[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
xGin
Berichten: 50
Geregistreerd: 28-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 17:11

Omdat ik erg benieuwd ben naar jullie ervaringen. Wie hebben er allemaal al langere tijd een boomloos zadel op hun paard met gevoelige rug liggen en welk zadel met welke pad hebben jullie in dit geval? :)


xGin
Berichten: 50
Geregistreerd: 28-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 17:38

DubbelDun schreef:
Wat is de reden van de gevoelige rug ?? Want -afhankelijk van de plek- ligt natuurlijk geen enkel zadel daar prettig op.


Oude blessure. Paard is bij de vorige eigenaar over de kop gegaan in het prikkeldraad en heeft daar langere tijd met een niet passend zadel gelopen. Heb der in de kliniek volledig laten screenen met klinische keuring, röntgenfoto's en echo en hieruit is gekomen dat de botten volledig in orde zijn. Ze heeft alleen een lichte verkalking in haar lendenwervels als gevolg van het niet goede zadel bij de vorige eigenaren en een verdikking aan beide kanten in haar SI gewrichten, door de val in het prikkeldraad.

Ik heb nu een Ghost op proef en daar doet ze het super goed op. Ben alleen erg benieuwd naar de ervaringen op de langere termijn. Paard heeft als gevolg van het niet goed passende zadel bij de vorige eigenaar de neiging om zodra er een boom op ligt direct alles vast te zetten. Met een boomlooszadel niet en dan is ze ook super ontspannen. We hebben ook groen licht gehad van de kliniek om weer met een licht boomlooszadel het rijden te gaan oppakken. Om alles sterk te houden moeten we alleen ook minimaal 2 keer per week mennen, omdat ze hierbij makkelijker haar rug traint. :) Dat is denk ik z'n beetje de achtergrondinformatie die hier belangrijk bij is. Mocht jij of iemand anders nog meer willen weten hoor ik het graag. De gevoeligheid zit er in als het zadel of de pad teveel op het begin van de lendenwervels gaat drukken.

xGin
Berichten: 50
Geregistreerd: 28-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 19:14

DubbelDun schreef:
Ik denk dat het door dit specifieke geval moeilijk is om je een kant-en-klaar antwoord te geven. Ik vrees dat het 'trial and error' wordt tot je over een langere tijd kunt zeggen de juiste kombi te hebben.


Klopt, dat denk ik ook. Ben daarom ook gewoon in eerste instantie opzoek naar ervaringen van mensen met paarden met algemene rugproblemen. Zo kan ik wel alvast een beeld vormen wat bij ruggevoeligheid vaak goed werkt. :)

No_No schreef:
xGin schreef:
Omdat ik erg benieuwd ben naar jullie ervaringen. Wie hebben er allemaal al langere tijd een boomloos zadel op hun paard met gevoelige rug liggen en welk zadel met welke pad hebben jullie in dit geval? :)


Sinds een aantal maanden gebruik ik een ghost op mijn pony met ernstige rugspier problemen. Nou rij ik niet veel maar toen ik onverwacht een veel te lange rit van 18 km had gemaakt was er absoluut niets aan de hand met haar rug.
Ik gebruikte een burioni pad maar die blijkt helaas niet goed gevuld meer te zijn.
De originele pad bevalt niet heel goed.
Ik heb nu een kifra pad overgenomen en wil daar 3mesh inlagen in doen met vilt. Ik weet nog niet hoe dat gaat.


Bedankt! :)

xGin
Berichten: 50
Geregistreerd: 28-01-18

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 09:25

Zijn er hier toevallig leden met een Ghost Flamenco die mij kunnen vertellen of er Roma of Veneto wrongen bij zitten en misschien een foto hebben van het zadel op hun paard met iemand erop? Heb denk ik 3 foto's gevonden en meer kon ik niet vinden en ze staan nergens met informatie nog te koop. :")

xGin
Berichten: 50
Geregistreerd: 28-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 10:34

Duhelo schreef:
    ik heb nog een prototype flamengo liggen. maar die is zonder wrongen (maar geeft wel veel steun)
    Worden ze nog gemaakt?
    Ondertussen zitten er no3 kussens onder. Ligt die direct een dtuk beter van.

    [ [url=m/9xBFtx.jpg]Afbeelding[/url] ]
    [ [url=m/jXPtlP.jpg]Afbeelding[/url] ]
    [ [url=m/duYkIR.jpg]Afbeelding[/url] ]


    Bedankt! Mocht nog iemand foto's hebben zie ik ze ook graag. Ik heb even naar buitenzinnig een mailtje gestuurd met of ze nog gemaakt worden. Volgens de officiele site van Ghost wel. :D

    xGin
    Berichten: 50
    Geregistreerd: 28-01-18

    Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

    Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 11:29

    Heeft er iemand tips voor als je boomloze zadel naar voren schuift? Ik heb een Ghost quevis met polite Singel. Voorheen bleef die netjes liggen, maar nu mijn paard is afgevallen schuift mijn zadel telkens de schoft op. Strakker aansingelen is geen optie. De singel zit al strak namelijk.


    xGin
    Berichten: 50
    Geregistreerd: 28-01-18

    Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 19:31

    Kwetal schreef:
    Of iets dichter bij elkaar doen aan de voorkant....en misschien moet het zadel daar gewoon liggen???


    Hij schuift nu zover de schoft op tijdens het rijden dat ze alles aanspant en begint weg te rennen. Smaller aan de voorkant maken zal ik eens proberen :) Bedankt voor de tip!


    Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

    Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: maidmarry, Pytje, Trendiction en 13 bezoekers