[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
uudje
Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 13:38

pmarena schreef:
Leuk altijd wel schapenvachten +:)+

Die is wel heel wit met roze zeg....verbrandt dat neusje niet snel in de zomer...?

Nee hoor. Deze kleur is heel anders dan bij paarden die bijv een roze neus door een bles hebben. Daar zit namelijk geen pigment, dus verbranding. Mijn paard heeft wel pigment al is het veel lichter dan een zwarte neus. Maar door de pigment verbrand ze niet. Wel zijn haar ogen gevoelig bij vel licht. Daarom staat ze met veel zonlicht graag in de schaduw. Of ze krijgt een kap op met uv filter.


Kwetal
Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 13:56

tennan schreef:
Kan iemand hier mij misschien iets vertellen over de 'waterdichtheid' van suède/lorica bij Ghost? Dus stel dat ik eerst longeer in de regen, en daarna opstap... Zit ik dan te soppen in mijn zadel?

Eventueel is nubuck/vetleer ook een optie, dat is natuurlijk wel beter bestand tegen de regen. Zit wel weer wat minder stevig...

Hoop dat iemand hier ervaring heeft!


Ik heb hier antwoord op gegeven en toen bleef Bokt hangen ^)
Dus nog een keertje:
Hoe vaak longeer jij in de regen met een zadel er op???
Maar uiteraard wordt het nat, maar net als bij leer - je kunt het ook sprayen met waterafstotend spul voor textiel. Maar het is geen spons. De foam in de zitting zuigt geen water op. Je zou ook nog een seat saver kunnen aanschaffen en die er op doen als je zitting nat is geworden.
Endurance ruiters bestellen dit vaak, omdat ze tijdens de wedstrijd vaak met water koelen en dan wordt alles behoorlijk nat.
Conclusie: je krijgt wel een vochtige bips, maar meer niet.
:o

mindful
Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 14:26

uudje schreef:
Stil hier! ;) :j
Vandeweek een schapenvacht besteld. Is de bedoeling dat straks op mijn nieuwe ghost komt te liggen. Maar voor de foto even op de bbpad gelegt. Vind het wel heel stoer staan op viking paard.
[ [url=m/6cxhSS.jpg]Afbeelding[/url] ]

<3 leuk om hem hier tegen te komen **\O/**

uudje
Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 19:37

@mindful
Dank je wel. Maar er zijn al diverse topics van Fimke. Ook als veulen. Maar ben niet meer zo heel actief op bokt. Eigenlijk alleen af en toe op dit topic.

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 23:21

Zijn er al eerdere ervaringen met deze barebackpad? [ img ]

Gladijs
Berichten: 532
Geregistreerd: 11-04-14

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 08:01

Ja ik heb er 1. Ik vind het een geweldig ding. Leen hem ook regelmatig uit aan mensen omdat ze het willen proberen of tijdelijk geen zadel hebben. De grip is bijna heftig te noemen _O- ik heb er moosgummi inlagen in zitten en beide pony’s reageren super.. je zit wel erg ingesloten, als je de wrongen niet gewent bent is dat wel even wennen.

Anoniem

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 23:40

Weet iemand een zwart zadelvormig
Dekje dat goed onder een ghost ( normale maat) past Met wol of iig zachte onderkant?
En enigzins betaalbaar?
Heb n kifra pad maar die zijn er niet in zwart.

Buitenzinnig
Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 09:24

Grandeur (kan je via mij passend onder je Ghost bestellen ) of van ghost zelf

Passervice voor boomloze zadels; Ghost, Barefoot, Trekker

uudje
Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 00:29

Anoniem schreef:
Weet iemand een zwart zadelvormig
Dekje dat goed onder een ghost ( normale maat) past Met wol of iig zachte onderkant?
En enigzins betaalbaar?
Heb n kifra pad maar die zijn er niet in zwart.

Waarom koop je dan niet een ghost dekje met wollen onderkant? En grandeur is inderdaad altijd supermooi. Je kunt ook eens op fb kijken. Bij JV zadeldekjes. Ze maakt dekjes naar jou keuze voor een leuke prijs. Je moet er alleen zelf inlages in doen.

Sheran
Berichten: 17235
Geregistreerd: 20-10-07

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 01:35

JV had ik inderdaad ook ooit bij iemand gezien. Ik wilde net zeggen: dat zag er wel goed uit (al heb ik geen persoonlijke ervaring)
En Uudje, wat een bijzondere kleur heeft je paard! Dat ziet er wel stoer uit inderdaad, met dat vachtje :j


Ik heb vandaag mijn wedstrijddebuut gehad met mijn bijrijdpaard. Ben na even twijfelen toch boomloos gestart op mijn London! (met hipsaver en andere wrongen naar aanleiding van alle tips die ik van jullie kreeg :') ). Geen opmerkingen gehad over mijn zadel en gewoon een 7 voor houding en zit (ik had erger verwacht :'). Dus hier nog even een filmpje voor mensen die willen zien hoe een London er op een wedstrijd uitziet en voor degenen die wilden weten of de hipsaver inderdaad verschil heft gemaakt :') )



Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

uudje
Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 16:52

Je proef ziet er netjes uit hoor sheran. Je zit nu ook veel mooier rechtop. Super!

dianaw33
Berichten: 1883
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 18:15

Vraagje, staat de zittingmaat van een barefoot cheyenne toevallig ergens in het zadel?

Anoniem

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 18:18

Er staat als het goed is een serienummer in..

dianaw33
Berichten: 1883
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 18:21

Anoniem schreef:
Er staat als het goed is een serienummer in..

en wat is dan de zittingmaat in dat nummer? ik heb het zadel zelf niet hier, maar probeer een kennis te helpen die er een wil kopen en er de ballen verstand van heeft.


dianaw33
Berichten: 1883
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 18:25


kraakte
Berichten: 3076
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 19:01

Ik heb t er maar aan gewaagd en t dekje afgeknipt. Kwam telkens net in de knoei met de singel en de onderkant van t dekje
Benieuwd of t nog gaat rafelen
[ img ]

Iemand trouwens tips voor vreselijk krakende beugelriemen? Zijn van dry tex... zal leer op t zadel minder krakerig zijn?

[o]

belindaap88
Berichten: 300
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 21:10

Kenyada schreef:
Ik heb t er maar aan gewaagd en t dekje afgeknipt. Kwam telkens net in de knoei met de singel en de onderkant van t dekje
Benieuwd of t nog gaat rafelen
[ [url=m/lM99d1.jpg]Afbeelding[/url] ]

Iemand trouwens tips voor vreselijk krakende beugelriemen? Zijn van dry tex... zal leer op t zadel minder krakerig zijn?


Ooit hetzelfde zadel gehad met drytex beugels, dramatisch dat gekraak. Met leren beugelriemen veel minder last!

Kiki1995
Berichten: 1077
Geregistreerd: 14-01-15
Woonplaats: Achterhoek

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 00:40

Ben langzaam op onderzoek uit naar boomloze zadels. Heb nog nooit eerder in een boomloze gezeten dus heb zelf geen idee (wil een keer een testzadel uitproberen als het zo ver is).

Nu lees ik heel veel over mensen die vinden dat een boomloos zadel slecht is, dat je alleen maar met boom moet rijden omdat dat de meeste support geeft aan de rug van je paard. Hoe staan jullie daar in? Is boomloos beter/slechter dan een met boom? Of is het niet te vergelijken?
Ik zoek gewoon een fijn zadel om lekker rustig lange ritten in te maken :)

Things never happen the same way twice, dear one.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 08:11

Kiki1995 schreef:
Ben langzaam op onderzoek uit naar boomloze zadels. Heb nog nooit eerder in een boomloze gezeten dus heb zelf geen idee (wil een keer een testzadel uitproberen als het zo ver is).

Nu lees ik heel veel over mensen die vinden dat een boomloos zadel slecht is, dat je alleen maar met boom moet rijden omdat dat de meeste support geeft aan de rug van je paard. Hoe staan jullie daar in? Is boomloos beter/slechter dan een met boom? Of is het niet te vergelijken?
Ik zoek gewoon een fijn zadel om lekker rustig lange ritten in te maken :)


De boomloze zadels van tegenwoordig zijn echt geen slappe vodjes meer waar je maar beter niet mee moet rijden hoor ;)
Dat zijn goed doordachte producten, waarbij ruggengraatvrijheid en demping ofwel al in het zadel zit ofwel in de bijbehorende pad.
Het is qua zit misschien niet zo goed te vergelijken: de meeste boomloze zadels verlangen dat jij als ruiter wat meer onafhankelijk zit.
Per merk is het verschillend hoe het aanvoelt voor zowel jou als je paard, dat zul je moeten uitproberen (maar gelukkig zijn er passervices). Ik heb meerdere paarden boomloos gereden. Mijn merrie tot een tijdje terug ook, maar bij haar zijn we uiteindelijk toch uitgekomen op een boomzadel, omdat dat op haar beter ligt rondom het schoudergebied. De twee paarden die ik daarvoor reed, liepen juist heel fijn onder boomloos (de ene onder Ghost, de andere onder Barefoot).

Achterom
Berichten: 23024
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 09:48

Kiki1995 schreef:
Ben langzaam op onderzoek uit naar boomloze zadels. Heb nog nooit eerder in een boomloze gezeten dus heb zelf geen idee (wil een keer een testzadel uitproberen als het zo ver is).

Nu lees ik heel veel over mensen die vinden dat een boomloos zadel slecht is, dat je alleen maar met boom moet rijden omdat dat de meeste support geeft aan de rug van je paard. Hoe staan jullie daar in? Is boomloos beter/slechter dan een met boom? Of is het niet te vergelijken?
Ik zoek gewoon een fijn zadel om lekker rustig lange ritten in te maken :)

Je woont in de Achterhoek (net als ik) en daar zijn de meeste mensen in de paardenwereld nogal conservatief. Niks mis mee hoor, maar je krijgt dan vaak dat soort reacties.
Ik zou zeggen: bekijk meerdere opties en vorm je eigen oordeel :)
Aan mijn boomloos zadel zie je trouwens niet eens dat het boomloos is, in eerste instantie zie je gewoon een westernzadel :)
Om even een misverstand voor te zijn: ook een boomloos zadel moet passen, dus laat je goed adviseren. Ik was heel blij met de passervice van Ella, het voordeel is dan dat je meerdere zadels kunt uitproberen, zij kritisch meekijkt en omdat ze zelf niets verkoopt is ze volledig onafhankelijk :)

tjaakje
Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 09:52

Boomloze zadels zijn er in vele kwaliteiten te krijgen. Van vodjes met beugels tot kwalitatief zeer goede en stevige zadels. Mensen die weinig van boomloze zadels af weten, baseren hun mening vaak op ervaring met 1 boomloos zadel. Terwijl ook voor boomloos geldt: het zadel moet goed passen op het paard en bij de ruiter. Het zou ook onzin zijn om boomzadels af te schrijven op de ervaring met 1 slecht passend boomzadel op 1 paard. Als je met hulp van een passervice op zoek gaat naar een boomloos zadel die bij jou en je paard past, is dat zeker niet slechter dan een goed passend boomzadel.

Handgemaakt in Nederland: twisted en slanted stijgbeugels. www.groningstuig.nl

Kiki1995
Berichten: 1077
Geregistreerd: 14-01-15
Woonplaats: Achterhoek

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 11:12

Ik wou zeker een passervice laten komen en iemand met verstand er naar laten kijken, want ik heb zelf dus geen idee van hoe of wat. Ik moet even kijken wat er in de buurt zit hier (omgeving Vorden/Zutphen).
Zijn boomloze zadels ook gewoon voor de maat dikke kont te krijgen? Ik heb zeker 18" nodig, heb altijd al een iets breder derriere gehad en niet alle zadels zitten even lekker :')

Things never happen the same way twice, dear one.

DubbelFun
Berichten: 88630
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 11:28

18" western of engels ??

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 13:33

18 inch dressuur moet zeker lukken hoor, is wel afhankelijk ook van het formaat paard/pony.
Er is tegenwoordig zoveel keuze, veel ook wat niet van "gewoon boomzadel" te onderscheiden is.

Niet alle dwalers bennen verdwaald


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: xSCWx en 68 bezoekers