Fairfax Performance singels - Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Romanoff
Berichten: 3565
Geregistreerd: 25-12-10

Re: Fairfax Performance singels - Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 16:47

Divoza verkoopt deze maat wel :)

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 16:50

AndreaB schreef:
Ik heb een prolite 65 cm standaard voor mijn merrie van 161cm. Bij het lopen komen haar ellebogen tegen de gespen aan en haar oksels komen ook zo'n 2-3 cm over de singel heen bij het lopen. Mijn zadelmaker bevestigde mijn vermoeden dat een narrow 75 cm mijn merrie beter zou passen.

Nu heb ik de EJ gebeld en nu leveren zij de 75 cm niet meer, omdat die niet veel verkocht werd. Nu vraag ik mij af welke singel de echt grote paarden van 170-180 cm dan hebben? Zit die bij grote paarden dan niet ook in de oksel?

De vraag stel ik vooral omdat ik twijfel of ik met mijn kleine paard niet een te grote singel zou kopen? Gezien hij niet veel verkocht wordt. Het de grootste maat is. En ondanks de zadelmaker zegt dat het beter zou passen.

Echt? Mijn damespaardje van 1.63 heeft 55cm dressuur?

paars

Berichten: 5559
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Fairfax Performance singels - Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 20:19

Ik heb van de fairfax de standard van 85 cm voor mijn paard van 172. Dus ja, die lengte heb je wel nodig.

Sjarett
Berichten: 1098
Geregistreerd: 01-12-05
Woonplaats: Eede Zeeland

Re: Fairfax Performance singels - Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 20:37

Ik heb een 65cm in gebruik voor een jonge merrie van 1.68m
Een 75 cm voor een wat oudere merrie van 1.69m
En een 85 voor een merrie van 1.74m
En nu rij ik een ruin bij van 1.77m en daar is de 75cm eigenlijk wat lang voor.
Dus het verschilt echt heel veel per paard welke lengte je nodig hebt.

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Re: Fairfax Performance singels - Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 23:23

Ik heb een 65cm narrow voor mijn ronde merrie van 1.61. Bij mijn oude dressuurzadel met langer zweetblad en verloop van singelstoten volledig vastgezet, lag de singel erg mooi aangesloten en met minimale ruimte van eind tot eind. Gek genoeg lijkt de singel bij mijn huidige zadel echt een maat te kort: tussen onderrand zweetblad en singel zit zeker 7-10cm en door het 3-punts systeem (wat zicht hoort te centreren maar ik toch heb laten aanpassen -C.q vast heb laten stikken minder mooi aangesloten en volgens de curve die bij de oksel de singel naar buiten hoort te draaien; bij dit zadel heb ik het idee dat de singel te 'laat' die afstaande voorkant (zoals de bedoeling is) maakt en teveel in de oksel 'klem' zoekt. Natuurlijk vooral probleem bij zadel ligging te zoeken, evenals singelstoot-verloop maar ik zou graag een 75cm hebben nu..

VWestra
Berichten: 1099
Geregistreerd: 04-07-15
Woonplaats: Friesland

Re: Fairfax Performance singels - Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 10:13

Ik heb mijn prolite gekocht toen in nog met custom reed. Nu een fairfax en ik zou nu ook een langer singel ben hebben dan daarvoor. Ook eerst vaste singelstoten en nu 3 (2in gebruik) losse stoten.
Zoveel impact heeft dus een stukje leer....

Simbaa
Berichten: 3962
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 22:28

Even een upje voor dit topic. Heeft iemand een van deze singels voor zijn e-pony?
En zo ja; welke maat? Ik twijfel of ik het goed gemeten heb.

Alvast dank!

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 08:32

Simbaa schreef:
Even een upje voor dit topic. Heeft iemand een van deze singels voor zijn e-pony?
En zo ja; welke maat? Ik twijfel of ik het goed gemeten heb.

Alvast dank!

Als jij dat gemeten hebt klopt het vast. Stokmaat zegt nl niet alles :)
Ik had hier 1 van 156 met 65 cm, maar eigenlijk moest die 70-75.
En 1 van 163 met prolite 55 cm

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Fairfax Performance singels - Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 08:40

Hier een van bijna 158 cm die draagt een 65 cm Prolite met een 75 cm Le Mieux bontje eronder.

Noukie
Berichten: 10939
Geregistreerd: 27-12-01

Re: Fairfax Performance singels - Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 08:52

En hier 1.69 met een 70cm prolite. Die zit ook echt tot het dekje.
Naast stokmaat is ook bouw paard en model zadel wel van belang.
En houd rekening met dat de singel langer valt dan de maat van gesp tot gesp. Een 70 singel is ongeveer 80/85cm in totaal.

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 09:26

Simbaa schreef:
Even een upje voor dit topic. Heeft iemand een van deze singels voor zijn e-pony?
En zo ja; welke maat? Ik twijfel of ik het goed gemeten heb.

Alvast dank!


Mijn pony van 1,52 m had maat 65 van prolite. Wel brede pony.

Celinee_
Berichten: 4629
Geregistreerd: 25-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 20:06

Heeft iemand toevallig het Lemieux Fairfax singelbontje om een Anky anatomic dressuursingel? Zou die combinatie passen?

Drico

Berichten: 4492
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 00:23

Ik schop dit topic weer even omhoog :)

Klopt het dat beide singels, zowel Fairfax en Prolite geen elastiek heeft? Wat is hier precies het voor- / nadeel aan?

Ik weet niet beter dat elastiek juist prettiger is voor je paard omdat het wat meer beweging geeft (kijk maar naar bijvoorbeeld de Stübben Equisoft)

dianaw33

Berichten: 1884
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 09:51

Ik heb ze allebei, en bij allebei geen elastiek inderdaad. Maar bij mij zit het elastiek in het zadel; de voorste stoot is deels elastisch, ik zou helemaal zonder elastiek nooit doen.

Syberdepiep

Berichten: 1600
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 09:53

Ik heb een Ideal Affinity Dressage singel, nagenoeg zelfde pasvorm als Fairfax en Prolite maar dan wel met elastiek. En lederkwaliteit blijft daar wel prima van op langere termijn <3 , gemaakt van soft leder dus nog zachter en minder grof/stug als andere merken. Mijn paard heeft zeker meer voorkeur voor een singel met elastiek, zonder elastiek is meer een korset-idee. Als je zadel gewoon netjes ligt verschuift dat niet met elastiek en hoef je niet superstrak aan te singelen. Zadels die schuiven kunnen beter blijven liggen als er zo min mogelijk speling is door een singel zonder elastiek. Maar belemmerd het in- en uitzetten van de ribbenkast van je paard ook weer.
Heb er een LeMieux fairfax singelbontje om, past perfect. Heb er wel 2 sets van, vind dat het vacht zo lang nat blijft. Na drogen gewoon uitkammen met zo'n speciaal borsteltje voor katten (metalen pinnetjes) endan hoef je ze ook niet vaak uit te wassen, worden ze vaak hard van.
Heb wel 2 verschillende versies van die singelhoezen, beide van wol, maar 1 is nog met de huid eraan en de andere geschoren wol op textiel gestikt. Die met huid kan hard worden na het wassen, die op textiel gestikt laat sneller vacht los met uitborstelen.

Spenk
Berichten: 21766
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 11:56

Ik vind zonder elastiek veel fijner. Paard ook. En je hoeft dan ook niet strak aan te singelen blijft als je zadel goed past als een huis liggen.
Die ideal singel is in kwaliteit en werking niet vergelijkbaar met de prolite hoor. Ligging is echt anders paard gaf hier duidelijke voorkeur aan de prolite.

De prolite gaat hier al ruim 4,5 jaar mee en na wassen als nieuw. In tegenstelling tot de Ideal.

Syberdepiep

Berichten: 1600
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 14:32

Prolite is van kunststof, geef mij maar leer, qua prijs schelen ze eens niet zoveel. Wel of geen elastiek is maar net wat jouw paard prettiger vind ;)
Laatst bijgewerkt door Syberdepiep op 17-03-20 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

_Anneruth

Berichten: 5142
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Annerveenschekanaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 14:32

Als iemand nog belangstelling heeft voor een fairfax singel? Ik heb er nog 1 liggen en gebruik hem niet. Het is een gewone, 80 cm. Wel een redelijk stugge variant. Geen soepel leer. Dat is voor je eigen idee misschien wat minder fijn maar ik heb niet het idee dat mijn paard er hinder van heeft. Hij is gebruikt, niet stuk. Mag voor een redelijk bedrag weg. Ik hoef er de hoofdprijs niet voor.

Spenk
Berichten: 21766
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 14:54

BopjeBo schreef:
Prolite is van kunststof, geef mij maar leer, qua prijs schelen ze eens niet zoveel. Wel of geen elastiek is maar net wat jouw paard prettiger vind ;)

Nee behalve dat de leren ideal er binnen de kortste keren vol rimpelend leer zit en zeker niet mooi blijft! Vandaar dat ik de prijs kwaliteit van prolite veel beter vindt.

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 15:01

[quote="BopjeBo"]Ik heb een Ideal Affinity Dressage singel, nagenoeg zelfde pasvorm als Fairfax en Prolite maar dan wel met elastiek. En lederkwaliteit blijft daar wel prima van op langere termijn <3 , gemaakt van soft leder dus nog zachter en minder grof/stug als andere merken.

Ik heb ook precies deze singel. Zonder bontje dan. Ben er al jaren heel tevreden over. Super zacht en hij blijft heel mooi. Paard is er ook al
Jaren tevreden mee.
Ik was totaal niet tevreden met de prolite. Werd snel hard en droogt niet snel. Materiaal werd door de jaren heen steeds harder en vervelender.
Mijn paard doet het stukken beter op deze singel.

Laux

Berichten: 3476
Geregistreerd: 21-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 23:56

BopjeBo schreef:
Ik heb een Ideal Affinity Dressage singel, nagenoeg zelfde pasvorm als Fairfax en Prolite maar dan wel met elastiek. En lederkwaliteit blijft daar wel prima van op langere termijn <3 ,

Deze singel heeft echt een totaal andere pasvorm dan de Fairfax/Prolite hoor? De kwaliteit van het leer van Ideal vond ik ook belabberd, zeker op langere termijn. Hier is de Prolite na jaren nog heel erg zacht en heel gemakkelijk schoon te krijgen :j

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Fairfax Performance singels - Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 09:51

De pasvorm is inderdaad anders.
De prolite singel paste naast de andere nadelen mijn pony ook slechter helaas.
Gelukkig blijft die van jou wel zacht.

Rais

Berichten: 1036
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: GROESBEEK

Re: Fairfax Performance singels - Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 10:10

Ik heb de fairfax (narrow) en de Ideal affinity F2 soft Top dressage.
Als ik er morgen aan denk, maak ik een foto van de singels samen zodat het verschil zichtbaar is.

Ik heb de fairfax al best lang. Ik denk een jaar of 7. Ik heb (gelukkig) geen last van scheuren oid gehad. Ook altijd goed onderhouden.
De Ideal heb ik sinds kort. Ben benieuwd of die ook zo goed blijft.
Beide singels zijn erg zacht en soepel.

Rais

Berichten: 1036
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: GROESBEEK

Re: Fairfax Performance singels - Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 09:31

Afbeelding
Afbeelding

Hiebij de foto's.

pumpina

Berichten: 444
Geregistreerd: 05-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 20:50

Kan iemand mij helpen met hoe je opmeet of je een narrow of classic singel nodig hebt? Er wordt steeds verwezen naar dat plaatje op de pas de deux website, maar die vind ik dus echt heel onduidelijk. -O- Beetje zonde om voor dat geld een nieuwe singel te kopen en dan de verkeerde variant.

Ohja, en heeft iemand ervaring met het gebruik voor een vzh/springzadel? Is de singel dan ook zo'n 10 cm langer qua leer dan de gespen? Dat zit dan allemaal onder je zweetblad en lijkt me niet zo ideaal, maar ik neem aan dat ze daar wel over nagedacht hebben toch..