[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Kwetal
Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 10:15

Lisa_WB schreef:
Zijn er meer mensen met korte beentjes die met een barefoot barrydale rijden? Ik ben zelf ongeveer 1,63, en twijfel of ik wel goed uitkom met de wrongen. Heb heel lang een cheyenne gehad, ongeveer een jaar geleden verkocht omdat ik daar niet genoeg steun aan had toen ik meer dressuur gericht ging trainen, en sinds dien rijd ik met een tekna boomzadel. Toch blijf ik stiekem het boomloze missen, en ben ik nu aan het kijken voor iets met meer steun.


Er zijn nog andere merken die misschien beter passen??? En binnen Barefoot nog zat andere dressuurmodellen die wellicht wat minder lange zweetbladen hebben, maar in dit topic zitten absoluut mensen die die afmetingen direct kunnen noemen :o


Kwetal
Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 14:02

Laurora schreef:
Hi, ik kom hier even binnenvallen :)
Ik ben van plan een custom boomloze westernpad te laten maken door JV dekjes. Maar nou weet ik niet goed aan welke afmetingen ik moet denken? En is het verstandig om een uitsparing bij de schoft te hebben? Zo ja, hoe lang/diep moet deze zijn? En hoe groot moeten de inlagevakken zijn?
Ella is vorig jaar bij me langs geweest en we kwamen uit bij de edix tequiro maat M. Dit is ook het zadel wat ik zeer waarschijnlijk ga kopen (al ben ik van plan wel eerst nog een testzadel te laten komen) dus de pad moet daar geschikt voor zijn.

Ik zou toch echt even wachten tot je een zadel hebt.....

Kwetal
Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 10:58

J0anieke schreef:
Je hebt er volgensmij wel een aantal. De enige die ik zo even snel weet is de ghost barocco. In principe gewoon een ghost zadel (basis is hetzelfde van iedere ghost), maar dan met een barok achtige zitting. Ik heb zelf een ghost roma op mijn crusado (mama was KWPN en papa PRE) en daar loopt ze veel beter onder dan met het boomzadel wat we paar jaar geleden hadden. Ghost kun je helemaal naar je eigen smaak maken (bv glad leer, suède, vetleer, vachtje op de zitting, bruin, zwart, paars :+ en ga zo maar door, vast ook wel een volledig vachtje mogelijk, mocht je dat willen).

[ [url=m/z5gXkR.png]Afbeelding[/url] ]

Zijn hier vast nog mensen met andere zadel ideeën. Als ik jou was zou ik alle opties gewoon testen, want wat voor ene combinatie werkt, hoeft niet voor de andere combinatie te werken. :)


Bedankt voor de reclame :D we hebben nog een leuke op stapel staan die zowel als Ghost als "Bareback-zadel" geleverd kan worden :+

Maar waarom zou de Espaniola rugproblemen opleveren???? Mits gebruikt met bijbehorende gepolsterde pad is hij prima voor zover ik weet (en één van de betere modellen van Startrekk) (en nee mods - ik heb hier geen aandelen in :P )

Kwetal
Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 18:28

En in Duitsland, Nala??? Daar zitten ook veel zadelpassers die ook aan huis komen met andere merken?

Kwetal
Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 22:48

Nala schreef:
Kwetal schreef:
En in Duitsland, Nala??? Daar zitten ook veel zadelpassers die ook aan huis komen met andere merken?


Daar vind ik helaas ook bijna niemand.

Dat lijkt me stug...... of ze heel veel merken hebben kan ik niet beloven, de meesten hebben Barefoot, sommige ook Ghost en dan vooral de Deuber/Startrekk zadels.

Kwetal
Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 11:14

Sommige koopsites bieden beide zijden bescherming - je kunt je geld op een tussenrekening laten storten, dan krijgt de verzender pas als het artikel is aangekomen. Maar dat is natuurlijk ook niet waterdicht - als je dat wil moet je het afhalen.....

Kwetal
Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 11:00

Misty444 schreef:
Hee, ik meld me hier voor het eerst :)) En misschien is deze vraag al lang gesteld, maar aangezien er 126 pagina's zijn, stel ik hem maar hier!

Mijn boomloze zadel past gewoon goed op mijn paard, maar als ik ga longeren of rijden dan verschuift het zadel best snel. Aangezien onze hele stal met boomloze zadels rijdt en ook hetzelfde probleem heeft vroeg ik me af of jullie het ook hebben en wat jullie daaraan doen? Ik vind boomloze zadels verder wel heel fijn en goed voor de rug van het paard etc. maar misschien heeft 1 van jullie dè oplossing! Let me know!


Een zadel, boomloos of niet - is geen longeersingel. Even afhankelijk van het model/merk wordt het niet zo vast op de rug aangedrukt, de bewegingen van het paard hebben er (dus) wat meer vat op. Vaak moet je ook een zadel nasingelen wanneer je er op zit en dat doe je niet wanneer je longeert.

De oplossing is dus simpel - koop een longeer singel als je dat prettig vindt - maar niet je zadel als logeerhulp. :P

Kwetal
Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 11:33

Citaat:
Als het ook met rijden verschuift, dan past het misschien toch niet zo lekker als dat je denkt?

Dat is dikwijls een onbalans dingetje - dat hoeft niet perse de ruiter te zijn, als het paard wat scheef is, dan is vaak 1 kant wat lager en schuift het dan ook die kant op......wanneer je als ruiter ook die kant op scheef bent, schuift het meer (of je gaat compenseren met hetzelfde resultaat...)
Laat iemand jullie eens filmen recht van achteren

Kwetal
Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 17:42

Eveyy schreef:
Oh ja.. ik zat meer in naar voren of achteren schuiven in mijn hoofd haha.. Omdat het bij mijn paard altijd naar achteren schoof.. Maar opzij kan natuurlijk ook idd.


:+ Naar voor of achteren komt vaak door de bouw van het paard en hoe het beweegt. Paarden met een hoge kont duwen het naar voren, paarden met enorme schouderbewegingen duwen het naar achteren - dat is inderdaad een kwestie van de juiste balans hierin vinden met de singel/pad en positie..... (of eventueel de positie van de kussens)

Kwetal
Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 11:08

Er is ook nog de Maremma - die heeft een Ghost basis er onder zitten. Maar zoals hier boven al gezegd: Mandriana of Toscana met extra pad er onder kan wel (en alles met beleid - net zoals het nog steeds
niet slim is om tegen een betonnen paal aan te rijden met 200km/uur als je je gordel om hebt)

Ghost maakt ook pads met inlagen - en die passen uiteraard, omdat ze er speciaal voor gemaakt zijn)


[ img ]

[ img ]

Kwetal
Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 13:43

Of iets dichter bij elkaar doen aan de voorkant....en misschien moet het zadel daar gewoon liggen???

Kwetal
Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 14:03

Lisa_WB schreef:
ik ben eigenlijk altijd barefoot freak geweest, maar nu hoor nu steeds meer verhalen over ghost. Ik zou dan graag een 2e handse, normale maat (17,5/18) inch willen, wel met wat langere zweetbladen zodat het wat meer op een vzh of dressuur zadel lijkt. Aan wat voor prijsklasse moet ik dan denken? ik heb zelf even rond gekeken maar wordt er echt niet veel Wijzer van.

Vraag even 1 van de dealers of die er eentje in de aanbieding hebben - mogelijk een testmodel dat vervangen wordt, of inruilen bij een klant.....

Kwetal
Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 17:36

Daphneeeej schreef:
Is dat een florac? Ziet er bijna uit als de oude oude ghost met de carbon voorboog.

En dat is het ook - dit is een Ghost uit 2007-2008 ongeveer......zo wordt hij niet meer gemaakt, dit zou tegenwoordig een PURO zijn
Volgens mij ontbreken de wrongen in de fenders? Of lijkt dat zo op de foto???


[ img ]

Kwetal
Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 14:46

Zeker een mooie stripe +:)+

Kwetal
Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 09:19

Azmay schreef:
Welk zadel zoek ik?
Ik ben zeer gecharmeerd van de Ghost Maremma maar gezien de Quilty me echt te hard was durf ik het zomaar niet aan. Vrees ook dat de gewone maat me te groot is maar de picollo klinkt dan weer klein.

BuitenZinnig staat vandaag op Equiday, misschien zou je daar kunnen kijken en proefzitten?

Maremma en Toscana zijn "bareback-zadels" ze zitten beiden zacht en bovendien kan er nog een zitkussentje tussen de basis en de zitting voor extra polstering, de moeite van het proberen zeker waard.

Er komt nog een nieuw model - BuitenZinnig heeft nu het prototype bij zich. Die zitting kan (vanaf nu) zowel op een Toscana basis als op een Ghost basis. Ik zal even een fotootje plaatsen van het prototype. Dit model is de Buttera. Extra zacht gepolsterd, diepere zit, grote weggewerkte wrongen.

[ img ]

En sorry mods als het op reclame lijkt, maar het is echt ter informatie op deze specifieke vraag... ;)

Kwetal
Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 09:36

Anoniem schreef:
Oh das ook een bijzondere zeg.!!
Wat bedoel je trouwens met een zit kussentje??


een klein kussentje in de vorm van de zitting, extra schuim...maakt de zitting wel minder diep uiteraard

[ img ]

Ik moet hier nog veel meer foto's van hebben, maar kan ze niet direct vinden. Voor verdere info, meld je bij BZ
Edit**

[ img ]

Kwetal
Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 11:00

Een Bareback-zadel is een mix tussen een boomloos zadel en een barebackpad. Je kunt hem dus met beugels gebruiken. Wanneer je de moeite neemt om op de Ghost website te kijken kan je zien hoe het in elkaar zit. Bij serieus rijden adviseren we er nog wel een pad voor boomloos onder te gebruiken.

Freehorse passervice zit in jouw buurt die kan je laten langskomen

Kwetal
Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 12:36

@ Azmay. De enige manier om er achter te komen is om het te proberen - je kunt bij BuitenZinnig altijd een week (of langer, na overleg) een zadel proberen.

Kwetal
Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 13:01

Drie, vergeet de Mini niet en jij hebt er ook nog één op stapel staan....... 8-)

Kwetal
Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 13:36

Vena schreef:
Ik vind de buttera ook erg geslaagd, zit heerlijk en ziet er heel mooi uit. Heel fijn dat jullie met zoveel verschillende modellen naar equiday zijn gekomen. Enige nadeel is dat ik nu weer een nieuwe bbp erbij wil :).


De Buttera kan ook op de basis van het Ghost zadel....... :D

Kwetal
Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 10:05

Anoniem schreef:
Ongeacht materiaal?
Vanaf wanneer te testen?

Niet helemaal - hij is altijd van Suede of Lorica in verband met de padding en stiksels - het kan eventueel in nubuck tegen een meerprijs....

Kwetal
Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 19:56

Azmay schreef:
Als mij zadel verkocht is ga ik de buttera testen, Ik heb een oplossing bedacht voor mijn wens een vachtlook te hebben :Y)

Mogen wij die oplossing dan ook weten? Want niet alles kan...... :o


Kwetal
Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 20:07

Anoniem schreef:
Kan de zitting van de buttera ook later geplaatst worden op een ghost basis?
Dus als je m nu voor de mandriana loopt, en m later op een “ zadel basis” wilt, kan dat dan ook?

volgens mij wel - maar wacht even af wat BuitenZinnig ontvangt... dan kan ze dat bekijken en eventueel aanpassen

Kwetal
Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 20:34

Die Zalea kunnen wij ook maken..... ;)

Kwetal
Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 14:06

Is dat geit????


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bengell, Evito_06, Ineke2, Lys_PPA, Rije, TamaraFloor en 12 bezoekers