Fairfax/Thorowgood/Kent & Master zadels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Silly1972
Berichten: 14770
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Fairfax/Thorowgood/Kent & Master zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 12:36

Zijn er ook bruine kent & masters?

[PP] [VOLG] Bonte Cashmiro van jaarling tot ............
Ceasar ter linden x Harmony 6 maart 2017 geboren


Folani
Berichten: 45
Geregistreerd: 08-08-15

Re: Fairfax/Thorowgood/Kent & Master zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 12:42

@silly1972 de springzadels zijn ook in het bruin, die heb ik namelijk, de dressuurzadels zijn er geloof ik alleen in het zwart.

Silly1972
Berichten: 14770
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Fairfax/Thorowgood/Kent & Master zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 12:50

Oke ging mij juist om een dressuurzadel

[PP] [VOLG] Bonte Cashmiro van jaarling tot ............
Ceasar ter linden x Harmony 6 maart 2017 geboren

Zinzi_jewel
Berichten: 8695
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Fairfax/Thorowgood/Kent & Master zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 13:02

Heb al bruine gezien op MP
Dus zullen er zeker zijn
Vraag eens aan een dealer.

Chasing Dreams ...

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Fairfax/Thorowgood/Kent & Master zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 13:33

Een vraagje voor degene die de dressuur zadels hebben van kent master en thorowgood. Bied het zadel wel enigszins steun aan je zit? Ik heb namelijk een coördinatie stoornis en gelukkig heb ik er weinig last meer van maar merk ik het zeker nog wel met rijden tijdens een overgang van deaf naar galop of galop weer terug naar draf en van draf naar middendraf, dat ik echt zoekende ben naar mijn balans. Mijn huidige Tekna zadel biedt mij te weinig steun. Echter houd ik ook niet van dat ik volledig zit opgesloten in het zadel. Dus een mooie balans daar ben ik zoekende in.

boemel
Berichten: 8269
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Fairfax/Thorowgood/Kent & Master zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 13:37

Stomme vraag misschien, maar maakt een kunststof zadel (Thorrowgood) geen lawaai?

Zadel van mn geblesseerde merrie is inmiddels aangepast naar mn nieuwe paard.

Blessure lijkt genezen, maar wil eerst zeker zijn dat t paard goed blijft voor ik een zadel op maat laat maken voor haar.
Denk er aan is met een kunststof zadel te beginnen.
Alleen als daar herrie vanaf komt,hoef ik daar met mn hittepit niet aan te beginnen :D

M1+10

k_m
Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Fairfax/Thorowgood/Kent & Master zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 14:15

Mijn thorowgood dressuur maakt geen lawaai, haha.

Zinzi_jewel
Berichten: 8695
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 14:27

Ik kon fijn zitten in mijn kent en master
Had de dikke wrong zelfs eraf gehaald en een dunne eronder gezet

Chasing Dreams ...

boemel
Berichten: 8269
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 14:32

k_m schreef:
Mijn thorowgood dressuur maakt geen lawaai, haha.


Mooi! Kan die straks ook op mn lijstje :D

M1+10

maralyn
Berichten: 10400
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 15:29

HorseTimeXL schreef:
Een vraagje voor degene die de dressuur zadels hebben van kent master en thorowgood. Bied het zadel wel enigszins steun aan je zit? Ik heb namelijk een coördinatie stoornis en gelukkig heb ik er weinig last meer van maar merk ik het zeker nog wel met rijden tijdens een overgang van deaf naar galop of galop weer terug naar draf en van draf naar middendraf, dat ik echt zoekende ben naar mijn balans. Mijn huidige Tekna zadel biedt mij te weinig steun. Echter houd ik ook niet van dat ik volledig zit opgesloten in het zadel. Dus een mooie balans daar ben ik zoekende in.


Ik heb erg veel steun in tg. Maar met mijn gel zitting er bij op, ben ik niet uit mijn zadel te krijgen!!!

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

Jessix
Berichten: 16382
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 16:12

Silly1972 schreef:
Zijn er ook bruine kent & masters?

Ik heb een bruine en een zwarte cob dressuur. Alleen is de bruine 17" en heb ik liever 17,5" dus als ik die een keer tegenkom ben ik nog blijer.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 16:17

maralyn schreef:
HorseTimeXL schreef:
Een vraagje voor degene die de dressuur zadels hebben van kent master en thorowgood. Bied het zadel wel enigszins steun aan je zit? Ik heb namelijk een coördinatie stoornis en gelukkig heb ik er weinig last meer van maar merk ik het zeker nog wel met rijden tijdens een overgang van deaf naar galop of galop weer terug naar draf en van draf naar middendraf, dat ik echt zoekende ben naar mijn balans. Mijn huidige Tekna zadel biedt mij te weinig steun. Echter houd ik ook niet van dat ik volledig zit opgesloten in het zadel. Dus een mooie balans daar ben ik zoekende in.


Ik heb erg veel steun in tg. Maar met mijn gel zitting er bij op, ben ik niet uit mijn zadel te krijgen!!!


O dat klinkt goed! Zijn de Thorowgood ook gewoon met wol op te vullen enz? Of zit er met de tekna ook een schuimlaag waardoor het moeilijker gaat?

Edit: had net gevonden dat het idd 100 procent wol is. Dan klinkt dit zadel ook wel echt interessant :). Ik heb ook kentaur op het oog alleen vind ik de thorowgood en kent masters toch net interessanter doordat kopijzer ook helemaal aan te passen is.

Silly1972
Berichten: 14770
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 16:44

Zinzi_jewel schreef:
Ik kon fijn zitten in mijn kent en master
Had de dikke wrong zelfs eraf gehaald en een dunne eronder gezet


Die ik had zat ook heel fijn

[PP] [VOLG] Bonte Cashmiro van jaarling tot ............
Ceasar ter linden x Harmony 6 maart 2017 geboren

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Fairfax/Thorowgood/Kent & Master zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 16:49

Dan is het toch wel de moeite de zadelmaker te laten komen. De zadelmaker die ik voor ogen hebt dealt in al die zadels. Ook Fairfax maar dat is mij gewoon net te duur. En moet het zelf ook voelen natuurlijk. Maar het op maat maken laat ik over aan de zadelmaker dat zie ik echt niet.

Dus jullie hadden niet het gevoel dat je (op) het zadel zat zeg maar wel erin? Denk toch dat dat zadel ook gewoon te krap voor mij is. Soms kom ik met m’n knieën bijna over de wrongen.

boemel
Berichten: 8269
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 16:53

HorseTimeXL schreef:
Dan is het toch wel de moeite de zadelmaker te laten komen. De zadelmaker die ik voor ogen hebt dealt in al die zadels. Ook Fairfax maar dat is mij gewoon net te duur. En moet het zelf ook voelen natuurlijk. Maar het op maat maken laat ik over aan de zadelmaker dat zie ik echt niet.

Dus jullie hadden niet het gevoel dat je (op) het zadel zat zeg maar wel erin? Denk toch dat dat zadel ook gewoon te krap voor mij is. Soms kom ik met m’n knieën bijna over de wrongen.


Dat probleem had ik ook.
Na 2 weken schoven mn knieën echt eroverheen. Kreeg er helemaal plekken van.
Gelukkig nam de zadelmaker het zadel terug.

Ik ben 174cm, redelijk lange benen. Zadel was 17,5".

M1+10

Silly1972
Berichten: 14770
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 16:57

HorseTimeXL schreef:
Dan is het toch wel de moeite de zadelmaker te laten komen. De zadelmaker die ik voor ogen hebt dealt in al die zadels. Ook Fairfax maar dat is mij gewoon net te duur. En moet het zelf ook voelen natuurlijk. Maar het op maat maken laat ik over aan de zadelmaker dat zie ik echt niet.

Dus jullie hadden niet het gevoel dat je (op) het zadel zat zeg maar wel erin? Denk toch dat dat zadel ook gewoon te krap voor mij is. Soms kom ik met m’n knieën bijna over de wrongen.


Mag ik vragen welke zadelmaker dat is?

Ik ben net zo lang en had dat gevoel niet
Laatst bijgewerkt door Silly1972 op 06-01-21 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt

[PP] [VOLG] Bonte Cashmiro van jaarling tot ............
Ceasar ter linden x Harmony 6 maart 2017 geboren

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 16:58

Ja ik heb zelfs een 17 inch en ben 181. Ben best smal van mezelf (maat 36/38) maar m’n benen zijn ook redelijk lang (m’n boven lichaam is relatief wel langer). Daardoor zit ik denk ik ook niet helemaal goed en veel te ver maar achteren. Heel stom, dat ik dat toen niet zag. Maar het was allemaal nieuw. Eerste eigen paard, eerste zadel..

upendo
Berichten: 22259
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-21 16:59

Ik heb best lange benen maar ik zit in mijn Gareth echt als een huis. :)

Die is juist geschikt voor wat langere benen heb ik het idee. Mijn vriendin is 10 cm korter en die zit er niet stabiel in.

Hoop onwijs dat mijn zadels ook zullen passen op mijn volgende paard..

Zinzi_jewel
Berichten: 8695
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Fairfax/Thorowgood/Kent & Master zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 18:22

En veel mensen zitten met te korte beugels in t zadel .
Ik heb 17,5 inch nu
Maar had 18 kent en master en met de dikke wrong telkens ruzie
Nu ander merk zadel ( wintec isabelle) 17,5 inch
Beugels 2 gaten langer en zit als n huis

Chasing Dreams ...

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Fairfax/Thorowgood/Kent & Master zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 18:41

Wat merken jullie van verschil tussen de thorowgood en de kent en masters. Ik weet dat thorowgood de kunstof versie is van de kent en masters en verder nagenoeg gelijk, maar toch vraag ik me af of je dat verschil in gebruik ook merkt.

Ik wilde de zadelmaker laten komen in april vorig jaar. Door corona kon dat niet doorgaan en daarna is mijn merrie kreupel geworden, dus dat nieuwe zadel is van de baan gegaan nu ze voorlopig nog kreupel is. Stilletjes hoop ik dat we van het voorjaar weer kunnen opbouwen.

Nu denk ik alleen dat we t nog rustiger aan gaan doen als vorig jaar t oorspronkelijke plan was, dus misschien dat ik dan ga kijken naar een thorowgood ipv kent en masters. Maar vraag me af of je dat kwaliteitsverschil in gebruik merkt? Dat kunstof toch een hardere zit heeft dan leer?

Zinzi_jewel
Berichten: 8695
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Fairfax/Thorowgood/Kent & Master zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 18:55

Vindt leer altijd fijner
Maar komt ook omdat ik van zadels poetsen houdt. Haha
Nu 2x wintec op onze paardjes ook geen leer dus.
Gewoon omdat wintec model top passte maar geen budget voor bates .

Chasing Dreams ...

k_m
Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Fairfax/Thorowgood/Kent & Master zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 21:17

Mijn thorowgood is na een jaar nog heel netjes. Gebruik hem wel Max 3x in de week. Heb hem mss 2 keer gepoetst.. lederen stukken even met vet en de rest nat doekje. Zal van de week nog eens een foto maken. Ik heb er ook mee gesprongen :+ maar dat is met die knie blokken echt niet ideaal.

Vraag me af of mijn paard een spring zadeltje zou passen, hij heeft van de dressuur versie de high wither..

JoycexEnya
Berichten: 5944
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 21:46

Ik kom even binnenvallen, mijn tinker heeft een Harry horse zadel maar schuift ontiegelijk. Ook door mijn paard word ik naar buiten gedrukt.

Me instructrice zei dat de kussen platter moeten en een breder kussenkanaal, hebben deze zadels dit?
Kent en master en thorowgood.

Enya&Betsy
Enya Klasse I-4 (107 goedgekeurde km's)
Youtubekanaal: http://www.youtube.com/user/SvennForEver

Niqui
Berichten: 2109
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 22:07

Wij hadden een KM vz èn dressuurzadel. Het vz is prima, altijd geweest ook. Dus dachten we; we kopen er nog een KM dressuurzadel bij, ook in het cobmodel. En het gekke is, dat heeft nooit goed gelegen, ondanks dat er meerdere zadelfitters naar gekeken hebben. Dus hebben we het uiteindelijk maar verkocht. Je kunt er dus niet altijd vanuit gaan dat de pasvorm van een merk of type gelijk is.

Joyce: het KM cob model is inderdaad vrij plat en heeft een driepunts singel die goed werkt bij rondgeribte paarden.

k_m
Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Fairfax/Thorowgood/Kent & Master zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 22:09

Het cob model is heel goed geschikt voor rondere paarden inderdaad.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: afkepieteke, annahiltlady, ardanwan, Noor17 en 9 bezoekers