[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
uudje
Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 23:15

Kenyada schreef:
Iemand ervaring met n barefoot dekje op maar knippen?
Heb n oude London pad, die wil ik op zich wel op maat knippen zodat ie fatsoenlijk onder mn adjust past maar ben bang dat t gaat rafelen. Stikken met n bies zou kunnen maar is natuurlijk veel werk omdat ie zo dik is.

[ [url=m/fcggVi.jpg]Afbeelding[/url] ]

Je kunt het denk ik ook wel stikken zonder bies, maar is minder mooi. Ikzelf zou er voor kiezen om een ander dekje te kopen. Zijn best vaak ook tweedehands te koop.


kraakte
Berichten: 3076
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Gelderland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 23:17

Ja ik heb er wel al eentje, maar vind t wel fijn om er twee te hebben, denk dat ik t maar gewoon ga proberen.

[o]

pmarena
Berichten: 48049
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 12:00

Als je de bies niet door laat lopen zal het er niet mooi uitzien. Maar als je het verder wel netjes dichtnaait dan zal het best functioneel zijn.

Sinds de Wellington zadels er zijn heeft Barefoot trouwens ook een witte vierkant pad in het assortiment:
https://barefoot-saddle.nl/zadeltoebeho ... s-inlages/

Sheran
Berichten: 17234
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 14:23

Thanks! Mooi :) Maar die prijzen ;( %) #)
Ik heb een oproepje gezet op de fb-verkooppagina, hopelijk heeft iemand nog iets tweedehands liggen.

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

Vera55
Berichten: 29
Geregistreerd: 04-05-19

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 10:03

Hallo! Weet iemand in de buurt van Drenthe een zadelpasservice voor boomloze zadels?
Ik heb al heel lang een boomlooszadel voor mijn KWPN en dat werkte super maar sinds kort schuift hij steeds naar achteren, wat kan hier de oorzaak van zijn?

DubbelFun
Berichten: 88620
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 10:50


Maartje1990
Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 11:38

Vera55 schreef:
Hallo! Weet iemand in de buurt van Drenthe een zadelpasservice voor boomloze zadels?
Ik heb al heel lang een boomlooszadel voor mijn KWPN en dat werkte super maar sinds kort schuift hij steeds naar achteren, wat kan hier de oorzaak van zijn?


Buitenzinnig!

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

Vena
Berichten: 95
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 21:17

Kenyada schreef:
Iemand ervaring met n barefoot dekje op maar knippen?
Heb n oude London pad, die wil ik op zich wel op maat knippen zodat ie fatsoenlijk onder mn adjust past maar ben bang dat t gaat rafelen. Stikken met n bies zou kunnen maar is natuurlijk veel werk omdat ie zo dik is.


Ik heb mijn barefootpad ingekort, gewoon afgeknipt en daarna met zwarte fleece een nieuwe bies genaaid, zodat de randen zacht zijn. Wel met een degelijke oude naaimachine (nog van oma), maar dat ging prima en het zit nu na 2 jaar nog steeds prima.

Sheran
Berichten: 17234
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 20:55

Vandaag mijn London erop gelegd. Eerst de pommel los, ik dacht dat ik daar een foto van had maar blijkbaar mislukt of niet opgeslagen... Hij sloot wel perfect aan! Dit is een foto van het zadel na het rijden:


[ img ]


Ziet er dacht ik wel ok uit? (Halfpad onder dekje).

Ik blijf echter enorm naar voren vallen/naar voren geduwd worden. Zodanig dat mijn knieën over het zweetblad komen. En mijn onderbenen vallen naar achteren. Ik weet dat de zit weer even wennen is, maar dit kreeg ik met de beste wil van de wereld niet goed. Weet iemand hoe dit op te lossen? Beugels langer? Dan schoof ik een beetje door de beugel, maar dat kan mijn verslechterde zit zijn.

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

Otti1977
Berichten: 3040
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 21:03

Ik kan ook niet op de London zitten.. op de Barrydale zit ik heerlijk.

Sheran
Berichten: 17234
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 21:27

Zou dat het zijn? Je ziet het probleem in mindere mate ook op deze 2 filmpjes:



Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

Buitenzinnig
Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 09:32

Ziet er goed uit, jullie rijden! Ik zou je beugels niet langer doen, je ziet dat in draf je benen ook nog wat heen en weer gaan. Als je nog langer gaat dan gaan ze helemaal zwabberen. Ik zou dan eerder voor korter gaan, maar dan kom je helemaal over de voorkant van het zweetblad heen.

Voor zover ik het goed kan zien op de filmpjes krijg ik het idee dat jou bovenbeen eigenlijk wat te lang is om goed bij dit model te passen.

Ik zou je ook aanraden om bv. de Barrydale een keer te testen, ik denk dat die mooier bij jou been aansluit qua wrong, en geeft je daarin ook iets meer steun

Passervice voor boomloze zadels; Ghost, Barefoot, Trekker

pmarena
Berichten: 48049
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 09:47

Je hebt wel behoorlijke stelten, en het zijn al oude filmpjes. Kan het zijn dat je wellicht ook nog een kilootje er bij gesprokkeld hebt in de afgelopen jaren? Want op de filmpjes is het allemaal net aan en als er dan nog een extra randje kont bij komt dan kan het net te veel worden want die bovenbenen hebben door de lengte al zoveel ruimte nodig :)

maralyn
Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 14:29

Wie kan mij een antwoord geven.

Pommel s is te smal.
M is echt te groot.

En nu??

Er zitten trouwens enorm dunne inlages in de pad, misschien goed om te weten.
Wil graag dikkere.

Zadel trekt op de schoft. Paard vind dat duidelijk niet fijn.

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

Eveyy
Berichten: 1655
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Tilburg

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 15:21

De pommels van Edix zitten qua maat tussen die van Barefoot in, en passen gewoon in de zadels. Dat zou je kunnen proberen. Was dé oplossing voor een stagenootje waarvan haar verzorgtinker tussen de M en L van Barefoot in zat.

Whatever works

maralyn
Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 15:27

En welke zou dan geschikt zijn?
Omdat ik tussen een s en een m zit.

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

Sheran
Berichten: 17234
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 15:39

pmarena schreef:
Je hebt wel behoorlijke stelten, en het zijn al oude filmpjes. Kan het zijn dat je wellicht ook nog een kilootje er bij gesprokkeld hebt in de afgelopen jaren? Want op de filmpjes is het allemaal net aan en als er dan nog een extra randje kont bij komt dan kan het net te veel worden want die bovenbenen hebben door de lengte al zoveel ruimte nodig :)


Helaas niet, was het maar waar :')
Ik heb idd erg lange benen.


Barrydale heb ik nooit geprobeerd. Vooral omdat ik hem lelijk vond :P maar ik zou hem best eens willen testen. Er zit hier alleen niks in de buurt geloof ik, opsturen gast ook niet wegens geen officieel adres hier.

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 16:29

Eveyy schreef:
De pommels van Edix zitten qua maat tussen die van Barefoot in, en passen gewoon in de zadels. Dat zou je kunnen proberen. Was dé oplossing voor een stagenootje waarvan haar verzorgtinker tussen de M en L van Barefoot in zat.


Interessant, ga ik ook eens bekijken

Dioxide
Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 17:53

Ik kom even ongegeneerd binnenvallen voor advies :o

Sinds kort heb ik een Edix Libre zadel, met daar onder de bijpassende Libre pad met Merino wol en 3-mesh inlages. De Edix maat L pommel is voor het fijne iets te laag bij de schoft, de Edix M pommel is te krap aan de zijkant van de schoft - een Barefoot pommel maat L geeft iets meer ruimte.

Zou ik door wat te spelen met shims het zadel nog een paar millimeter hoger kunnen leggen rond de schoft? Voor de rest ligt het prima en drukt of schuift het ook niet o.i.d.

En zou ik eventueel ook dubbele inlages kunnen gebruiken in een pad? Dus 3-mesh met daar onder (rugzijde) heavy duty of neopreen inlages? Dat het dan iets ten koste gaat van het close contact gevoel maakt me niet veel uit, maar schadelijk is het niet toch?

We'll ride the spiral to the end and may just go where no one's been

Buitenzinnig
Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 20:22

Sheran schreef:
pmarena schreef:
Je hebt wel behoorlijke stelten, en het zijn al oude filmpjes. Kan het zijn dat je wellicht ook nog een kilootje er bij gesprokkeld hebt in de afgelopen jaren? Want op de filmpjes is het allemaal net aan en als er dan nog een extra randje kont bij komt dan kan het net te veel worden want die bovenbenen hebben door de lengte al zoveel ruimte nodig :)


Helaas niet, was het maar waar :')
Ik heb idd erg lange benen.


Barrydale heb ik nooit geprobeerd. Vooral omdat ik hem lelijk vond :P maar ik zou hem best eens willen testen. Er zit hier alleen niks in de buurt geloof ik, opsturen gast ook niet wegens geen officieel adres hier.


Je kunt hem ook naar een postnl afhaalpunt laten sturen.. je mag mij gerust berichten voor meer informatie hoor!

Passervice voor boomloze zadels; Ghost, Barefoot, Trekker

Maartje1990
Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 23:02

maralyn schreef:
Wie kan mij een antwoord geven.

Pommel s is te smal.
M is echt te groot.

En nu??

Er zitten trouwens enorm dunne inlages in de pad, misschien goed om te weten.
Wil graag dikkere.

Zadel trekt op de schoft. Paard vind dat duidelijk niet fijn.


En je hebt ze wel bloot op de rug gepast?

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

Sheran
Berichten: 17234
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 23:06

Sorry Dioxide, ik kan daar niks zinnigs over zeggen!

Bedankt voor je reactive Buitenzinnig, dat afhaalpunt is een goed idee! Ik denk dat ik dat wel even een kans ga geven in januari, na de kerst :) Als ik fijner in de Barrydale zit lijkt het me wel de moeite waard. De Wellington vind ik er trouwens ook heel erg mooi uitzien.


Ik heb mijn instructrice gevraagd om vandaag even een filmpje te maken op het paard dat ik nu rij. Daar kun je zien dat mijn benen best wel wiebelig zijn en dat ik nog moeite heb met de balans. Het zat al wel weer iets beter dan gisteren, ik heb het zadel nu iets verder naar voren gelegd en iets verder naar achteren op de onderliggende pad. Ik twijfel inderdaad nog wel, ook door jullie opmerkingen, of het zadel me wel past. Wat denken jullie hier? Stap is niet gefilmd, wel draf en galop.


Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

maralyn
Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 23:23

Maartje1990 schreef:
maralyn schreef:
Wie kan mij een antwoord geven.

Pommel s is te smal.
M is echt te groot.

En nu??

Er zitten trouwens enorm dunne inlages in de pad, misschien goed om te weten.
Wil graag dikkere.

Zadel trekt op de schoft. Paard vind dat duidelijk niet fijn.


En je hebt ze wel bloot op de rug gepast?


De mallen sowieso.
En de pommel maat m in het zadel ja :)
Touwtest falen we ook hard wegens ruimte gebrek.

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

pmarena
Berichten: 48049
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 10:39

maralyn schreef:
Wie kan mij een antwoord geven.

Pommel s is te smal.
M is echt te groot.

En nu??

Er zitten trouwens enorm dunne inlages in de pad, misschien goed om te weten.
Wil graag dikkere.

Zadel trekt op de schoft. Paard vind dat duidelijk niet fijn.


Allereerst rijst de vraag of je wel goed gepast hebt met de pommels, echt op de plek waar ze horen te liggen? Want dat gaat nog wel eens fout. Je hebt niet toevallig foto's gemaakt...? :)

Bij twijfel kiezen we altijd liefst voor de net iets bredere pommel, dan voor de net iets te krappe. Maar als je zegt dat er teveel bovenop de schoft drukt dan zou je met extra inlages moeten werken om het geheel wat meer omhoog te tillen. Zeker als de halstertouwtest ook niet goed gaat, dan voldoen de inlages blijkbaar niet, als alles op de juiste plek lag en de test goed uitgevoerd is :)

Je zou natuurlijk ook een zadelpasservice kunnen overwegen? Dan weet je zeker dat alles op de juiste manier bekeken wordt, kan je in 1 ochtend of middag verschillende potentiële oplossingen proberen, verschillende pommels / pads / inlages proberen en eventueel ook wat andere zadels testen.

In principe zou je na zo'n bezoekje dan een oplossing in de 1 of andere vorm moeten hebben :)

pmarena
Berichten: 48049
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 10:40

Sheran schreef:
Sorry Dioxide, ik kan daar niks zinnigs over zeggen!

Bedankt voor je reactive Buitenzinnig, dat afhaalpunt is een goed idee! Ik denk dat ik dat wel even een kans ga geven in januari, na de kerst :) Als ik fijner in de Barrydale zit lijkt het me wel de moeite waard. De Wellington vind ik er trouwens ook heel erg mooi uitzien.


Ik heb mijn instructrice gevraagd om vandaag even een filmpje te maken op het paard dat ik nu rij. Daar kun je zien dat mijn benen best wel wiebelig zijn en dat ik nog moeite heb met de balans. Het zat al wel weer iets beter dan gisteren, ik heb het zadel nu iets verder naar voren gelegd en iets verder naar achteren op de onderliggende pad. Ik twijfel inderdaad nog wel, ook door jullie opmerkingen, of het zadel me wel past. Wat denken jullie hier? Stap is niet gefilmd, wel draf en galop.

[ Video ]


Ik krijg van het filmpje toch niet direct de indruk dat je nu echt te weinig ruimte hebt in het zadel.
Het rijden in zijn geheel ziet er wat onrustig uit, dat wel inderdaad. Wel een leuke combinatie :)

Heb je eigenlijk iets van klittenband wrongen onder de kniestukken?

Ik vind je netter in je zadel zitten dan de ruiter die af en toe door het beeld komt :o


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: carin0903, dieseltje09, GrapeshotBot, smiley en 53 bezoekers