Vivary Saddles & Buttler zadels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ImLucky
Berichten: 714
Geregistreerd: 26-09-13
Woonplaats: Zuid-Holland zuid

Re: Vivary Saddles & Buttler zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 17:48

he jij bent van de poster toch?

LUCKY-Liberto-24j-gelderse pony-ruin-drL1+9-buitenritjes pensioen<3 lucky en anika gaan los op het strand in oudorp!!
ANIKA-van de zuidzijde-10j-2e premie shetland-merrie-grasmaaier en bak slepen<3
Karel-Cestino Rosa MDM-5j- hannoveraan (brandmerk 86) (cloney(contender)xEsprit)-zadelmak!<3


martinev
Berichten: 2574
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Re: Vivary Saddles & Buttler zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 17:50

Haha ja klopt, grappig dat je dat herkent!

Anoniem

Re: Vivary Saddles & Buttler zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 14:34

Zijn er ook korte zadels met deltakussens en flexi-zadelwing te krijgen? Bij voorkeur met de flexibele space head tree? Mijn paard heeft namelijk een zadelplek van maar 45cm lang en daar gaan de meeste 17-18 inch zadel toch wel een stukje overheen.

Zinzi_jewel
Berichten: 8693
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Vivary Saddles & Buttler zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 13:42

Daar gaat deze ook overheen ...
zonder meer
Of je krijgt pony kussens maar of dat wenselijk is !

Chasing Dreams ...

Anoniem

Re: Vivary Saddles & Buttler zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 13:55

Ponykussens hebben ook weer nadelen. Het scheelt dat ik zelf vrij licht ben (60 kilo) dus dat ik in dat opzicht geen hele ruime zit nodig heb, maar ik ben wel weer relatief lang met 1,74m en met langere benen wordt de zit weer ruimer. Wat ons nu goed past is een boomloos Trekker zadel omdat die een compleet vlakke zit heeft waardoor ik nauwelijks ruimte inneem en we prima uit de voeten kunnen met kussens van 45 cm. Ik hoef ook geen diepe zit, hoge lepel of knieblokken (die nemen ook allemaal weer ruimte in) maar de eigen boom van Vivary lijkt dat allemaal wel te hebben (op de knieblokken na). Ik zie in elk geval geen foto's van andere bomen met vlakkere zit en minder hoge lepel.

Een andere optie zou zijn als ze een van nature korter en vlakker zadel zouden aanpassen met een zadelwing en deltakussens, maar of ze dat ook doen bij zulke korte ruggetjes is natuurlijk de vraag. Ik heb ze in elk geval gemaild en ben benieuwd naar het antwoord.

2005
Berichten: 2147
Geregistreerd: 28-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 14:55

xyzutu2 schreef:
Ponykussens hebben ook weer nadelen. Het scheelt dat ik zelf vrij licht ben (60 kilo) dus dat ik in dat opzicht geen hele ruime zit nodig heb, maar ik ben wel weer relatief lang met 1,74m en met langere benen wordt de zit weer ruimer. Wat ons nu goed past is een boomloos Trekker zadel omdat die een compleet vlakke zit heeft waardoor ik nauwelijks ruimte inneem en we prima uit de voeten kunnen met kussens van 45 cm. Ik hoef ook geen diepe zit, hoge lepel of knieblokken (die nemen ook allemaal weer ruimte in) maar de eigen boom van Vivary lijkt dat allemaal wel te hebben (op de knieblokken na). Ik zie in elk geval geen foto's van andere bomen met vlakkere zit en minder hoge lepel.

Een andere optie zou zijn als ze een van nature korter en vlakker zadel zouden aanpassen met een zadelwing en deltakussens, maar of ze dat ook doen bij zulke korte ruggetjes is natuurlijk de vraag. Ik heb ze in elk geval gemaild en ben benieuwd naar het antwoord.


Waarom zou je een goed zadel aanpassen met zadelwing en deltakussen? Vraag mij af of dat bij ieder zadel goed is.
Je krijgt antwoord dat een zadel best te lang mag zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 16:49

Omdat ik om te beginnen geen goed boomzadel heb, dus als ik voor een boomzadel ga dan zou ik er een moeten kopen en het idee is juist dat je met een zadelwing een goed zadel nog verder kunt verbeteren (net als met de deltakussen). Je haalt namelijk de puntdruk van een normale boom van de voorkant af en verspreidt die over een groter deel van de schouder. Aangezien [***] erg snel spieren in de bovenlijn verliest lijkt me dat een goede ontwikkeling.
Bovendien is het deltakussen voor ons niet heel vreemd; toevallig heb ik de kussens van de Trekker een jaar geleden al zo aangepast dat hij aan de voorkant meer ruimte tussen de kussens heeft dan aan de achterkant. Ik kom er nu pas achter dat Vivary ditzelfde idee gepatenteerd heeft. 8-) Extra kamerruimte aan de voorkant werkt bij [***] dus tried & tested al een stuk beter dan de kussens gewoon rechtdoor plakken met overal dezelfde afstand. Dat zou ik dus op zijn minst in een nieuw zadel terug willen zien.

Ik heb gemaild dat [***] 45 cm lengte heeft en dat hij een aangeboren rugprobleem heeft waardoor zijn wervels omhoog gebold (neigen te) staan in de lendenen en dat hij daardoor dus ook teveel schwung in de rug heeft. Voor hem is een flexibele boom dus ook beter dan een vaste boom. Dat alles staat in de mail, dus als daar als antwoord op komt dat een te lang zadel ook bij zo'n bouw geen probleem is dan zijn we meteen klaar. 8-)

Zinzi_jewel
Berichten: 8693
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Vivary Saddles & Buttler zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 21:48

Waarom zou je een ander zadel nemen als je trekker als die goed ligt .
Geheid dat je terug krijgt dat te lang best kan
En als je paard dik is of wat dikker door t zomer seizoen
Dan zeggen ze vet wijkt wel .
Ja ammehoela de verkeerde kant op waardoor t nog klem ligt .
Ik hoop dat je en bevredigend antwoordt krijgt

Chasing Dreams ...

Anoniem

Re: Vivary Saddles & Buttler zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 23:01

Ik kan je post niet helemaal volgen, want wat heeft dikte te maken met ruglengte?
Heb je persoonlijk zulke slechte ervaringen met adviezen van Vivary?

Waar ik wel op kan antwoorden; de Trekker ligt perfect voor [***] en voor mij, alleen heb ik zo mijn vraagtekens bij de beugelophanging bij boomloze zadels. Trekker zadels hebben stevige kussens die je nauwelijks kunt buigen, maar de zadelbasis zelf is vrij slap. Het is/was een perfect zadel voor wat we deden en de eerste maanden weer gaan doen, namelijk alleen in stap de bak rond, maar als we gaan draven en dus gaan lichtrijden dan wil ik niet dat de beugelophanging voor een verhoogde druk op de trapezius zorgt. Ik heb het dus niet over drukplekken of dat soort naars, maar puur over een onhandige drukverdeling, net zoals er tijdens het sta-moment bij boomzadels meer druk op de voorkant van de boom rust. [***] heeft een erg gevoelige lange rugspier en trapezius en die zijn door zijn onhandige bouw weg voor je er erg in hebt, dus nu die na vier maanden revalideren eindelijk weer op hun plek liggen zou ik het heel fijn vinden als die daar ook blijven. Ik weet dat Trekker zadels perfect werken in alle gangen en ook veel voor endurance gebruikt worden, maar hij heeft nou eenmaal een erg lastige bouw en dan ben ik problemen liever voor dan dat we weer een half jaar alleen schoftlifts in halt en stap doen..

Vandaar dat ik alvast nadenk over wat eventueel meer geschikt zou zijn voor drafwerk enz als we eenmaal zover zijn. Dan is een zadel met een goede drukverdeling aan de voorkant, korte kussens en een flexibele boom ideaal. In theorie voldoet Vivary aan dat plaatje, maar of ze in de praktijk ook zo kort en vlak kunnen/willen gaan is natuurlijk een tweede. Anders zouden Deuber (en bv Startrekk) of Strada ook goede opties zijn.

Zinzi_jewel
Berichten: 8693
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Vivary Saddles & Buttler zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 06:56

Sorry beetje warrig

Mijn zadel was een fractie te lang
Maar mijn paard heeft daar niet echt een probleem mee
Wel door haar IR een veranderende conditie
Wilde t zadel wat breder omdat ze aangaf dat t niet lekker lag .
En daar hadden ze niet zo veel oren naar
Want immers vettere conditie zou overgaan en anders gaat vet wel aan de kant .
Maar mijn inziens is t mooie effect van t zadel dan weg
Ik ben niet in discussie gegaan
Heb het zadel verkocht en ben boomloos gegaan .
Daarmee bedoel ik mijn post
T zou zonde zijn als RIO last ervaart van t zadel
Ze zijn nml erg prijzig

Chasing Dreams ...

Anoniem

Re: Vivary Saddles & Buttler zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 11:42

Dan snap ik het beter. IR/Cushing zijn sowieso erg onbegrepen. Hier hebben we ook een pony met Cushing en de bijbehorende medicatie die altijd zichtbare ribben heeft maar ook altijd bolle spieren en vetbulten. Die vetophopingen zijn niet seizoensgebonden aangezien de pony 24/7 op hooi leeft. Op hem wordt niet gereden, maar ik kan me voorstellen dat een zadelmaker daar ook makkelijk bij zou kunnen denken dat hij me een plakje hooi minder die vetbulten wel weer kwijtraakt, terwijl dat niet zo is.

Ik heb trouwens net een hele nette mail van Vivary teruggekregen. Ze blijken 3 kussenlengtes standaard te hebben en deze kunnen ook aangepast worden. Ik had ze al aangegeven dat [***] gewoon een erg lastig gebouwde rug heeft, en het antwoord daarop was dat ze me sowieso alleen zouden laten proefrijden als ze een testzadel hebben dat hem 100% past, en dat ze het ook aangeven als het niet gaat werken, eventueel met doorverwijzing naar therapeuten/dierenartsen. Iets wat ik erg prettig vind (hoewel we alle therapeute al hebben ;)), want juist omdat hij zo'n kwetsbare rug heeft wil ik niet op X zadels proefrijden om te kijken of ze hem ook in de weg zitten.

Het zal nog wel een paar maand duren voor we aan een proefritje toe zijn, maar die kunnen we dan ook meteen gebruiken om te sparen, want de zadels vallen wel duurder uit dan op de website staat. Volgens de site zouden de 3 soorten zadels uitkomen op € 1500- € 2800, terwijl volgens de mail de zadels tussen de € 2300 en € 2900 zouden kosten. Ik mis die onderste categorie een beetje. :')

Zinzi_jewel
Berichten: 8693
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Vivary Saddles & Buttler zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 12:24

De onderste categorie heeft geen flex boom en geen delta kussen .
Is een gewoon standaard zadel !
De 2900 is t zadel met t duurste leder en de speciale boom en delta kussen
Die had ik dus

Chasing Dreams ...

Anoniem

Re: Vivary Saddles & Buttler zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 13:29

Goed om te weten! Ik zou dus (voor zover ik nu kan inschatten) inderdaad wel voor het deltakussen en de flexboom + flexi zadelwing gaan, dus dat wordt dan inderdaad duurder. Wel verwarrend dat ze in de prijslijst op de site niet vermelden dat de goedkoopste zadels gewone boomzadels zijn zonder al hun eigen innovaties.
Gelukkig kick ik niet op leer, dus hopelijk valt er aan die kant nog wat van af te krijgen. 8-)

Zinzi_jewel
Berichten: 8693
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Vivary Saddles & Buttler zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 13:55

Meen dat dat 200 verschil was toen
T stoere stevige leder of t gladde leder
En een zadel van deze prijs ging ik nog bezuinigen op 200 voor minder goed leder
Zadel zou paarden leven lang mee moeten kunnen

Chasing Dreams ...

BoRo
Berichten: 283
Geregistreerd: 27-08-06
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 09:26

Wel een tijd geleden dat iemand hier heeft gereageerd, maar toch wilde ik mijn ervaring met Vivary zadel ook delen. Ik heb een ronde Fries zonder schoft. Altijd een op maat gemaakt zadel erop gehad, regelmatig gecontroleerd. Paard werd steeds slechter, tandarts, fysio, zadelmaker je kent het wel. Toch een keer een andere zadelpasser erbij van Vivary zadels, direct probleem gevonden, oude zadel pakte te hoog steun, daardoor schoft compleet vastgereden en paard kreupel gereden. Nu sinds 3 weken nieuw Vivary zadel gekocht en mijn paard krijgt de swung weer terug waarop ik haar gekocht heb!! En zuiver in het lopen!! Balen 9 maanden paard in de vernieling gereden... Maar goed, nu lijken de problemen opgelost!!!

Anoniem

Re: Vivary Saddles & Buttler zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 10:27

Goed om te horen. :j
Wat zijn precies de eigenschappen van jouw zadel qua kussens? En heb je ook de zadelwing?

Maris
Berichten: 15901
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 10:30

BoRo schreef:
, direct probleem gevonden, oude zadel pakte te hoog steun, daardoor schoft compleet vastgereden en paard kreupel gereden. Nu sinds 3 weken nieuw Vivary zadel gekocht en mijn paard krijgt de swung weer terug waarop ik haar gekocht heb!! En zuiver in het lopen!! Balen 9 maanden paard in de vernieling gereden... Maar goed, nu lijken de problemen opgelost!!!


Wat bedoel je met " te hoog steun " ?

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

BoRo
Berichten: 283
Geregistreerd: 27-08-06
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Vivary Saddles & Buttler zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 11:01

Ja mijn zadel heeft de zadelwing. Mijn paard is rond en weinig "zichtbare schoft". Het oude zadel begon de steun van de kussens vrij hoog, dus eigenlijk aantal centimeter naar beneden gerekend vanaf topje schoft. Maar dan drukken de kussen dus wel op de minder zichtbare schoft. Grinnik leg ik het zo duidelijk uit? Het nieuwe zadel komen de kussens en steun veel lager dus onder de schoft pas op het paard.

ImLucky
Berichten: 714
Geregistreerd: 26-09-13
Woonplaats: Zuid-Holland zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 12:03

ik ben zo gelukkig met mijn nog test zadel.
ik heb mijn paard nu een jaar onder het zadel en 3 zadels gehad, binnen paar maanden groeide meneer er uit. dusdanig erg dat ik hem van de winter niet kon laten aandraven zonder in het zand te belanden, om maar te zwijgen over galoperen... zelfs aan de longe met lichte bijzet zo hoog stijgeren datk bang was dattie zn nek brak.
ze kwamen, legde het zadel er op, 'nou jou paard heeft echt een rug waar we dit zadel voor gemaakt hebben', ik stap op en rij weg. dood braaf, ik kon sinds 3 maanden moeiteloos een rondje door de bak galoperen. paard heefd sinds dien 2 keer gebokt en dat was allemaal uit vreugde. 2 weken later nam ik hem voor het eerst weer mee naar buiten en heb zomaar heerlijk 2 uur door het bos gedwaalt, incl stukken galoperen (ook wat harder).

toen de kussens wat inzakte werd het zadel te ruim en schoof naar vooren, zelfs toen bleef paardlief super braaf. ik kreeg keurig een envelope met schroeven opgestuurd met beschrijving welke ik er het best in kon doen. toen hij een paar weken later in de buurt was heeft hij het zadel nog wat bij gevult want hij was iets scheef. tot nu toe altijd keurig nette service gehad.

ik wacht nu op mijn bruine exemplaar, maar mag tot die tijd op het testzadel blijven rijden.

LUCKY-Liberto-24j-gelderse pony-ruin-drL1+9-buitenritjes pensioen<3 lucky en anika gaan los op het strand in oudorp!!
ANIKA-van de zuidzijde-10j-2e premie shetland-merrie-grasmaaier en bak slepen<3
Karel-Cestino Rosa MDM-5j- hannoveraan (brandmerk 86) (cloney(contender)xEsprit)-zadelmak!<3

Anoniem

Re: Vivary Saddles & Buttler zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 12:24

In theorie zou je zeggen dat het juist positief is als je paard snel uit zijn zadel groeit, want dat betekent dat hij onder dat zadel meer spieren aan heeft gemaakt. Of moet ik dat anders lezen?

Ergens doet het idee van de zadelwing me wel denken aan de Balance Saddles; daarbij koop je ook een zadel dat bij de schouders/schoft te groot is, alleen vul je de lege ruimte daar op met pads die het zadel in de juiste positie houden en die de spieren de kans geven om de lege ruimte op te vullen. Hoe langer je daarmee rijdt, hoe meer spieren je paard krijgt en hoe meer pads je weg kunt halen.
Bij Vivary heb je als ik het goed begrijp ook een zadelboom die aan de voorkant te ruim is waardoor je er de zadelwing onder kunt plaatsen en deze via schroeven kunt gebruiken om die extra schoft/schoudervrijheid op te vullen, of zie ik dat verkeerd?

Hoe lang moet je trouwens op je zadel wachten? En welke kleur bruin heb je gekozen?

Remark
Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 13:03

Hoihoi,

Ik weet dat dit een oud topic is, maar ben benieuwd of er inmiddels meer ervaringen zijn met Vivary?

Yadano78
Berichten: 199
Geregistreerd: 04-11-14

Re: Vivary Saddles & Buttler zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 21:33

Een vriendin van mij heeft er 1 en was er erg tevreden over, gemakkelijk aan te passen, ze heeft hem nu te koop omdat ze voor haar paard met erg ongemakkelijke rug toch iets anders wilde.

kimmetje26
Berichten: 478
Geregistreerd: 15-05-09

Re: Vivary Saddles & Buttler zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 21:56

Ik heb mijn zadel bijna 3 maanden geleden aan laten passen op mijn nieuwe paard. Hij lag daar net niet helemaal lekker op. Nu ligt hij weer top.
Nog steeds tevreden met mijn zadel.

Sinds 4 september 2014 eigenaar van mijn eigen vriendje! Helemaal happy met amethist. Helaas veel te kort van hem mogen genieten rip 12-8-2018

Sinds 4 november 2018 is hamilton m alias Harry van mij. Lekker genieten van elkaar.
Ondertussen stiekem Z1+1

Remark
Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Vivary Saddles & Buttler zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 23:54

Fijn om positieve ervaringen te lezen. Bedankt!

nickynicole
Berichten: 855
Geregistreerd: 18-04-06
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Vivary Saddles & Buttler zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 13:04

Ik kan alleen vanuit mijn ervaring en van 2 mensen uit de buurt aangeven er NOOIT aan te beginnen. Het zijn fantastische zadels maar alleen geschikt voor bepaalde type paardenruggen. Als het past geen enkel probleem. Past het niet dan is de service waardeloos. Ik had 2 nieuwe zadels voor 2 van mijn paarden. Er ontstonden problemen (niet rad lopen, pijnlijke rug, drukplekken). De correspondentie heb ik allemaal bewaard en liegt er niet om. Uit mijn omgeving ook 2 zelfde gevallen bekend met een zelfde afloop. Eén van deze personen heeft het voornemen een rechtszaak aan te spannen ivm de schade aan haar paard.

Nogmaals als het past is het een fijn zadel maar de service is beroerd op het moment je niet tevreden bent en opzoek wilt naar een oplossing.

United Force (Negro x Clavecimbel) PSG/ wedstrijd pensioen
HUEGRO(Negro x Flemmingh) L [RIJ-ITP] Huegro (Negro x Flemmingh) opleiden
Kaatje zadelmak (Florencio x Flemmingh)
Monte Carlo (Everdale x Tango) & Milano (George Clooney x Gribaldi)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ballard_L, Biscuitje, fransje23, GrapeshotBot, Imuret, massiemas, N_B_N, nile, Taartje, Theseus, U2andI en 12 bezoekers