Het boomloze zadel beweegt hierin mee, een boomzadel niet. Ik zie dit wel eens in de praktijk dat boomzadels worden gepast bij een paard in natuurlijke houding, dan sluit deze mooi aan en is mooi passend. Maar zodra de rug bolt tijdens training(zeker bij paarden die een iets zwakkere rug hebben en in natuuurlijke houding een iets holle rug hebben) gaat het boomzadel klapperen en/of knellen= paard drukt rug weg en de rug heeft dan geen ruimte om te 'liften'.
Dat maakt boomzadels zo moeilijk om te passen..
Dat is puur vanuit mijn eigen ervaringen in de praktijk, weet niet wat jullie mening hierover is? Ben benieuwd!


Ik vond het wel een leuk stukje voor mensen die geen ervaring hebben met boom versus boomloos. Het is her en der wat kort door de bocht, maar dat hou je altijd als je zo gigantisch veel merken moet samenvatten onder de noemer 'boomloos'. Dan is de groep boomzadels veel uniformer qua bouw.
Wel zou ik nog even bij je artikel zetten op welke boomloze merken jouw stuk gebaseerd is. Zo noem je terecht dat ook boomloze zadels een 3 vingers brede vrije kamerruimte moeten hebben voor de wervelkolom, maar die 6cm brede compleet vrije ruimte rondom de wervelkolom wordt eigenlijk alleen door boomloze zadelmerken met duidelijk van elkaar gescheiden kussens onder het zadel gehaald (Ghost, Heather Moffett, Startrekk, Trekker) terwijl andere merken dit wel claimen te hebben, maar het in praktijk bij veel paardenruggen helemaal niet hebben.

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 13:14

Het is een aardig stukje, maar het nadeel dat aan boomloze zadels gehangen wordt vind ik niet heel sterk, gezien een scheef zittende ruiter op elk zadel een probleem is, niet alleen bij boomloos :)

En ik vind dat dan ook nog het stukje informatie mist dat juist hoe minder een ruiter ondersteund wordt door een zadel, hoe meer deze getraind wordt om zèlf in een goed evenwicht te leren zitten, omdat die er anders niet comfortabel op zit of er zelfs af dondert :P

Of dat een boom- of boomloos zadel is dat wisselt. De ene ruiter ervaart meer steun aan het ene boom of boomloze zadel, de ander aan het andere. Net zoals hoeveel contact je met een paard hebt. Heb je een erg breed, dik opgebouwd boomloos zadel met dikke kussens dan kan het prima zijn dat je minder paard-gevoel overhoudt dan bij een heel erg eenvoudig close-contact boomzadeltje :)

En inderdaad het stukje wat je zelf al aanhaalt: het opbollen van de rug, dat is juist zo'n sterk punt voor een flexibel zadel +:)+

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 13:18

Die is inderdaad wel antiek ja :D

Er was jaren terug zelfs iemand op bokt die een DryTex Cheyenne had en daar de cantle afgesloopt had omdat ze het fijner vond zitten zonder cantle. Als je graag bij Barefoot wilt blijven maar dan wat verder doorontwikkeld, dan is een Soft Walk of Lazy Mountain / Happy Valley wellicht wat voor je?
De cantle daarvan gaat recht omhoog en zit achter je billen, niet als een wig er een beetje onder dus je blijft op de ronding van de rug zitten en niet op een soort lepel :)

Of een JustAdjust! Dan heb je als het ware een moderne Cheyenne met VPS en verplaatsbare beugelophanging, waar je de klittenbandcantle helemaal vanaf kan halen als je dat wilt :j


Niksie schreef:
Ik ben toch wel om wat betreft boomloos rijden hoor, na een blessure aan mijn staartbeen kan ik op mijn dressuurzadel niet lang meer rijden maar op mijn (weliswaar antieke) barefoot hou ik het uren vol met gemak.

Nu wil ik toch eens rondkijken om de massimo in te ruilen voor een nieuwere boomloos, wellicht hebben jullie tips? Ik zie door het boomloze bos de boomloze zadels niet meer :p Ik moet ivm staartbeen blessure een platte zit hebben, heb nu een antieke cheyenne waar ik de cantle van verwijderd heb en dat gaat super. Bestaan er nieuwere modellen of merken met ook een platte zit? Zijn er bedrijven waar je je boomzadel op in kunt ruilen? Zo'n boomloos westernzadel lijkt me ook wel wat, rij toch vooral lange buitenritten.

[ [url=m/X7iDif.jpg]Afbeelding[/url] ]

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 14:08

Ik heb het artikel gelezen en vind het mooi en duidelijk geformuleerd. Heel veel dingen zijn zo herkenbaar! Zoals eerder gezegd is het ook zo dat als paard en ruiter scheef zijn of uit balans, je mag rijden met wat je wilt, er altijd problemen opduiken. Het is gezond verstand gebruiken, zowel bij boomloos als boomzadels.
Het passend maken van een boomloos zadel is toch wel een luxe met de verplaatsbare kussens, heel soms is de juiste positie een kwestie van proberen en nog eens proberen.
Ik hoor toch dikwijls dat een paard vroeger kleine pasjes nam onder het vorige zadel en nu met jolige passen onder het boomloze zadel loopt, minder kopzorgen als het paard vermagerd is of bijgekomen, uitgegroeid,...

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 21:58

Nog even een kort vraagje over de Ghost zadels. Ik twijfel een beetje tussen de Roma en de Veneto (ivm de dijwrongen). Mocht ik nu een Roma bestellen en later toch liever een Veneto hebben, dan kan ik alleen de zitting kopen, toch? Weet iemand hier wat ongeveer de prijzen van de zittingen los zijn? Ik heb even gezocht maar kan het zo gauw niet vinden.

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 22:05

Nissima schreef:
Nog even een kort vraagje over de Ghost zadels. Ik twijfel een beetje tussen de Roma en de Veneto (ivm de dijwrongen). Mocht ik nu een Roma bestellen en later toch liever een Veneto hebben, dan kan ik alleen de zitting kopen, toch? Weet iemand hier wat ongeveer de prijzen van de zittingen los zijn? Ik heb even gezocht maar kan het zo gauw niet vinden.


Je dealer heeft die prijzen....maar je hebt het toch al gauw over 280 - 350 euro, afhankelijk van het model

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 22:33

Thanks Kwetal, was er al wel bang voor :D Ik ga me nog even verder verdiepen in de Roma en mijn dealer met vragen bestoken :D denk dat de Roma toch beter bij me past. :)

Sanniej_

Berichten: 4900
Geregistreerd: 12-03-05

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 22:57

Ik heb zelf een aantal jaar gereden op mijn boomloze zadel Barefoot London. Heel fijn zadel en zeer veel geleerd wbt mijn eigen zit sterker te maken en je wordt veel sneller geconfronteerd boomloos als je niet goed zit dan met boomzadel.
Toch ga ik weer voor een boomzadel en staat de Barefoot nu te koop.
Ik denk dat een boomzadel ons net dat laatste beetje disbalans kan ontnemen.
Tevens heb ik gekozen voor boomloos omdat paardlief in de groei was en ik weinig rij/reed. Meneer is nu ruim 7 dus zal niet heel heftig meer veranderen.

Ik ben benieuwd hoe wij juist weer een boomzadel gaan ervaren.
Heb trouwens wel heel bewust de Barefoot London toen gekozen aan de hand van een zadelpasser.
Paardlief wordt 2x per jaar behandeld door osteopaat en nooit iets gevonden wat op het zadel zou kunnen duiden.
Zadelpasser had goede maat pommel aangewezen en juiste inlages bevolen zonder zoiets zou ik niet aan boomloos begonnen zijn. Omdat ik wel denk dat er inderdaad nog steeds teveel mensen klakkeloos boomloos er op gooien.

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 01:02

Even vraagje tussendoor...ondertussen is het bloedheet hier en daarom gaan we 's avonds rijden.
Ik heb nog altijd geen zadel gekocht omdat ik hier veel boomloze zadels tot mijn beschikking heb.
Echter, ik zou heel graag een miniem, stabiel liggend boomloos zadeltje hebben met soort verluchtingsgat zoals van een McClellan. Bestaat dat?

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 08:45

Carl123 schreef:
..een miniem, stabiel liggend boomloos zadeltje hebben met soort verluchtingsgat zoals van een McClellan. Bestaat dat?
Ik denk aan een oud herderszadel van stro, maar daar worden meestal huiden overheen gelegd om een beetje comfort te hebben als ruiter :) en echt miniem zijn ze ook niet.

Overigens vraag ik me af in hoeverre zo'n gat nog zin heeft als er een ruiter op zit.

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 10:54

Ik zou zeggen vraag of Ghost zoiets kan / wil maken :)

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 11:47

Sanniej_ schreef:
Zadelpasser had goede maat pommel aangewezen en juiste inlages bevolen zonder zoiets zou ik niet aan boomloos begonnen zijn. Omdat ik wel denk dat er inderdaad nog steeds teveel mensen klakkeloos boomloos er op gooien.


Hier ook een Barefoot via zadelpasser :j en ook hier osteo langsgeweest. Ook al ben ik 'maar een recreatieve wandelruiter'. Ik vrees trouwens dat er zowel bij boomloos als bij boom nog steeds teveel mensen klakkeloos 'een zadel' op hun paard gooien... wat bij beiden niet goed is... denk niet dat dat fenomeen enkel bij boomloos voorkomt.

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 15:56

DubbelDun schreef:
Carl123 schreef:
..een miniem, stabiel liggend boomloos zadeltje hebben met soort verluchtingsgat zoals van een McClellan. Bestaat dat?
Ik denk aan een oud herderszadel van stro, maar daar worden meestal huiden overheen gelegd om een beetje comfort te hebben als ruiter :) en echt miniem zijn ze ook niet.

Overigens vraag ik me af in hoeverre zo'n gat nog zin heeft als er een ruiter op zit.

Heb mijn recado's allemaal verkocht....
Thx, zal eens informeren bij ghost!

Sanniej_

Berichten: 4900
Geregistreerd: 12-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 23:45

Ilsey schreef:
Sanniej_ schreef:
Zadelpasser had goede maat pommel aangewezen en juiste inlages bevolen zonder zoiets zou ik niet aan boomloos begonnen zijn. Omdat ik wel denk dat er inderdaad nog steeds teveel mensen klakkeloos boomloos er op gooien.


Hier ook een Barefoot via zadelpasser :j en ook hier osteo langsgeweest. Ook al ben ik 'maar een recreatieve wandelruiter'. Ik vrees trouwens dat er zowel bij boomloos als bij boom nog steeds teveel mensen klakkeloos 'een zadel' op hun paard gooien... wat bij beiden niet goed is... denk niet dat dat fenomeen enkel bij boomloos voorkomt.


Eens, maar wel dat men sneller denkt oh boomloos kan geen kwaad past wel ;)