[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Kwetal
Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 19:10

Azmay schreef:
Zag zojuist verschillende Buttera foto's op de Ghost facebook, gaaf zadeltje al lijkt hij voor wel echt overdreven hoog als hij een beetje in is gezakt. Zeker vergeleken met normale Ghost zadels :=
Buttera fotoalbum

Is er al iets bekend over de prijs?


Heel veel mensen vinden de Ghost te ondiep en willen een frontriser en wrongen om zich een beetje meer veilig te voelen... dit model is daar het antwoord op.


Kwetal
Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 12:43

Anoniem schreef:
Vandaag voor t eerst even op de test quevis in bak en rondje langs de wei gestapt.
Ik ben om, ik ben ghost fan

Ik zou even iets meer doen dan alleen stappen....... en iets langer ook - daar zijn testzadels voor... om te kijken of het op langere termijn wat voor je is.

Kwetal
Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 11:21

DubbelDun schreef:
Freeform zit ook wel een flexibel kopijzer in - meen ik-, iig die ene die ik gehad heb.

Klopt, maar dat telt niet als iets dat heel stijf is...(want flexibel) en het zit in de zitting.
Bovendien heeft Ghost dat ook, een soort veerstaal van 1 of 2mm, dat wel makkelijk te buigen is (net als bij Freeform) maar het houdt wel enigszins de vorm er in. Het is iets anders dan de dikkere metalen "kopijzers" die in de Startrekk en Trekker zadels zit, die "veren" niet mee en dat doet de pommel van de Barefoot/Torsion/Edix etc. ook niet. Dat is volkomen stijf.
In de Startrekk dressuur modellen zit ook zo'n dik kopijzer en die kan je verwisselen, bij Trekker niet.

En dan nog een tipje voor de mensen die op een Ghost het gevoel hebben voorover te vallen, de basis met de weggewerkte pommel blijft wat hoger van voor :)* En dan hebben we nog de frontriser of een wigje voor tussen de kussens en de basis om de ruiter wat uit te balanceren...... maar dat is heel individueel om aan te passen.

En vergeet de Buttera niet, die heeft veel steun en is hoog van voren, voor mensen die zich wat onzeker voelen. :o

Kwetal
Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 13:32

Mara2000 schreef:
Hoe moet ik dit zien? Is de Ghost met weggewerkte pommel hoger aan de voorkant dan met zichtbare pommel? Of lijkt de voorkant lager doordat de pommel weggewerkt is maar is dat in werkelijkheid niet zo.
Ik heb de Ghost weggedaan omdat ik inderdaad wat onbalans had. Maar misschien moet ik er toch naar terug omdat mijn paard met elk ander zadel schouderproblemen lijkt te krijgen (dierenarts komt hier nog voor).
Hij lijkt nu zelfs de Barefoot met zijn schouder naar achteren te werken.

Frontriser en wigje zijn los te bestellen? Of moet dat bij een nieuw zadel meebesteld worden.
Geldt hetzelfde voor de Cavallin Crusader/Heritage? Want dat lijkt me ook een erg fijn zadel.

Ik zal je even per PB beantwoorden

Kwetal
Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 21:12

Anoniem schreef:
Of torino...


Dat is makkelijker, want gewoon zitting wisselen...... ;)

Kwetal
Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 21:31

Anoniem schreef:
Maar hoe zitten die wrongen dan???
Is die al te testen nu?

Volgens mij heeft BuitenZinnig hem binnen
De wrongen zitten in het zweetblad

Kwetal
Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 22:14

Skogan schreef:
wie heeft al Buttera geprobeerd ? Of zelfs gekocht ?

In Tsjechië zijn er inmiddels al een paar afgeleverd.....

Kwetal
Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 22:21

Nee, als Cavallin Buttera, niet als Ghost Buttera

Kwetal
Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 10:56

Anoniem schreef:
Mooi is ie!
Mijn mandriana krijgt een nieuwe baas.
Hoe heerlijk ik m ook vind zitten ( denk het zachtste dat ik ooit gevoeld heb!), ik heb meer steun nodig ben ik nu achter. M’n lichaam gaat dan beter.
Maar blijf ze prachtig vinden.

Ik kan hiervandaan niet beoordelen of je er wrongen onder kunt plakken, maar in principe kan dat + een frontriser en je zit wat safer :)*

Kwetal
Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 14:21

Skogan schreef:
Ik zou graag willen weten hoe die Buttera op Ghost basis juist zit.
Trouwens maakt het uit of de pommel er wel of niet uitgewerkt is?

Dan moet je even wachten tot iemand die combinatie in huis heeft......
Ik denk niet dat het uitmaakt of de pommel in de basis verwerkt is, of gewoon zichtbaar, maar we hebben nog niet gezien/getest dat de pommel zichtbaar is en die hoge galerie/"frontriser" dan nog net netjes zit (en het lijkt me gek, maar dat is een kwestie van smaak)
Volgens mij lijkt het dan op het Opera gebouw in Sydney.... :o

Kwetal
Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 00:22

Anoniem schreef:
Waarom zou dit zadel niet kunnen bruggen?

:o?
Het is boomloos, of op zijn minst flexibel - onder het ruitergewicht kan een boomloos zadel niet bruggen. Dan heb je wel en heel erg stijf/hard boomloos zadel, dat de naam boomloos dan niet meer verdiend.

En in geen geval kortere kussens, grote kans dat het zadel dan daar nog meer gaat drukken omdat het ruitergewicht op het uiteinde van de kussens komt te liggen.
En wat Pleiada zegt, boomloze pad er onder met hele dunne inlagen om de randen van de kussens wat af te vlakken.

Woon je dicht bij Duitsland? Daar zijn ook mensen die deze zadels aanpassen......

Kwetal
Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 10:53

Daphneeeej schreef:
Denk dat een iets steviger boomloos zadel best kan bruggen op een paardenrug.. Vooral bij de meer extremen. Er is druk/gewicht nodig om er voor te zorgen dat het midden inzakt.. Bij een rechte zadelvorm is eerst de druk dan vooral op de voor en achterkant lijkt me als je bijv een paard hebt (zoals ik) met een hollere rug. Mijn hidalgo is best een steviger boomloos zadel en heb voor mijn paard met hollere rug toch gekozen voor iets ronding in de kussens om dat een beetje op te vangen.
Als ik het paard hier boven zie heeft die ook wel een gewelfde rug, misschien heeft dit paard ook wel baat bij kussens die al wat meer in de vorm van de rug gemaakt zijn.


Wanneer een zadel dermate stug is, is het geen echt boomloos zadel, dan heeft het een harde innerlijke structuur dat je dan gerust een boom mag noemen. Er was ooit een westernzadelmerk die een zgn flexibele boom hadden, maar die werd pas flexibel als het warm werd...dat gebeurde niet in de winter bij een simpel stap ritje. Er zijn ook merken met een lederen boom die erg stug en hard zijn.

"Gewoon" boomloos, zoals wij kennen, is flexibel genoeg om onder een mensengewicht in te zakken. Niet met een kleuter, maar iedere tiener en volwassenen heeft voldoende gewicht om het door te laten buigen en zich aan te passen aan de glooiing van de paardenrug.
Wanneer je een paard hebt met een extreem doorgezakte rug, moet je je afvragen of je daar wel op moet gaan zitten. De Camargue hierboven heeft een normale welving en geen holle rug.

Als je een kleine holle rug moet opvullen, kan dat ook met een speciale pad (sway-back pad)

Kwetal
Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 22:13

waanders schreef:
Even een vraagje :
https://www.dokihorse.com/Memoryfoam-Pad-Ontario-Zwart
zou deze pad voldoende drukverdelend zijn onder een ghost als halfpad?


Ghost maakt ook half-pads :)*
En pads voor de Mandriana (dus extra, voor er onder)
En je kunt extra/dikkere inlagen bestellen voor in de Mandriana....

Kwetal
Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 16:07

Je zadel kan beter iets aan de lange kant zijn maar dat jij niet op de cantle zit, dan wanneer de afmeting van je zadel netje op je IJsje past, maar jij de cantle in de rug duwt......

Kwetal
Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 18:06

Femek2902 schreef:
Het is al een tijdje terug dat ik meegelezen heb in het vorige topic over vragen over boomloze zadels. Ik heb nu ruim 3 een Ghost Florac. Ik heb nooit heel intensief gereden. Met vlagen 1x per week en ook regelmatig perioden dat ik slechts eens per 3 maanden reed. Nu rijdt sinds een half jaar ongeveer een vriendin van mij wel fanatiek met mijn zadel en pony. En nu komt de vraag naar boven borrelen: Hoevaak moeten de inlages in de pad en de inlages in de kussens vervangen worden?

Daarnaast keert het probleem wat ik eerder had terug, het zadel schuift weer naar achteren. Ik heb alles gecheckt en het lijkt te kloppen en ik heb een systeem met touwtjes waardoor de singelophanging niet te ver naar voren kan schuiven. Bij mij schuift het zadel een stuk minder dan bij mijn vriendin en dat is wel vreemd. Het is echt lastig want het zadel schuift bij haar zover dat de zitting kantelt waardoor ze echt niet lekker meer kan zitten. Iemand nog ideeën hoe we dit op kunnen lossen?

Je kunt in de kussens kijken en voelen of de inlagen nog in orde zijn. In principe moeten ze na 3 jaar nog goed zijn, tenzij je echt rare dingen met je zadel hebt gedaan - zelfde voor de pad


Stuur een email naar BuitenZinnig (ik neem aan dat je het daar gekocht hebt) met foto's en ik neem aan die zij je kan helpen

Kwetal
Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 12:08

Anoniem schreef:
Gewoon de hele lengte dus?
Daar heb ik m nu mee te koop staan.

Nee, niet de hele lengte (tenzij VZ singel) maar van bovenkant gesp tot bovenkant gesp... dat flapje wat er achter ligt, meet je niet mee

Kwetal
Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 12:29

Kenyada schreef:
Ik heb de Barefoot Just adjust besteld. Benieuwd wanneer ik ‘m in gebruik kan gaan nemen!

Zodra je hem ontvangen hebt? :+

Kwetal
Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 13:39

het is hier altijd zo serieus, mag toch wel even *D

Kwetal
Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 14:58

pmarena schreef:
Nee hoor Don, ik vind het ongehoord :+

Je kunt hier helaas geen geluidsfragment uploaden - dus jammer genoeg blijft het voor jou dan ongehoord *\%/*

Kwetal
Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 12:30

Wat een schatje <3
er is ook een Ghost Mini (maar nog niet officieel gelanceerd) die ook op Shetlandertjes gebruikt wordt

Kwetal
Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 13:25

Samantha89 schreef:
Kwetal schreef:
Wat een schatje <3
er is ook een Ghost Mini (maar nog niet officieel gelanceerd) die ook op Shetlandertjes gebruikt wordt


Dankje! Ja ik zag al op de site van buitenzinnig dat er een shet model is. Maar ik denk dat tie dan ook te klein is voor mijn bijrijdertje. Vandaar de bambino of de piccolo, en ik probeer die eerst tweedehands te vinden omdat mijn budget niet toereikend is voor een hele nieuwe :n


De Mini kan ook een paar cm groter gemaakt worden..... en kan zo op de pony (afgezien van singel en beugelriemen) daar hoeft geen speciale pad meer bij.

Kwetal
Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 15:44

uudje schreef:
Hallo dames.
Soms lees ik wel eens mee op dit topic, maar verder kom ik niet zo vaak meer op bokt.
Maar nu heb ik toch wat vragen
Ben nu voor 2 weken een ghost veneto aan het testen en daar zitten Italy kussens onder. Ze zien er mooi uit, maar ik vind ze erg stug en hoog. Nu zijn er ook de 03 kussens en die zouden geloof ik flexibeler zijn toch? Persoonlijk als ik foto's vergelijk vind ik ze ook mooier liggen en het zadel lijkt daardoor minder hoog te liggen. Of lijkt dat maar zo?

Maar wat is nu het precieze verschil tussen deze kussens behalve het uiterlijk? En welke vinden jullie ghostrijders prettiger om mee te rijden. Want persoonlijk vind ik de 03 kussens vriendelijker ogen voor het paard dan de Italy kussens. Het leed dat een ghost zadel zoeken heet 8)7 arme buitenzinnig word denk al gestoord van al mijn mails hahaha. Dus voor de verandering maar even hier geplaatst. En ja buitenzinnig zit hier ook. Dus sorry Suzanne met al mijn gestalk _O-


De "Italy" kussens (die eigenlijk nr. 4 heten)(en dan nog: nr 1 gebruiken we niet meer en nr 2 alleen nog maar voor kleine kinderen) Hebben dezelfde samenstelling als kussens 3 - maar die kunnen open en dan kan er een laagje in/uit. Door de buitenkant/hoes lijken ze anders van vorm en minder dik . Kennelijk ervaren mensen het ook als minder dik.... :o?

Kwetal
Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 20:57

uudje schreef:
@ Kwetal.
Dus eigenlijk is alleen het uiterlijk het verschil als ik je goed begrijp? Want de nr 3 lijkt zoveel soepeler dan de nr 4 Italy.
Misschien komt dat dan door luxere afwerking. Ben echt nog helemaal niet zo thuis in ghost. Behalve dan dat ik hem heerlijk vind zitten en hem super stabiel vind. Maar moet er denk ik vooral aan wennen na jaren barefoot gereden te hebben. Die toch heel anders is van opbouw. Dank voor je reactie.


De opbouw is ook iets anders waardoor hij wat soepeler is, maar uiteindelijk zitten dezelfde materialen er in....
Ghost zit een stuk smaller en laat je benen (over het algemeen) netjes natuurlijk naar beneden vallen...
Maar uiteraard is het voor iedereen anders, dus eerst proberen en kijken hoe jij en je paard er op reageren.

@Samantha89 - jouw billen moeten er in passen - je moet achter de schoft zitten en voor de 18E wervel - dat de cantle een stukje uitsteekt maakt niet uit, zolang jij er maar niet op zit. Maar wanneer je een te klein zadel neemt, zit je op die cantle en drukt dat dan in de rug.....

Kwetal
Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 12:54

uudje schreef:
@kwetal.
Ja hij zit echt heerlijk smal. Dat was de reden waarom ik mijn barefoot verkocht heb.
Hij was voor mij echt aan de brede kant. En heb het er jaren op vol gehouden, maar ik begon te merken dat mijn lijf pijn begon te doen door de brede zit.(ben geen 20 meer :D) Ghost is dan echt een verademing. En dat enkele zweetblad vind ik super. Al moeten ik en paard er even aan wennen. Ben zo mijn bf london gewend. En moest mijn been dus best stevig aanleggen om mijn paard beenhulpen te geven. Maar met de ghost dus niet nodig. Heb nog wel de neiging dat te doen, maar gaat al beter.

Ik ben tot nu toe erg tevreden. Ben benieuwd hoe het gaat met een buitenrit.


Fijn om te horen uudje +:)+

Kwetal
Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 11:44

Skippy01 schreef:
Grappig genoeg vinden niet alleen mensen dat het toch nét even anders is; mijn merrie liep met passessie destijds merkbaar fijner onder de nr 3 dan onder de italy kussens.


Dat klopt - door de opbouw en de extra verstevigde bovenkant is hij wat stugger - speciaal voor mensen die het zadel extra gaan belasten, of waarvan het paard nog was spieren op de rug kan gebruiken - maar de lagen die er in zitten, zijn identiek....
De Italy kussens zijn destijds ontworpen voor "de Italy" het springmodel van Ghost..... :)*

@paddraigh: Mag ik zo'n foto gebruiken voor de website??? Het is zo'n leuke vacht en staat mooi op jullie Tinker <3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 bezoekers