[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Foxy123
Berichten: 177
Geregistreerd: 02-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 11:17

DubbelDun schreef:
Investeer in een goede (stugge)pad met ruggengraatvrijheid. Meer kun je niet doen.

Kun je me een link van een goede stugge geven aub?


Foxy123
Berichten: 177
Geregistreerd: 02-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 11:19

Skippy01 schreef:
Foxy123 schreef:
Bedankt voor je antwoord.
Ik hoopte ergens dat er een pad bestond met soort van VPS ingebouwd, zodat ik meer stevigheid en ruggegraad vrijheid kan garanderen. In het zadeltje zit namelijk niets meer van stevigheid.
Nu ligt er een pad onder met echte schapenvacht langs onder en een soort mousse in. Had het al open gesneden om nog wat bij te steken voor meer stevigheid...
[ [url=m/Yy7oHY.jpg]Afbeelding[/url] ]


Je zou kunnen kiezen voor HD inlagen in de pad.
Is de pad er eentje zonder verwisselbare inlagen? De meeste merken hoef je niet open te snijden namelijk, maar maak je klittenband open, en dan kun je er nieuwe inlagen insteken.

Ja klopt, maar dit is een onderkant van een barebackpad. Had deze nog liggen vandaar. De bovenkant is eraf gehaald...
Is wel een stevig ding, maar nog altijd erg plooibaar.

Anoniem

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 11:25

Mooi die veneto! Ook leuk bontje, is die ook van ghost?

DubbelFun
Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 11:27

@Foxy123: Skito (gebruik ik zelf ook), Equipedic, 5star (wel die specifiek voor boomloos), CSI saddle pad.

pmarena
Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 11:32

Als je een zadel zonder VPS een soort "VPS-light" wilt geven dan kan je er gewoon Heavy Duty inlages onder gebruiken, daar wordt een pad vanzelf stevig van :)

Foxy123
Berichten: 177
Geregistreerd: 02-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 12:52

DubbelDun schreef:
@Foxy123: Skito (gebruik ik zelf ook), Equipedic, 5star (wel die specifiek voor boomloos), CSI saddle pad.

Thx!!!

Foxy123
Berichten: 177
Geregistreerd: 02-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 12:53

pmarena schreef:
Als je een zadel zonder VPS een soort "VPS-light" wilt geven dan kan je er gewoon Heavy Duty inlages onder gebruiken, daar wordt een pad vanzelf stevig van :)

Thx voor advies, zal eens proberen, maar vreesde beetje dat ik dan breder zou gaan zitten...

paddraigh
Berichten: 3692
Geregistreerd: 10-08-07

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 19:40

Hoort niet helemaal thuis deze vraag maar om er nu ern topic over te openen..
Dat leertje war je western teugel mee vast zit. Met wat kan je die vervangen?
De mijne was verstafd kwam ik achter toen ik ineens teugels in handen had die los bungelden...

Leo
Berichten: 50033
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 20:04

paddraigh schreef:
Hoort niet helemaal thuis deze vraag maar om er nu ern topic over te openen..
Dat leertje war je western teugel mee vast zit. Met wat kan je die vervangen?
De mijne was verstafd kwam ik achter toen ik ineens teugels in handen had die los bungelden...


Bedoel je het leertje tussen teugel en bit? :) Die heten slobber straps en kun je denk ik in de meeste western stores wel krijgen, ook de simpele uitvoeringen.

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

pmarena
Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 06:00

Dat is in principe gewoon een passantje toch? Dat moet vast wel ergens te maken zijn :) Of anders denk ik dat mensen een manen-elastiekje pakken ofzo :P

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 06:16

pmarena schreef:
Dat is in principe gewoon een passantje toch? Dat moet vast wel ergens te maken zijn :) Of anders denk ik dat mensen een manen-elastiekje pakken ofzo :P


Leertje waarmee je westernteugel vast zit, is meestal een soort 'veter' en dus geen passantje ;) Met een elastiekje kom je dan ook écht nergens :') (sorry, ik lach je niet uit, ik zie dit nu voor me alleen)

Of de vraagsteller moet een slobber strap bedoelen inderdaad, dat is geen veter, maar een soort 'dubbelgevouwen lap leer', maar voor mijn gevoel bedoelt ze de tie ends?

paddraigh
Berichten: 3692
Geregistreerd: 10-08-07

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 07:01

Klopt ik bedoel dat leertje waarmee je western teugels vast zitten bij het bit, stukje leder dan de veter door de teugel zeg maar..

Eveyy
Berichten: 1655
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 07:03

Deze bedoel je denk ik. Kun je gewoon een leertje voor nemen, maar volgens mij kun je ook gewoon nieuwe halen bij Arthur's Westernstore of andere western(online)shops. Bij echte nood kun je denk ik ook altijd nog een schoenveter gebruiken ervoor.

[ img ]

Whatever works

DubbelFun
Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 08:00

Die manier van 'bit vast houden' heb je in 2 varianten;
1. het leer van de teugels is dubbel gevouwen en wordt samen gehouden door een leren veter die door het leer geregen is,
2. aan het eind van de teugel zit een apart/los stukje leer wat dubbel gevouwen is en waar de eigenlijke teugel samen met een leren veter tussen vast gebonden zit.
[ img ]

DubbelFun
Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 08:02

Misschien wel leuk om het totale overzicht te zien :)

[ img ]

DubbelFun
Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 08:06


Leo
Berichten: 50033
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 09:52

Interessant, bedankt voor het delen! Weer wat wijzer! :))

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

pmarena
Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 10:59

Ah, uit je omschrijving vond ik het het meest logisch klinken dat je gewoon dat passantje bedoelde waarmee de uiteindes van de teugels bij elkaar gehouden worden.


[ img ]


"het leertje waar je westernteugel mee vast zit / teugels die ineens los bungelden"
ik dacht het lijkt me sterk dat plotseling allebei je teugels bij het bit los komen :))

DubbelFun
Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 11:03

@pmarena: westernteugels zijn óf uit één stuk (barrel/roping rein) óf het zijn 2 helften die altijd los hangen. De enige uitzondering die ik ken zijn de gevlochten teugels die soms bij goedkope hoofdstellen zitten (westernhoofdstellen die mét teugels komen zijn in principe áltijd goedkope hoofdstellen :D )

[ img ]

pmarena
Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 11:04

Er zijn natuurlijk nogal wat varianten. Zie foto :)

Van mij hoeft zo'n passantje ook niet, maar er zijn blijkbaar wel mensen die het toch erg fijn vinden als die er wel bij zit :j
En bij teugelS die ineens los zijn, is het niet raar gedacht dat iemand dan wellicht dat passantje bedoelt.

yarkayunda
Berichten: 837
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 11:07

Hoi, ik wil voor mijn fjord een boomloos zadel aanschaffen omdat boomzadels allemaal na een paar maanden drukplekken geven. Ik heb al 3x een nieuw zadel gekocht, maar ze liggen steeds na een paar maanden heel slecht en dan gaan ze ook schuiven. Ik wil graag een zadel wat qua uiterlijk een beetje op een boomzadels lijkt. Ik zat al te denken aan het nieuwe edix dressuurzadel. Heeft iemand daar ervaring mee? Ik ben ook opzoek naar een Passervice voor boomloze zadels. Ik zag dat freehorse Passervice hier in de buurt was. Iemand daar ervaring mee?

trotse eigenaar van Yarka, Lilli en Jacky
Ig: @connected.horsemanship

paddraigh
Berichten: 3692
Geregistreerd: 10-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 11:14

Ik wil jullie super bedanken.
Het is idd. Wat evvy en dubbeldun laten zien!

Ik heb de waterloop
Nogmaals bedankt

Daphneeeej
Berichten: 2997
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 11:56

pmarena schreef:
Er zijn natuurlijk nogal wat varianten. Zie foto :)

Van mij hoeft zo'n passantje ook niet, maar er zijn blijkbaar wel mensen die het toch erg fijn vinden als die er wel bij zit :j
En bij teugelS die ineens los zijn, is het niet raar gedacht dat iemand dan wellicht dat passantje bedoelt.


Ik deel jou mening. Dacht ook werkelijk dat het passantje om uiteindes van de teugels bij elkaar te houden was. Zie die wel vaker bij western teugels als mensen toch niet fijn vinden om losse splitreins te hebben.

Daphneeeej
Berichten: 2997
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 11:58

yarkayunda schreef:
Hoi, ik wil voor mijn fjord een boomloos zadel aanschaffen omdat boomzadels allemaal na een paar maanden drukplekken geven. Ik heb al 3x een nieuw zadel gekocht, maar ze liggen steeds na een paar maanden heel slecht en dan gaan ze ook schuiven. Ik wil graag een zadel wat qua uiterlijk een beetje op een boomzadels lijkt. Ik zat al te denken aan het nieuwe edix dressuurzadel. Heeft iemand daar ervaring mee? Ik ben ook opzoek naar een Passervice voor boomloze zadels. Ik zag dat freehorse Passervice hier in de buurt was. Iemand daar ervaring mee?


Boomloze zadels met een boomzadel look: Hidalgo, heather moffett, flexible inspiration, startrekk, easytrek, en idd de nieuwe van Edix. Zijn nog genoeg opties om naar te kijken. Ella van Boomlooszadelpasservice heeft veel van de merken.

yarkayunda
Berichten: 837
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 12:14

Daphneeeej schreef:
yarkayunda schreef:
Hoi, ik wil voor mijn fjord een boomloos zadel aanschaffen omdat boomzadels allemaal na een paar maanden drukplekken geven. Ik heb al 3x een nieuw zadel gekocht, maar ze liggen steeds na een paar maanden heel slecht en dan gaan ze ook schuiven. Ik wil graag een zadel wat qua uiterlijk een beetje op een boomzadels lijkt. Ik zat al te denken aan het nieuwe edix dressuurzadel. Heeft iemand daar ervaring mee? Ik ben ook opzoek naar een Passervice voor boomloze zadels. Ik zag dat freehorse Passervice hier in de buurt was. Iemand daar ervaring mee?


Boomloze zadels met een boomzadel look: Hidalgo, heather moffett, flexible inspiration, startrekk, easytrek, en idd de nieuwe van Edix. Zijn nog genoeg opties om naar te kijken. Ella van Boomlooszadelpasservice heeft veel van de merken.


Die zit helaas te ver weg. De reiskosten zijn dan al 50 euro..

trotse eigenaar van Yarka, Lilli en Jacky
Ig: @connected.horsemanship


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ann, Bielsje, Ineke2, ingvdh, Jussem, Sydney_Zorro en 19 bezoekers