Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

xxdomiixx
Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 20:48

woepsie90 schreef:
Ik heb van de week dit F.R.A. hoofdstel op Marktplaats gekocht. Iemand ervaring ermee of tips in gebruik :D ?
Heb totaal geen onderzoek gedaan voordat ik dit kocht, oeps... Doe ik meestal wel :j
Dit is mijn eerste bitloze hoofdstel...

https://www.divoza.com/nl/f-r-a-dietsji ... -hoofdstel


Dit is volgens mij een kaakgekruisd bitlooshoofdstel. Geen ervaring mee, maar denk dat je daarmee wel wat meer info vind :)

Horse Around vlog iedere zaterdag om 18.00 uur.
Remember the difference between a boss and a leader; a boss says "Go!" - a leader says "Let's go!" ~ E.M. Kelly


xxdomiixx
Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 15:14

Gladijs schreef:
Ik lees hier in het topic dat het kingekruist niet zo heel erg bevalt, heeft dat ook te maken met de manier van sturen? Want als ik het goed begrepen heb zet je met je rechter teugel druk tegen de linkerwang en kaak, zodat je het gehele hoofd meeneemt? En met een sidepull rechts druk is ook rechts druk, een soort van hoofd de goede kant op sturen?



Als je met een sidepull naar rechts stuurt krijgt het paard ook op links druk (wijken voor druk principe). Alleen word de druk op een andere plaats gegeven. Sommige paarden reageren dus beter als je op een specifieke plek druk geeft (zijkant neus) andere reageren beter als je het hele hoofd meeneemt.

Horse Around vlog iedere zaterdag om 18.00 uur.
Remember the difference between a boss and a leader; a boss says "Go!" - a leader says "Let's go!" ~ E.M. Kelly

xxdomiixx
Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 18:51

Ik ben begonnen met touwhalster. Eerst gewoon op de grond hem leren hoe dat aanvult en wat hij moet doen met welke druk. dan erop zitten, en weer al die druk dingetjes uitleggen. En dan gewoon gaan. (ging bij ons wel een heel proces aan vooraf voordat ik er op ging zetten omdat we een nieuwe start gingen maken met parelli - voor verhaal zie onderschift 'start of something new')

Horse Around vlog iedere zaterdag om 18.00 uur.
Remember the difference between a boss and a leader; a boss says "Go!" - a leader says "Let's go!" ~ E.M. Kelly

xxdomiixx
Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 19:29

Gentlegiant schreef:
Touwhalster vind ik persoonlijk geen rij optoming en wil ik dus niet mee rijden vind het niet stabiel genoeg liggen

Mijn paarden worden allemaal volledig op de zit gereden bit enkel voor de puntjes op de i zegmaar

Zojuist gereden met de hack en voor de zekerheid t bit erbij maar hij liep als een zonnetje nooit verwacht
[ [url=m/xvAvMi.jpg]Afbeelding[/url] ]


Als je op zit rijdt heb je geen "stabiele rij optoming" nodig. Ik vind persoonlijk dat ik pas over mag stappen op bit of wat dan ook waar je met meer contact kan rijden, als ik alles op zit kan doen. En als dat kan dan maakt het niet meer uit waar je mee rijd, dan zou alles kunnen omdat je op zit rijd.

Horse Around vlog iedere zaterdag om 18.00 uur.
Remember the difference between a boss and a leader; a boss says "Go!" - a leader says "Let's go!" ~ E.M. Kelly

xxdomiixx
Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 20:07

Gentlegiant schreef:
Waarom ik n hack met lange scharen heb
Heel simpel deze had ik "liggen" (gekocht met een paard afgelopen week)

Daarbij rijd ik volledig op m'n zit en weet ik wat ik doe
Paard liep tot begin dit jaar overigens op stang en trens liep die heerlijk op maar omdat we niet meer starten reed ik op n gewoon trensde en hier liep die continu mee te rommelen

N touwhalster vind ik persoonlijk niks zeker niet als je "perongelijk" toch eens stuurt met je hand dan zit het touw gelijk half in t oog lijkt mij
Dat heb je met dit niet ;)
Daarbij vind ik een touwhalster iets voor grondwerk en niet voor het rijden maar dat is mijn eigen mening en als iemand anders dat wel goed vind voor het rijden is dat ook prima toch :)

Sidepull hoor ik veel verschillende ervaringen over
Zeker voor mijn "autist" lijkt me dat niet prettig


Hebben wij gelukkig geen last van :) ik snap wel dat het voor sommigen niet werkt, maar dat betekent natuurlijk niet dat het bij iedereen zo is. En dat zou ik wel jammer vinden dat mensen naar aanleiding van zulke berichten dan het touwhalster wegschuiven terwijl het misschien voor hen de ideale optoming is. :) het moet gewoon passen bij de paard/ruiter combinatie

Horse Around vlog iedere zaterdag om 18.00 uur.
Remember the difference between a boss and a leader; a boss says "Go!" - a leader says "Let's go!" ~ E.M. Kelly

xxdomiixx
Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 17:31

xyzutu2 schreef:
Mariett schreef:
Ik vind de neusriem op het plaatje eigenlijk veel te hoog zitten, vanspeijk, en nog steeds vrij ruim (al helemaal als hij op de correcte hoogte geplaatst wordt), voor echt duidelijkheid moet de neusriem nog vrij strak zitten, en netjes twee cm onder het jukbeen.


Dat advies wordt helaas nog veel te vaak gegeven voor bitloze optomingen. Mensen willen van het bit af omdat ze dat paardonvriendelijk vinden en ze zich niet meer herkennen in de hele sportdressuurruiterij met strak aangetrokken aansnoerneusriemen terwijl daar ook gewoon 2 vingers op elkaar op het neusbot horen te passen.
Vervolgens kopen ze een bitloos hoofdstel of een kaptoom, doen dat om, geven een teugelhulp en wat gebeurt er? Hoofdstel schuift opzij. Dus trekken ze de neusriem net zo lang aan tot hij niet meer kan schuiven. Het grappige is dat dit bij 90% van de bitloze neusriemen dus gebeurt met... een aansnoerriem onder de kaak. Dezelfde als die aan dat dressuurhoofdstel hing. Met als gevolg dat je bij het gros van de bitloze hoofdstellen op geen enkele manier meer 2 vingers op elkaar op het neusbot kunt leggen - maar blijkbaar is dat minder erg als er geen bit wordt gebruikt?

Onder álle neusriemen - bitloos of niet - moet je 2 vingers op elkaar kunnen stapelen op het neusbot. Betekent dat dat je hoofdstel gaat schuiven? Dan moet je op zoek naar een ander model waarbij dat niet gebeurt - bijvoorbeeld eentje met kaakriem, of een waar de teugelringen verder naar de kin bevestigd zitten, of waar kinriem en neusriem verbonden zijn door een ring waardoor de kinriem een hoek maakt. En heel veel bitloze hoofdstellen en kaptomen hebben ook gewoon grote ontwerpfouten waardoor ze op geen enkel paardenhoofd goed blijven zitten als je ze niet strak aansnoert (waarom denk je dat de meeste bitloze hoofdstellen uberhaupt die aansnoerneusriem hebben...).
Maar strak aantrekken zodat het hoofdstel blijft zitten is echt de wereld op zijn kop: als dat nodig is dan moet je op zoek gaan naar een hoofdstel wat wel gewoon netjes blijft zitten met die 2 opgestapelde vingers op het neusbot ertussen: daar heeft ieder paard recht op, ook als hij bitloos wordt gereden.


Goede informatie +:)+ Ik wist helemaal niet dat er 2 op elkaar gestapelde vingers boven op het neusbot moeten passen. Ik deed eerst altijd een vlakke hand (echt de hand dus niet de vingers) en dan onder waar je het vastgespt. Later haalde ik de neusriem eraf maar als ik ooit overstap van touwhalster naar wat anders is dit zeker goed om te weten.

Horse Around vlog iedere zaterdag om 18.00 uur.
Remember the difference between a boss and a leader; a boss says "Go!" - a leader says "Let's go!" ~ E.M. Kelly

xxdomiixx
Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 09:53

@Marleen, de gouden tip: werk aan je communicatie, leiderschap en vertrouwen. Het maakt niet uit met welke optoming je rijd, uiteindelijk doet hij het bij allemaal wel alleen bij de een hoef jij waarschijnlijk minder kracht uit te oefenen.

Spoiler:
ik verbaas me er eerlijk gezegd nog steeds over dat mensen al snel naar iets sterkers/scherpers grijpen als het probleem heel anders opgelost kan worden, het is slechts symptoombestrijding. Het zou niet eens in mij opkomen, niet dat mijn paard nooit van die momenten heeft maar daar werken we aan - zou er ook een hackamore aan kunnen hangen of een shank/stang bit. Maar wie help je er uiteindelijk mee?

Horse Around vlog iedere zaterdag om 18.00 uur.
Remember the difference between a boss and a leader; a boss says "Go!" - a leader says "Let's go!" ~ E.M. Kelly

xxdomiixx
Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 10:39

Dat biothane hoofdstel is trouwens wel om te kwijlen :~ echt iets voor in mijn zadelkast :o

Horse Around vlog iedere zaterdag om 18.00 uur.
Remember the difference between a boss and a leader; a boss says "Go!" - a leader says "Let's go!" ~ E.M. Kelly

xxdomiixx
Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 21:51

@Caroline: je touwhalster zit sowieso te laag vast gemaakt. Hij zit op de helft van de kaken en zou er achter moeten zitten ;)

Horse Around vlog iedere zaterdag om 18.00 uur.
Remember the difference between a boss and a leader; a boss says "Go!" - a leader says "Let's go!" ~ E.M. Kelly

xxdomiixx
Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 18:59

Ik kan het even niet meer vinden. Ik heb net gesloten ringen gekocht zodat ik ook met de oude neusriem kan gaan rommelen (net als Runa er een sidepull van maken). Maar nou zie ik dat er heel veel verschillende posities zijn waar ik die ringetjes kan plaatsen. Wat is het meest stabiel? Ik ga er sws ook een kaakriem aan vast maken maar met die ringetjes weet ik nog niet waar ik ze moet plaatsen..

Horse Around vlog iedere zaterdag om 18.00 uur.
Remember the difference between a boss and a leader; a boss says "Go!" - a leader says "Let's go!" ~ E.M. Kelly

xxdomiixx
Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 21:28

Dankjewel Xyzutu. Ik wil er uiteindelijk gewoon dressuurmatig mee kunnen rijden, maar niet dat het gaat schuiven dus dan is denk ik de positite van jou ringen het beste. We rijden nu met touwhalster, en daar lukt stelling en buiging ook mee zolang ik mijn lichaam gewoon juist plaats en hem release geef als hij het goede antwoord heeft kan ik hem eigenlijk met alles rijden, maar die stabiliteit vind ik wel belangrijk.

Runa: kun je daar ook stelling en buiging mee vragen bij jou paard? Ik heb ook zo een neusriem als jij dus misschien dat ik ze ook gewoon niet hoger kan plaatsen.

Horse Around vlog iedere zaterdag om 18.00 uur.
Remember the difference between a boss and a leader; a boss says "Go!" - a leader says "Let's go!" ~ E.M. Kelly

xxdomiixx
Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 22:11

Bericht even opgeslagen haha moet het even goed tot mij door laten dringen en kijken naar de neusriem dan valt het kwartje waarschijnlijk. Dankje voor je uitleg :)

Horse Around vlog iedere zaterdag om 18.00 uur.
Remember the difference between a boss and a leader; a boss says "Go!" - a leader says "Let's go!" ~ E.M. Kelly

xxdomiixx
Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 14:47

Hoe maken jullie een gat in het leer voor de Chicago schroeven? Is daar een speciale tang voor?

Horse Around vlog iedere zaterdag om 18.00 uur.
Remember the difference between a boss and a leader; a boss says "Go!" - a leader says "Let's go!" ~ E.M. Kelly

xxdomiixx
Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 14:22

Ik heb bijna alles binnen, alleen nog de Chicago schroeven. Ik heb trouwens de gatentang van de Action (4,50). Ik kwam ook door het dunne biothane heen, weet niet of dat dan met dikkere biothane moeilijker is, maar ik kan iig mijn hoofdstel afmaken als ik die schroeven heb :D.

Horse Around vlog iedere zaterdag om 18.00 uur.
Remember the difference between a boss and a leader; a boss says "Go!" - a leader says "Let's go!" ~ E.M. Kelly

xxdomiixx
Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 14:55

jjstitches verkoopt biothane per meter (Verschillende diktes)

Horse Around vlog iedere zaterdag om 18.00 uur.
Remember the difference between a boss and a leader; a boss says "Go!" - a leader says "Let's go!" ~ E.M. Kelly

xxdomiixx
Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 12:50

Je zou eventueel gewoon een vraag bij Harnachement kunnen zetten als er geen algemeen topic is :)

Horse Around vlog iedere zaterdag om 18.00 uur.
Remember the difference between a boss and a leader; a boss says "Go!" - a leader says "Let's go!" ~ E.M. Kelly

xxdomiixx
Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 19:26

Woepsie: ik zorg eerst dat het paard weet wat ik wil vanaf de grond. Zolang je consequent bent zal je paard het uiteindelijk wel snappen. Dus begin vanaf de grond al met je stem als je graag op stem wilt rijden.

Ik doe alles met touwhalster dat is voor hem duidelijk, 1 optoming. Later pak ik er een sidepull hoofdstel bij. Maar pas als ik volledig op zit kan rijden. Dat gaat nog even duren.

Belangrijkste is: rem, gas en stuur. Dus die moet je er vanaf de grond op hebben ;)

Horse Around vlog iedere zaterdag om 18.00 uur.
Remember the difference between a boss and a leader; a boss says "Go!" - a leader says "Let's go!" ~ E.M. Kelly

xxdomiixx
Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 11:02

Die heb ik ook. Nog nooit gebruikt :')

Horse Around vlog iedere zaterdag om 18.00 uur.
Remember the difference between a boss and a leader; a boss says "Go!" - a leader says "Let's go!" ~ E.M. Kelly

xxdomiixx
Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 17:54

Nee ik ook niet :P

Horse Around vlog iedere zaterdag om 18.00 uur.
Remember the difference between a boss and a leader; a boss says "Go!" - a leader says "Let's go!" ~ E.M. Kelly

xxdomiixx
Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 21:50

Mijn hoofdstel is bijna klaar :D moet alleen nog de kaak riem verstelbaar maken

Horse Around vlog iedere zaterdag om 18.00 uur.
Remember the difference between a boss and a leader; a boss says "Go!" - a leader says "Let's go!" ~ E.M. Kelly

xxdomiixx
Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 19:17

Ik heb ronde touwteugels. Volgens mij van equiplay. Ik vind rond fijner dan plat.

Horse Around vlog iedere zaterdag om 18.00 uur.
Remember the difference between a boss and a leader; a boss says "Go!" - a leader says "Let's go!" ~ E.M. Kelly

xxdomiixx
Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 05:45


Horse Around vlog iedere zaterdag om 18.00 uur.
Remember the difference between a boss and a leader; a boss says "Go!" - a leader says "Let's go!" ~ E.M. Kelly


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anoukjuuuhh, HypoStore, SharonIndezz en 6 bezoekers