[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Daphara
Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 20:17

Nog een vraag, ik rij nu tijdelijk met een Barefoot London op mijn Shire, hij is rond geribt met een hele hoge schoft en nog wat weinig bespiering op de rug. Zijn op maat gemaakte boomzadel is nu besteld, maar ik moet het tot die tijd doen met de Barefoot London met VPS.
Ik vraag mij af hoe ik nog beter kan voorkomen dat het zadel tijdens het rijden naar achteren schuift. Gister tijdens het uitstappen heeft een stalgenoot foto’s gemaakt en dan zie ik toch dat het zadel net te ver naar achter is gaan liggen. Ook heeft hij wat droge vierkantjes in zijn zweetplek onder de beugelophanging, nog ideeën wat daaraan te doen?


[ img ]

[ img ]

Hier een vriendin op hem vorig weekend en ook daar zie ik nu dat het zadel iets naar achter geschoven is en dat het zadel dan iets voorover kantelt.

[ img ]

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram


Daphara
Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 09:27

DubbelDun schreef:
Zolang je geen bergtochten maakt zou een borstriem om het zadel op zijn plek te houden al niet nodig moeten zijn. Als een zadel ondanks dát dan toch nog naar achteren glijdt klopt er iets niet in de pasvorm.


Dat is toch vreemd? Ik weet 99,99% zeker dat de goede pommelmaat er in zit, want ik heb alle 4 de pommels bij het zadel en kan dus ook gewoon de pommels zelf op de schoft zetten om te kijken welke de juiste zal zijn, daarnaast heb ik ook een set maatsjablonen (de echte), waarmee ik hem eerst opgemeten had. En als de pommelmaat goed is, dan klopt de pasvorm toch altijd?

Ik heb nu maar heavy duty inlagers besteld, omdat ik ook geen veertje ben en ik hoop dat het dan net allemaal iets beter blijft liggen. Ook hoop ik dat dit gaat helpen met de "drukplek" onder de beugel-ophanging.

Vanmiddag wil ik nog proberen die beugel-ophanging iets naar achteren te leggen, omdat ik denk dat het zadel ook schuift ivm de positie van de beugelophanging, die zit namelijk (als het zadel goed ligt) niet op het laagste punt achter de schoft, maar daar zit het wel wanneer het zadel naar achter geschoven is. Misschien is het gewoon een kwestie van beugel-ophanging op de verkeerde plek.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Daphara
Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 15:40

Skippy01 schreef:
barbaras schreef:
Goedemiddag,

Mag ik even binnen vallen om hier misschien wat tips te krijgen?
Ik rij beide paarden met een Barefoot zadeltje, dit omdat ik het een drama vindt een goed passend zadel te vinden en dit na een paar pogingen toch heb opgegeven. Maar mijn ietswat ronde Welsh cob die ook nog erg kort is, is het toch wel een uitdaging om het zadel niet schuivend te krijgen. (naar links of rechts) Hij is best grof in zijn bewegingen en in bochtwerk wil t zadel nog wel eens verschuiven. Ik singel nooit super strak aan. Ik heb voor beiden een bontsingel ivm gevoelige huidjes en bijbehorende pads. Ik moet voor 1 zadel wel een nieuwe pad omdat deze al wat ouder is en naar mijn idee iets te kort.

Ik had geen tijd het hele topic door te lezen dus excuus voor de inval :)

alvast bedankt, Barbara


Waar wil je precies tips over? Over pads? Singels? Of het zadel wel geschikt is?
Want dat maak ik hier nog niet direct uit op. Als zadels schuiven, is het logisch om iets stroever materiaal te kiezen voor pad en / of singel. Wol kan glad zijn, sympanova is stroef. Maar bij gevoelige huidjes is sympa niet aan te raden. Singel van wol is ook gladder soms dan van bijvoorbeeld leer of neopreen, en dat wordt vaak best verdragen door iets gevoelige huidjes. Niet door héle gevoelige huidjes misschien.
Mogelijk is dit niet het juiste zadel, maar wat dan wél het juiste zadel is, kunnen wij van achter een toetsenbord niet zien helaas. Dat kun je met een passervice natuurlijk wel achterhalen :)

Edit: als de pad en het zadel tov elkaar schuiven, maar de pad niet tov het paard, kun je nog kiezen voor een pad met een bovenzijde van sympa/moosgummi/neopreen. Grandeur en burioni hebben die beide.


Kan ook nog te maken hebben met het model zadel en wel/geen VPS.
Welke pad heb je er onder en welke inlagers zitten er in de pad?
Wissel je de pommel ook bij gebruik tussen beide paarden?
Wanneer heb je voor het laatst de pommelmaat gecontroleerd?
Gebruik je een borsttuig of niet?

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Daphara
Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 00:19

Nog meer mensen die hun eigen inlagers maken?

Ik ben vandaag begonnen, want woensdag heb ik les en dan wil ik dat het zadel goed ligt. Ik heb heavy duty inlagers besteld, maar die bestelling is nog niet verzonden, dus dan maar zelf aan de knutsel.

Ik had nog een goedkoop, stevig Anti-slip saddle pad; 60 x 45 x 0,6 cm en daar paste de originele PU inlagers van het pad heel precies op.

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Tja, dan is het alleen een kwestie van netjes uitknippen:

[ img ]

[ img ]


De nieuwe inlagers samen met de PU inlagers terug in het pad gestopt en daarmee gaan rijden. Toch zakte het zadel nog iets naar achteren en kiepte het daarmee ook weer voorover, minder dan voorheen, maar toch...
Dus ik heb een kartonnen mal van de inlager gemaakt en thuis een 0,5 cm dik yoga matje verknipt.
Met 3 op elkaar geplakte delen, die bij de overgangen schuin afgesneden zijn (filleermes moest daarvoor echt flijmscherp zijn). Nu hoop ik front-riser inlagers gemaakt te hebben. Voorkant 1,5 cm en achter (halverwege het zadel) 0,5 cm.

Met de kartonnen mal er onder:
[ img ]

Dikke voorkant:
[ img ]

Dunne kant:
[ img ]


Ik wil het morgen gewoon er bij in doen, bovenop de PU inlagers, de kant van het langste deel wil ik richting de rug van het paard doen en de dakpannetjes kant richting het zadel, met de andere twee inlagers er onder zou het toch genoeg de loze ruimte moeten opvullen?
Woensdag er dan maar mee rijden in de hoop dat het zadel blijft liggen, of in ieder geval niet meer voorover kiept. Ook even goed de zweetplek in de gaten houden.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Daphara
Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 20:45

Zam_Cas schreef:
Zijn dat ook de daadwerkelijke inlages die je gaat gebruiken of de mal?


Die witte heb ik er vandaag bij in gestopt bovenop de andere inlagers. Om het lichtere deel van het pad op te vullen. Omdat het pad zo goed als nieuw was, kun je duidelijk zien dat de meeste druk eerst op de achterkant kwam.

[ img ]

Het zadel bleef bij nu het rijden zowaar rechtop liggen en kiepte niet voorover, de schoft bleef bovenop vrij van druk, maar ik denk dat ik de zelfgemaakte inlager nog iets schuiner laat aflopen richting boven bij de schoft, zodat de schoft nog vrijer blijft en ook nog schuin naar voren afwerk.

Na het rijden deze foto gemaakt van de zweetplekken. Zouden jullie daar nog iets zinnigs over kunnen zeggen?

[ img ]

[ img ]

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Daphara
Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 10:27

pmarena schreef:
I.m.o. zeggen zweetplekken / vieze pads ontzettend weinig, het enige waar je echt bij op moet gaan letten is wanneer de hele zadelplek nat is op hele kleine stukjes na, dan wordt het interessant :j

Maar een natte / vieze voor- en achterkant is doodnormaal. Wanneer je een prima passend zadel en perfect zittende ruiter hebt, dan begint het vies & zweterig worden aan de achterkant van je zadel.

Naarmate je langer / intensiever rijdt wordt die plek steeds groter. De voorkant wordt dan ook zweterig. En gaandeweg worden die plekken steeds groter naar elkaar toe. Het midden is dan gewoon nog niet aan de beurt gekomen maar als je door blijft rijden wordt dat normaal gesproken ook helemaal nat en dan zie je alleen nog een droge ruggengraat.

En zelfs die wordt vervolgens helemaal nat als je dan nog verder doorrijdt :)
Daarom zegt bvb. een droog middenstuk niet zoveel.


Interessante uitleg, dus ik hoef me niet direct druk te maken over het drogere middenstuk? We hebben ook maar een half uurtje gereden waarbij 50% gestapt aan de lange teugel (jong paard).

J0anieke schreef:
Heb je nou meer opvulling gestopt bij de 'schone' plekken in je pad?
Eigenlijk maak je daardoor alleen maar meer druk daar.

Ik dacht dat als daar geen zweet zit/de pad daar droog en schoon blijft, daar dan meer druk zat maar niet persé warmer?
Idem, de achterkant van de pad die viezig is: minder druk dan de schone plek, wat meer beweging mogelijk maakt.


Ja, ik heb met de opvulling (zelfgemaakte inlagers) alleen het "schone" gedeelte opgevuld, omdat het zadel bij het rijden naar achter gleed en dan naar voren kiepte, waardoor er steeds meer druk op de schoft kwam.
Het paard is rondgeribt met hoge schoft en nog weinig bespiering op de rug (zoals je op de foto's kunt zien), voor boomloze zadels is dat de minst ideale combinatie. Ik ben dus aan het experimenteren met zelfgemaakte inlagers als frontriser om het zadel stabiel te houden en de schoft vrij.

DubbelDun schreef:
In het midden was het het warmst (waar je zit is) dat is duidelijk te zien. Verder is de druk op de pommel-einden niet gelijkmatig verdeeld.

Citaat:
Omdat het pad zo goed als nieuw was, kun je duidelijk zien dat de meeste druk eerst op de achterkant kwam.
Ik denk dat die 'vuilere' plek eerder komt door het bewegen en niet door druk.


Ja, dat van de beweging klopt, zo had ik er ook nog niet naar gekeken. Het viel me gisteren bij het opvullen gewoon op dat het voorste deel schoner was dan het achterste deel, toevallig was dat schonere deel precies daar waar ik de frontriser inlagers net had gestopt.


Hoe bedoel je trouwens dat de druk op de pommeleinden niet gelijkmatig verdeeld is? Tussen links en rechts, of van boven naar onder?

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Daphara
Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 13:54

DubbelDun schreef:
Van onder naar boven.


Pommel te wijd of te smal volgens jou? Want bij een maat groter dan zit de boog tegen de schoft en een maat kleiner dan prikt de onderkant in de schouder.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Daphara
Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 14:27

Daphara schreef:
DubbelDun schreef:
Van onder naar boven.


Pommel te wijd of te smal volgens jou? Want bij een maat groter dan zit de boog tegen de schoft en een maat kleiner dan prikt de onderkant in de schouder.


DubbelDun schreef:
Dan zit je misschien net tussen de 2 maten in.


Dat alleen op te lossen is door de huidige maat te blijven gebruiken, want met de pommel boog op de schoft rijden, lijkt mij niet de bedoeling.


Overigens ligt deze pommel goed op de blote schoft, maar ik zit nu aardig te goochelen met die extra inlagers, dat zal ongetwijfeld effect hebben op de ligging van de pommel. Had die volgens jou te veel druk op de onderkant van het raakvlak of de bovenkant?

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Daphara
Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 15:35

DubbelDun schreef:
Dat is moeilijk te zeggen.

Bij teveel druk, druk je het zweet weg en door de hitte krijg je een droge plek. Die soms ook wat dikker/gezwollen kan zijn. Soms zie je dat pas na een uur, dus het hoeft niet altijd op te vallen.
Bij minder druk of goede absorptie c.q. afvoeren van het zweet zal de plek ook droog/droger blijven.

Het ligt er dus helemaal aan hoe warm het was tijdens de test en hoe lang en hoe intensief er gereden is, maar ook hoeveel/snel het paard normaliter zweet.


Dan doe ik voor nu alleen de al geplande aapassingen aan de zelfgemaakte inlagers en kijk ik het met de pommel nog even aan. Zoals ik al zei, deze pommel ligt nagenoeg perfect op de blote schoft. Zodra de spieren beginnen te groeien kan er een maat groter in, maar voor nu kan dat echt niet, want dan rust de boog op de schoft.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Daphara
Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 19:31

Hannanas schreef:
Gebruik je de yogamat inlages met die tape-randen daphara? Dat lijkt me niet zo gewenst, tape is te stug?


Die had ik inderdaad als frontriser, dus bovenop de normale inlager, dus de normale inlager zat direct op de rug. Zo stug is dat tape niet hoor, het is mega goedkoop elektrisch tape, zit genoeg rek en strek in en ik moest iets hebben om de laagjes aan elkaar te plakken. Met de normale inlager er onder en het dikke lamswol van de pad, geloof ik niet dat één laagje elektrisch tape voor drukplekken gaat zorgen.

Ik heb vanmiddag toch nog de heavy duty inlagers binnen gekregen, die zijn wel een heel stuk stugger, maar mooi afgerond afgewerkt. De afgeronde (zachtere) kant gaat aan de kant van het paard en de rechte stugge kant aan de kant van het zadel.

Hier een foto van een doorsnede van internet geplukt.

[ img ]


Nou, de heavy duty’s er voor de les ingestopt, zonder extra’s.
Het zadel kiepte echt een stuk minder naar voren dan met de gummi inlagers.
Pas na een paar rondjes flink galopperen was het zadel iets naar achter geschoven en iets gekiept.

Dus ik heb nog een restje van de jogamat verknipt om met 1 laagje de voorkant iets op te hogen. Wees gerust, het laagje komt aan de zadelkant in het pad en omdat het maar 1 laag is, geen tape!

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Daphara
Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 22:28

Zam_Cas schreef:
Ik vind het altijd zo leuk als mensen creatief zijn en iets werkbaars maken. Ik ben creatief in mijn hoofd ;-)


Nood breekt wet, we gaan over anderhalve week op mini vakantie met de paarden, mijn op maat gemaakte zadel (met verwisselbaar kopijzer) is pas eind deze maand binnen bij de zadelmaker en dan moet het op mijn paard aangepast worden.
Zijn vorige zadel lag niet goed genoeg, dus het werd mij afgeraden daarmee door te trainen. Als nood dus de Barefoot London gekocht tot zijn nieuwe zadel klaar zou zijn. Ook is de verwachting dat hij toch ook vrij snel uit zijn op maat gemaakte zadel zal groeien wanneer we echt kunnen trainen (hij was met 4 weken flink grondwerk alweer behoorlijk gegroeid). Gelukkig kan dat zadel door de zadelmaker wel telkens aangepast worden.
Op het moment dat ik dan de zadelmaker weer moet laten komen, kan de Barefoot er hopelijk weer tijdelijk op, ik heb genoeg pommels, inlagers en dergelijke nu om het passend te krijgen met de ontwikkelingen mee en namate de bespiering beter wordt, zal het simpeler zijn de Barefoot goed passend te krijgen.

Voor nu wil ik graag gewoon ontspannen kunnen rijden tijdens de mini vakantie, dus ik heb nog anderhalve week om creatief oplossingen te zoeken, zodat het zadel zo optimaal mogelijk blijft liggen.

Maar met een rond geribt, overbouwd paard met een hoge schoft en weinig bespiering om dat op te vangen, is het nu gewoon creatief knutselen met de inlagers. Zoals ik het op meerdere sites lees, is dit de meest lastige rug om boomloos goed passend te krijgen dat geld voor bijna alle boomloze zadelmerken. Barefoot is daarin geen uitzondering.

Ik vind het niet erg om er wat geld aan uit te geven, het is toch trial & error, maar wat ik zelf kan, scheelt toch wel weer wat. Dat op maat gemaakte boomzadel is ook niet bepaald goedkoop.
En ach, ik heb nog een 2 jarige lopen, dus dit Barefoot zadel komt over twee jaar vanzelf weer van pas. Tegen die tijd ben ik “expert” in het goed passend krijgen op een ongetraind paard. ;)

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Daphara
Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 23:52

Hannanas schreef:
Duidelijk daphara! Leuk altijd om uitgebreide verslagen te lezen. Ik hoop dat je nu met de heavy inlages en je extra gefreubelde inlages lekker kunt rijden.

Schuift het heel ver naar achteren? Of is dat eigenlijk gewoon de juiste zadel plaats.


Helaas ben ik nogal van de uitgebreide verslagen, “het is Bokt”, dus verkeerde conclusies worden soms snel getrokken als het niets goed uitgelegd is. Ik wil dan vaak weer te veel uitleggen, maar hey, misschien vinden sommigen dit interessant en we kunnen er allemaal wat van leren toch?

Als je mijn berichten hier terug leest (klik op het woordje “geplaatst” bij de tijd van mijn bericht), dan kun je de zweetplekken zien van wanneer het zadel niet naar achteren geschoven is. Met al mijn (beperkte) ervaring denk ik toch echt dat het zadel dan op de juiste plaats gelegen heeft. De zweetplek is ruim vrij van zijn schouderblad, maar meneer heeft ook nog eens hele brede schouders, die mee rollen in de beweging en ook het zadel wat naar achter duwt in de “loze ruimte” naast de schoft.
Als het zadel naar achter geschoven is, dan ligt het ook over zijn achterste ribben heen, best knap bij een groot paard als Duke, die normaal ook prima een 19” boomzadel past (mits die wel goed ligt natuurlijk).

Als ik dit zadel net aangeslingerd heb, dan kan ik nog makkelijk met mijn hand tussen het zadel en schouderblad komen. Wanneer het zadel schuift, dan zie je dat ook aan de singelstoten, die trekken de singel scheef naar achteren en Duke heeft een redelijk ver naar achter gelegen singelgroeve in vergelijking tot voorgaande paarden die ik gereden / gehad heb, hij is voor een Shire eerder aan de dunne kant dan te dik, dus daaraan kan het niet liggen.

Op de onderste foto in mijn eerste post van 12 mei kun je goed zien wat ik bedoel met die singelstoten. Zodra het zadel naar achteren schuift, kiept het ook voorover en dat was hier nog minimaal. Op 12 mei had ik een buitenrit van ruim anderhalf uur gemaakt en was het gaandeweg pas echt goed merkbaar. Dat naar voren kiepen zorgde er ook voor dat de singelstoten weer extra aan de singel trokken, mijn gewicht wordt dan ook naar voren geplaatst, met lichtrijden raaktte mijn schaambeen dan de pommel.
Dat is waarom ik foto’s terug ben gaan kijken, dit topic uitgeplust heb, meteen de heavy duty inlagers besteld heb en ook mee ben gaan kletsen in dit topic aan de hand van de oude foto’s. Tot die tijd (had het zadel amper 2 weken) dacht ik dat ik gewoon moest wennen aan het feit dat het zadel boomloos was, maar na de buitenrit werd mij pas duidelijk dat boomloos met Duke zijn bouw niet automatisch met de juiste pommel ook goed ligt.

Toen ik de volgende dag geen verzend bericht kreeg van de bestelling, ben ik zelf aan het experimenteren met de inlagers gegaan. Met de zelfgemaakte frontriser inlagers bleef het dinsdag wel netjes liggen, ik was toen best trots op de positie van de zweetplekken, ook die onder de zweetbladen van het zadel, de schouder is duidelijk ruim vrij gebleven, alleen vond ik het nog iets te hoog op de zijkanten van zijn schoft komen, daar wil ik geen druk hebben. Met de heavy duty’s bleef vanavond de zijkant van de schoft eerst wel mooi vrij, maar na de galop was het zadel toch nog iets verschoven en daarmee zijn kiepte het weer wat, de boog van de pommel dan ook weer te dichtbij de schoft.

Het blijft nog even puzzelen, maar we komen er wel uit. Ik heb nu ook een wat langere singel besteld (80 cm) de huidige is 65 cm.

Hier nog wat foto’s van zijn rug toen we alleen maar vanaf de grond trainde (rugblessure gehad door castratie op tafel), maar inmiddels mag hij dus weer gewoon aan het werk.

[ img ]

[ img ]

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Daphara
Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 19:32

Nou, ook nog even het resultaat van het zoeken naar creatieve oplossingen aan mijn glijdende en kiepende Barefoot London.... Vandaag een lange buitenrit gemaakt, inclusief draf en galop (en ijsjes halen onderweg) met als resultaat:

Het zadel bleef liggen!!! *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*


Hier op 3/4 van de rit in de winkelstraat van Wijhe een ijsje aan het eten:

[ img ]


Hoe het zadel na de rit lag:

[ img ]


De zweetplek, helaas we een droger punt onder de beugelophanging, maar geen gebroken haren en het voelde wel nat aan, gewoon niet zo bezweet/doorweekt als de rest.

[ img ]

Wat er nu aan gedaan is:
- Heavy duty inlagers
- 2 zelfgemaakte inlagers (van een 0,5 mm dikke yoga mat) als frontriser
* 1x tot net onder de beugelophanging
* 1x tot net voorbij de schoft
- Kniewrongen onder het zweetblad, voor een stabieler been, ik ga de grotere maat morgen proberen.

Ik ben redelijk tevreden, ik heb een langere singel besteld voor meer stabiliteit en andere beugels. Deze beugels zijn vrij smal, wat prima werkte met dunne jophurs, maar toch niet fijn is met de stevigere jophurs die ik nu gebruik.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Daphara
Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 16:51

Maaike_Indy schreef:
Deze foto is van vorig jaar. Heb geen recente foto van pony met zadel


Ik ben bang dat je dochter dan ook te groot voor de pony aan het worden is!

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Daphara
Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 10:53

mentjuh schreef:
Dankjewel pmarena! :D
Het is voor een silverado zadel, dus geen vps maar wel kussen panelen (kun je dmv klittenband verstellen). Wat is het verschil tussen heavy duty en moosgummi?
Ik twijfel tussen heavy duty moosgummi en neopreen. Heavy dutys zijn ze makkelijk op maat te knippen? Pad word maar 60 Cm lang dus past denkt ik niet?


Ik zou toch echt niet gaan knippen in de heavy duty inlagers, daar zijn ze niet voor gemaakt. Als je op “geplaatst” klikt hier boven bij de tijd van mijn bericht, dan zie je in een vorig bericht een foto van een doorsnede van de heavy duty.
Ze zijn ook rond afgewerkt naar de rug van het paard toe, om drukplekken te voorkomen, dat kun je nooit meer namaken. Het is namelijk niet zacht schuim, het is echt stevig materiaal.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Daphara
Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 10:54

Maddoxx schreef:
Hebben jullie ervaring met de freeform zadels?


Ik heb ze gezien, zien er best goed uit.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Daphara
Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 20:55

Buitenzinnig schreef:
Maartje1990 schreef:
Als Buitenzinnig het aanraad durf ik daaf wel op te vertrouwen. Ik denk dat rond afwerken ook zou moeten kunnen.


Nou, de hd inlagen kan ik niet als groot bestellen,en zou ik ook niet in knippen. De moosgummi wel :)


Precies, die Heavy duty zijn echt niet gemaakt om in te knippen, dan kun je beter gaan voor een Barefoot pad onder het zadel met de HD inlagers.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Daphara
Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 22:02

Petrichor schreef:
Ik denk zelf van niet, maar ik heb gewoon geen idee wat het anders kan zijn?

Ik heb nu een Trekker zadel waar ik onwijs blij mee ben, alleen ik vraag mij 1 ding af. Zoals je op de foto's kan zien is de druk verdeling goed, als ik het zadel er op heb gelegd ziet het er ook uit alsof hij vrij ligt. Maar ga ik er op zitten vind ik dat het zadel wel heel dicht op de schoft zit, echt minimaal vrij mijn hand kan er niet meer tussen echter kan ik er nog wel met een dressuur zweep onder door. Is dit erg of is vrij gewoon vrij ongeacht of het een halve cm is of bijvoorbeeld 5 cm? De achterkant van het zadel ligt wel echt heel ruim vrij.


Ik heb het idee dat je zadel iets naar voren is gekanteld, duidelijk meer contact naast de schoft dan achter bij de zitting, ik denk dat je zadel iets voorover gekiept ligt op je paard. Ik zou frontriser inlagers in de pad stoppen, dan kantelt het net wat mooier naar achter.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Daphara
Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 23:20

Petrichor schreef:
Ik heb even wat rond gekeken en mijn oog viel op F.R.A. Unica, is dat nog een beetje een goede pad? En moet je dan alleen de inlages aan de voorkant laten zitten in mijn geval?

Tenzij je er zelf een redelijk goed oog voor hebt, zou ik hier in het topic eens een oproep plaatsen voor een boomloos passervice bij jou in de buurt. Die kan vast beter mee kijken naar de juiste pad.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Daphara
Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 23:31

Maddoxx schreef:
Ik heb sinds vandaag een eigen paard :o

En kan het Barefoot zadel van mijn bijrijdpaard gebruiken tot ik een eigen heb. De pommel ruimte is gevuld met stof ipv een pommel.

Ik vind 'm te strak trekken op de schoft, wat vinden jullie?

[ [url=m/4gZglp.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/lp0CZv.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/pLS2ae.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/8M4kMf.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/xdklPo.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/N2DVK5.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik zou inderdaad eerst zorgen dat je er een goede maat pommel in hebt zitten voordat je hiermee gaat rijden.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram


Daphara
Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 22:22

maralyn schreef:
Ooh jeej, kerst zal dit jaar dat wel niet doorgaan.
Rudolf is gesneuveld. ;(

Hoop dat t goed zit! :D



pmarena schreef:
Ach gut dat staartje!


Ik zit bij te lezen en jullie bezorgen mij een heerlijke lachbui! Ik dacht hetzelfde!

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Daphara
Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 19:50

Ik denk dat je er beter aan doet eerst een kenner erbij te halen voor advies.

Als ik zo kijk dan moet er waarschijnlijk een andere bredere pommel in het zadel, dan zal het zadel ook weer recht liggen, want nu kiept het zadel naar achteren bij de pony (bij de haf wat lastiger te beoordelen).
Je ziet ook in de zweetafdruk dat het onder de pommel helemaal droog is, dus dikke kans dat die nu te smal is.
Ik zou dan met de nieuwe pommel en een recht liggend zadel opnieuw beoordelen of jij in het zadel past, want de pony kan in ieder geval niet een nog groter zadel hebben. Op de haf vind ik je nog net passen, maar voor de pony ben je denk ik toch al te groot als je kijkt naar welk zadel maximaal nog passen op die rug.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Daphara
Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 20:21

siskeh schreef:
Ik vind het moeilijk te zien op de foto, het over de schouder vind ik eerlijk niet een zeer groot issue, een veelzijdigheid/springzadel ligt ook over de schouder.
Wat zou kunnen is dat de pommel te groot is, het lijkt haast iets te ver naar voren te kantelen, al kan je dat moeilijk beoordelen op de foto.
Als ik kijk naar de positie van de ruiter die zou niet ver naar achteren moeten, dus zover verder naar achteren "moet" het zadel sowieso niet.

Ander klein zadel wat ik zo weet wat boomloos ook is, is Ghost, volgens mij is dat Bambino.


Inderdaad lijkt het alsof de pommel te groot is, maar ook de pony kan flink overbouwd zijn en/of zeer arm bespierd te zijn op de rug. Vanaf deze foto is het veel te lastig te beoordelen

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Daphara
Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 21:43

pmarena schreef:
Tjeempie wat ligt dat zadel (nog?) hoog boven het paard!
Zitten er zulke dikke inlages in of waardoor komt dat denk je...?


Ik dacht precies hetzelfde, het zadel ligt echt boven et paard.
Lijkt aan de ene kant ook veel te groot, terwijl dat niet per definitie zo is.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Daphara
Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 09:57

marley93 schreef:
De voor- en na foto's van vandaag. Hij was na de rit een beetje moe, dus ik kreeg hem niet netjes staand, sorry. :') Het zadel ligt voor mijn gevoel teveel naar achteren na de rit (al was het schuiven nu iets minder erg dan van de week), maar als het nu naar de goede plek is geschoven, zoals iemand eerder suggereerde, hoor ik het natuurlijk graag!

Is een borsttuig eventueel trouwens ook een optie om dit tegen te gaan? In ieder geval tot het lamsvel op het dekje wat stroever is?

Voor...
[ [url=m/M4kqKC.jpg]Afbeelding[/url] ]
En na.
[ [url=m/qGjwDR.jpg]Afbeelding[/url] ]


Niet alleen naar achteren, maar ook mega naar links (zelfs al komt dit vanwege afstappen is het duidelijk een teken dat het zadel niet goed ligt).
Ik zou het pad van voren nog iets opvullen, want het zadel komt achter los van de rug en je adviseren om sowieso een 15 cm langere anatomische singel te nemen (zonder elastiek), een langere singel helpt echt om het schuiven tegen te gaan.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Texas02, xDaylight en 13 bezoekers