[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Kiki1995
Berichten: 1077
Geregistreerd: 14-01-15
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 18:42

DubbelDun schreef:
18" western of engels ??


18" Engels zadel!

Ja ik moet me is rustig gaan oriënteren en rondkijken. Ook is wat meer lezen over wat er mogelijk is en wat allemaal kan :j

Things never happen the same way twice, dear one.


Kwetal
Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 23:11

Kiki1995 schreef:
DubbelDun schreef:
18" western of engels ??


18" Engels zadel!

Ja ik moet me is rustig gaan oriënteren en rondkijken. Ook is wat meer lezen over wat er mogelijk is en wat allemaal kan :j


Dat is een hoofdpijn avondje dan - er kan heel erg veel..... :+

DubbelFun
Berichten: 88597
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 10:22

Ach als ze engels wil, valt er al een flink deel af :)

Kiki1995
Berichten: 1077
Geregistreerd: 14-01-15
Woonplaats: Achterhoek

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 12:22

Nouja het is niet perse willen :') Heb nog nooit echt in een western zadel gereden dus dat is nieuw voor me dan. Ik laat binnenkort een zadelmaker komen, eerst vandaag mijn paard maar is ophalen haha

Things never happen the same way twice, dear one.

DubbelFun
Berichten: 88597
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 12:32

Met een zadelMAKER zit je aan één soort vast, nl die hij/zij maakt*. Terwijl bij een zadelpasser je de keus hebt uit verschillende merken.

*overigens ken ik geen NL/DE boomloze zadelMAKER ;)

Overigens vinden veel mensen een westernzadel voor buitenritten erg prettig.
De reden dat ik het noemde is dat de maatvoering anders is. 18" engels is een redelijke standaardmaat, maar 18" western is behoorlijk groot en zou je je af moeten vragen of je dan nog wel boomloos zou moeten willen c.q. nog wel op een paard zou moeten gaan zitten. Maar dat is weer een heel andere discussie :)

Een engelse 18" vertaalt dus naar een 16" western is eigenlijk de strekking van bovenstaande :+

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 14:24

Kiki1995 schreef:
Ben langzaam op onderzoek uit naar boomloze zadels. Heb nog nooit eerder in een boomloze gezeten dus heb zelf geen idee (wil een keer een testzadel uitproberen als het zo ver is).

Nu lees ik heel veel over mensen die vinden dat een boomloos zadel slecht is, dat je alleen maar met boom moet rijden omdat dat de meeste support geeft aan de rug van je paard. Hoe staan jullie daar in? Is boomloos beter/slechter dan een met boom? Of is het niet te vergelijken?
Ik zoek gewoon een fijn zadel om lekker rustig lange ritten in te maken :)


Ik rij ruim 14 jaar met een Barefoot Nevada. Een paar jaar terug had ik een chiropracter bij een van de merries omdat ze achter plotseling kreupel liep vanwege waarschijnlijk een glijpartij in de wei. Het bekken stond ineens wat scheef. Afijn dat is allemaal weer goed gekomen. Maar die chiropracter was vol lof over de rug en bespiering van de merrie. Ik noemde toen dat ze al zo'n 12 jaar onder een boomloos zadel liep. "Dat doet haar duidelijk zeer goed" kreeg ik als antwoord :) Nou had ik bij toeval een klein jaartje terug even mijn boom westernzadel nodig die ik nog steeds bewaard heb. Diezelfde merrie liep met het boomzadel wat verder prima past lang zo fijn niet als met de boomloze Nevada. Ik rij alle 4 de paarden boomloos en er is niet 1 waarvan je zou vermoeden dat het nadelig werkt voor het paard.

Echte vrouwen rijden geen winkelwagentje, echte vrouwen rijden DODGE.

J0anieke
Berichten: 4862
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 22:22

Eens met bovenstaande...
Ik heb mijn ghost nu helaas wel in de verkoop. Mijn merrie liep steeds beter mbv van de ghost, maar ik kom mezelf nu steeds tegen. Ik heb niet voldoende kracht in m'n romp (psoas spier geloof ik?) waardoor ik moeite heb met rechtop zitten en daardoor voorover hel. Frontriser werkt wel iets, maar niet (meer) afdoende. Heb ook nieuwe kussens geprobeerd, dat werkte wel iets, maar helaas niet helemaal... Ter compensatie houdt ik m'n bovenbenen vast en krijg ik last van m'n enkels. Heb nu een aantal keer met verschillende boomzadels gereden en ik merk dat ik bij enkele een betere balans heb. Paardlief loopt daardoor ook weer beter (logisch ook als je ruiter meer balans heeft). Heb nog lang getwijfeld om mijn ghost te houden (want oh oh wat blijft het een heerlijk zadel), maar merk toch grote verschillen en daarom toch besloten om hem te verkopen... Voelt wel alsof ik m'n kindje zojuist op marktplaats heb gezet.. :')

    Alana. ♡

Kwetal
Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 15:04

Al geprobeerd om de kussens voor wat te verhogen???

Skogan
Berichten: 787
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: Frankrijk

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 17:14

Hello, kan iemand mij helpen? Ik ben de Duitse website kwijt waar je de barebackpad kan vinden van vilt en leder?

Mijn Golden Horse, AES goedkeurde palomino hengst
https://www.facebook.com/Karat-J-My-Golden-Horse-AES-Licensed-Stallion-100827442663341

Pools in Frankrijk en op bokt om Nederlands bij te werken.
Ulysse: Ama3A +10wp Ama3B +2wp
Ama2B +3wp Ama2A +3wp

Daphneeeej
Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 18:24

Skogan schreef:
Hello, kan iemand mij helpen? Ik ben de Duitse website kwijt waar je de barebackpad kan vinden van vilt en leder?


https://www.filzsattel.de/

Skogan
Berichten: 787
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 18:38

Daphneeeej schreef:
Skogan schreef:
Hello, kan iemand mij helpen? Ik ben de Duitse website kwijt waar je de barebackpad kan vinden van vilt en leder?


https://www.filzsattel.de/



Bedankt maar het is niet deze.

Mijn Golden Horse, AES goedkeurde palomino hengst
https://www.facebook.com/Karat-J-My-Golden-Horse-AES-Licensed-Stallion-100827442663341

Pools in Frankrijk en op bokt om Nederlands bij te werken.
Ulysse: Ama3A +10wp Ama3B +2wp
Ama2B +3wp Ama2A +3wp

J0anieke
Berichten: 4862
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 18:47

Kwetal schreef:
Al geprobeerd om de kussens voor wat te verhogen???

Ja ook geprobeerd, ook de kussens iets dichter bij elkaar geplaatst aan de voorkant en aan de achterkant iets uit elkaar. Een gegeven moment houdt het gewoon op helaas. Waarschijnlijk drukt mijn paard mij ook uit mijn balans (omdat ze er zelf ook nog veel moeite mee heeft) en komen we steeds op die manier in die visuele cirkel.

    Alana. ♡

Kwetal
Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 21:57

J0anieke schreef:
Kwetal schreef:
Al geprobeerd om de kussens voor wat te verhogen???

Ja ook geprobeerd, ook de kussens iets dichter bij elkaar geplaatst aan de voorkant en aan de achterkant iets uit elkaar. Een gegeven moment houdt het gewoon op helaas. Waarschijnlijk drukt mijn paard mij ook uit mijn balans (omdat ze er zelf ook nog veel moeite mee heeft) en komen we steeds op die manier in die visuele cirkel.


Hoe heb je ze verhoogd dan? Want wij hebben daar speciale wigjes voor....

Phrono
Berichten: 8935
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 23:19

Skogan schreef:
Hello, kan iemand mij helpen? Ik ben de Duitse website kwijt waar je de barebackpad kan vinden van vilt en leder?


Bedoel je de Marik-pad?

J0anieke
Berichten: 4862
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 20:34

Kwetal schreef:
Hoe heb je ze verhoogd dan? Want wij hebben daar speciale wigjes voor....

Met washandjes :+

    Alana. ♡

Kwetal
Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 12:44

J0anieke schreef:
Kwetal schreef:
Hoe heb je ze verhoogd dan? Want wij hebben daar speciale wigjes voor....

Met washandjes :+


Dat kan werken - uiteraard zijn de wigjes er in verschillende hoogtes - maar we kunnen niet eindeloos aanpassen natuurlijk - jammer voor je :(:)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller
Berichten: 20038
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 10:57

Weet er hier iemand een passervice met meerdere merken dressuurzadels die ook in zeeland komt?

pmarena
Berichten: 48034
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 12:25


viola
Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 12:40

Freehorse komt geloof ik wel in die regio, maar weet niet of die de zadels heeft die jij graag wil uitproberen. Verder zou ik het niet weten in deze regio.

Ik heb na veel twijfelen zelf besloten niks nieuws te gaan testen, want de ghost bevalt mij eigenlijk super dus ervoor gekozen om voor een nieuwe ghost te gaan. Ik ben nog wel heel nieuwsgierig naar de barefoot merlyn, maar wil de zekerheid van de wrongen van ghost toch niet missen.
Ik wilde eigenlijk wat nieuwe onderdelen, maar dan kwam ik al op een aardig bedrag uit en had ik geen heel zadel over om te verkopen. Dus nog snel voor de prijswijzigingen een hele nieuwe besteld *\o/*
Dan kan mij oude over een tijdje in de verkoop.

Over een bareback pad met vilt, ik kwam deze een tijd geleden op een beurs in Duitsland tegen. Ik weet niet of het is wat je bedoelde, maar hij staat nu ook ergens op mijn verlanglijstje.
https://www.google.com/search?q=labona+ ... OINZz-BI-M

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller
Berichten: 20038
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 12:52

Top dankje! Ik hoop eigenlijk dat zij ook nog zadels van easytrek heeft. Het assortiment van ella sprak me wel aan maar ja, te ver weg..

Even t achtergrondverhaal. Mijn zus rijd sinds kort een pony van mij. Daar ligt een lexington maat 1 op. Zij heeft broekmaat 38 maar het lijkt toch alsof de lexington net een maatje te klein is voor haar waardoor ze er niet lekker in kan zitten. Ook vind ze hem te hoog. Zij zou t liefst een boomzadel willen (ook qua looks) maar aangezien ik al meer dan 10 jaar tevreden boomloos rij en de pony nu bovendien in bespiering verandert wil ik haar eerst wat andere modellen/maten laten proberen want ik denk dat er wel iets is waar ze blij verrast van gaat zijn. :P

Wat fijn dat je nu tevreden bent Viola!

pmarena
Berichten: 48034
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 13:07

In overleg is er soms wel het 1 en ander mogelijk dat de ene zadelpasser iets van de andere zadelpasser kan lenen, dus vandaar even vragen naar de mogelijkheden :j

Een Lexington valt ook vrij klein qua zitting en is het enige Barefoot-zadel met verhoogd VPS, waardoor deze anders zit dan andere modellen. Het komt daardoor best regelmatig voor dat mensen niet lekker zitten in een Lexington maar wel in andere Barefoots. De London zit toch weer anders en de Merlyn en Wellington ook weer heel anders.

Een Barrydale heeft ook weer zijn eigen zitgevoel door de weer andere wrongen.

En dan zijn er natuurlijk ook nog allerlei andere merken. Er is zó ontzettend veel keuze :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller
Berichten: 20038
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 13:39

Ah oke, dan ga ik zeker even contact opnemen want ik zie ook dat ze 11 februari in de buurt is. :D

Buitenzinnig
Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 14:20

Je zou eventueel Kitty van kifrahorse ook nog kunnen vragen, die rijdt ook door heel NL. Of inderdaad, zoals pmarena zegt, wellicht wisselen ze op aanvraag iets uit, maar dat kun je beter met hun even overleggen

Passervice voor boomloze zadels; Ghost, Barefoot, Trekker

uudje
Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 17:24

Eindelijk na een paar maanden wachten( wat zeker de moeite waard is) is vandaag mijn nieuwe ghost zadel aangekomen. Enorm blij mee!! *\o/*
Samen met de roze pad en ghost hand en op maat gemaakte rijlaarzen in dezelfde kleur als het zadel en mijn nieuwe sidepull hoofdstel van kifra vind ik dit toch wel een kei gave set geworden.

[ img ]

Finnea
Berichten: 10071
Geregistreerd: 06-11-02

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 17:46

Oh wauw, schitterend! Ik vind je hoofdstel ook fantastisch, is die zo te bestellen?

Volg mijn Fjordenpaarden Finnea & Sølfin op Instagram


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, Hieperdi en 62 bezoekers