Wie heeft er een Custom zadel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Wie heeft er een Custom zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 00:37

Hier ook de Flight, echt smal! En tevreden over.

rink

Berichten: 1846
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Buinen

Re: Wie heeft er een Custom zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 02:09

Ik heb de omni.. juist gekozen voor de smalle twist van dit zadel. Als bekkenprobleemgeval kan ik hier erg goed op zitten. Heb de variant met lang kniewrongen wat mij vrij rechtop laat zitten.

xx_Irisje

Berichten: 12345
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 09:16

xLisaa schreef:
Hi! Ik ben opzoek naar een dressuurzadel met een smalle twist. Ik heb een aantal keer Custom als reactie voorbij zien komen, maar heb nu een Custom Wolfgang Solo en bij dat zadel ervaar ik dat niet zo. Neig meer naar een stoelzit in dit zadel. Weten jullie misschien welk model er wel een smalle twist heeft? Iemand hier misschien ervaring mee?

Ik heb een coda die echt veel smaller zit dan de wolfgang.

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 10:49

Ik heb ook een coda. Ik krijg last van m'n onderrug en bekken bij een breed zadel en heb daar bij deze geen last van :)

Mijn zilveren biesje begin helemaal te slijten, heel de kleur is er af op de contactpunten :=

caipirinha

Berichten: 86
Geregistreerd: 15-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 14:04

Zijn er ook mensen binnen dit forum die ervaring hebben met zadels die naar voren blijven schuiven en waarbij een custom de oplossing heeft geboden? Ik ben mij aan het oriënteren bij diverse merken waar er al 1 af is gevallen dus was benieuwd naar jullie ervaringen.

magootie

Berichten: 3763
Geregistreerd: 26-01-06
Woonplaats: Roosendaal (Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 15:19

caipirinha schreef:
Zijn er ook mensen binnen dit forum die ervaring hebben met zadels die naar voren blijven schuiven en waarbij een custom de oplossing heeft geboden? Ik ben mij aan het oriënteren bij diverse merken waar er al 1 af is gevallen dus was benieuwd naar jullie ervaringen.

Mijn vorige zadel schoof heel erg naar voren! Ook geen enkel dekje bleef liggen. Toen heb ik een Custom gekocht en nooit meer last van gehad!

caipirinha

Berichten: 86
Geregistreerd: 15-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 15:48

magootie schreef:
caipirinha schreef:
Zijn er ook mensen binnen dit forum die ervaring hebben met zadels die naar voren blijven schuiven en waarbij een custom de oplossing heeft geboden? Ik ben mij aan het oriënteren bij diverse merken waar er al 1 af is gevallen dus was benieuwd naar jullie ervaringen.

Mijn vorige zadel schoof heel erg naar voren! Ook geen enkel dekje bleef liggen. Toen heb ik een Custom gekocht en nooit meer last van gehad!


welk model heb je voor je paard en welke fitter is er geweest?

_Gerdien_
Berichten: 668
Geregistreerd: 03-10-11

Re: Wie heeft er een Custom zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 20:16

Hier heeft een Custom in combinatie met een prolite singel goed geholpen!
Kijk ook eens goed naar je singel. Daar kan ook de oplossing liggen bij goed passend zadel wat toch graag naar voren gaat

caipirinha

Berichten: 86
Geregistreerd: 15-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 21:36

_Gerdien_ schreef:
Hier heeft een Custom in combinatie met een prolite singel goed geholpen!
Kijk ook eens goed naar je singel. Daar kan ook de oplossing liggen bij goed passend zadel wat toch graag naar voren gaat


klopt, dat weet ik, heb een prolite en ook andere anatomische singels...
Dit is echt bijna een mission impossible, heb er al wel 25 zadels op gehad van prijsklasse € 600 tot over de € 3000, echter allemaal "standaard" fabriekszadels als prestige, adam ellis, ideal, tekna, wintec, kent en masters, luc childeric, boomloos, fryso, amerigo, loxley, albion, euroriding ...
Nu hopen dat custom iets heeft wat passend te krijgen is

_Gerdien_
Berichten: 668
Geregistreerd: 03-10-11

Re: Wie heeft er een Custom zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 08:16

Wat naar als het zo’n zoektocht is. Heel veel succes

caipirinha

Berichten: 86
Geregistreerd: 15-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 13:54

_Gerdien_ schreef:
Wat naar als het zo’n zoektocht is. Heel veel succes


dank je

My_Chimanga

Berichten: 1026
Geregistreerd: 06-08-11

Re: Wie heeft er een Custom zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 18:56

Hier het zelfde probleem - zadel blijft maar naar voren schuiven terwijl het nieuw is aangeschaft en in 6 maanden al 4x door de zadelmaker is bijgesteld... Zoek dus ook naar een goede oplossing.
Paard is rondgeribt, heeft maar een smalle singelplaats, wel een lange schouder en redelijk wat schoft. Kort in de rug en eerder aan de bolle dan holle kant. Enorm lastig!

Wat zijn globaal de kosten van een op maat gemaakte custom?

caipirinha

Berichten: 86
Geregistreerd: 15-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 19:39

My_Chimanga schreef:
Hier het zelfde probleem - zadel blijft maar naar voren schuiven terwijl het nieuw is aangeschaft en in 6 maanden al 4x door de zadelmaker is bijgesteld... Zoek dus ook naar een goede oplossing.
Paard is rondgeribt, heeft maar een smalle singelplaats, wel een lange schouder en redelijk wat schoft. Kort in de rug en eerder aan de bolle dan holle kant. Enorm lastig!

Wat zijn globaal de kosten van een op maat gemaakte custom?


Ik dacht vanaf ongeveer € 3000,00.
Als het goed is heb ik dinsdag een afspraak staan dus ben benieuwd wat eruit gaat komen

magootie

Berichten: 3763
Geregistreerd: 26-01-06
Woonplaats: Roosendaal (Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 20:16

My_Chimanga schreef:
Hier het zelfde probleem - zadel blijft maar naar voren schuiven terwijl het nieuw is aangeschaft en in 6 maanden al 4x door de zadelmaker is bijgesteld... Zoek dus ook naar een goede oplossing.
Paard is rondgeribt, heeft maar een smalle singelplaats, wel een lange schouder en redelijk wat schoft. Kort in de rug en eerder aan de bolle dan holle kant. Enorm lastig!

Wat zijn globaal de kosten van een op maat gemaakte custom?

Mijn merrie was ook heel rondgeribt. Mijn zadel schoof echt heel ver naar voren. Ik heb toen Frank Baines en Custom geprobeerd en Custom lag perfect! Ik heb de Wolfgang Omni. Nooit meer last van schuiven gehad!
Een goed passende singel is ook heel belangrijk, je hebt zoveel verschillen soorten. Ik heb toen de Lemieux gel tek singel gekocht en die lag perfect!! Maakt ook veel verschil met mijn vorige singel!

Meya_

Berichten: 1430
Geregistreerd: 16-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 21:57

caipirinha schreef:
Zijn er ook mensen binnen dit forum die ervaring hebben met zadels die naar voren blijven schuiven en waarbij een custom de oplossing heeft geboden? Ik ben mij aan het oriënteren bij diverse merken waar er al 1 af is gevallen dus was benieuwd naar jullie ervaringen.


Ik had dit juist met de custom.. Vooral met de Anky dekjes .

xLisaa

Berichten: 567
Geregistreerd: 05-03-06
Woonplaats: Aalsmeer

Re: Wie heeft er een Custom zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 17:53

Weet iemand misschien waar ik kan zien hoe oud een Custom zadel is? Zie nergens een serienummer of iets dergelijks of ik kijk er overheen?

MerleSimone

Berichten: 5726
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 11:30

Hi! Ik lees al een tijdje mee wegens interesse in een Custom en heb nu een Wolfgang Omni Monoflap te leen. Ik zat er echt heel fijn in, maar hij past nog niet 100% goed op mn paard. Hij had namelijk beste afdruk op de schouder en verderop de rug nauwelijks.

Als ik hem overneemt komt er sowieso een fitter bij, komt Custom gewoon als ik hun zou bellen?

Wat vinden jullie hiervan en waar moet ik vanavond nog even op letten bij de 2e keer passen/kijken?


Afbeelding

Afbeelding


Paard stond iets scheef maar is dit breed genoeg?
Afbeelding

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 11:45

Ik zou de fitter laten komen voor je het zadel koopt.

Mijne is van de week weer opgevuld, ligt weer top nu! Was even bang dat ze met der weidespekjes aan een grotere boommaat moest, maar dat was niet nodig.
Soms glijd m'n zadel iets opzij, fitter herkende het probleem. Die heeft hetzelfde zadel (coda), op een rondgeribt paard liggen. Zadel ligt gewoon goed, maar omdat het een hele smalle twist heeft is het soms wat aan het 'zoeken'. Bij haar hielp een anti-slip pad eronder heel goed, dus dat ga ik nu proberen. Al is het na het opvullen al wel weer een stuk beter :)
Dus ja een ander zadel zou stiller kunnen liggen, maar dan loop ik met chronische rugpijn :+

Anoniem

Re: Wie heeft er een Custom zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 13:07

Hij lijkt echt heel erg op de schouder te liggen Merle, ook flink achterover. Ik denk dat je dit met simpele aanpassing niet kunt wijzigen/weg krijgen...

MerleSimone

Berichten: 5726
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: Wie heeft er een Custom zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 13:45

De boommaat is M/W en volgens mij is m'n huidige zadel een M. Maar als dit zadel op de schouder drukt, ligt dat dan aan de boommaat? Of waar kan dat mee te maken hebben. In mijn hoofd is het smaller maken van de boom namelijk nog verder achterover leggen, maar mijn kennis over zadels is niet mega :')

Andere kant, als ik dit zadel niet passend krijg, ben ik 'm misschien zo weer kwijt?

wendely

Berichten: 4115
Geregistreerd: 22-10-03

Re: Wie heeft er een Custom zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 13:57

Het zadel lijkt in zijn geheel te ver naar voren te liggen en dus op het schouder. Iets verder naar achteren? Dan komt het horizontaal ook rechter te liggen ipv dat het achterover kiept.

Hannanas
Berichten: 13008
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 15:13

@ merlesimone: Dat zadel past voor geen meter. Denk ook niet dat het passend te maken is. Je paard is kwa rug meer curved dan dit zadel aan kan kwa aanpassingen zo te zien. Als je dit op je paard legt en zo ziet liggen verwonder ik mij wel dat je er überhaupt op stapt?

Hannanas
Berichten: 13008
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Wie heeft er een Custom zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 15:18

Heb ff ruwe schets gemaakt.
Ligt er aan hoe zn schouder loopt, marker oranje of roze op de foto. Maar gemiddeld zal je zadel zoals de paarse lijnen moeten komen te liggen en dan zie je dat dit zadel ook sowieso te lang is voor je paard.Afbeelding

MerleSimone

Berichten: 5726
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 15:41

Hannanas schreef:
@ merlesimone: Dat zadel past voor geen meter. Denk ook niet dat het passend te maken is. Je paard is kwa rug meer curved dan dit zadel aan kan kwa aanpassingen zo te zien. Als je dit op je paard legt en zo ziet liggen verwonder ik mij wel dat je er überhaupt op stapt?


Zonder in de herhaling te vallen: zie laatste zin 1e alinea in m'n laatste post :Y)

Hannanas schreef:
Heb ff ruwe schets gemaakt.
Ligt er aan hoe zn schouder loopt, marker oranje of roze op de foto. Maar gemiddeld zal je zadel zoals de paarse lijnen moeten komen te liggen en dan zie je dat dit zadel ook sowieso te lang is voor je paard.[ [url=m/k01a6a.jpg]Afbeelding[/url] ]


Thanks! Dit is interessant om te zien. Denk dat het toch maar Custom zelf erbij halen wordt voor een zadel dat zij meenemen.

Doen zij ook 2e hands? Nieuwprijs is boven budget..

_Gerdien_
Berichten: 668
Geregistreerd: 03-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 16:57

Je kunt een custom zadelmaker benaderen om een passessie te doen. Daarmee kan je naar een bepaald model en maat opzoek gaan in de tweedehands markt.
Op deze manier heeft je zadelmaker wellicht nog veel jaren een trouwe klant en heb jij je custom voor een prijs die meer bij je portemonnee past.
Eerst een zadel aanschaffen lijkt me niet de juiste volgorde

Eruit: uiteraard wel zo netjes om je plan te overleggen met de zadelmaker. Je betaalt netjes voor de dienst en de verwachtingen zijn van tevoren duidelijk