[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 18:33

Skippy01 schreef:
Ik paste er met 1,75m en maat 38 nét in. Heb uiteindelijk gekozen voor de normale maat, maar achteraf was misschien piccolo toch fijner geweest, nu glijd ik vaak (ondanks suede zitting) toch wat te veel naar voren in het zadel.

Wellicht zit verkleiner even proberen, kun je bij de cantle bevestigen,tussen de zit en basis

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 19:30

Eveyy schreef:
Anoniem schreef:
Moet er onder de mandriana nog een apart boomloos pad? Of is die als het ware kant en klaar?

In principe hoeft dat niet. Ik heb de drukmetingen gezien en die zijn echt heel goed, ook met beugels..
Maar ik doe het zelf wel, gewoon voor mijn eigen gevoel fijner, net dat beetje extra..


Dankje.
Maar je zou evt ook specifieke/ dikkere inlages in deze onderkant kunnen doen, toch?
Ik twijfel een beetje of dit wellicht voor extra en/ of tijdelijk fijn kan zijn voor mijn pony waarmee ik rijtechnisch eigenlijk wat opnieuw wil beginnen wegens gedrag, uitingen van enorme spanning...

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 19:56

Er kunnen extra inlagen in, en er kan een extra pad onder,indien gewenst. Is per combinatie verschillend

Anoniem

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 21:17

Ok, begrijpelijk. Hangt natuurlijk ook van paard en ruiter af..

lotje5lotje
Berichten: 707
Geregistreerd: 29-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 15:40

Ik had ook eerst een normale maat Ghost Roma. De piccolo prikte met de wrongen in mn bovenbeen. Ik schoof ook in het zadel met maat 40. Nu heb ik een piccolo Veneto, met de wrongen iets schuiner, en dat past perfect! Misschien kan je jij Buitenzinnig een piccolo huren om te proberen.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27973
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 22:21

Ik lees al een tijdje mee uit interesse, maar het wordt nu denk ik pure noodzaak om hier mijn licht eens op te steken. Ik rij al wel boomloos, maar western (Bob Marshall) en zoek nu een veelzijdigheidszadel voor erbij. Ik heb al een paar boomzadels uitgeprobeerd maar pony wordt er niet blij van. Dus ik wilde Ella maar eens langs laten komen om wat te passen. Mijn eigen ideeën zijn de Startrekk vzh, HM Flexee of Vogue, Easytrek Classic GP (maar Ella heeft geloof ik alleen een dressuurvariant?) en de Sorenta Campus.

Wat zijn volgens jullie mooie opties in boomloze veelzijdigheidszadels? Hij moet sowieso KNHS-toegestaan zijn en liefst heb ik ook de looks van een "normaal" zadel. Ghost spreek me op zich wel aan, maar het plaatje zou ik dan erg aan moeten wennen := Maar goed, dat kan natuurlijk. Dus ik hoor het graag en dank alvast voor jullie ideeën :)

pmarena

Berichten: 48107
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 07:35

Ghost en Barefoot hebben ook best "normaal" uitziende modellen tegenwoordig hoor :j

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 07:39

pmarena schreef:
Ghost en Barefoot hebben ook best "normaal" uitziende modellen tegenwoordig hoor :j


Bij ghost maakt het wegwerken van de pommel al een wereld aan verschil wat dat betreft. Maar inderdaad, en zijn ook gewoon steeds meer modellen die nauwelijks van 'normaal' te onderscheiden zijn.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 07:47

Rije dit staat tegenwoordig op de site van knhs


Afbeelding

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 07:50

Maartje1990 schreef:
Rije dit staat tegenwoordig op de site van knhs


[ [url=m/lRyw3T.png]Afbeelding[/url] ]


Het mág inderdaad wel. Maar als je van een klassiekere look houdt, is weggewerkte pommel meer 'in je straatje' :)

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 09:17

Rije schreef:
Ik lees al een tijdje mee uit interesse, maar het wordt nu denk ik pure noodzaak om hier mijn licht eens op te steken. Ik rij al wel boomloos, maar western (Bob Marshall) en zoek nu een veelzijdigheidszadel voor erbij. Ik heb al een paar boomzadels uitgeprobeerd maar pony wordt er niet blij van. Dus ik wilde Ella maar eens langs laten komen om wat te passen. Mijn eigen ideeën zijn de Startrekk vzh, HM Flexee of Vogue, Easytrek Classic GP (maar Ella heeft geloof ik alleen een dressuurvariant?) en de Sorenta Campus.

Wat zijn volgens jullie mooie opties in boomloze veelzijdigheidszadels? Hij moet sowieso KNHS-toegestaan zijn en liefst heb ik ook de looks van een "normaal" zadel. Ghost spreek me op zich wel aan, maar het plaatje zou ik dan erg aan moeten wennen := Maar goed, dat kan natuurlijk. Dus ik hoor het graag en dank alvast voor jullie ideeën :)


Als je Ella toch laat komen, ze heeft ook Ghost :)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27973
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 09:45

Alles wat onder het kopje 'Engels' staat bij Ella is toegestaan heb ik begrepen. En da's fijn natuurlijk, maar ik neig toch nog steeds naar de wat klassiekere look. Ik zie inderdaad dat Ghost nu ook 'classic' modellen heeft, da's fijn!

Tancreda4

Berichten: 24035
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 10:25

Tancreda4 schreef:
Ik heb in mijn standaard grandeur pad gewone dunne inlagen + heavy duty. Nu zit ik te overwegen een kifra pad te kopen maar welke inlagen zouden jullie daar dan bij aanraden? Zag dat ze verschillende soorten ook hebben....

Ergens zou ik het fijn vinden Een pad met vaste inlagen te hebben maar ben bang dat dat te dun wordt.


Iemand een idee?

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 10:45

@Tancreda - we kunnen pas een idee hebben als we meer informatie hebben.... waarom heb je nu gewone, dunne inlagen + heavy Duty? Wat voor zadel heb je? Wat voor ritten maak je, ben je wat zwaarder, wat is de conditie van je paard...........enzovoort. Allemaal niet vervelend bedoelt, maar je kunt pas iets goed adviseren als je alles weet..... :) Wanneer je bijvoorbeeld een bed gaat kopen, willen ze ook van alles van je weten (dat hoort tenminste wel ;) )Kitty of een van de andere zadelpasservices hier aanwezig kunnen je wel helpen... :j

Tancreda4

Berichten: 24035
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 16:46

Kwetal schreef:
@Tancreda - we kunnen pas een idee hebben als we meer informatie hebben.... waarom heb je nu gewone, dunne inlagen + heavy Duty? Wat voor zadel heb je? Wat voor ritten maak je, ben je wat zwaarder, wat is de conditie van je paard...........enzovoort. Allemaal niet vervelend bedoelt, maar je kunt pas iets goed adviseren als je alles weet..... :) Wanneer je bijvoorbeeld een bed gaat kopen, willen ze ook van alles van je weten (dat hoort tenminste wel ;) )Kitty of een van de andere zadelpasservices hier aanwezig kunnen je wel helpen... :j


Bedankt voor het berichtje en je hebt helemaal gelijk.... Paard is rond en vet, wel hoge schoft. Ik heb dubbele inlagen omdat de schoft dan beter vrij lijkt te liggen en ze kreeg op de rand van de inlagen vocht bulten. Heavy duty is dat minder. Ik heb een cheyenne maat 1 en ben zelf 70 kilo. Ik vind het met de pads soms zo lastig dat die net wat amders links en rechts kan gaan liggen of dat de inlagen wat ongelijk lijken te schuiven.

Kifra lijken mij fijne pads en lijkt mijn ideaal als je vaste inlagen in hebt maar gok dat die qua dikte niet in de buurt komen met wat ik nu heb....

Sweetiee
Berichten: 374
Geregistreerd: 20-11-15
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 20:42

Hoihoii

Ik lees al een tijdje stilletjes meer, maar vraag nu toch graag eens om advies.

Mijn paardje (pony Oldenburger) van 5 jaar ben ik nu rustig aan aan het oppakken met rijden, maar telkens zonder zadel. Is tuurlijk heerlijk maar vanwege die warmte krijgt ze snel zweetplekken :+ en voor de ritten die langer duren als 10 minuten vind ik het voor haar rug toch ook wel prettig om er een zadel op te hebben.

Nu is vandaag FreeHorsePasservice langs geweest en hebben we wat zadels geprobeerd.
Ik had zelf eerst de Barefoot Nottingham maar deze ligt helaas niet goed, te bol voor haar platte enorm ronde rug.
De ghost daar viel ik al van af voordat ik er op zat en pony ging in paniek de bak door met een zadel onder haar buik |o

Toen kwamen we op de Edix Equis uit en deze lag eigenlijk super goed.
Nu duurde het eventjes voor haar (en mijn) angst voordat ik er weer op zat maar toen ik er eenmaal weer op zat moest de spanning er even uit bij ons beiden door even lekker rond te galopperen.
Het zadel lag hier enorm fijn bij alleen ik moest nog even flink naar mijn balans zoeken.

Mijn enige twijfel begint nu alleen te komen: wil ik wel een westernzadel voor haar?
Ik ben het komende jaar van plan om veel buiten te gaan rijden zodat er eerst ontspanning komt en ze recht kan worden.

Mijn vraag is eigenlijk of jullie eventueel nog anderen merken buiten Ghost, Barefoot, Edix,startrekk of Freeform kennen.
Ik zie regelmatig klassieke (spaanse) zadels voorbij komen waarvan de kussens te verplaatsen zijn, maar ik weet zelf totaal niet van wat voor kwaliteit deze zijn?

Edit: ze heeft ook een enorm naar voren gelegen rigging wat het al wat moeilijker maakt voor mij om een fijn engels boomlooszadel te vinden.

Mijn doel met haar is om komende tijd veel te gaan buitenrijden, hopelijk volgend jaar een keuring in Duitsland mee te kunnen rijden en ook te gaan springen en uiteindelijk de eventingsport in met haar. Ik begin mij alleen af te vragen of vooral die laatste dingen boomloos wel mogelijk gaan zijn..

Ik hoop dat iemand mij advies kan geven of in ieder geval tips :)

Petrichor

Berichten: 10533
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 22:35

Ik heb eerder een Barefoot gehad en daar moest ik ook continu zoeken naar mijn evenwicht, dat is helaas nooit zo goed geworden als gehoopt. Nu heb ik een Trekker zadel die net als de door jou aan gegeven Startrekk semi boomloos is. Dit zadel geeft juist wel heel veel steun en ligt ook veel stabieler op je paard, dus het zadel onder de buik zal met een Trekker niet snel gebeuren!

pmarena

Berichten: 48107
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 08:47

Wat jammer dat je nog geen duidelijke keuze hebt kunnen maken na het pasconsult.

Maar als je van Barefoot alleen de toch wel behoorlijk specifieke Nottingham hebt geprobeerd dan is er alleen al binnen dat merk nog een wereld aan andere modellen die heel anders liggen en zitten.... en dat zal voor de Ghost en FRA...en EDIX ook wel gelden waarschijnlijk :)

Als ik jou was zou ik eens contact opnemen met Ella van de www.boomlooszadelpasservice.nl want die is wel bekend met wedstrijden en springen :j

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 10:45

Tancreda4 schreef:
Bedankt voor het berichtje en je hebt helemaal gelijk.... Paard is rond en vet, wel hoge schoft. Ik heb dubbele inlagen omdat de schoft dan beter vrij lijkt te liggen en ze kreeg op de rand van de inlagen vocht bulten. Heavy duty is dat minder. Ik heb een cheyenne maat 1 en ben zelf 70 kilo. Ik vind het met de pads soms zo lastig dat die net wat amders links en rechts kan gaan liggen of dat de inlagen wat ongelijk lijken te schuiven.

Kifra lijken mij fijne pads en lijkt mijn ideaal als je vaste inlagen in hebt maar gok dat die qua dikte niet in de buurt komen met wat ik nu heb....


Inlagen moeten in principe ook afgerond zijn....Misschien kan je ook ergens pads testen? Lamsvacht is inderdaad wel wat prettiger qua bescherming dan gewone wol en helpt de randen van de inlagen wat "af te zwakken" Maar als de pockets van de pad de juiste vorm hebben en de inlagen zitten er mooi in, dan moet dat niet gaan bewegen. Om ervoor te zorgen dat de pad niet gaat "wandelen" onder het zadel, is het misschien handig om hem midden voor- en achter vast te zetten aan het zadel?

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 12:45

Sweetiee schreef:
Hoihoii

Ik lees al een tijdje stilletjes meer, maar vraag nu toch graag eens om advies.

Mijn paardje (pony Oldenburger) van 5 jaar ben ik nu rustig aan aan het oppakken met rijden, maar telkens zonder zadel. Is tuurlijk heerlijk maar vanwege die warmte krijgt ze snel zweetplekken :+ en voor de ritten die langer duren als 10 minuten vind ik het voor haar rug toch ook wel prettig om er een zadel op te hebben.

Nu is vandaag FreeHorsePasservice langs geweest en hebben we wat zadels geprobeerd.
Ik had zelf eerst de Barefoot Nottingham maar deze ligt helaas niet goed, te bol voor haar platte enorm ronde rug.
De ghost daar viel ik al van af voordat ik er op zat en pony ging in paniek de bak door met een zadel onder haar buik |o

Toen kwamen we op de Edix Equis uit en deze lag eigenlijk super goed.
Nu duurde het eventjes voor haar (en mijn) angst voordat ik er weer op zat maar toen ik er eenmaal weer op zat moest de spanning er even uit bij ons beiden door even lekker rond te galopperen.
Het zadel lag hier enorm fijn bij alleen ik moest nog even flink naar mijn balans zoeken.

Mijn enige twijfel begint nu alleen te komen: wil ik wel een westernzadel voor haar?
Ik ben het komende jaar van plan om veel buiten te gaan rijden zodat er eerst ontspanning komt en ze recht kan worden.

Mijn vraag is eigenlijk of jullie eventueel nog anderen merken buiten Ghost, Barefoot, Edix,startrekk of Freeform kennen.
Ik zie regelmatig klassieke (spaanse) zadels voorbij komen waarvan de kussens te verplaatsen zijn, maar ik weet zelf totaal niet van wat voor kwaliteit deze zijn?

Edit: ze heeft ook een enorm naar voren gelegen rigging wat het al wat moeilijker maakt voor mij om een fijn engels boomlooszadel te vinden.

Mijn doel met haar is om komende tijd veel te gaan buitenrijden, hopelijk volgend jaar een keuring in Duitsland mee te kunnen rijden en ook te gaan springen en uiteindelijk de eventingsport in met haar. Ik begin mij alleen af te vragen of vooral die laatste dingen boomloos wel mogelijk gaan zijn..

Ik hoop dat iemand mij advies kan geven of in ieder geval tips :)


Er zijn zeker nog andere mooie merken zoals hidalgo en heather moffett. Maar eigenlijk heeft ieder merk wel voor en nadelen en zijn er vaak verschillende modellen die voor iedereen weer anders uitpakken.

Ik raad je daarom echt aan om ook andere modellen uit te proberen binnen de merken die je al gehad hebt! Bijvoorbeeld bij de ghost kunnen andere kussens een groot verschil maken en bij barefoot maakt het model echt uit. Zo vind ik een Cheyenne echt vreselijk om in te zitten, maar ik ben erg blij met mijn madrid. Maar een ander heeft dat vast weer andersom.

Jinte

Berichten: 4834
Geregistreerd: 08-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 17:24

Als probeersel geprobeerd voor onder mn Ghost Firenze. Ik zeg, goed gelukt *\o/* Doel was om m wat langer/breder te maken dan de originele pad, die ligt er gewoon ook niet helemaal lekker onder.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 17:39

Staat leuk zeg <3

Is je paard nu zo omhoog gebouwd of lijkt dat alleen maar zo? :wow:

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 17:44

Runa schreef:
Staat leuk zeg <3

Is je paard nu zo omhoog gebouwd of lijkt dat alleen maar zo? :wow:


Dit is een kruising met een Duitse herder :j :))

Jinte

Berichten: 4834
Geregistreerd: 08-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 17:48

Nee grond is daar niet helemaal gelijk. Had ook van de andere kant fotos maar daar lijkt t juist weer alsof ie een hoge achterhand heeft :')

Afbeelding

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 21:14

Ik vond de uitleg van maartje ook wel mooi :D

Maar ja dat geeft inderdaad weer een heel ander beeld, haha. Maar de pad blijft leuk!