Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Azmay
Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 21:57

Ik ga lekker mee lezen, tot nu toe met de Micklem gereden maar die schuift me nog net te veel.

[ img ]


Azmay
Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 11:13

Mariett schreef:
Op wat voor moment besloot je paard terug te rennen?
'Scherpere' optomingen vind ik altijd nogal spannend. Marie is er één keer vandoor gegaan met een bitloos hoofdstel (met bit wel vaker), zo'n kingekruiste van touw (zo'n FRA ding in wit en zwart of geel en rood) met de teugels al inbegrepen. Super leuk ding, alleen de kruisende koortjes waren zo'n 6 mm diameter. Reden wij in het parkje dichtbij, waar een aantal voetballers aan het schreeuwen waren. Dit vond Marie zo spannend dat ze wegrende. En mijn eerste reactie: aan de teugels trekken.
Paardje kreeg dus 6 mm snijdend touw onderaan de kin en begon me toch een partij te rennen! Ze stopte pas toen ik de teugels compleet los gegooid had en haar op mijn stem en zit stopte. Vervolgens heb ik alleen maar met hoofdstelletjes/halsters zonder zo'n scherpe katrolwerking buiten gereden.

Dus, scherp is absoluut niet (altijd) beter. In mijn geval was alle controle in één keer weg door een scherper hoofdstel.


Dit verhaal is precies waarom ik eigenlijk geen bit durf te gebruiken :o
Mijn paard is enorm gevoelig en de kin-optie van de micklem is net op het randje van de prikkels die ze hebben kan. Als ze er vandoor gaat en ik probeer haar met kracht te stoppen weet ik zeker dat ze gaat panieken.

Azmay
Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 16:28

Mariett schreef:
Ik werk graag met touwhalsters, en ik wilde er binnenkort een nieuwe laten knopen. Alleen ik loop er een beetje tegenaan dat die van mij een beetje begint te schuiven nu hij iets losser is gaan zitten. Ik heb nu natuurlijk vooral 'normale' touwhalsters, en één freestyle halster. Even voor het beeld:
Normaal halster:
http://www.equiplay.eu/extraplaatjes/to ... _meten.jpg

Freestyle halster:'
http://www.horseinmind.nl/wp-content/up ... 00x300.jpg

Het bakstuk bij het freestyle halster is dus een stuk korter. Ik heb het gevoel dat hij het halster daarmee stabieler houdt en meer bij het oog vandaan. Is dat ook waar? Hoe zal ik mijn nieuwe halster (laten) knopen, zoals het eerste touwhalster of zoals de tweede (reden dat ik die niet gebruik is omdat ik het touw wat te dun vind)?


Ik zou zelf touw halen en hem zelf knopen, kan je hem precies maken zoals je zelf wil :Y)

Azmay
Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 16:34

Mariett schreef:
Ik had in het tweede stukje ook 'laten' tussen haakjes gezet. Alleen dat beantwoord mijn vraag niet helemaal, haha. Want ik zou graag willen weten welke afstand beter blijft zitten :)


Ik denk dat het balangrijker is hoe goed de keelstukken aansluiten dan de lengte van de bakstukken.
Zelf heb ik maar wat in elkaar geprutst elke keer en ik kan nou niet zeggen dat het enorm schoof eigenlijk.

Azmay
Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 11:53

Even bij een paard wat het bit niet prettig vind geprobeert of kingekruist werkt voor haar. Ze vond het heerlijk, dus nu op zoek naar twee kin gekruiste hoofdstellen. Een voor haar en een voor mijn paard :)
[ img ]

Azmay
Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 13:06

Daphneeeej schreef:
Azmay schreef:
Even bij een paard wat het bit niet prettig vind geprobeert of kingekruist werkt voor haar. Ze vond het heerlijk, dus nu op zoek naar twee kin gekruiste hoofdstellen. Een voor haar en een voor mijn paard :)


Voor kingekruist zou ik echt de Lami neusriem van FRA aanraden, super fijne kingekruiste neusriem die altijd releas geeft van druk als jij je teugels ook losser geeft.


Voor mijn eigen paard overweeg ik die zeker, voor het paard van mijn kennis is dat niet echt een optie omdat het budget er niet voor is :+

Azmay
Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 15:27

tennan schreef:
Jildau schreef:
Haha bedankt voor het vertrouwen Rianne! :D

Mariett dat is al best een oude foto. Heb inmiddels al heel lang een Rambo Micklem voor hem maar dan de competition variant, of zou het daar ook mee kunnen?


:))

Volgens mij kan dat niet, want de Competition heeft geen ringetjes op de neusriem. Of je moet dan de teugels al vastmaken aan het ringetje waar de kinriem ook aan zit, maar ik weet niet of dat wel wil.


De manier van vastmaken is hetzelfde als je sidepull wil maar de competition is eigenlijk niet stevig genoeg ervoor.

Azmay
Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 09:03

Cambiar schreef:
Maartje1990 schreef:
Hangt jouw kaptoom niet wat tr laag?

Bericht dat je quote is trouwens wel erg oud....


Ja maar is enige foto die ik nog heb. Alle andere foto's zijn foetsie. Deze Lusitanomerrie heeft echt een enorm hoofd en neusriem iets te smal. Deze kaptoom is normaal voor haar halfzus ontworpen. Was hier ook niet aan het werken met paard op foto, gewoon effie passen. Ze liep gewoon weg voor een ander paard.
Maar inderdaad, zo mag je niet werken zoals de neusriem hangt op de foto.
Goeie opmerking want zelfs professionelen hebben soms niet door dat ie te laag hangt :-)
http://leerpaardrijden.nl/marijkedejong


Die dingen heb ik bekeken maar ze lijken mij vreselijk schuiven. Ik moet hem vrij los doen om voedselbeloningen te kunnen geven. Dan koop ik liever een goede leren, dat is wat stroever en steviger en bijna net zo duur.

Azmay
Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 18:00

Cambiar schreef:
Azmay schreef:
Die dingen heb ik bekeken maar ze lijken mij vreselijk schuiven. Ik moet hem vrij los doen om voedselbeloningen te kunnen geven. Dan koop ik liever een goede leren, dat is wat stroever en steviger en bijna net zo duur.

Welke dingen bedoel je?


Touwhalster met kaptoomfunctie.

Azmay
Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 11:29

Een optoming "waarmee je meer te zeggen hebt" is een beetje verraderlijk, de optomingen die echt wat scherper zijn zijn namelijk niet echt geschikt voor stelling (of contact) dus bijzonder onhandig als je paard ineens omdraait. Je kan in de bak eens kijken of een gekruist systeem goed genoeg door komt maar echt een ideale oplossing is er niet voor jouw probleem M_nouska.

Azmay
Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 09:14

Touwhalsters knoop ik zelf met action touw, kost een hele bundel 2 euro en kan ik 2 halsters maken of nog wat vastbinden :o

Azmay
Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 13:48

Wat fijn buitenzinnig!
Ziet er goed uit :j

Azmay
Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 18:43

Anoniem schreef:
Ik wil geen losse cavesson neusriem.
Ervaringen met de modellen van per mj cavallo?


Heb ik een kaptoom gehad, die moest ik echt vastsnoeren anders draaide hij enorm. Jammer want was best een mooi ding, maar buiten dat ik hem toch graag losser heb beloon ik met voer dus moet het eigenlijk nog extra los -O-

Een westernachtige sidepull die niet strak hoeft zou leuk zijn, overweeg de nurtural maar die vind ik niet zo mooi en enorm duur.

Azmay
Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 14:09

xRiiannex schreef:
Hebben jullie toevallig ook ervaring met een goed bitloos hoofdstel en een kaptoom in 1?
Vind het namelijk te duur om beide te kopen namelijk.


Je kan elke kaptoom gebruiken om te rijden :j
Ik zou wel zon ding zonder een kilo ijzer op de neus nemen.

Azmay
Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 13:42

Art_Ificious schreef:
Hoi,
Ik heb een leasepaard en momenteel rij ik met bit.
Ze kauwt echter niet maar heeft wel een beetje schuimlipjes na het rijden.
Nu wou ik bitloos proberen.
Kan.dit met een touwhalster over het hoofdstel heen zodat ik het gewone hoofdstel als back-up kan gebruiken?
Ze reageert namelijk niet 100% op lichaamshulpen maar dan wel op lichte druk in de mond.
Ze is een ex draver die er soms nogal hard vandoor wil gaan in draf.


Ik zou geen touwhalster pakken omdat je neem ik aan toch wat op contact wil rijden (zeker als je veel moet remmen) maar een sidepull of nauwsluitend stalhalster pakken.
Die kan je beide combineren met een bitje in het begin.

Azmay
Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 17:46

Ik zou hem zelfs nog iets lager durven doen, maar zo kan je er naar mijn idee prima mee rijden hoor :j

Azmay
Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 15:06

Het komende jaar ben ik van plan om enkel ontspannen te stappen met mijn jonkie en ik zocht naar een bitloos hoofdstel om dat mee te doen. Alles bekeken en een kaptoom leek me ideaal voor de dressuur, maar waarom nu al een kaptoom als ik toch eigenlijk niet aan de teugels wil komen.
Dus ik heb besloten dat een touwhalster de optie voor ons is. Ik heb er eentje op maat gemaakt (een beetje creatief want mijn touw was wat dun) en hoop dat Diva ook vind dat dit de beste optie is. Tot nu toe reageert ze eigenlijk prima.
[ img ]

Azmay
Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 15:13

Maartje1990 schreef:
Azmay: ik vind m toch erg ruim zitten hoor.

Ruim hoe?
Ben al 2 dagen beetjes aan het bijstellen en gekke dingen aan het veranderen hoor, zitten echt uren in.
Hij ligt behoorlijk stabiel, ze moet haar mond goed open kunnen blijven doen want ze moet er meer kunnen grazen.

Azmay
Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 15:22

Maartje1990 schreef:
Neusriem moeten 2 vingers tussen komen. Dat touw onder de kaak moet achter de kaak zitten.

Dat gezegt..... heel erg veel mensen gebruiken touwhalsters die dat dus allebei niet hebben.


Dat wilde ik inderdaad, maar het lukte me niet mooi, zodra ik de bakstukken of keelriem (zeg maar) langer maakte hing de neusriem ineens op half 7.
Ik ga er nog wel even mee prutsen, maar wat is precies het nadeel van hoe het nu is?
2 vingers vind ik overigens veel te weinig, ze moet kunnen grazen en het liefst ook geeuwen met het ding om. Nu is het misschien wel wat te ruim :')

Azmay
Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 11:00

M_nouska schreef:
Ik heb een bitloos hoofdstel gekocht, maar als ik aan de rechterteugel trek gaat links het bakstuk (?) over haar oog, hoe kan dit? [ [url=m/kI54Jq.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/q7NaIX.jpg]Afbeelding[/url] ]


Zit de kaakriem strak genoeg?

Azmay
Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 10:41

Buitenzinnig schreef:
Zullen we gewoon weer terug naar het onderwerp?

Ik had vd week een clinic. We moesten dmv de teugel opzij doen 1 voorbeen opzij verplaatsen . Ik kreeg als opmerking dat het waarschijnlijk wel lastiger werd voor mij omdat ik bitloos reed.
Jammer dat er nog steeds vooroordelen zijn en blijven. Terwijl ik wel met een aardig gemak een galopwissel rij en een verzameling, net zo gemakkelijk als met bit...


Ik snap dat ook niet zo, de reactie van het paard blijft immers hetzelfde ookal word de hulp net iets anders gegeven.

Bitloos buitenrijden op mijn net "een paar uur" onder het zadel paardje heb ik ook echt niet meer moeite mee dan wanneer ik een bit zou gebruiken. Als ze niet wil stoppen loopt ze toch wel door. Kwestie van opvoeding en inschatten hoe ze het doet.

Azmay
Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 11:37

Wat is er dan zo bijzonder aan de equizaum? Mijn duits is niet echt goed genoeg om het allemaal te begrijpen en van de fotos zie ik geen heel revolutionaire dingen.

Azmay
Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 17:23

Misschien een gekke vraag maar wat voor ketting zit er normaal in een academische kaptoom?
Ik heb er nu een en daar zit een soort fietsketting in.
Voor het longeren en grondwerk zal hij wel prima zijn maar ik vermoed dat het rijden er toch niet fijn mee gaat worden.

Azmay
Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 17:29

darkadia schreef:
Meeste academische hebben fietsketting volgens mij. Barefoot heeft een zacht omlegde staalkabel. Horka volgens mij ook. Er bestaan ook kaptomen zonder metaal in de neusriem. Ik heb met de academische ook wel gewoon gereden, maar niet met een constant contact. Daar vind ik ze minder geschikt voor.


Zonder ijzer heb ik er een paar gehad maar die schoven allemaal als ik ze los genoeg deed. Deze kan ik bij mijn ene paard vrij los doen voordat hij schuift en bij mijn andere (waarvoor ik hem dus wilde gebruiken) moet hij redelijk "aan". Dus het is een verbetering maar ik ben nog niet helemaal tevreden.

Azmay
Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 07:46

Laura_Zodine schreef:
Ik ben weer een beetje aan het online shoppen, en ik zie best wel veel "bitloze hoofstellen" die er uit zien als een doodgewone neusriem met teugels eraan. En dan bedoel ik gewoon alleen een neusriem uit een normaal hoofstel, zonder front of kaak of keelriem, niks..


Ik rijd met alleen een neusriem, totaal niet bedoeld voor bitloos maar het werkt.

Heb nog altijd niet iets gevonden wat beter en betaalbaar is.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DromenLies, Googlebot, Suzysuze en 46 bezoekers