[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elegance_
Berichten: 2001
Geregistreerd: 18-06-08
Woonplaats: Voorthuizen

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 21:02

Hallo allemaal! Heeft er iemand tips voor mij? Mijn ghost helt voor over op mijn paardje, de kussens staan goed voor mijn gevoel hij ligt ook heel stevig op mijn paard. Hoe kan ik dit het beste oplossen? (Pad met inlages ligt er normaal wel onder)

Afbeelding
Afbeelding

lotje5lotje
Berichten: 707
Geregistreerd: 29-05-06

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 21:55

frontriser?

Elegance_
Berichten: 2001
Geregistreerd: 18-06-08
Woonplaats: Voorthuizen

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 22:06

Frontriser zit er al onder..

Laurora
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 2638
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 22:07

Hallo, ik gooi mn vraag hier ook even neer hoor :D
Ik ben op zoek naar een fijn boomloos zadel western model.
Pré's: verwisselbare inlages, verwisselbare pommel/fork, geschikt voor een korte rug, geen tooling en andere tierenlantijntjes, kleur zwart, mogelijkheid tot uitproberen, een zitting waar ik geen houten kont van krijg :Y)
Budget: +/- 1000 euro.
Momenteel zit ik vooral te kijken bij de EDIX Tiamo en de Barefoot Arizona, met name vanwege hun simpelheid en omdat ik ze erg mooi vind. Wie heeft ervaring met deze zadels en kan mij er meer over vertellen? Of wie heeft een ander/beter advies?

Bij voorbaat dank allen :)

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 22:40

Laurora schreef:
Hallo, ik gooi mn vraag hier ook even neer hoor :D
Ik ben op zoek naar een fijn boomloos zadel western model.
Pré's: verwisselbare inlages, verwisselbare pommel/fork, geschikt voor een korte rug, geen tooling en andere tierenlantijntjes, kleur zwart, mogelijkheid tot uitproberen, een zitting waar ik geen houten kont van krijg :Y)
Budget: +/- 1000 euro.
Momenteel zit ik vooral te kijken bij de EDIX Tiamo en de Barefoot Arizona, met name vanwege hun simpelheid en omdat ik ze erg mooi vind. Wie heeft ervaring met deze zadels en kan mij er meer over vertellen? Of wie heeft een ander/beter advies?

Bij voorbaat dank allen :)


Iets boven budget (€1399) Silverado boomloos met verwisselbare panelen en fork. Kortste maat is 53 cm.


Afbeelding

Laurora
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 2638
Geregistreerd: 19-07-14

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 22:49

Die is wel heel erg mooi.... Ben jij Kitty van kifrahorse? Wat kost het testen?

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 23:00

Laurora schreef:
Die is wel heel erg mooi.... Ben jij Kitty van kifrahorse? Wat kost het testen?


Ja dat ben ik :o testen kan na een pasconsult. Alle info staat op de site: https://www.kifrahorse.nl/Silverado

En als je vragen hebt mag je altijd mailen!

Pieneappel

Berichten: 486
Geregistreerd: 29-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 23:02

Kan stuiteren in galop duiden op dat het zadel voor mij te klein is (geworden)? Of ligt dat aan mijn zit/rijkunsten? Heb een Cheyenne maat 1.
Zou een maat 2 dan beter zitten?

Amado
Berichten: 1327
Geregistreerd: 22-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 23:39

Dank voor de reacties op de vorige pagina! Was er vergeten bij te zetten dat ik dressuur zoek en geen western!
Kwam deze laatst tegen, maar heb veel gehoord dat de kopstukken te makkelijk zijn te buigen en daardoor vervormen. Daarbij zijn ze niet heel geschikt voor te brede paarden. Die van mij is niet enorm breed, maar ook niet heel smal (friesxhaflinger)
Baal er enorm van. Zo’n leuk zadel!

https://www.kifrahorse.nl/Easytrek-Clas ... 2018-Model

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 23:52

Amado schreef:
Dank voor de reacties op de vorige pagina! Was er vergeten bij te zetten dat ik dressuur zoek en geen western!
Kwam deze laatst tegen, maar heb veel gehoord dat de kopstukken te makkelijk zijn te buigen en daardoor vervormen. Daarbij zijn ze niet heel geschikt voor te brede paarden. Die van mij is niet enorm breed, maar ook niet heel smal (friesxhaflinger)
Baal er enorm van. Zo’n leuk zadel!

https://www.kifrahorse.nl/Easytrek-Clas ... 2018-Model


Amado, ik heb het er bij gezet omdat dat mijn ervaring is. Toch hoor ik steeds meer positieve geluiden van eigenaren met een breed paard, dus het is ook een kwestie van proberen. Wat de een breed vind is voor de ander smal :-) Als het paard te breed is gaat het kopijzer "zoeken" en zakt het zadel van voren teveel en dat is niet goed.

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 00:02

Elegance_ schreef:
Hallo allemaal! Heeft er iemand tips voor mij? Mijn ghost helt voor over op mijn paardje, de kussens staan goed voor mijn gevoel hij ligt ook heel stevig op mijn paard. Hoe kan ik dit het beste oplossen? (Pad met inlages ligt er normaal wel onder)

[ [url=m/aM60jJ.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/o31A9N.jpg]Afbeelding[/url] ]

Probeer je kussens wat meer naar voor te leggen, bij de meesten helpt dat. Heb laatst nog iemand gehad met hetzelfde probleem. Een goeie 5 cm kan al veel verschil maken

Laurora
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 2638
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 12:20

Kitty_ schreef:
Laurora schreef:
Die is wel heel erg mooi.... Ben jij Kitty van kifrahorse? Wat kost het testen?


Ja dat ben ik :o testen kan na een pasconsult. Alle info staat op de site: https://www.kifrahorse.nl/Silverado

En als je vragen hebt mag je altijd mailen!


Bedankt! Ik zie dat je samen werkt met boomlooszadelpasservice, ik had mijn oog al op Ella laten vallen ivm dat ze wel redelijk in de buurt gesitueerd is, ik zal haar eens contacteren :)

Sica
Moderator Kantine

Berichten: 5006
Geregistreerd: 03-01-05
Woonplaats: Een klein durp

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 17:05

Even een vraagje, klopt het dat de zadelconfigurator op de site van buitenzinnig het niet doet? Zowel op de iPad als de laptop geprobeerd maar bij mij doet hij het niet. -O-

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 17:53

Sica schreef:
Even een vraagje, klopt het dat de zadelconfigurator op de site van buitenzinnig het niet doet? Zowel op de iPad als de laptop geprobeerd maar bij mij doet hij het niet. -O-

Klopt inderdaad, ik heb het twee weken geleden ook geprobeerd en wat ik ook deed, ik kreeg geen configurator te zien. Heb Buitenzinnig een pb gestuurd op Bokt en het klopt dat ie het niet. Helaas, had me supertof geleken om mijn bestelde zadel alvast een beetje te kunnen zien :D

Reeltje_5

Berichten: 2647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Huijbergen

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 23:25

Hoi!
Ik kom hier eens meekijken!
Ik wil mijn jonge paard gaan inrijden en ben al een tijd aan het verzinnen hoe ik dat ga doen met het zadel. Het liefst heb ik een dressuurzadel, omdat ik dat zelf gewoon fijn vind zitten.
Maar ik zit met zijn lichaam die nog een hoop gaat veranderen hoogstwaarschijnlijk. Een wat kleiner budget waardoor ik graag tweedehands kijk, maar hoe weet ik dan of het past..
Toch maar een beetje gaan kijken naar boomloos wat een vriendin al een paar keer had aangeraden :P Omdat dit vaak toch makkelijker past.
Nu weet ik alleen niet zo goed waar naar te kijken. Ik heb op een libra(?) gezeten en vond dit niet lekker rijden. Ik kon er niet goed in lichtrijden en in galop was mijn houding al helemaal ver te zoeken.
Ik heb het liefst een zadel waar je ook lekker dressuurmatig mee kunt rijden in de bak. Waarbij je niet te breed zit. Als dat er is.
Nu ben ik de ME schooler tegengekomen op de site van buitenzinnig. Ik vind het er leuk uit zien omdat ik ook een spaans paard heb en het is geen duur zadel. Ik kan alleen niks over het zadel vinden op internet qua recencies of hoe het zit of hoe het ligt voor het paard. Zag wel dat je het zadel een week kunt testen dus dat is een optie.
Maar ik hoop dus dat jullie misschien nog meer ideeën hebben voor (tweedehands) boomloze zadels.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 23:47

Elegance_ schreef:
Frontriser zit er al onder..

Nog meer ophogen. Dat is echt de truc.

lotje5lotje
Berichten: 707
Geregistreerd: 29-05-06

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 08:28

Ik vind de frontriser niet enorm dik, heb er zelf een in elkaar geknutseld die wat dikker is. Paar stukken schuimrubber in een driehoekvorm op elkaar en een hoesje erom, klaar!

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 11:46

lotje5lotje schreef:
Ik vind de frontriser niet enorm dik, heb er zelf een in elkaar geknutseld die wat dikker is. Paar stukken schuimrubber in een driehoekvorm op elkaar en een hoesje erom, klaar!


Dat heb ik inderdaad ook gedaan. En na een jaar ofzo moet het weer bijgevuld. Dan zijn ze geplet. Je kan er ook een rol sokken tussen doen.

xSammyJo

Berichten: 1493
Geregistreerd: 07-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 13:41

Hoi Allemaal,

Ik heb verschillende zadelmakers bij mijn pony gehad. Die hebben mij allemaal vertelt dat alleen een op maat gemaakt zadel geschikt zou zijn voor mijn pony.
Hij is 1.38 cm, brede boom, en een breed schouder die ver naar achter ligt, rechts meer als links. Hierdoor heeft hij weinig ruimte voor een zadel. De zadelmakers hadden het over 39 cm ruimte voor de kussens, anders ligt het zadel al snel voorbij de 18e rib.
Daarnaast is hij buikig, dip in de rug en licht overbouwd.
Ik heb de heather Moffet flexee finesse 16 inch gehad, deze lag mooi zonder kopijzer maar hier paste ik niet heel mooi in.

Ik ben op zoek naar een 17 inch zadel met de mogelijkheid tot kortere panelen/kussens. Hebben jullie suggesties over zadels die hier geschikt voor zouden zijn en waarbij testzadels beschikbaar zijn?
- Prijsklasse tot +- €700,-
- 17 inch zadel
- panelen/kussens 39cm
- geschikt voor brede pony
- mogelijkheid tot testzadel

Ik heb momenteel een 17inch thorowgood t8 cob model op hem liggen met pro lite tripad er onder maar deze boom is te recht voor hem en te lang. Daarom ben ik nu op zoek naar (semi)boomloos.

Suggesties voor boomloosfitters in omgeving Friesland zijn ook welkom!

Afbeelding

pmarena

Berichten: 48067
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 13:45


Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 13:56

Klopt, ik woon zelfs in Friesland (Workum)

Irene793
Berichten: 268
Geregistreerd: 04-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 14:13

[quote="Amado"]
Nu ga ik zeker niet de fout maken om er maar gewoon 1 te kopen, ik laat er wel iemand bij mee kijken die er verstand van heeft! (We zitten naast de Country Mill en die doen ook boomloos als het goed is :) )

Voor zover ik weet heeft Country Mill alleen FRA in het assortiment. Ze zijn zeker geen boomloos experts.

Berdien

Berichten: 64503
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 14:43

Afbeelding

Een jachtpaard met een westernzadel :D :D :D Zadel lijkt goed te liggen, maar zij heeft hetzelfde als Flynn: ietwat veel schoft. Dus daar moet ik nog even wat voor bedenken. Iets wat niet direct enorm veel geld kost := Een paard op zondag op de kliniek in laten slapen en een nieuw paard kosten redelijk wat :+

DubbelFun

Berichten: 88639
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 14:47

Een Swayback-pad of -inlages in combinatie met een cutbackpad kunnen je al een hoop helpen.

Berdien

Berichten: 64503
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 14:48

Zat ik ook al aan te denken :j Weet jij nog budgetvriendelijke merken?