[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Duhelo
Berichten: 28506
Geregistreerd: 29-05-03

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 20:41

Lipica bevalt hier super. Ik zit er heel stevig in op mijn groot,breed paard met giga bewegingen.


Duhelo
Berichten: 28506
Geregistreerd: 29-05-03

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 07:31

ik heb dat vel-knijp-probleem bij alle soorten beugelriemen (behalve fenders). Enige oplossing dat werkt is zelf chaps of rijlaarzen aandoen, zodra ik met enkel rijbroek (en sokken) rij heb ik prijs.

Duhelo
Berichten: 28506
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 12:28

Anoniem schreef:
Das wel gekke lengte dan, 63

nee hoor, die zal oorspronkelijk 60 cm geweest zijn, maar FRA is elastisch dus wss een beetje uitgerokken nu naar 63.
(of omgekeerd, oorspronkelijk 65 en nu wat gekrompen door gebruik/wassen naar 63 cm)

Duhelo
Berichten: 28506
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 18:53

ik overweeg om mijn ghost flamengo te verkopen.

Ik heb een prototype, hier zat een pad onder met inlages, die zijn vervangen door de nieuwe kussens (die met het drukverdelende plaatje erin.)
Het is een neplederen variant, geen beschadigingen, niet zoveel gebruikt. (ik gebruik vooral de lipica, kan toch maar 1 paard per keer rijden.)
Wat zou ik hiervoor kunnen vragen?

Duhelo
Berichten: 28506
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 10:34

de flamengo:
[ img ]

de lipica:
op mijn belg, ik rij met een antislipdekje met dunne neopreen laagje erin verwerkt, met een boomloze pad gaat de boel gaan schuiven en voel ik de stijgbeugelophanging, wel met de nieuwste en dikste kussens eronder (no3?)
[ img ]
[ img ]
op mijn toen schrale 3 jarige (dezelfde als de eerste foto hierboven :D ), zadel was hier nog splinternieuw, dus niet ingezakt
[ img ]

Duhelo
Berichten: 28506
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 11:15

Buitenzinnig schreef:
Duhelo schreef:
de lipica:
op mijn belg, ik rij met een antislipdekje met dunne neopreen laagje erin verwerkt, met een boomloze pad gaat de boel gaan schuiven en voel ik de stijgbeugelophanging, wel met de nieuwste en dikste kussens eronder (no3?)
[ [url=m/irwo3r.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/qQP8xA.jpg]Afbeelding[/url] ]


Bijna, dit zijn de NO4/italy kussens

ik zat er dichtbij :+

Duhelo
Berichten: 28506
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 08:24

Sheran schreef:
Maartje1990 schreef:
Sheran schreef:
Even overleggen inderdaad :)

Ook ik heb een vraagje. Mijn nieuwe bijrijdpaard heeft alleen een springzadel en ik doe dressuur. Ook wedstrijden. Ik kan er wel in zitten, maar mijn beenligging is gewoon niet goed. Nu heb ik van mijn eigen paard nog een Barefoot London liggen die ik wel mag testen. Maar ik wil zéker weten dat het zadel uiteindelijk echt goed ligt. Ik heb gezocht op fitters enzo, maar kon in de omgeving van Amsterdam niet echt iets vinden. Ik zoek iemand die mijn Barefoot London passend wil maken op dat specifieke paard.


En zelf gewoon de pommel passen durf je niet aan?

Het is niet mijn paard, ik ben er dus extra zuinig op. :')

Op zich is barefoot wel vrij simpel om te passen, het enige dat je kan passen is de pommel nl. Als die de juiste maat lijkt (en vroeger was het allemaal maar 1 maat, die maten pommels zijn net voor de finetuning voor paarden met een hele hoge schoft of de extreem brede dieren die buiten de normale marges vallen.).
Als je een goede pad met inlages hebt, dan kan je enkel maar het zadel erop leggen.
Als de ruggengraat en de schouders vrij liggen als er een ruiter op zit dan is het wel ok. Indien de schouders niet vrij liggen, iets verder naar achter leggen en een banaansingeltje eraan. Veel meer kan je niet doen.

Duhelo
Berichten: 28506
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 15:44

Sheran schreef:
Ben je het ermee eens dat je niet veel schade kan doen met een Barefoot, Buitenzinnig?

Mijn post interpreteer je misschien niet helemaal correct ;).
Ik bedoelde dat je met barefoot niet zoveel kan aanpassen, in de zin van, als je de juiste maat pommel hebt en een goed boomloos dekje eronder en het blijft op de juiste plek liggen met schoft en ruggegraatvrijheid, dan is het wel ok qua ligging.

Als het echter (ondanks ev een banaansingel) op de schoft schuift, achteruit glijdt, zijwaarts schuift, of er is simpelweg niet genoeg schoftvrijheid, dan past het niet (maar dat kan je heel snel op het oog wel zien of het zo is of niet.)

Dus zelf kan je prima in eerste instantie zien of het goed ligt of niet. Indien niet kan je soms wel een beetje gaan aanpassen (werken met van die pads met kleine aparte inlagevakjes kan bv helpen met bepaalde problemen), maar zoiets laat ik persoonlijk dan liever over aan een zadelpasser.

Maar als je morgen dat zadel erop legt met een goede pad, je hebt ruggegraat en schoftvrijheid en het blijft mooi achter de schouder liggen én je paard loopt er ok onder, dan is het ook gewoon ok. De rest is testen door ondervinding (bv hardere/dikkere inlages of net zachtere), maar het gros doet het gewoon prima op de standaard combinaties.

Als het zadel natuurlijk wel op de schoft drukt maar verder blijft liggen, en jij gaat vrolijk 5 uur gaan draven in verlichte zit, ja, dan kan je uiteraard wel schade aanbrengen, maar dat lijkt me ook logisch. :)

kwa dekjes kan je het idd met een halfpad oplossen. Ikzelf merk heel snel als er een dekje een beetje scheef ligt (en irriteer me dan enorm eraan, moet er dan af, opnieuw opzadelen, etc), dus ik werk het liefst met 1 dekje.
Als je regelmatig wedstrijden rijdt zou ik eerder investeren in een aparte witte grandeurpad (of kifradekje of een ander boomloos dekje.)

Duhelo
Berichten: 28506
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 13:41

DubbelDun schreef:
Ik heb al tig boomloze zadels van wisselende merken en modellen gekocht om te zien hoe ze er in het echt uit zien en te proberen of omdat het idd een 'koop met potentie' was :)
Geen enkele heeft het kunnen winnen van mijn vertrouwde merk ;)

ik heb volgens mij al een 16 tal zadels gehad.
Ik test en probeer graag. Nu doe ik het al een tijdje goed met de ghost lipica en flamengo :D

Duhelo
Berichten: 28506
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 15:39

Nala schreef:
Anoniem schreef:
Misschien heeft het zadel niet de pasvorm voor jouw paard.


Mij werd de trekker juist aangeraden voor ponies met haar vorm, dus dat hoop ik zeer zeker niet.

ik heb de trekker geprobeerd op mijn 3 verschillende paarden
Belg met schoft, veel schouder, singelplaats ver naar voor, en iets te rond = zadel in de nek
Pre met relatief weinig bespiering (ongetrained), veel schouder, normale singelplaats, net gewicht = zadel in de nek

Belg met veel schoft, gemiddelde schouder, singelplaats ver naar voor, aan de schraaldere kant, geen bespiering meer = zadel op aanvaardbare plaats.

Trekker is imo geen goede combi met veel schouder

Duhelo
Berichten: 28506
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 16:04

Nala schreef:
Ik hoop dat het toch passend te maken is, uiteraard, maar ik neem jullie verhalen wel mee.
Ik baal ontzettend dat dit misschien toch niet de oplossing voor ons is, mij werd dit zadel zo aangeprezen als "de oplossing"...

Als er veel schouder is raak je al snel in de knoei bij een zadel met een vaste singelophanging, zowel trekker, barefoot, flexee, hidalgo, ... alles trok hier op de nek, ook in combi met singelplaats naar voor.
Enige dat hier goed blijft liggen is ghost, omdat je daarvan de singelstoten naar voor kan trekken (en dus ook de singel) zonder dat het zadel kipt en vooruit schuift.

Duhelo
Berichten: 28506
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 08:35

Nala schreef:
Anoniem schreef:
Dan iemand erbij halen.


Dat klinkt leuk, maar er zit maar een iemand in de buurt die ik weinig vertrouw omdat zij ons eerste boomloze zadel aangemeten heeft, en die gaf drukplekken en witte haren.
Alle andere passers zitten zo ver weg dat alleen al de reiskosten meer als 100 Euro zijn.

Drukplekken en witte haren zijn niet perse omdat het zadel niet goed aangepast wordt. Dit kan zoveel oorzaken hebben (pad, inlages, stof van de pad, singel, gewicht van de ruiter, rijstijl van de ruiter (veel verlichte zit bv), ...)

Betreft niet kunnen rijden: je boomloze pad met een longeersingel er rond zal ook prima voldoen voor stapwerk (en als je goed genoeg kan zitten ook wel voor draf en galopwerk), in afwachting tot je een passend zadel hebt.

Duhelo
Berichten: 28506
Geregistreerd: 29-05-03

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 18:51

Bij een overbouwd paard zou ik zeker kiezen voor een zadel dat minder stug is dan pakweg een trekker.

Duhelo
Berichten: 28506
Geregistreerd: 29-05-03

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 17:36

Banaansingel helpt.

Duhelo
Berichten: 28506
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 18:50

Mijn lipica schuift bij Mijn pre naar voor. Nu stond madam wel heel frisjes dus na een pittige longesessie is dit het resultaat:[ img ]
De kussens staan vrij breed voor mijn trekpaard. Daar heb ik een dun dekje onder. Voor de Pre gebruik ik een dikkere burionipad en in stilstand lijkt het dan goed te passen,maar schuift dus na een paar sprongen alsnog op de nek. Kussens dichter plaatsen?

Duhelo
Berichten: 28506
Geregistreerd: 29-05-03

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 18:56

Ik zal komende weken met mijn flamengo eens testen of dir ook het resultaat is. Die staat denk ik iets smaller. Ik had vandaag deze me omdat er aan de andere nog geen beugels hingen :+

Duhelo
Berichten: 28506
Geregistreerd: 29-05-03

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 11:33

@Kwetal: ik had er inderdaad niet meer aan gedacht om closup foto's te maken. Ik kan me niet herinneren dat ik dat probleem heb met mijn flamengo, maar die is wel kleiner, lichter en soepeler dan de lipica. Ik zou eens moeten vergelijken hoe breed de kussens daar ook staan.
Ze stond nogal pittig dus de bewegingen waren inderdaad vrij groot te noemen :+ .

Duhelo
Berichten: 28506
Geregistreerd: 29-05-03

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 09:18


Duhelo
Berichten: 28506
Geregistreerd: 29-05-03

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 14:37

De neopreen burionipads zijn idd top tegen het schuiven, die gebruikte ik zelf ook.
Alles met katoen, nepwol of wol aan de onderkant hang ik met enige regelmaat onder de buik.


Duhelo
Berichten: 28506
Geregistreerd: 29-05-03

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 17:45

Ik zweer ondertudden bij mijn ghost lipica.
Ik zit er lekker vrij in,smalle zit (beide nodig met mijn breed trekpaard) maar met de verplaatsbare kniewrongen toch genoeg steun in de grotere bewegingen.

Duhelo
Berichten: 28506
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 22:28


Duhelo
Berichten: 28506
Geregistreerd: 29-05-03

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 22:36


Duhelo
Berichten: 28506
Geregistreerd: 29-05-03

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 09:26

Zijn de kifrapads dunner dan de burionipads met inlages?
Door blessure van mijn trekpaard gebruik ik nu mijn lipica op mijn pre. Met de sympanove burionipad eronder. Echter vind ik ook hier het stapeltje hoog worden (op trekpaard had ik een antislipdekje met een dunne neopreen erbovenop in het dekje verwerkt, met de burioni ging ik glijden) en ik heb de indruk dat het wat achterover kantelt. ik denk dat iets dunner fijner ligt. Mijn burioni fleecepad ligt er al wat fijner op, maar daarmee heb ik het gevoel dat ik ga glijden. (bij mijn oudje ligt die combi perfect, maar die heeft dan ook al wat uitstekende ruggegraat :+ ).

Duhelo
Berichten: 28506
Geregistreerd: 29-05-03

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 20:44

Ik zou hem ook niet veel korter nemen dan dit ivm gespen en ellebogen. Dan een 75 of ev een 70.
Kan je het gaatje rechts niet groter maken en links met een dasknoop dichtmaken? Dan win je zeker 2 a 3 gaatjes?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: amyz, GekOpFjorden, GoogleAdsense, Googlebot, Sky_As, xxx88 en 19 bezoekers