[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 18:23


Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 18:34

Foxy123 schreef:
Zijn Hidalgo kwalitatief goede zadels? Vind ze enorm mooi, maar zag vroeger weleens dat ze scheef in elkaar zaten.
Ik vermoed dat de recente verbeterd zijn van kwaliteit, voelen ze ook stevig aan om mee te rijden?
Wil dolgraag eentje kopen.


Hier al even een hidalgo. Vind de kwaliteit tenopzichte van tijd terug echt heeel erg veel verbeterd. Heb 3 boomloze zadels en de hidalgo is wel de meest stevige. Heeft ook echt wel even inrijtijd nodig. Zit in begin heel vreemd maar na beetje inrijden zit het super stevig en goed.

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 18:34


Skogan

Berichten: 787
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 20:00

Kwetal schreef:
Volgens mij lijkt het dan op het Opera gebouw in Sydney.... :o


LOL :D Gelukkig mijn pommel is wel weggewerkt.

Foxy123
Berichten: 177
Geregistreerd: 02-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 20:38

Daphneeeej schreef:
Foxy123 schreef:
Zijn Hidalgo kwalitatief goede zadels? Vind ze enorm mooi, maar zag vroeger weleens dat ze scheef in elkaar zaten.
Ik vermoed dat de recente verbeterd zijn van kwaliteit, voelen ze ook stevig aan om mee te rijden?
Wil dolgraag eentje kopen.


Hier al even een hidalgo. Vind de kwaliteit tenopzichte van tijd terug echt heeel erg veel verbeterd. Heb 3 boomloze zadels en de hidalgo is wel de meest stevige. Heeft ook echt wel even inrijtijd nodig. Zit in begin heel vreemd maar na beetje inrijden zit het super stevig en goed.

Thx voor de info aan de twee personen die hun ervaring delen.
Ga me er eentje aanschaffen.
Ik vind deze heel comfi uitzien
Afbeelding

J0anieke

Berichten: 4872
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 20:46

Comfi én mooi! Vind dat vierkante wel wat hebben! :D

Almighty
Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-02-07

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 21:13

Ik heb een vraag over mijn trekker Flow. Ik heb er fenders bij gekregen die voor mij nu toch een te lang blijken. Zijn er mensen die kunnen ruilen? Ik heb bruine.

Ook blijkt dat mijn zeer rond geribt paard met toch schoft en lekker kort compact ruggetje en vette schouder partij de drukplekken nu voornamelijk achterop de rug krijgt.

Nu Zijn de kussens er onder 45,5 cm en dacht dat ik misschien naar 42,5 moet gaan. Maar het kan ook zijn dat door de dressuur kussens erop de punten voor te lang zijn en ander soort kussens nodig heb? Zonder punt of juist Spaanse mits dat past onder zo een?

Het is wat lastig en vind dan ook geen passer die deze spullen heeft en kan komen passen.

Toch valt het ook op dat de prijzen van de losse dingen hier veel hoger liggen als in ons buur land Duitsland. Maar om daar nu te gokken en inkopen zorgt voor weer miskoop gevoelig? Toch wil ik mijn flow goed afgepast hebben met advies wat in te kopen en niet bij de passer verplicht moet kopen dan?

Iemand idee? Kan op het moment met paard niet reizen naar een locatie omdat ik geen goede trekauto heb tijdelijk .

Ik dacht er even over om de kussens er onderuit te laten en dikke pad onder te doen. Maar zadel wordt dan minder stabiel lijkt het in vorm.

Verder zit ik wel super en vind mijn paard het een verademing dat er niets op zijn schouder klemt bij beweging. Hij liep eerst niet.

Ik vind het lastig hoe nu verder. Want wil meer kilometers buiten met hem gaan maken maar ook zeker zijn van geen rugpijn te maken door druk achterop.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 21:51

Waar zitten de drukplekken precies? Heb je foto's van hoe het nu ligt op je paard?

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 21:55

Foxy123 schreef:
Thx voor de info aan de twee personen die hun ervaring delen.
Ga me er eentje aanschaffen.
Ik vind deze heel comfi uitzien
[ [url=m/nflPlj.jpg]Afbeelding[/url] ]


Welk model is dat?

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 01:34

Raamzicht schreef:
Foxy123 schreef:
Thx voor de info aan de twee personen die hun ervaring delen.
Ga me er eentje aanschaffen.
Ik vind deze heel comfi uitzien
[ [url=m/nflPlj.jpg]Afbeelding[/url] ]


Welk model is dat?


Geen specifiek model als het goed is, is custom made voor iemand geweest. Hidalgo wil nog wel eens meewerken aan creatieve ideen van klanten.

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 07:57

Almighty schreef:
Ik heb een vraag over mijn trekker Flow. Ik heb er fenders bij gekregen die voor mij nu toch een te lang blijken. Zijn er mensen die kunnen ruilen? Ik heb bruine.

Ook blijkt dat mijn zeer rond geribt paard met toch schoft en lekker kort compact ruggetje en vette schouder partij de drukplekken nu voornamelijk achterop de rug krijgt.

Nu Zijn de kussens er onder 45,5 cm en dacht dat ik misschien naar 42,5 moet gaan. Maar het kan ook zijn dat door de dressuur kussens erop de punten voor te lang zijn en ander soort kussens nodig heb? Zonder punt of juist Spaanse mits dat past onder zo een?

Het is wat lastig en vind dan ook geen passer die deze spullen heeft en kan komen passen.

Toch valt het ook op dat de prijzen van de losse dingen hier veel hoger liggen als in ons buur land Duitsland. Maar om daar nu te gokken en inkopen zorgt voor weer miskoop gevoelig? Toch wil ik mijn flow goed afgepast hebben met advies wat in te kopen en niet bij de passer verplicht moet kopen dan?

Iemand idee? Kan op het moment met paard niet reizen naar een locatie omdat ik geen goede trekauto heb tijdelijk .

Ik dacht er even over om de kussens er onderuit te laten en dikke pad onder te doen. Maar zadel wordt dan minder stabiel lijkt het in vorm.

Verder zit ik wel super en vind mijn paard het een verademing dat er niets op zijn schouder klemt bij beweging. Hij liep eerst niet.

Ik vind het lastig hoe nu verder. Want wil meer kilometers buiten met hem gaan maken maar ook zeker zijn van geen rugpijn te maken door druk achterop.


Het probleem van teveel druk achterop de rug ken ik zelf ook van een trekker die ik gehad heb.Ik zou toch een boomloze pad eronder doen..Een grandeur met anti slip op de bovenkant maakt het wel weer erg stabiel,omdat dit mooi blijft plakken aan het leer van de kussens van je zadel..

pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 10:12

Ik vind het wel een heel mooi zadel zeg +:)+ Qua comfort kan het 2 kanten op vind ik, zal heel persoonlijk zijn.

Bij kortere kussens kan het ook zijn dat de druk nog erger wordt. Zijn je kussens niet nu al te kort? Of ligt je zadel achterover?

Almighty
Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 23:34

Wat ik lastig is dat dit zadel zo flexibel is dat hij compleet vormt naar de rug van het paard. Het enige wat je kan wijzigen is de kop in stand en kussens.

Foto van stand kan ik maken morgen. Maar kan je denk ik niet veel op zien puur omdat het zadel niet kan bruggen en altijd contact rug maakt overal. Maar nu maakt hij dus meer druk achterop de rug kwa zweetplek.

De kop kan niet smaller of breder. Smaller niet omdat het dan klemt op zijn lichaam en breder komt het zadel tegen de schoft bij rijden.

Kussens maakt dat de flow stabiel is. Die maken de stevigheid erin. Maar denk dat ik daar naar het antwoord moet zoeken. Langer kan niet denk ik nu dus 45,5 cm onder en zit daar al met lengte op de 18de rib. Stand verandering in kussen heel licht helpt niet.

42,50 cm kussens lijkt mij weer extreem kort. Zijn rug kan dat wel goed hebben. Maar mijn kont??

Zitting staat nu op kleinste stand omdat ik zelf dan goed zit.

Kreeg nu advies om kussens met op kop meer afronding te kiezen is nu meer punt de standaard kussen onder trekker. Maar op de volle schoft van mijn paard teveel. Zadel ligt netjes.

Wat ook nog kan dacht ik later is ik heb de houders waar de singel stoten door gaan eraf gehaald omdat meneer de druk die daarop komt niet fijn vind. Dat daardoor de druk meer komt op de singel en meer achter op want die zit dan natuurlijk ook druk op achter. Maar ik singel vrij los.

Daarnaast rijdt ik dit paard compleet op bekken zit en geen hand of been nodig bijna met rijden.

Kortom lekker puzzeltje. Foto maak ik morgen . Zadel vind ik veel lijken op trekker true talent.

Ik vind het een geweldig zadel verder passend bij mijn doel ritten maken.

Almighty
Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 23:44

Afbeelding dit is alvast paard waar het om gaat. Mijn Camargue. Op moment nog iets vetter dan op foto hier.

Anoniem

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 00:12

Waarom zou dit zadel niet kunnen bruggen?

Almighty
Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 00:19

Het vormt naar de rug. Hooguit als kop te krap staat kan hij los komen. Maar alles zakt in als je zit. Zo soepel is het materiaal.

Heb met dekje gereden zonder kussens maar dat is echt te slap. En duwt het kop sneller in zijn lichaam.

Dit is trekker flow.

Afbeelding

Ik denk hier aan druk singelstoten de zweetplek kunnen veroorzaken achterop. Gezien stand stoten nu.

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 00:22

Anoniem schreef:
Waarom zou dit zadel niet kunnen bruggen?

:o?
Het is boomloos, of op zijn minst flexibel - onder het ruitergewicht kan een boomloos zadel niet bruggen. Dan heb je wel en heel erg stijf/hard boomloos zadel, dat de naam boomloos dan niet meer verdiend.

En in geen geval kortere kussens, grote kans dat het zadel dan daar nog meer gaat drukken omdat het ruitergewicht op het uiteinde van de kussens komt te liggen.
En wat Pleiada zegt, boomloze pad er onder met hele dunne inlagen om de randen van de kussens wat af te vlakken.

Woon je dicht bij Duitsland? Daar zijn ook mensen die deze zadels aanpassen......

Hawkeye

Berichten: 1227
Geregistreerd: 24-09-12

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 00:48

Ik denk dat ik daarstraks drukplekken ontdekt heb bij mij merrie. Wanneer ik de haar vacht een beetje open trok zag ik spierwitte haren, enkel ter hoogte van waar de inlages de rug raken en naar mijn gevoel nog iets heftiger ter hoogte van de beugelophanging. Maar hoe zou dit komen? Heeft ze gewoon een gevoelig huid of past het zadel echt niet?

Ze loopt er prima onder in ieder geval. Momenteel rijden we met een Barefoot Madrid, HD inlages en een dekje van JV dekjes.

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 01:36

Kwetal schreef:
Anoniem schreef:
Waarom zou dit zadel niet kunnen bruggen?

:o?
Het is boomloos, of op zijn minst flexibel - onder het ruitergewicht kan een boomloos zadel niet bruggen. Dan heb je wel en heel erg stijf/hard boomloos zadel, dat de naam boomloos dan niet meer verdiend.

En in geen geval kortere kussens, grote kans dat het zadel dan daar nog meer gaat drukken omdat het ruitergewicht op het uiteinde van de kussens komt te liggen.
En wat Pleiada zegt, boomloze pad er onder met hele dunne inlagen om de randen van de kussens wat af te vlakken.

Woon je dicht bij Duitsland? Daar zijn ook mensen die deze zadels aanpassen......


Denk dat een iets steviger boomloos zadel best kan bruggen op een paardenrug.. Vooral bij de meer extremen. Er is druk/gewicht nodig om er voor te zorgen dat het midden inzakt.. Bij een rechte zadelvorm is eerst de druk dan vooral op de voor en achterkant lijkt me als je bijv een paard hebt (zoals ik) met een hollere rug. Mijn hidalgo is best een steviger boomloos zadel en heb voor mijn paard met hollere rug toch gekozen voor iets ronding in de kussens om dat een beetje op te vangen.
Als ik het paard hier boven zie heeft die ook wel een gewelfde rug, misschien heeft dit paard ook wel baat bij kussens die al wat meer in de vorm van de rug gemaakt zijn.

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 10:53

Daphneeeej schreef:
Denk dat een iets steviger boomloos zadel best kan bruggen op een paardenrug.. Vooral bij de meer extremen. Er is druk/gewicht nodig om er voor te zorgen dat het midden inzakt.. Bij een rechte zadelvorm is eerst de druk dan vooral op de voor en achterkant lijkt me als je bijv een paard hebt (zoals ik) met een hollere rug. Mijn hidalgo is best een steviger boomloos zadel en heb voor mijn paard met hollere rug toch gekozen voor iets ronding in de kussens om dat een beetje op te vangen.
Als ik het paard hier boven zie heeft die ook wel een gewelfde rug, misschien heeft dit paard ook wel baat bij kussens die al wat meer in de vorm van de rug gemaakt zijn.


Wanneer een zadel dermate stug is, is het geen echt boomloos zadel, dan heeft het een harde innerlijke structuur dat je dan gerust een boom mag noemen. Er was ooit een westernzadelmerk die een zgn flexibele boom hadden, maar die werd pas flexibel als het warm werd...dat gebeurde niet in de winter bij een simpel stap ritje. Er zijn ook merken met een lederen boom die erg stug en hard zijn.

"Gewoon" boomloos, zoals wij kennen, is flexibel genoeg om onder een mensengewicht in te zakken. Niet met een kleuter, maar iedere tiener en volwassenen heeft voldoende gewicht om het door te laten buigen en zich aan te passen aan de glooiing van de paardenrug.
Wanneer je een paard hebt met een extreem doorgezakte rug, moet je je afvragen of je daar wel op moet gaan zitten. De Camargue hierboven heeft een normale welving en geen holle rug.

Als je een kleine holle rug moet opvullen, kan dat ook met een speciale pad (sway-back pad)

yarkayunda
Berichten: 839
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 13:45

Heeft iemand ervaring met het easytrek zadel met verwisselbaar kopijzer?

yarkayunda
Berichten: 839
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 13:59

Het paard waar ik het voor nodig heb is trouwens een fjord. Ze heeft een korte rug en niet veel schoft.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 17:36

Ik ben benieuwd naar meningen over deze droge plekken. Rij met een ghost roma picollo, de inlages zijn vrij nieuwe van ghost zelf, inlages van de zadelkussens moeten vervangen worden.
En het regendr nogal tijdens het rijden.

Afbeelding

kraakte
Berichten: 3076
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 18:19

Ik heb ff n vraagje hier,
Ik heb nu net een nieuwe tinkermerrie van rond de 148, zou graag een Barefoot just adjust mt1-2-3 erop willen. zou dit nog passen?
Er ligt nu een Barefoot London mt 1 op. Net iets te klein voor mijn maatje 44 en zonder vps dus wil sowieso een nieuw zadel aanschaffen.

Afbeelding

paddraigh
Berichten: 3694
Geregistreerd: 10-08-07

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 19:46

Iemand nog een goede tip voor een pad onder de mandriana met inlagen is een pre.
We hebben er mu de western kifra pad onder.
De zadelvormige van kifra staat er niet mooi onder die is te lang(ruglengte) mooiste 42 a 45 cm(zijlengte)