[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
YMJArabians

Berichten: 9678
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 01:09

Wie heeft er ervaring met een Ghost zadel op een zeer kort paard? Ben op zadel jacht voor mijn jonge paard, maar dat is nog best een opgave, gezien bij erg kort is. Zelf heb ik momenteel broekmaat 40. Hard bezig in de laatste kgs eraf te trainen, mede om Munir :)


Afbeelding

Afbeelding

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 07:15

Je past zelf ook niet in een klein ghost zadel denk ik, misschien ook wel trouwens, Picollo zou misschien nog passen.
Ik heb zelf een startrekk espaniola op mijn korte pony, maat 1, die heeft kussens van 43 cm nu, mijn espaniola maat 2 die daarvoor op hem lag was 46 cm, past hem ook, maar weet niet of dat ook op jouw paard zou passen? Is hij al ingereden? of gaat dit eerste zadel zijn?

YMJArabians

Berichten: 9678
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: Somewhere

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 07:20

Hij staat nu in training en zal met 1 a 2 maand weer thuis zijn gok ik. De Ghost zadels in normale maat gaan tot broekmaat 44 toch?

mentjuh

Berichten: 3230
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Arendonk

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 07:47

Ik paste precies netjes in de picallo en heb maat 36, geen idee of 40 past, misschien is het mede bouw afhankelijk? Zal wel krap worden denk ik. Misschien toch de normale maat proberen met een pasconsult?

Tancreda4

Berichten: 24031
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 07:50

Ik heb in mijn standaard grandeur pad gewone dunne inlagen + heavy duty. Nu zit ik te overwegen een kifra pad te kopen maar welke inlagen zouden jullie daar dan bij aanraden? Zag dat ze verschillende soorten ook hebben....

Ergens zou ik het fijn vinden Een pad met vaste inlagen te hebben maar ben bang dat dat te dun wordt.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 07:55

mentjuh schreef:
Ik paste precies netjes in de picallo en heb maat 36, geen idee of 40 past, misschien is het mede bouw afhankelijk? Zal wel krap worden denk ik. Misschien toch de normale maat proberen met een pasconsult?


Ik paste er met 1,75m en maat 38 nét in. Heb uiteindelijk gekozen voor de normale maat, maar achteraf was misschien piccolo toch fijner geweest, nu glijd ik vaak (ondanks suede zitting) toch wat te veel naar voren in het zadel.

Relien

Berichten: 2898
Geregistreerd: 28-12-05
Woonplaats: Huis, Stal overal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 08:30

Wouter99 schreef:
Kwetal schreef:
Dat oudje ziet er nog puik uit, geen rimpeltje te zien :+: ?


:D Salim in 24 jr en idd klokgaaf, geen galletje niks! Heeft ‘alles’ gedaan met onze dochter; dressuur, springen, eventing en nu mag hij met mij rond gaan sjouwen en ik denk straks ook bitloos ☺️



Even off topic maar is Salim een Angelo Arabier ?? Ik heb vroeger een pony verzorgt die Salim heet

Zam_Cas

Berichten: 676
Geregistreerd: 21-06-07
Woonplaats: In het Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 08:33

Ik heb een korte pony en een normale maat Ghost. Bij aankoop vertelde de vorige eigenaresse dat ik beter haar zadel erbij kon kopen omdat er absoluut niks anders anders op haar rug zou passen. Ghost wel, ze loopt er super fijn onder. Met maat 40 was de piccolo net iets te klein, ik heb graag wat meer ruimte

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 08:38

Ik lees al even mee sinds ik een eigen boomlooszadel heb. :D

Ik heb korte benen en maat 38/40 en pas prima in een piccalo :j

YMJArabians

Berichten: 9678
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 08:49

Dan ga ik toch eens kijken naar de normale maat. Ik ben niet dik, maar heb gewoon de pech dat ieder spekje zich verzameld op mijn bovenbenen en billen :P Hebben jullie foto's van jullie paarden met een Ghost in de normale maat?

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 08:52

Bonjoy schreef:
Dan ga ik toch eens kijken naar de normale maat. Ik ben niet dik, maar heb gewoon de pech dat ieder spekje zich verzameld op mijn bovenbenen en billen :P Hebben jullie foto's van jullie paarden met een Ghost in de normale maat?


Normale maat op mijn 1,50m haflinger. Hier was het zadel nog vrij nieuw.
Afbeelding
Afbeelding

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 09:23

Bonjoy schreef:
Wie heeft er ervaring met een Ghost zadel op een zeer kort paard? Ben op zadel jacht voor mijn jonge paard, maar dat is nog best een opgave, gezien bij erg kort is. Zelf heb ik momenteel broekmaat 40. Hard bezig in de laatste kgs eraf te trainen, mede om Munir :)


[ [url=m/y6gwyb.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/8RMyi3.jpg]Afbeelding[/url] ]


Mijn haflinger past een ghost picollo en normale maat (destijds bepaald door boomloos zadel passervice). Heeeft denk ik voot een haflinger wel een redelijk lange rug.

viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 09:37

Even voor de mensen met een wat ouder of veel gebruikt ghost zadel. Het viel mij laatst op dat het ene plaatje waar de singelstoten aan zitten langzaam aan een soort gaat dubbel vouwen. De druk verdeel zich niet meer over het hele stukje maar over een smal stukje in het midden tussen waar de twee stoten vastgemaakt zitten, de voor en achterkant komen van het lichaam af als ik aansingel. Komt dit meer voor na veel gebruik en zou het gewoon zo zijn dat ze aan vervanging toe zijn?

Verder was ik gisteren weer erg blij met de wrongen van de ghost. Pony was erg gespannen op buitenrit en schrok werkelijk van alles waarbij zijn reactie is super snel opeens een paar meter op zij te staan of sliding stop te maken. Met de andere zadels die ik heb gehad had ik er echt niet op blijven zitten. Maar op de ghost voel ik me echt veilig.
Laatst hing ik wel opeens met zadel en al aan de zijkant. De pad met katoenen onderkant is wel iets gladder dan de sympanova en ik had waarschijnlijk niet goed aangesingeld, gebeurt verder nooit namelijk.

De ghost pad met katoenen onderkant heb ik nu al een tijdje in gebruik en bevalt prima. Veel fijner dan de sympanova. Echter had ik hem ook gekozen omdat het makkelijker wassen in te opzichte van wol (en ik een heel veel zwetende pony heb) maar dat valt tegen. Hij is erg stug en daardoor moeilijk in de wasmachine te krijgen en het duurde heel lang voor hij echt droog was. Hij leek heel snel droog maar toen ik de inlagen er weer in wilde doen bleek heel de binnenkant van de inlagevakken nog heel erg nat. Duurde nog twee dagen voordat dat ook droog was.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 09:58

Viola datzelfde probleem heb ik helaas ook. Dat dubbelgeklapte plaatje. Ik heb er Buitenzinnig over gemaild destijds.... weet niet meer wat t antwoord was.

Dit bedoel je toch?


Afbeelding


En verder deed ik eerst vrij "los" aansingelen maar ben er ondertussen dusdanig vaak met zadel en al afgeschoven dat ik m toch een stuk strakker aan singel (fan ik eigenlijk prettig vind, maar er steeds afvallen vind ik nog minder prettig)

viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 10:09

Ja inderdaad dat gebeurt bij mij ook.
Ik denk dat ik dan mocht het nodig zijn hem te vernieuwen voor twee losse singelstoten kies zoals de ghost Puro heeft.

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 10:42

Dat vouwen van dat plaatje komt mede doordat het leer is, dat wordt uiteraard steeds soepeler..... maar als het knalhard zou zijn, is het ook niet prettig voor het paard. Wanneer je geen klachten merkt van je paard of pijnlijke plekken, dan kan het gewoon zo blijven.... uiteindelijk werkt de kracht omhoog en niet naar binnen toe :)

Wat betreft de lengte van het zadel.... wanneer je achterwerk iets te groot is voor een kleine maat kies dan alsjeblieft de grotere maat, ook op een groter paard. De voor en achterkant (met name de achterkant) liggen los en kunnen door het paard gewoon worden weggedrukt als hij loopt. Maar zodra je op de cantle zit, kan dat niet meer en heb je wel een probleem.
De hele cantle zit losjes aan de basis vast, dus de achterste 15-20cm kunnen bewegen. Die lengte kan je dus van de totale lengte aftrekken. :)*

Skippy, heb je al een frontriser geprobeerd??? Dan schuif je wat minder naar voor - dat ding is er voor de ruiter, niet voor het paard ;)

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 11:01

Kwetal schreef:
Skippy, heb je al een frontriser geprobeerd??? Dan schuif je wat minder naar voor - dat ding is er voor de ruiter, niet voor het paard ;)


Yes, die zit er al in ;)
Ik heb mijn eigen formaat gewoon wat overschat haha. Verder een heerlijk zadel hoor! :D

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 11:06

Skippy01 schreef:
Kwetal schreef:
Skippy, heb je al een frontriser geprobeerd??? Dan schuif je wat minder naar voor - dat ding is er voor de ruiter, niet voor het paard ;)


Yes, die zit er al in ;)
Ik heb mijn eigen formaat gewoon wat overschat haha. Verder een heerlijk zadel hoor! :D

Beter overschatten dan onderschatten.... :P

Anoniem

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 11:08

Moet er onder de mandriana nog een apart boomloos pad? Of is die als het ware kant en klaar?

Mariett

Berichten: 4424
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 11:10

Anoniem schreef:
Moet er onder de mandriana nog een apart boomloos pad? Of is die als het ware kant en klaar?

Wil je met beugels rijden?

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 11:10

Kwetal schreef:
Beter overschatten dan onderschatten.... :P


Zeker waar! Op deze manier schuif ik wel wat, maar heeft pony-lief er geen last van :)

YMJArabians

Berichten: 9678
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 11:14

Kwetal schreef:
Dat vouwen van dat plaatje komt mede doordat het leer is, dat wordt uiteraard steeds soepeler..... maar als het knalhard zou zijn, is het ook niet prettig voor het paard. Wanneer je geen klachten merkt van je paard of pijnlijke plekken, dan kan het gewoon zo blijven.... uiteindelijk werkt de kracht omhoog en niet naar binnen toe :)

Wat betreft de lengte van het zadel.... wanneer je achterwerk iets te groot is voor een kleine maat kies dan alsjeblieft de grotere maat, ook op een groter paard. De voor en achterkant (met name de achterkant) liggen los en kunnen door het paard gewoon worden weggedrukt als hij loopt. Maar zodra je op de cantle zit, kan dat niet meer en heb je wel een probleem.
De hele cantle zit losjes aan de basis vast, dus de achterste 15-20cm kunnen bewegen. Die lengte kan je dus van de totale lengte aftrekken. :)*

Skippy, heb je al een frontriser geprobeerd??? Dan schuif je wat minder naar voor - dat ding is er voor de ruiter, niet voor het paard ;)


Dat klinkt wel hoopvol. Ik ga me eens verdiepen in een Quevis testzadel.

Zam_Cas

Berichten: 676
Geregistreerd: 21-06-07
Woonplaats: In het Zeeuwse

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 13:05

Hier ook een Quevis op een korte pony :-)

viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 13:10

Kwetal schreef:
Dat vouwen van dat plaatje komt mede doordat het leer is, dat wordt uiteraard steeds soepeler..... maar als het knalhard zou zijn, is het ook niet prettig voor het paard. Wanneer je geen klachten merkt van je paard of pijnlijke plekken, dan kan het gewoon zo blijven.... uiteindelijk werkt de kracht omhoog en niet naar binnen toe :)

Ik snap het wel, is dus gewoon een soort slijtage, gebeurt gewoon bij veel gebruik. Heb ook nog niet gemerkt dat pony er last van heeft ofzo er zit natuurlijk ook nog een pad tussen. Maar omdat mijn zadel de laatste tijd wat naar achteren schuift en daardoor voorover kiept was ik even kritisch naar alles aan het kijken en viel dit me op.

Eveyy

Berichten: 1655
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 14:15

Anoniem schreef:
Moet er onder de mandriana nog een apart boomloos pad? Of is die als het ware kant en klaar?

In principe hoeft dat niet. Ik heb de drukmetingen gezien en die zijn echt heel goed, ook met beugels..
Maar ik doe het zelf wel, gewoon voor mijn eigen gevoel fijner, net dat beetje extra..