Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 16:58

jokari schreef:
ik rij meestal met sidepull, af en toe met kaptoom maar dat blijkt toch moeilijker voor paardlief.

Wat mij vaak opvalt : veel sidepulls hebben keelriemen zoals een gewoon hoofdstel. Dat is toch niets waard ? Ik eis absoluut een kaakriem - daardoor vallen veel modellen gewoon al onmiddellijk af bij mij. En die keelriem sloop ik toch maar.
Ik heb 1 fijn model met kaakriem maar zou eigenlijk wel een tweede willen. FRA heeft, als ik mij goed herinner, maar 1 model met kaakriem, maar die heeft dan een ronde neusriem, en dat wil ik niet.

Iemand hier die een sidepull met kaaksriem én met platte neusriem heeft en mij het merk kan meedelen ?

Captain, je moet het neusje er meer uitrijden, hij loopt achter de loodlijn. :P :P
Ik wou dat ik zo kon rijden met mijn pony, is echt nog geen optie. :)


Micklem? Of barefoot heeft er ook eentje

jokari

Berichten: 8763
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 17:54

Appelflapje, die oplossing van jou is er eentje om te onthouden. :j

Barefoot vind ik vaak erg mooie spullen maar daar lijkt geen model met platte neusriem bij te zitten. Tenzij ik er grandioos over kijk. :D

De Micklem... Weet niet, als sidepull kan ie me niet overtuigen.

Bedankt voor het meedenken. :)

Ik heb sinds kort de FRA "love" schaartjes liggen, die moet ik nog testen, benieuwd hoe ze daar gaat op reageren. Normaal is maflinger op de zit te rijden, maar ze durft nogal eens in paniekmodus gaan. De schaartjes zijn meer voor mijn psychologische gemoedsrust dan wat anders, voor haar gaat het niet veel uitmaken, denk ik.

tiwi1969

Berichten: 7636
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 18:37

Ik heb de Barefoot Physio Contour met sidepull neusriem van BF. Ik snap je probleem met die rondgenaaide neusriem, hij is vrij scherp en geeft bij constante aanleuning een afdruk op de randen van het neusbot.
Om hem minder scherp te maken heb ik er een onderlegger van schapenbont onder. Voor buitenrijden wel fijn, maar voor dressuur geeft het best veel ruis omdat halve ophoudingen door het schapenbont niet doorkomen.

Momenteel rijd ik dus weer met bit en daar heb ik veel minder druk dan bij de sidepull. Gekruiste systemen heb ik ook geprobeerd maar daarvan komt de ophouding wel fijn door maar is de release weer te traag.

Het liefst zou ik een sidepull hebben met brede neusriem, al vind ik de neusriem met glücksrad ook erg mooi en daar kan je de teugels zo bevestigen dat je bijna geen hefboom hebt.

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 18:38

Jokari, ik heb zelf een tijdje terug een mooi hoofdstel van lovelance touwhalsters gekregen met mooie brede neusriem en kaakriem, alles zacht onderlegd. De randjes van de neusriem bladderen helaas wel af (al vrij snel eigenlijk) maar ik kan er wel echt heerlijk mee rijden. Nadeel is wel dat die alleen in maat full beschikbaar is...

jokari

Berichten: 8763
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 18:57

Ja die van Lovelance is mooi !
Alleen idd veel te groot. :D

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 19:09

Ah, jammer. :D
Bij Per Mi Cavallo hebben ze ook losse kaakriemen, zie ik nu :)

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 19:24

Iemand vroeg naar de Barefoot acorn. Ik heb deze gehad! Prachtig hoofdstel, alleen het rawhide gaf kale plekjes op de neus van mijn paard helaas.
Daarbij durft hij zich met sidepull nog weleens sterk te maken. Kaptoom gaat hier wel heel fijn. Nadeel daarbij vind ik dat als je langere teugel hebt en paardlief x hard schud, dat risico is dat je teugels aan 1 kant belanden.
Kaakgekruist doet hij het heel fijn op. Hackamore hadden we wat stuurproblemen (zit en beenhulpen waren toen nog onvoldoende bevestigd ook).

jetm
Berichten: 1283
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 19:41

Afbeelding
Leuk topic !
Ik rij zelf bitloos (sidepull) en vind het een hele mooie combinatie met Centered Riding, rijden op je zit.
Sommige mensen gaan trouwens over op een wat scherpere bitloze optoming buiten vanwege "de rem".
Eigenlijk is je zit de rem maar wat ook goed kan helpen is een rukje aan een cordeo. Die hang ik soms extra om als Fursti (mijn ijslander) een beetje Frusti is :)
Op bijgevoegde foto rij ik hem alleen op neckrope.

Omdat ik het bitloos rijden wil promoten heb ik ook een bitloze uitprobeerservice en kunnen mijn lesklanten altijd een bitloos hoofdstel uitproberen tijdens de les.

In het snel doorscrollen van dit topic (nu geen tijd voor meer) heb ik wel behoefte gezien aan meer informatie maar nog geen links, al heb ik er dus misschien overheen gelezen.

Hier 2 nuttige links over diverse bitloze systemen en hun werking
http://www.bitloos.nl/ en http://www.bitloospaardrijden.info/
Veel lees en bitloos plezier :)

Foto toevoegen lukte niet in één keer :D
Laatst bijgewerkt door jetm op 09-06-16 20:13, in het totaal 4 keer bewerkt

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 19:48

Wij rijden meestal zo rond:

(heb ff geen betere foto helaas)

Afbeelding

Simpel touwhalstertje met extra knopen op de neus.
Voor mijn eigen paard (dit is een verzorgpaard) komt er misschien ook zo'n Glücksrad met brede neusriem, gewoon omdat ik ze mooi vind haha. Verder vind ik alles prima werken op touwhalster met extra knopen als extra rem.

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 20:05

Afbeelding

Niet de beste foto die ik heb.
Gaat om de bonte tinker.
Indien gewenst kan ik een betere foto maken :D

jetm
Berichten: 1283
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 20:11

jokari schreef:
Iemand hier die een sidepull met kaaksriem én met platte neusriem heeft en mij het merk kan meedelen ?


Fra Flandy (in mijn testcollectie)

zo even 2 die niet zelf heb ...
Pelgrim (van Passiepaard)
Bitless Bridle van Dressage Naturally (vind ik erg mooi)

Volgens mij zijn er nog wel meer te vinden

Maaikevdk
Berichten: 1585
Geregistreerd: 27-11-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 20:28

Nessa schreef:
[ [url=m/kNX5iq.jpg]Afbeelding[/url] ]

Niet de beste foto die ik heb.
Gaat om de bonte tinker.
Indien gewenst kan ik een betere foto maken :D

Ik vind hem duidelijk, dankjewel! Welke hoofdmaat heeft jou knappe tinker? Mijn verzorghaf zit tussen cob en full in, dan weet ik ongeveer hoe dat gaat uitpakken!

_LiliM_
Berichten: 275
Geregistreerd: 18-08-10

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 21:16

@darkadia bedankt voor je reactie! Wel jammer dat ie kale plekken geeft op de neus :( hij is zo moooi

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 22:07

Die van mij zit ook tussen cob en full. Meer neigend naar full.

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 22:31

Nessa, dat hoofdstel past dan ook echt bij die tinker. Mooi ding! Zowel hoofdstel als tinker :P

Qua de opmerkingen dat touwhalsters veel ruis geven - ik vind dit vooral bij Belgische touwhalsters zo. Zijn langs geen kanten stijf, echt een floppend soort touw. Word er gek van. Heb daarom altijd zelf halsters geknoopt met zeemanstouw :') Voor het rijden heb ik wel een Amerikaans touwhalster gekocht op een clinic, die zijn heel erg stijf en ze voelen dus heel duidelijk de minste beweging. Hangt er natuurlijk ook vanaf hoe je paard op die druk reageert.

Afbeelding

Ik rij zelf met losse teugel en pak nog steeds enkel één teugel op wanneer ik moet sturen, werkt perfect en is heel erg zacht. Ondanks dat ik bitloze hoofdstellen erg mooi vind, ben ik echt een basics persoon. Mijn trouwe touwhalster all the way. :P Heb er nu gewoon gespleten westernteugels aan hangen, maar reed vroeger met een mecate met mijn andere touwhalster. Leer voelt een beetje beter in de hand voor mij.

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 22:44

Ah dank jullie wel

Afbeelding
Al is het nu wel zo.
Ze is er heel hard vandoor gepeerd. Met hersenschudding als gevolg.
Dus weer bit in gehangen.
Uiteindelijk bleek ze enorm vast te zitten in de rug, en dus pijnlijk.

Maar het vertrouwen moet nog weer even gaan groeien :+
Stiekem beetje zenuwen om weer buiten te rijden

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 23:04

Vervelend nessa! Ik hoop dat je het vertrouwen snel weer terugvindt.

Geïnspireerd door die creatieveling hier, heb ik vandaag ook maar een kaakriem aan een hoofdstel bevestigd. Ik had nog wat riempjes van iets wat ooit een Mexicaanse neusriem was waar ik de ringen van af had gesloopt om te verwerken in een sidepull.. en nu kon ik die riempjes mooi gebruiken voor een andere sidepull :)

Afbeelding

vanspeijk
Berichten: 889
Geregistreerd: 14-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 23:23

Mij valt wel op dat de meeste mensen met een touwhalster deze niet correct omdoen, of zelfs simpelweg te groot zijn.. :o google maar eens op 'how to fit a rope halter'.

Hier een plaatje van hoe het hoort: de keelriem hoort echt achter de kaak langs. Als je een goed passend (en correct omgedaan) touwhalster hebt, is de ruis al een stuk minder. Zou nog steeds niet mijn persoonlijke voorkeur zijn om mee te rijden, maar dat is ieder voor zich natuurlijk.

Afbeelding

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 23:28

vanspeijk schreef:
Mij valt wel op dat de meeste mensen met een touwhalster deze niet correct omdoen, of zelfs simpelweg te groot zijn.. :o google maar eens op 'how to fit a rope halter'.

Hier een plaatje van hoe het hoort: de keelriem hoort echt achter de kaak langs. Als je een goed passend (en correct omgedaan) touwhalster hebt, is de ruis al een stuk minder. Zou nog steeds niet mijn persoonlijke voorkeur zijn om mee te rijden, maar dat is ieder voor zich natuurlijk.

[ Afbeelding ]


Wist ik niet, goeie tip! Ik heb toevallig een touwhalster gekocht (niet om mee te rijden btw) maar hij is nog niet binnen. Kan ik straks gelijk goed beginnen dus :D!

car0linee

Berichten: 1319
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 23:28

Iemand zocht een sidepull met platte neusriem en kaakriem? Ik heb deze net vandaag binnen gekregen. Deze komt van Per mi cavallo (de Doma). Morgen testen met rijden. Ben benieuwd of ik verschil met de Micklem ga merken.

Afbeelding

vanspeijk
Berichten: 889
Geregistreerd: 14-07-15

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 23:43

Ben benieuwd naar je ervaring, Car0linee. Ik vind de ringen zo laag zitten.

car0linee

Berichten: 1319
Geregistreerd: 29-10-05

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 23:50

Ik was juist op zoek naar een sidepull met lage ringen. Bij de Micklem zitten ze zo hoog :D maar we gaan het morgen merken :)

jokari

Berichten: 8763
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 12:41

ik had per pb ook al te tip gekregen voor die Doma, ik vind 'm erg mooi ! Benieuwd naar jouw ervaringen. De ringen van mijn kaptoom zitten te hoog, deze lage ringen lijken mij interessanter.

Mooi opgelost, Runa !

Mariett

Berichten: 4424
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 13:04

Ik vind de neusriem op het plaatje eigenlijk veel te hoog zitten, vanspeijk, en nog steeds vrij ruim (al helemaal als hij op de correcte hoogte geplaatst wordt), voor echt duidelijkheid moet de neusriem nog vrij strak zitten, en netjes twee cm onder het jukbeen.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 13:06

Mariett schreef:
Ik vind de neusriem op het plaatje eigenlijk veel te hoog zitten, vanspeijk, en nog steeds vrij ruim (al helemaal als hij op de correcte hoogte geplaatst wordt), voor echt duidelijkheid moet de neusriem nog vrij strak zitten, en netjes twee cm onder het jukbeen.


Die 2cm onder het jukbeen gaat vaak niet op. Beter kun je kijken waar het zwevend neusbot eindigt