tips voor vermijden stoelzit in nieuw zadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ereste
Berichten: 217
Geregistreerd: 20-09-17

tips voor vermijden stoelzit in nieuw zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-19 15:14

Sinds een tweetal maanden heb ik een nieuw zadel voor mijn PRE: een Deuber Barok.
Het zadel ligt super op mijn paard (staat hem ook erg mooi, al is dat bijzaak natuurlijk), en mijn bijrijdster rijdt er ook heel netjes in, maar ik bots tegen een vervelend probleem aan:
Bij stappen, doorzitten en galop kan ik doorzitten en heb ik een goede zit (al zit ik ook dan beter zonder stijgbeugels), maar van zodra ik in draf op- en neer wil gaan tuimel ik in stoelzit, waardoor ik echt moeite heb om recht te blijven zitten en niet voorover te vallen (lukt eigenlijk niet), dat terwijl ik toch echt geen beginneling ben.
Ik had dat wel wat gemerkt bij het uitproberen, maar ik dacht dat het alleen wennen was aan het feit dat het zadel geen wrongen heeft, en dat dat wel zou overgaan. Ik heb dat probleem namelijk met andere zadels nog niet gehad, ik kreeg eerder net complimenten op mijn goede zit.
De verkoopster stelt voor om wrongen te bestellen (die kunnen als optie toegevoegd worden), en dat uit te proberen. Zij denkt dat de kans groot is dat het probleem daarmee opgelost zal geraken. Ik mag die uitproberen en indien het toch niet helpt terug geven.
Maar ergens vind ik het wel jammer dat ik niet in staat zou zijn zonder wrongen te rijden, voel dat toch een beetje als een blaam op mijn rijden.
Dus zijn er misschien oefeningen die ik kan doen om hieraan te werken? Of tips die mij helpen om toch netjes recht te blijven, of is de kans groot dat het gewoon een mismatch is tussen mij en het zadel... wat ik erg zou vinden want ik vind het verder een heerlijk zadel. Vooral ook omdat je het zo vlot kan aanpassen.


Ereste
Berichten: 217
Geregistreerd: 20-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-19 15:24

@alic0cullen: Daar vrees ik dus een beetje voor. We hebben daar wel naar gekeken, en ik had toen ook moeite, maar omdat het bij doorzitten wel ging en enkel bij het op- en neer gaan niet, had ik gedacht dat het wel zou wennen. En mijn paard zelf was er heel gelukkig mee.
Het zadel duwt je net weinig in een houding omdat het dus geen wrongen heeft, vandaar dat ik hoop dat ik er wat kan aan werken.

@nessitor: heb ik geprobeerd, maar lijkt niet te helpen... Maar de tip voor de knieën neem ik mee. Ik probeer net niet teveel mijn knieën eraan te houden, klemmen is ook niet goed?

Ereste
Berichten: 217
Geregistreerd: 20-09-17

Re: tips voor vermijden stoelzit in nieuw zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-19 15:42

@SuperZodiax: Ik begin daar dus ook voor te vrezen, dat het niet past, vandaar ook een beetje mijn post, in de hoop dat er toch een oplossing kan gevonden worden.
De oefening van de verlichte zit is een hele goede, die deed ik met mijn vorig zadel altijd als controle. Die ga ik zeker eens proberen. Foto's heb ik helaas niet maar ik probeer er morgen te maken. Hopelijk is mijn vriendin er dan ook en kan ze mij even op de foto zetten. Wordt vervolgd...


Ereste
Berichten: 217
Geregistreerd: 20-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-19 18:52

Dank voor alle tips, al zie ik dat jullie het redelijk eens zijn... helaas want het lijkt slecht nieuws te worden :(

Het zadel ligt mooi recht en past goed, denk ik, dus dat zal het niet direct zijn, maar de andere mogelijkheden zouden wel eens kunnen. Ik ben ook een stuk vermagerd, misschien dat dat ook speelt.

@ Nirvana: ik heb ook niet de indruk dat het komt omdat ik de wrongen mis, maar dat gaf de passer als mogelijke oplossing, en omdat ik die niet moet betalen als ze niet helpen wil ik dat graag toch eens proberen, je weet nooit.

@ neon: als de wrongen niet helpen ga ik zeker vragen of ze nog iets kan aanpassen. Ik dacht dat het wel mogelijk is om de riemen te verplaatsen. Als dat het probleem zou zijn
Ik tracht morgen foto’s te plaatsen, dan is het misschien wat duidelijker waar het aan ligt. Ik hoop zo op goed nieuws...

@ Bigone: de bierviltjes ga ik ook eens proberen, lijkt mij echt niet gemakkelijk :o

@ Nirvana: te smalle zitting zou ook zomaar eens kunnen want mijn vorig zadel was heel erg breed, daar konden veel anderen niet op zitten, kregen pijn aan hun lies, maar ik zat er goed in. Dit zadel is een stuk smaller.

@orion: ik zal mijn zit in ontspanning op foto zetten. Want ik herken het vanachter komen en daardoor voorover vallen. Da’s precies wat er gebeurt. Het lijkt alsof ik van heel ver naar boven gaan.

@prono: ik hoop zo dat je mis bent :D

Ereste
Berichten: 217
Geregistreerd: 20-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-19 15:07

[ img ]

https://share.icloud.com/photos/09HdMYY ... _Munkzwalm

Zo, heb een foto. Ik merk dat ik toch ook in stap en doorzitten in draf een beetje in stoelzit zit. Ik heb ook een filmpje en daar zie ik nog veel meer fouten op, maar die komen niet alleen door het zadel ☺️. Ik heb echt nog wat werkpunten. Toch confronterend zo’n filmpje.

Ik zat nu iets beter dan de vorige keer in draf bij het op en neer gaan, met dank aan de oefening van het rijden in verlichte zit.

Ereste
Berichten: 217
Geregistreerd: 20-09-17

Re: tips voor vermijden stoelzit in nieuw zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-19 18:28

Ok dank voor de tips. Morgen probeer ik het met de beugels 1 à 2 gaatjes korter. Benieuwd hoe het dan gaat.

Ereste
Berichten: 217
Geregistreerd: 20-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-19 18:29

Ok dank voor de tips. Morgen probeer ik het met de beugels 1 à 2 gaatjes korter. Benieuwd hoe het dan gaat.

Ereste
Berichten: 217
Geregistreerd: 20-09-17

Re: tips voor vermijden stoelzit in nieuw zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-19 09:18

Oei, dank voor de vele reacties, had ik niet meer verwacht.
Ik kan nu niet uitgebreid antwoorden, ik moet dringend naar mijn paard, maar ik kom straks zeker terug.

Ereste
Berichten: 217
Geregistreerd: 20-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-19 10:36

Zo, eindelijk tijd om te reageren, gisteren toch iets te lang bij de paardjes blijven hangen :o :)

Ik heb gisteren jullie tips uitgeprobeerd (dank!), en ik heb zeker de indruk dat er een positieve evolutie inzit.
Ik heb de beugels een gaatje korter gemaakt en regelmatig even in verlichte zit gereden om mijn balans te controleren. En er ook op gelet om mooi in het midden van het zadel te gaan zitten, ik zat inderdaad wat te ver naar achteren. Het ging al een stuk beter om mee te zijn met de bewegingen bij het op- en neergaan, had niet meer het gevoel van ergens achter diep naar omhoog te moeten komen. Ik val er af en toe nog eens uit, en moet er op letten mijn benen netjes stil te houden en de hakken naar beneden (trek ik inderdaad op bij het benen geven, één van mijn velen werkpunten :o ) maar het ging al hele stukken goed.
Nu valt me wel op dat mijn bijrijdster en mijn vriendin, die allebei een stuk langer zijn dan ik, geen problemen hebben met lichtrijden. Mijn bijrijdster rijdt wel een stuk beter dan ik, maar mijn vriendin heeft ongeveer hetzelfde niveau. Ik vermoed dat de stand van de beugelriemen er dus ook wel wat mee te maken heeft. Maar dankzij jullie tips zal het wel wennen.

Het zadel zit inderdaad wel anders dan een dressuurzadel. Het geeft weinig ondersteuning. Maar ik had nooit gedacht dat dat een probleem zou zijn, en als dat wel zo is moet ik dat leren oplossen, dan moet ik maar meer zitlessen volgen (die zijn gepland).

Ik heb voor dit zadel gekozen, omdat het gemakkelijk aan te passen is (mijn paard kan nogal een jojo zijn), en omdat hij er heel goed in liep.
Ook zijn we dit jaar begonnen met WE, en dat is echt zijn ding, dus daar gaan we ons in de toekomst meer op toeleggen. Veel afwisseling, veel rare dingen, zelf moeten nadenken... Hij leeft er helemaal van op. Dressuur is voor mij alleen een middel om hem en mezelf recht en in balans te krijgen, en hem gezond te houden, maar het gaat hem snel vervelen. Daarom dacht ik dat zo'n werkzadel ook wel goed zou passen. Met de tijd, als hij wat verder staat in zijn opleiding, zullen we het lichtrijden minder nodig hebben. En het zadel zit inderdaad heerlijk bij stap en galop. Het is een zeteltje :D . Mar ik hou de termijn wel in gedachten, ik geef het nog een maand (ik rij zelf niet zo heel vaak), als het dan niet beter is, dan zal ik wel weer uitkijken...
Het is een nieuw zadel dat wel als testzadel is gebruikt, en voor verkoop opnieuw gevuld. De passer is wel een paar weken terug gekomen om het na te kijken en weer aan te passen.
Het is ook één van de zeldzame zadel die passen op zijn korte rug. Daarvoor alleen al hoop ik dat ik snel wen, en ik niet moet gaan uitkijken naar een ander zadel, want dat is niet eenvoudig op zijn rug.

Nogmaals dank voor alle tips, die hebben me goed op weg geholpen, nu is het aan mij om ze ook te blijven volgen. Ik doe mijn best ...

Oh en dank dat jullie mij in het filmpje niet hebben neergesabeld. Ik was er toch niet helemaal zeker van of ik dat wel moest plaatsen, ik zie zelf nog zoveel werkpunten... pffiieeww :o :D .


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: CharlesZ, ElinaSK, Room_Soesje, scoebje, xRooss en 12 bezoekers