Vivary Saddles & Buttler zadels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Damelza
Berichten: 4673
Geregistreerd: 23-09-08
Woonplaats: Egmond-Binnen

Vivary Saddles & Buttler zadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-15 21:21

Beste bokkers,

Vandaag kwam ik op de masterclass iets interessant tegen, Vivary Saddles.
Ik loop al een tijdje met zadelproblemen en overweeg inmiddels alles.
http://www.vivaryzadels.nl/

Maar daarnaast kwam ik ook nog Butler zadels tegen. Die ook zadels hebben
met de Space Head Saddle Tree.

Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd of er bokkers ervaring hebben met deze merken?

Liefs Damelza
Laatst bijgewerkt door Damelza op 18-04-15 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt


kimmetje26
Berichten: 478
Geregistreerd: 15-05-09

Re: Vivary Saddles

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 21:29

Heel fijn zadel! Heb hem sinds eind december en paardje is met meer schoudervrijheid gaan lopen! Daarvoor had ik leen zadel om uit te proberen. Paard ging zich weer normaal gedragen en niet meer flippen als voorheen. Nu flipt hij soms nog maar anders omdat het moeilijk is en soms teveel wordt.
Aan mijn houding heb ik wel even moeten wennen. Kan niet inzakken op het zadel. Dus voor mijn houding heeft het ook veel goede gedaan!

Kortom je kan het altijd proberen!

Sinds 4 september 2014 eigenaar van mijn eigen vriendje! Helemaal happy met amethist. Helaas veel te kort van hem mogen genieten rip 12-8-2018

Sinds 4 november 2018 is hamilton m alias Harry van mij. Lekker genieten van elkaar.
Ondertussen stiekem Z1+1

Damelza
Berichten: 4673
Geregistreerd: 23-09-08
Woonplaats: Egmond-Binnen

Re: Vivary Saddles & Buttler zadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-15 21:31

Ja je kan een testrit doen las ik op de website? Misschien wel het overwegen waard als de kosten niet al te hoog zijn

Fantabulouss
Berichten: 3355
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: Wieringerwerf

Re: Vivary Saddles & Buttler zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 16:46

Ik heb er op de masterclass ook op gezeten. Ik vond dat door de plaatsing en de vorm van de wrongen mijn been erg vast lag, hierdoor werd mijn rug nog holler dan hij normaal al is. En doordat mijn benen vastlagen kon ik mijn bekken ook niet achterover kantelen om mijn rug minder hol te maken.
Voor mensen met een ingezakte (bolle houding) misschien goed, maar voor mensen met een holle onderrug zou ik ze niet aanraden :o

kimmetje26
Berichten: 478
Geregistreerd: 15-05-09

Re: Vivary Saddles & Buttler zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 19:34

Wrongen kunnen naar wens aangepast worden! Ik heb zelf erg weinig wrong omdat ik anders been te ver naar buiten draai.

Sinds 4 september 2014 eigenaar van mijn eigen vriendje! Helemaal happy met amethist. Helaas veel te kort van hem mogen genieten rip 12-8-2018

Sinds 4 november 2018 is hamilton m alias Harry van mij. Lekker genieten van elkaar.
Ondertussen stiekem Z1+1

Chichika
Berichten: 712
Geregistreerd: 12-08-03
Woonplaats: gem. Menterwolde

Re: Vivary Saddles & Buttler zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 22:43

Vivary Saddles zijn meer geschikt voor paarden met spieratrofie en bij hooge schoft
voor paarden die erg rond zijn en geen of weinig schoft hebben zijn ze niet geschikt

Осторожно Россия ;)

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!
Berichten: 30594
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Re: Vivary Saddles & Buttler zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 11:01

Chichika, waarom zijn ze daar niet geschikt voor?
Ik zag de zadels laatst ook liggen, maar ik heb al iets, dus nu niet naar gekeken.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

Remember
Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 10:02

Ik heb een Vivary en ben er erg blij mee. Ik zit veel beter in balans en het belangrijkste is dat paard er fijn onder loopt! Zadel geeft veel vrijheid rond de schoft en mooi breed kussenkanaal, is fijn aanpasbaar en de service heb ik tot nu toe echt als top ervaren! Mijn paard heeft overigens zeker geen extreem hoge schoft of atrofie, is juist erg mooi ontwikkeld en ook mooi door ontwikkeld onder dit zadel. Maar het blijft proberen of je er als ruiter en paard blij van wordt, dat is gewoon heel persoonlijk en van meerdere factoren afhankelijk :j

Ilonab
Berichten: 772
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Tienhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 13:23

Ik heb mijn Vivary te koop staan op Marktplaats mocht iemand intresse hebben in een zo goed als nieuw Vivary zadel tegen een klein prijsje.

Heras 03-06-2001-27-02-2009
It broke my heart to lose you, you did not go alone....... Because a part of me went with you

[url]http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=5&t=1555766[/url]

LdJ
Berichten: 659
Geregistreerd: 04-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 12:23

Wat voor maat verkoop je Ilonab?

kimmetje26
Berichten: 478
Geregistreerd: 15-05-09

Re: Vivary Saddles & Buttler zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 13:11

Zelfs na 6 maanden lag hij nog perfect. Toevallig was de zadelmaker van de week op stal en die wilde graag zien hoe hij lag. Ik zei perfect. Toch wilde hij het zien en uiteindelijk kwam hij toen hij het zag tot dezelfde conclusie.
Ook is mijn paardje de laatste maanden mooi uitgezwaard

Sinds 4 september 2014 eigenaar van mijn eigen vriendje! Helemaal happy met amethist. Helaas veel te kort van hem mogen genieten rip 12-8-2018

Sinds 4 november 2018 is hamilton m alias Harry van mij. Lekker genieten van elkaar.
Ondertussen stiekem Z1+1

Yvonne007
Berichten: 168
Geregistreerd: 11-09-08

Re: Vivary Saddles & Buttler zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 10:22

Ook ik heb een Vivary zadel sinds twee maanden. Wat een top zadel. Ligt als een huis. Was voor mijn paard erg lastig om een geschikt zadel te vinden. Hij is best beetje breed en een beetje rond en heeft een niet al te hoge schoft en een zeer korte rug. Kussens zijn 2cm ingekort. Ook een fantastische service!
Zadel zit zacht, heeft geen gedwongen zit. Ben er echt heel blij mee.

Zinzi_jewel
Berichten: 8693
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 15:55

Verder niemand ?
Heb test gereden . Aantal weken zelfs en zadel is erg fijn . Voor paard en voor ruiter
Paard is zoveel vrijer en blijer gaan bewegen .

Chasing Dreams ...

Mrijn
Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 16:43

Yvonne007 schreef:
Ook ik heb een Vivary zadel sinds twee maanden. Wat een top zadel. Ligt als een huis. Was voor mijn paard erg lastig om een geschikt zadel te vinden. Hij is best beetje breed en een beetje rond en heeft een niet al te hoge schoft en een zeer korte rug. Kussens zijn 2cm ingekort. Ook een fantastische service!
Zadel zit zacht, heeft geen gedwongen zit. Ben er echt heel blij mee.


Wat gebeurde er met ander zadels op jouw paard? Ik heb een dergelijk model paard (denk ik) en bij mijn paard worden alle zadel naar voren gewerkt tot ik uiteindelijk in haar nek zit. Als dit zadel daar een oplossing voor biedt, ben ik gelukkig!

Live is what happens to you while you're busy making plans....

Zinzi_jewel
Berichten: 8693
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Vivary Saddles & Buttler zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 17:31

Ik denk dat je het gewoon moet proberen !!
Zadels zijn nooit wonder middelen maar kunnen zeker helpen .
Ik ben van mening dat dit een heel goed concept is .
Schuiven doet het op mijn merrie niet .
Zelfs als de singel erg los zit blijft t op de juiste plaats .
Merrie is rondgeribt en breed .
En toch wel wat schoft ...
Ze is zoveel vrijer en blijer gaan lopen sinds we dit zadel als probeer zadel in gebruik hebben .
Ik heb er dan ook 1 besteld ...
Twijfel alleen klein beetje over kleur . Zwart met een weltlijn in ander kleurtje .
Maar t zadel zelf is top

Chasing Dreams ...

Mrijn
Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Re: Vivary Saddles & Buttler zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 19:10

Welk type heb jij besteld en weet je al wat het gaat kosten? Ik vind de site nog wat onduidelijk daarin. En wat kun je zeggen over de lengte van het zadel of was dat voor jouw paard helemaal geen issue (dan zal je er niet op gelet hebben?

Live is what happens to you while you're busy making plans....

Zinzi_jewel
Berichten: 8693
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Vivary Saddles & Buttler zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 19:30

Op zich heeft mijn paard een vrij standaard lengte nu .
Ze is rond geribt waardoor de laatste rib dus wel een stukje terug ligt .
Maar ze heeft geen last van een zadel wat een fractie lang is .
Ze begint nu echt te dansen onder het zadel .
Prijs is afhankelijk van zadel wing ja of nee en wel of geen delta kussen .
En of je kalfsleer of grover leder neemt ...
Je zal uitkomen tussen de 2050 en 2750 ongeveer .
Afhankelijk van wat kan en wat je wil .
Een consult kost niet veel ...
En je wordt er een hoop wijzer van .
Ik ga voor zadel type 3 incl delta kussen en zadel wing ...
En t grovere leder omdat dat veel slijtvaster zal zijn ...

Chasing Dreams ...

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Vivary Saddles & Buttler zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 19:17

Yvonne welk type heb jij? Lijkt mijn paardje wel zo te lezen...bij wie heb je het zadel laten aanmeten?

Ik krijg weer een beetje hoop voor mijn propje... :D

Yvonne007
Berichten: 168
Geregistreerd: 11-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 08:21

Mijn zadel is de CA03, geheel in het zwart, met deltakussens en zadelwing, kussens iets korter laten maken. En gladde zitting. Prijs was uit mijn hoofd 2750 euro.
Moet wel zeggen, nu we een tijdje verder zijn, dat Hans zuidweg wel een moeilijk persoon is. En zijn visie is om een zadel aan te passen aan de scheefheid van een paard, en dat gaat met de flexibele boom heel makkelijk. Dat is dus wel een nadeel. Ik ben zelf van mening dat je een zadel symmetrisch moet maken, zodat de slechte kant van het paard zich verder kan ontwikkelen. Maar die mening deelt best fit niet......

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Vivary Saddles & Buttler zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 15:00

Ik denk dat als een zadel asymetrisch is daf je dan scheef gaat zitten. Maar als zadel zelf scheef trekt omdat het tegrn de verder naar achteren gelegen schouder aan komt..hoe los je dat dan op? Zonder scheef te komen zitten?

Zinzi_jewel
Berichten: 8693
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Vivary Saddles & Buttler zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 18:57

Tijdelijk eenzijdig wat meer opvullen . Je paard recht maken . En dan terug normaal vullen ...
Zo werkt het principe van luchtgevulde WoW kussens ook .
Want immers als je zadel scheef ligt zal je zelf scheef zitten en je paard nooit recht kunnen krijgen ...
Althans dat is mijn idee erachter

Chasing Dreams ...

kimmetje26
Berichten: 478
Geregistreerd: 15-05-09

Re: Vivary Saddles & Buttler zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 21:28

Ik heb het zadel nu bijna jaar op mijn paard liggen(december) en hij ligt nog net zo stil als in het begin. Voor het oog zou hij iets opgevuld moeten worden maar als ik erme rijd ligt hij nog steeds zo als in het begin.
Ik merk heel veel verschil dat er een wing in zit. Hans kwam voor een springzadel te passen, maar Am reageert daar gelijk op omdat de druk meer op voorkant komt en met dressuurzadel is de druk goed verdeeld. Helaas nog geen springzadeltje voor Am. Blijkbaar is hij wat gevoelig op zijn rug dat er geen standaard zadel op kan.

Ik ben nog steeds tevreden!

Sinds 4 september 2014 eigenaar van mijn eigen vriendje! Helemaal happy met amethist. Helaas veel te kort van hem mogen genieten rip 12-8-2018

Sinds 4 november 2018 is hamilton m alias Harry van mij. Lekker genieten van elkaar.
Ondertussen stiekem Z1+1

bestfit
Berichten: 30
Geregistreerd: 21-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 23:30

Yvonne007 schreef:
Mijn zadel is de CA03, geheel in het zwart, met deltakussens en zadelwing, kussens iets korter laten maken. En gladde zitting. Prijs was uit mijn hoofd 2750 euro.
Moet wel zeggen, nu we een tijdje verder zijn, dat Hans zuidweg wel een moeilijk persoon is. En zijn visie is om een zadel aan te passen aan de scheefheid van een paard, en dat gaat met de flexibele boom heel makkelijk. Dat is dus wel een nadeel. Ik ben zelf van mening dat je een zadel symmetrisch moet maken, zodat de slechte kant van het paard zich verder kan ontwikkelen. Maar die mening deelt best fit niet......

Omdat mijn naam genoemd wordt moet ik wel reageren. De lezer krijgt hier verkeerde informatie over wat onze visie en werkwijze is als het gaat over scheef liggende zadel . Nu is scheef liggen van een zadel op een paard een complex probleem. Het is niet zwart wit. Want de vraag is waarom gaat een zadel scheef liggen. Is het het zadel, komt het door de ruiter, de manier van rijden en training, is het het paard, is er een gebrek in het paard, is het paard asymmetrische of is het een combinatie van factoren. Al 30 jaar is ons principe bij het oplossen van deze problemen dat er op elk paard een symmetrische zadel moet liggen.
Dat is het uitgangspunt. Maar omdat het moeilijk is om vast te stellen waarom het zadel scheef ligt moeten wij wel eens wat experimenteren om zo er achter te komen of het het paard of de ruiter is die de problemen veroorzaakt. Wij kunnen vrij eenvoudig meten of een zadel recht en symmetrische is. Dit is een technische probleem. Dan gaan wij soms het zadel voor wat scheef maken met het doel dat het zadel recht gaat liggen op het paard en dat er een andere belasting op de rug komt.( Links en recht gelijk) Dat de ruiter anders gaat zitten. Soms maken wij het zadel aan de achterkant wat asymmetrische. Dit alles heeft maar een doel een antwoord krijgen op de vraag waarom een recht zadel scheef gaat liggen op het paard. En als ik 100% zeker weet dat het zadel recht is , kijken ook goed naar de manier van rijden en geven duidelijk aan als de fout vanuit de ruiter komt. Of voor zover wij daar over mogen oordelen of het uit het paard komt. In bovenstaand geval is er een recht zadel afgeleverd en tussentijd is deze op rechtheid gecontroleerd. Toch ging het zadel scheef liggen op het paard en kwam er teveel ruitergewicht op een zijde (de lage kant) van het paard. De eigenaar kreeg van div . mensen de melding dat zadel scheef laag en dat moest dus veel het zadel zijn. Wij hebben zadel- paard en ruiter bekeken en zagen een paard op 2 sporen lopen aan een zijde veel lager dan aan de andere kant, een ruiter welke scheef zat en een scheef liggend zadel. Alleen als de ruiter kans zag het paard enkele passen recht te laten lopen ging het zadel ook recht (er) liggen. Maar dat lukte bij een van de ruiters maar enkele passen. Geen probleem Vivary garandeert tot 2 jaar na aflevering een passend zadel dus zonder kosten gaan wij onderzoeken waarom het zadel scheef ligt. Toen heb ik een keer gezegd dat ik het zadel eens scheef zou gaan maken om te kijken wat er zou gebeuren hoe paard paard in zijn houding, en beweging hierop zou reageren. Dit heb ik op een zondagmorgen gedaan. Zadel aan de achterzijde scheef gemaakt zodat zadel recht op het paard ging liggen. Paard ging na 10 meter stok kreupel lopen. Dus heb ik direct het zadel weer recht gemaakt en heb gezegd dat wij via het zadel geen groter veranderingen - verbeteringen moesten verwachten. Dat de veranderingen van een recht paard door de ruiter of via paard moesten komen.
Schijnbaar is de melding dat ik het zadel scheef heb gemaakt blijven hangen want ondanks dat wij div keren hebben gezegd dat zadel weer recht is wilde men dit niet geloven. Daarom heb ik de ruiters met het zadel uit genodigd om met zadel naar de werkplaats te komen om dan op de symmetrie bok te bewijzen dat zadel recht was. Daarom snap ik het verhaal niet dat onze mening totaal anders is dan wat gebruikelijk is.. Maar als ik zeg dat het geen zadelprobleem is en men wil dit niet geloven kan het best zijn ik dan misschien een beetje kortaf geweest ben, naar zeker na alle inspanningen welke wij gedaan hebben . En dat onze visie over scheef liggende zadels niet klopt is onzin.

nombrado
Berichten: 7472
Geregistreerd: 11-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 13:33

Een zadel hoort recht, en een ruiter hoort het paard en zichzelf recht te maken en te houden.
Ik adviseer elke ruiter om goed les te nemen (en daar geld in te investeren) om je paard en jezelf als ruiter verder te ontwikkelen.

Het is niet zo moeilijk om een zadel scheef te rijden (de kussens) als je als ruiter of als paard, of beide :+ scheef bent of zit.

http://www.ollashop.nl/p-87862-/
Veel prachtige modellen zadels van Zaldi :
Al 17 jaar De Zaldi leverancier in Nederland.
http://www.ollashop.nl
https://www.facebook.com/pages/Ollashop ... 2985252901
Zadeltester van alle modellen op pasvorm, comfort en beweging.
'Misbruik van kracht zal nooit tot wijsheid leiden', zei de Witte Hengst.

Zinzi_jewel
Berichten: 8693
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Vivary Saddles & Buttler zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 18:53

Zoals hier beschreven staat was/is het paard en/of de ruiter scheef !!
Dat gebeurd vaak genoeg .
Zaak is inderdaad je paard recht te krijgen en jezelf ...
En het is niet makkelijk kritisch naar jezelf te kijken ...
Maar toch heel belangrijk ...
Als je bijvoorbeeld constant meer op rechts zit zal het kussen daar wat sneller zakken en zo een scheef beeld creëren .
Makkelijk te zeggen dat t zadel dan scheef is .
Ik rijdt vaak even met de beugels uit om zo mezelf te controleren op in balans zitten ..
Of een houding en zit les op een kunst paard , is ook een goede want dat ding doet precies wat jij vraagt

Chasing Dreams ...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ange1a, Bowo, Lys_PPA, SemrushBot, Utixo, xxxlolaxx en 14 bezoekers