[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 08:52

Bonjoy schreef:
Dan ga ik toch eens kijken naar de normale maat. Ik ben niet dik, maar heb gewoon de pech dat ieder spekje zich verzameld op mijn bovenbenen en billen :P Hebben jullie foto's van jullie paarden met een Ghost in de normale maat?


Normale maat op mijn 1,50m haflinger. Hier was het zadel nog vrij nieuw.
[ img ]
[ img ]


Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 11:01

Kwetal schreef:
Skippy, heb je al een frontriser geprobeerd??? Dan schuif je wat minder naar voor - dat ding is er voor de ruiter, niet voor het paard ;)


Yes, die zit er al in ;)
Ik heb mijn eigen formaat gewoon wat overschat haha. Verder een heerlijk zadel hoor! :D

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 11:10

Kwetal schreef:
Beter overschatten dan onderschatten.... :P


Zeker waar! Op deze manier schuif ik wel wat, maar heeft pony-lief er geen last van :)

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 07:39

pmarena schreef:
Ghost en Barefoot hebben ook best "normaal" uitziende modellen tegenwoordig hoor :j


Bij ghost maakt het wegwerken van de pommel al een wereld aan verschil wat dat betreft. Maar inderdaad, en zijn ook gewoon steeds meer modellen die nauwelijks van 'normaal' te onderscheiden zijn.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 07:50

Maartje1990 schreef:
Rije dit staat tegenwoordig op de site van knhs


[ [url=m/lRyw3T.png]Afbeelding[/url] ]


Het mág inderdaad wel. Maar als je van een klassiekere look houdt, is weggewerkte pommel meer 'in je straatje' :)

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 07:17

Een maand of twee geleden in overleg met Suzanne van Buitenzinnig mijn nieuwe pad voor onder mijn Ghost laten samenstellen. Inmiddels binnen en blij met het resultaat!
Grandeur pad, olijfkleur, met een katoenen onderzijde (koeler dan kunstwol; en ja, ik weet dat gewone wol juist wel koel is, maar kunstwol dus niet), de inlagevakken liggen bij deze pad bovenop ipv eronder. Gister voor het eerst mee gereden en ik ben happy: paard liep er prima onder weg en het geeft een meer close-contact gevoel dan de pad mét kunstwol.

[ img ]

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 07:54

pmarena schreef:
Dat ziet er mooi uit :)

Inlages bovenop de pad zou ik nooit doen, waarom heb je daarvoor gekozen?


Tjah, de meningen zullen altijd wel verdeeld blijven over wat wel en niet kan. Hierover heb ik contact gehad met Buitenzinnig. Zij is ervan overtuigd dat dit met mijn paard en mijn zadel (die ze beiden ook live gezien heeft) geen problemen gaat geven.
Deze opbouw gebruikt Grandeur vaker ook. Mijn zadel heeft gewoon kussens natuurlijk, is niet plat van onder. Er is ook zonder inlages ruggengraatvrijheid. De inlages geven dus extra demping, maar hoeven niet de ruggengraat vrij te houden.
Zal niet voor iedere paard-zadel-ruiter combi mogelijk zijn.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 08:01

pmarena schreef:
Voor de demping zal het wel werken. Maar nu ligt de stof van de pad op de ruggengraat, ik zou daar van balen dat er nu geen lucht bij kan. Nu zit het vrije kanaaltje boven de pad in plaats van er onder, ik vind dat zonde :)


Dat mag natuurlijk, het zonde vinden. Grappig genoeg trek je de pad gewoon netjes het 'geultje' in hoor, En dat blijft tijdens het rijden liggen. (ook dat zal misschien per paard-zadel-ruiter combinatie verschillend zijn, maar de pads van grandeur zijn goed gevormd en - mede door de neopreen bovenzijde van de pad op kussenhoogte - schuift dat niet meer naar beneden tijdens het rijden)
Maar de keuze is vooral om katoen aan de onderkant te hebben ipv kunstwol tegen hittestuwing in de zomer. Bij een boomzadel met een dekje is het ook maar net hoe je zelf het dekje in het tussenkanaal tussen de kussens omhoog trekt, en daarmee moet je het in deze vergelijken denk ik.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 08:09

Ja absoluut, kunstwol is in de winter echt prima, maar in de zomer gewoon te warm. En ik draag zelf in de zomer heel graag gewoon katoen, dus ik doe maar even de aanname voor mijn paard dat zij dat ook lekkerder vindt :)

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 11:09

Anoniem schreef:
Volgens mij zijn er ook mensen die er wel lange ritten mee maken met veel plezier en succes..


Klopt ja. Testresultaten waren daar ook goed genoeg voor begreep ik.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 07:05

Sica schreef:
Heeft er iemand hier ervaring met de Sorenta zadels?
Ik heb mijn droomzadel gevonden op hun Duitse site, een boomloos australian stock zadel! Heb al contact gehad met Kitty van Kifrahorse, de Nederlandse dealer van dit merk. Die heeft dit model niet op voorraad maar kan wel besteld worden.
Vind het alleen nogal spannend om ongezien een zadel te bestellen zonder ervaringen van anderen. Op Duitse fora staat wel het een en ander, maar weinig recents.
Daarom hier maar even de vraag, wat vinden jullie?

Dit is het zadel:
[ [url=m/z98l7S.jpg]Afbeelding[/url] ]


Kun je voor het gevoel niet een van de andere zadels van Sorenta testen bij Kitty? Natuurlijk zegt dat écht niet alles, maar wel al iets over hoe de opbouw van de zadels jou en je paard past.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 11:59

tjaakje schreef:
Die Ansur zadels... Kennen we die in Nederland? Zien eruit als mooie zadels, maar ook met een mooie prijs :wow:


Zien er inderdaad interessant uit. Hangt ook wel een pittig prijskaartje aan.... :')

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 07:01

Beetjehippie schreef:
Speciaal voor mijn vraag een account aangemaakt, normaal ben ik meer een meelezer maar ik heb flink wat pagina’s doorgespit en geen passende info gevonden, dus ik hoop dat jullie me kunnen adviseren;
Ik twijfel of ik over wil stappen naar barebackpad of toch weer op zoek naar een passend boomlooszadel (mijn Arizona met vps heb ik al even geleden verkocht wegens niet passen en heb nu niks) Nou kwam ik per ongeluk de ghost mandriana rotondo tegen en was eigenlijk meteen erg gecharmeerd, vooral omdat er gezegd wordt dat dit tussen zadel en barebackpad in zit. Zou deze pad/zadel geschikt kunnen zijn voor een ouder paard met ietwat holle rug, erop liggende ruggengraat en hoge schoft? Iemand die hier ervaring mee heeft? En is het wel echt oke om hier ook beugels aan te hangen, of is dit toch af te raden omdat het meer barebackpad dan zadel is?


De metingen van drukverdeling zijn erg goed, maar bij een paard met opliggende ruggengraat, zou ik daar wel een écht goede pad met HD inlagen onder doen als je er beugels aan wil hangen, zoals een Kifrapad ivm dikke wollen onderkant die die heeft en dan HD inlagen.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 09:03

Beetjehippie schreef:
@skippy, ik neem aan dat christ of grandeur dan ook prima zijn mits ik er HD inlage in doe? En zou dat voldoende zijn voor de hoge schoft?


Christ heeft ook echt mooie dikke vacht, dat is natuurlijk ook prima. Bij Grandeur is het kunstwol. Ik ben zelf super tevreden over Grandeur, maar mijn merrie heeft niet veel schoft en geen opliggende ruggengraat. Ik weet niet of Grandeur daarvoor voldoende zou zijn.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 11:09

maralyn schreef:
Beste iedereen.

In het verleden heb ik ook al eens n blik in dit topic laten vallen. Maar vandaag ook maar weer eens.

Ik ben rustig aan het oriënteren, dus heeft niet echt haast.

Ik ben eigenlijk op zoek naar een boom loos of semi, waarmee ik ook kan springen. Liefst een veelzijdig model.

Paardje is nieuw, 5 overbouwd en nu nog n beetje scheef.

Daarnaast, welke leveranciers of dealers zitten in omgeving Groningen Drenthe?

Ben al n dik vijf jaar uit boomloos, vandaar.


Zowel Ella (boomloos zadelpasservice) als Suzanne (buitenzinnig) zitten in het noorden, dus je hebt geluk ;)


Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 09:13

Foxy123 schreef:
Ik weet niet of ik het hier mag vragen?
Ik heb een heel oude barefoot nevada, is een slap leertje zonder stevigheid en vroeg me af of ik een boomloze pad kon kopen met VPS?


VPS is zoals hierboven aangegeven iets dat IN je zadel zit.
Wil je een betere drukverdeling creëren? Wat heb je er nu voor pad onder liggen?

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 11:33

Foxy123 schreef:
Bedankt voor je antwoord.
Ik hoopte ergens dat er een pad bestond met soort van VPS ingebouwd, zodat ik meer stevigheid en ruggegraad vrijheid kan garanderen. In het zadeltje zit namelijk niets meer van stevigheid.
Nu ligt er een pad onder met echte schapenvacht langs onder en een soort mousse in. Had het al open gesneden om nog wat bij te steken voor meer stevigheid...
[ [url=m/Yy7oHY.jpg]Afbeelding[/url] ]


Je zou kunnen kiezen voor HD inlagen in de pad.
Is de pad er eentje zonder verwisselbare inlagen? De meeste merken hoef je niet open te snijden namelijk, maar maak je klittenband open, en dan kun je er nieuwe inlagen insteken.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 07:16

pmarena schreef:
Dat is in principe gewoon een passantje toch? Dat moet vast wel ergens te maken zijn :) Of anders denk ik dat mensen een manen-elastiekje pakken ofzo :P


Leertje waarmee je westernteugel vast zit, is meestal een soort 'veter' en dus geen passantje ;) Met een elastiekje kom je dan ook écht nergens :') (sorry, ik lach je niet uit, ik zie dit nu voor me alleen)

Of de vraagsteller moet een slobber strap bedoelen inderdaad, dat is geen veter, maar een soort 'dubbelgevouwen lap leer', maar voor mijn gevoel bedoelt ze de tie ends?

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 14:28

Narcissa schreef:
Ook al loopt ze elke dag beter, dit kzn niet goed zijn. Is er iets dat ik kan doen om meer in het midden van mijn zadel te komen (langere beugels, een bepaalde houding, ...) of is het hopeloos?


Sommige zadels zetten sommige ruiters in stoelzit. Je kunt de beugelophanging iets verplaatsen naar achteren, zodat jouw benen meer onder je lijf komen, maar ook dat werkt niet voor iedereen en dan is een ander zadel een betere optie.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 08:03

Narcissa schreef:
Die is toevallig niet te testen Kitty? Zien eruit alsof er een enorme wrong opzit zo op foto. Ik ben die van de vosse merrie die net over de omheining was gesprongen en die Sorenta meteen afwees op de knieblokken (het werd toen een Tekna uiteindelijk) :'). Tot welke zitmaat van ruiter gaat die?

Ze is ondanks haar leeftijd nog niet erg lang onder het zadel en ze is nooit echt ingetölt. Ik probeer het nu en ze biedt soms tölt aan, vanuit stap al een paar pasjes maar meer lukt nog niet. Vaak ook als ze erg gestressed is, maar dat is een zeldzaamheid. Kan er dus niet echt wat zinnig over zeggen. Over draf kan ik zeggen: hoe harder ze gaat, hoe beter ze zit.


Ik heb hem getest (haf op deze foto is de mijne ;) ) en de wrong zit hoog en is zacht, waardoor ik hem niet als groot en dwingend heb ervaren. En ik heb slechte knieën en vind een wrong daardoor al heel gauw dwingend ;) Ik heb kledingmaat 38 met best flinke bovenbenen en ik ben 1,75m lang en ik paste er goed in.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 08:02

uudje schreef:
@ Kwetal.
Dus eigenlijk is alleen het uiterlijk het verschil als ik je goed begrijp? Want de nr 3 lijkt zoveel soepeler dan de nr 4 Italy.
Misschien komt dat dan door luxere afwerking. Ben echt nog helemaal niet zo thuis in ghost. Behalve dan dat ik hem heerlijk vind zitten en hem super stabiel vind. Maar moet er denk ik vooral aan wennen na jaren barefoot gereden te hebben. Die toch heel anders is van opbouw. Dank voor je reactie.


Grappig genoeg vinden niet alleen mensen dat het toch nét even anders is; mijn merrie liep met passessie destijds merkbaar fijner onder de nr 3 dan onder de italy kussens.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 10:33

Anoniem schreef:
Ik had er een normaal dekje onder..
Maar dat zou toch niet uit mogen maken lijkt me.


Ik had hem ook met een normaal dekje op een rondje haflinger. Heb m uiteindelijk verkocht omdat ik mijn heup niet normaal kon houden zonder zadel op haar rug - schoot volledig in de kramp - maar van lastige rugnaden nooit last gehad...

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 08:16

Art_Ificious schreef:
Even de site bekeken. Ik zie helaas geen boomloze zadels online staan. :?

Kan iemand me nog een boomloze zadelpasser aanraden die een route doorheen Belgisch Limburg heeft?

Voorkeur gaat uit naar Ghost omdat ik lees dat deze smaller zitten dan de barefoot zadels. Gezien ik voornamelijk recreatief rij en dus buitenritten wil maken wil ik geen brede zit om 's anderdaags pijn te hebben in mijn liezen bv.

Hier had ik een Ghost, maar geen contact met deze mensen sinds ik bij ex weg ben, dus dit zadel ook niet meer in mijn bezit (ze hadden het zadel overgekocht van mij).
Was een maat 1 dacht ik. Maar misschien pas ik in een piccolo ook nog?
Herinner me dat ik voor deze nog aan een zitverkleiner dacht om aan te schaffen omdat ik soms nog teveel schoof in het zadel. (Ben tevens ook wat afgevallen. Op foto woog ik rond 55kg, nu schommel ik al maandenlang tussen 48-52kg)
[ [url=m/H7Krm6.jpg]Afbeelding[/url] ]


"Maat 1" als naam bestaat bij Ghost niet, maar is meestal wel hoe mensen de piccolo noemen. De 'normale maat' is wat bij andere merken de "maat 2" is. Er is dan ook nog bambino, beetje de barefoot maat 0, zeg maar. (En dan nog heeeeeele kleine zadels ook, shetty formaat).
Ik weet niet hoe lang je bent, maar je moet sowieso wel in de piccolo passen hoor, in de normale maat heb jij waarschijnlijk wel een zitverkleiner nodig ja.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 12:24

Kwetal schreef:
Ik bewonder het vakmanschap.... maar dat wit had voor mij persoonlijk wat minder wit gemogen en die pareltjes lijken me vreselijk onhandig als je een buitenritje gaat maken - ik zou continue bang zijn om er 1 te verliezen :D

Inderdaad, dit doet al minder pijn aan je ogen. _/-\o_

Ik heb een klant die frontriemen en hondenhalsbanden maakt in dat mooie snijwerk, inclusief kleuren - echt heel mooi, maar dat is klein, niet een heel zadel


Dat mooie snijwerk doet toch ook geen zeer aan je ogen? Ik had een westernzadel van circle Y vroeger, compleet bewerkt en mét zilverbeslag en ik vond hem geweldig. Máár zadel was donker-roodbruin en lag op een bruin paard met weinig wit. Ik vond het prachtig.
Al die gekke kleuren hoeven van mij niet (gekke kleuren doe je maar in een pad, kun je wat makkelijker vanaf als je het beu bent...), en wit lijkt me vreselijk onpraktisch - zeker bij mij, ik krijg alles vies.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 13:03

Daphneeeej schreef:
Samantha89 schreef:
Echt niemand geïnteresseerd in een ghost quilty piccolo? Wil er eigenlijk zo snel mogelijk vanaf zodat ik weer een ander zadel kan kopen. Zadel staat ook op de bokt markt, inmiddels de prijs ook aangepast!



volgensmij lijkt de zadelmarkt weer beetje ingezakt :( Probeer mijn boomloze zadeltje ook te verkopen om uiteindelijk ook voor iets als een ghost quilty te kijken maar er lijkt niet echt veel animo te zijn.....


Zadelmarkt voor tweedehands zadels is inderdaad wat weggezakt... Ik heb toevallig afgelopen weekend mijn zadel aan mijn trainster verkocht, maar merkte ook wel dat er weinig reacties kwamen, of mensen écht voor een dubbeltje op de eerste rang wilden zitten.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot en 40 bezoekers