[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 11:37

@BaBritFre: en wáárom zou je het afraden ??

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 11:55

JoycexEnya schreef:
Ik kom weer even binnenvallen met een vraagje. Ik merk dat ik zelf de lexington ook een erg mooi zadel vind, maar zou je daarmee ook 1x in de week mee springen max 80 cm! Omdat het met een boomdressuurzadel niet echt word aangeraden. Maar dit vroeg ik mij al een tijdje af.


Denk dat het zelfde advies geld voor de lexington als bij boom dressuurzadels. Door het rechte ver naar achter liggende zweetblad (en bij boomzadels hoge lepel/diepe zit) is de kans groot dat je met springen met je benen voor de wrongen/zweetblad beland waardoor het je houding niet ten goede komt en je zelfs uit het zadel kan gooien. Verder is er geen rede voor om niet met een dressuur boomloos of boomzadel te springen. Als jij fijn kan springen zonder problemen met je Lexington, gewoon doen!

BaBritFre schreef:
Ik zou springen met een boomloos zadel niet aanraden.
Met de Nothingham zou springen evt wel kunnen :)

Waarom zou je dit afraden? Ik rijdt, spring etc altijd boomloos. Mijn paard heeft nogsteeds geen rugklachten oid.

Hawkeye

Berichten: 1227
Geregistreerd: 24-09-12

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 12:02

Mij hebben ze steeds verteld dat als er veelvuldig in de beugels gestaan wordt, gesprongen wordt. Dat de druk dan niet meer goed verdeeld is. Daarom raadde mijn passervice de nothingham aan voor dat ‘zwaardere’ werk omdat daar die lagen vps in zitten.

Ik heb het zelf niet geprobeerd maar ik ga ervan uit dat ik deze mensen moet vertrouwen :)

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 12:09

Maar er zit natuurlijk nog een verschil in springen ook.
Definieer eens per week 80 cm springen, gaat dit over een halfuurtje recreatief een paar keer over een hindernisje gaan? Of gaat het eerder over een intensievere springles waar je veel in verlichte zit rijdt en parcoursjes springt?

Daar zit imo een groot verschil (en zou je wss wel kunnen opvangen met een aparte pad met dikkere inlages bv.)

De andere optie dat je hebt (heb ik jaren zo gedaan) is kijken of je een wintec vzh of springzadeltje op de kop kan tikken, die krijg je vaak wel passend genoeg, en kan je gebruiken voor de springles.

pmarena

Berichten: 48101
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 12:14

Volgens mij verdeelt eigenlijk geen enkel zadel het ruitergewicht goed boven de sprong, dus daarvoor hoef je niet boom / boomloos uit te sluiten :) Gaat het om af en toe een keer een sprongetje onder de meter dan is dat over het algemeen prima te doen in een dressuurzadel of westernzadel.

Ga je echt springen als in regelmatig trainen en parcoursjes rijden enzo, dan is het wel lekker om een zadel te hebben waar je met wat kortere beugelriemen - en dus je knie verder naar voren - comfortabeler in kan zitten.

Hawkeye

Berichten: 1227
Geregistreerd: 24-09-12

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 12:19

Ik vertelde alleen maar wat mij verteld werd :)

Natuurlijk is er een verschil in hoeveel en hoe hoog je springt. Maar als je het echt heel regelmatig doet zou ik persoonlijk toch sneller naar de nothingham of inderdaad een boomzadeltje neigen. Maar dat is ieder zijn persoonlijke keuze :)

Vind het wel interessant om iedereen zijn mening zo te lezen :)


Even een andere vraag: weet iemand of er in België iemand is die Trekker zadels nakijkt en past? Heb er net eentje 2dehands op de kop getikt maar wil het graag laten nakijken

Smaai
Berichten: 311
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 12:24

Prince heeft een boomloos zadel speciaal voor springen ontwikkeld.

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 12:31

Ghost Italy - hier wordt regelmatig mee gesprongen door diverse ruiters. je kunt met alles springen, maar zoals hierboven al aangegeven, het best met een zadel waarop je dan in balans kunt zitten en niet met je benen in de knoop raakt.

Afbeelding

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 13:54

BaBritFre schreef:
JoycexEnya schreef:
Ik kom weer even binnenvallen met een vraagje. Ik merk dat ik zelf de lexington ook een erg mooi zadel vind, maar zou je daarmee ook 1x in de week mee springen max 80 cm! Omdat het met een boomdressuurzadel niet echt word aangeraden. Maar dit vroeg ik mij al een tijdje af.


Ik zou springen met een boomloos zadel niet aanraden.
Met de Nothingham zou springen evt wel kunnen :)


Ik spring al jaren boomloos met cheyenne, Cherokee en stella. Ook gewoon bb wedstrijden

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 14:27

BaBritFre schreef:
Ik vertelde alleen maar wat mij verteld werd :)

Natuurlijk is er een verschil in hoeveel en hoe hoog je springt. Maar als je het echt heel regelmatig doet zou ik persoonlijk toch sneller naar de nothingham of inderdaad een boomzadeltje neigen. Maar dat is ieder zijn persoonlijke keuze :)

Vind het wel interessant om iedereen zijn mening zo te lezen :)


Even een andere vraag: weet iemand of er in België iemand is die Trekker zadels nakijkt en past? Heb er net eentje 2dehands op de kop getikt maar wil het graag laten nakijken

Eva Saegerman misschien? Ze verkoopt ze, dat weet ik

Berdien

Berichten: 64515
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 14:35

Helaas vindt nieuwe paard BM toch niet zo fijn als ik had gehoopt. Ik kan er wel van alles aan gaan prutsen met pads en inlagen en shimmen en weet ik niet wat maar daar ben ik niet zo voor. Ik heb mijn oude BF Barrydale op haar gehad (ligt goed!) en zelfs mijn allerallereerste BF (lees: 14? jaar oud :)) ) en die ligt nog beter dan de BM op haar :=

Dus! Op naar een nieuw zadel. Heeft iemand of weet iemand een BF Barrydale óf Nottingham maat 2 te koop? Ivm af een toe een sprongetje vind ik wat kniewrong wel net zo prettig. Liefst tweedehands maar als het niet anders kan dan is nieuw ook een optie. Belangrijkste is dat het zadel er snel kan zijn.

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 14:47

@berdien: jammer dat het niet werkt. Wat merk je aan verschillen in paard tussen de BM en de BF's... zijn die laatste niet veel flexibeler en passen daarom beter ??

Berdien

Berichten: 64515
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 14:51

Nou heb nog niet gereden met de BF, dat staat voor dit weekend in de planning. Ga zo een testzadel in Beilen ophalen :D Want een zadel met VPS lijkt me dan wel weer prettiger dan mijn hele oude zadeltje.

De BM voegt gewoon niet lekker op haar rug. Sowieso zitten we met haar hogere schoft dan de gemiddelde ronde pony, maar de singelplek van de BM zit voor haar ook niet prettig. Ze heeft nou een nare singelplek in haar oksel, omdat het zadel naar voren trekt op de een of andere manier. Ook zit ik op haar zelf er niet heel lekker in.

De BM is niet zomaar weg, maar wil wel goed gaan vergelijken nu.

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 14:58

Op de BF's ligt de singel vaak wel verder naar achteren (al verschilt het per BM ook wel).
De VPS maakt het geheel juist vaak stugger en dus moeilijker passen op een holle rug.

Mocht je de BM willen verkopen stuur mij dan even een pb :)

Berdien

Berichten: 64515
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 15:02

Ja de singel lag met het oude BF zadel beter.

Op zich heeft ze geen holle rug, ik verwacht daar geen problemen mee qua pasvorm. Maar goed, daarom ook uitgebreid testen :j

Doe ik!

pmarena

Berichten: 48101
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 16:14

Oh wat balen van je BM zeg, je was er nog wel zo gek mee! Gelukkig zijn die wel goed te verkopen zodat je in principe niet weer een grote uitgave hoeft te hebben want je krijgt ze lekker voor je kiezen zo :(:)

Ik kan wel even kijken of ik nog wat voor je heb liggen eventueel? Stuur me anders even een PB :)
Maar misschien is het handig om eerst even goed te testen en misschien heeft Marcel dan wel iets voor je...wel zo fijn als je ook bij hem een testzadel haalt ;)

Heb je je eerste zadeltje toch nog steeds :))
Effe checken...die heb je met kerst 2004 besteld zie ik :)

Ik heb zelfs nog die rode Tanja-pad hier liggen van jou zag ik onlangs, die je eronder hebt gebruikt op je merrie :oo

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 16:16

Berdien schreef:
Nou heb nog niet gereden met de BF, dat staat voor dit weekend in de planning. Ga zo een testzadel in Beilen ophalen :D Want een zadel met VPS lijkt me dan wel weer prettiger dan mijn hele oude zadeltje.

De BM voegt gewoon niet lekker op haar rug. Sowieso zitten we met haar hogere schoft dan de gemiddelde ronde pony, maar de singelplek van de BM zit voor haar ook niet prettig. Ze heeft nou een nare singelplek in haar oksel, omdat het zadel naar voren trekt op de een of andere manier. Ook zit ik op haar zelf er niet heel lekker in.

De BM is niet zomaar weg, maar wil wel goed gaan vergelijken nu.


Als je voor vergelijking wilt, ik woon redelijk vlak bij Beilen en heb een Startrekk Espaniola, als dit iets is wat je zou willen testen, laat maar weten!

Berdien

Berichten: 64515
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 16:22

Ja joh, die oude is dus al 14 jaar oud. En wordt nog steeds gebruikt! Ligt nu op een Shire :D :D

Bedankt Siskeh! Dat zadel is net niet wat ik zoek, maar wel een heel tof aanbod :j

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 18:00

Ik spring nu eens in de zoveel tijd, maar wil nu naar 1x in de week springen. En dat is 1 sprong of parcours tot 80 cm. Waar we vaker over heen gaan (opbouwend)

Ik ben aan het oriënteren wat ik nu wil. Dat nieuwe zadel van barefoot is dat ook een dressuurmodel?

Denk dat ik bij barefoot blijf. Heb nu een cheyenne op mijn tinker en op mijn fjord een cherokee. Op mijn tinker koos ik toen voor de cheyenne omdat ik daarbij mijn benen niet kon afsteken. Maar nu het meer aan mijn spanning lag, mis ik toch de kniewrongen.

Hawkeye

Berichten: 1227
Geregistreerd: 24-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 19:00

mindful schreef:
BaBritFre schreef:
Ik vertelde alleen maar wat mij verteld werd :)

Natuurlijk is er een verschil in hoeveel en hoe hoog je springt. Maar als je het echt heel regelmatig doet zou ik persoonlijk toch sneller naar de nothingham of inderdaad een boomzadeltje neigen. Maar dat is ieder zijn persoonlijke keuze :)

Vind het wel interessant om iedereen zijn mening zo te lezen :)


Even een andere vraag: weet iemand of er in België iemand is die Trekker zadels nakijkt en past? Heb er net eentje 2dehands op de kop getikt maar wil het graag laten nakijken

Eva Saegerman misschien? Ze verkoopt ze, dat weet ik


Yes! Ik heb haar een bericht gestuurd maar ik weet niet of ze zo ver komt. Ik woon oost en zij helemaal west

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 09:20

Wie o wie kan me vertellen wat nu precies het verschil os tussen de ghost kussen mbt kwaliteit? Want zover in kan zien lijkt mij het enige verschil het uiterlijk en dat bij de italy kussens de inlagen niet verwisselbaar zijn?

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 12:17

Maartje1990 schreef:
Wie o wie kan me vertellen wat nu precies het verschil os tussen de ghost kussen mbt kwaliteit? Want zover in kan zien lijkt mij het enige verschil het uiterlijk en dat bij de italy kussens de inlagen niet verwisselbaar zijn?


Kussens nr. 3 dit kan open, de "hoes" waar het foam in zit is van ander materiaal dan kussen nr.4
Afbeelding

Kussen nr. 2 - 2,5cm HD foam verpakt in Airshell met een foamlaagje van 0,5cm - dit gaat in een identieke hoes als kussen nr.3, maar het geheel is wat dunner
Afbeelding

Kussen nr. 4 - Deze kussens kunnen niet open, de foamlaag is eender, maar de "hoes" is dus anders
Afbeelding

Padded Micronappa, dat is wat om kussen 2 en 3 zit (samen met de Sympanova aan de onderkant)
Afbeelding

Formo - mengsel van wol en synthetisch materiaal, is heel stug en verhinderd het kussen van "doorknakken" onder puntdruk (zit dus in alle kussens en kan eventueel ook worden toegevoegd aan een pad)
Afbeelding

Airshell met een foamlaagje, wordt gebruikt in kussen nr. 2 om het stugge HD foam wat zachter te maken
Afbeelding

De functie van de HD foam en het zachtere zwarte schuim - HD foam vangt je gewicht en schokken op, het zwarte schuim maakt het zacht voor je paard, zodat zijn spieren en schouders onder het zadel door kunnen bewegen
Afbeelding

Sympanova - zit standaard onder de kussens, is eveneens zacht en ventileert goed
Afbeelding

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 12:21

Kwetal
_/-\o_

En HD foam zijn de "gewone"inlages die je ook in je pad doet? (Ik had laatst nieuwe gekocht en die waren ook zi blauw)

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 12:31

Ja, de HD foam is hetzelfde wat in de pad gaat - (High Density) Maar we hebben ook zachter materiaal (DryF) en er kan een laagje Formo op - ook handig in de pad van de Mandriana en Toscana als je die zwaar wilt belasten :)*

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 12:43

T was ook echt een groot verschil met de oude inlages. Die kon ik helemaal inknijpen. Fie blauwe niet.